Zapytaj o ofertę
Praktyki SEO dla małych firm – sięgnij po wielkie możliwości! Strategia optymalizacyjna dla małego biznesu
  • ICEA
  • /
  • Blog
  • /
  • Praktyki SEO dla małych firm – sięgnij po wielkie możliwości! Strategia optymalizacyjna dla małego biznesu

Praktyki SEO dla małych firm – sięgnij po wielkie możliwości! Strategia optymalizacyjna dla małego biznesu

11 min. czytania

Dla wielu małych firm SEO może wydawać się bardzo czasochłonnym i wymagającym zadaniem. Nie chodzi o to, że optymalizacja treści pod kątem wyszukiwarek jest szczególnie trudna, ale o to, że wymaga czasu, umiejętności i doświadczenia, aby rzeczywiście mieć szansę na osiągnięcie celu.

W tym artykule dowiesz się, jakie kroki możesz podjąć, aby stanąć do wyścigu o najwyższą pozycję na liście wyników wyszukiwania. Wymienione niżej metody nie tylko pozwolą Ci lepiej zrozumieć proces optymalizacji, ale także poprawić swój wizerunek w sieci i pokonać lokalnych rywali.

Mała firma

Coraz więcej osób jest zainteresowanych prowadzeniem własnego biznesu. Sięgamy po autorskie produkty oraz innowacyjne usługi, aby ulepszyć swoją ścieżkę zawodową. W Polsce istnieje ponad 72 tysiące małych i średnich firm. Stanowią one łącznie niemal 4% całego sektora przedsiębiorstw. Sektor ten nieustannie się rozwija, z tego względu można wyróżnić:

  • mikroprzedsiębiorstwa – posiadają mniej niż 10 pracowników (najczęściej są to jednoosobowe bądź rodzinne biznesy), a roczny obrót nie przekracza równowartości 2 mln euro,
  • małe przedsiębiorstwa – mają mniej niż 50 pracowników, a roczny obrót nie przekracza równowartości 10 mln euro,
  • średnie przedsiębiorstwa – mają mniej niż 250 pracowników, a roczny obrót nie przekracza równowartości 50 mln euro.

Powyżej tych danych mowa o dużym przedsiębiorstwie.

Dlaczego musisz pojawić się w sieci?

Wraz ze wzrostem zainteresowania małymi i średnimi biznesami wzrosła konkurencja. Współcześnie obecność w świecie wirtualnym to minimum, które pozwala dotrzeć do potencjalnej grupy odbiorców na całym świecie. Mała firma nie musi działać tylko lokalnie. Obecność w sieci:

  • ułatwia dostęp do informacji,
  • powiększa grono odbiorców,
  • tworzy możliwość stania się ekspertem bądź specjalistą w danej dziedzinie,
  • pozwala wyprzedzić działania konkurencji,
  • poprawia konwersję,
  • optymalizuje Twoją pracę i pozwala zaoszczędzić czas.

SEO dla małych firm – o czym pamiętać?

Techniki SEO nie są zarezerwowane wyłącznie dla wielkich przedsiębiorstw oraz światowych witryn e-commerce. Cel, jakim jest poprawa widoczności strony pod kątem wyszukiwarek internetowych, może dotyczyć każdej witryny, której zależy, aby jej treści były właściwie odbierane.

Działania optymalizacyjne oraz strategie pozycjonowania musisz podzielić na dwie części. Najpierw elementy on-site, czyli w strukturze samej strony internetowej. Dopiero wtedy możesz przystąpić do działań off-site, poza stroną. Oto najważniejsze z nich.

Analiza konkurencji

Pierwszy krok to rozpoznanie terenu działania. Zaczynając swoją strategię optymalizacji, musisz dowiedzieć się, kto może stanowić dla Ciebie konkurencję w sieci oraz poza nią. Sprawdź więc inne oferty, oceń jakość strony internetowej, określ słowa kluczowe.

Określenie grupy docelowej

Musisz określić intencje swoich odbiorców, z tego powodu ustal: płeć, wiek, wykształcenie, pracę, miejsce zamieszkania oraz potrzeby użytkowników. To pozwoli Ci na określenie słów kluczowych.

Zrozum swoich odbiorców

Sukcesem w prowadzeniu swojej strony internetowej jest zrozumienie potrzeb klienta. Zanim zaczniesz przechodzić do konkretów, zadaj sobie konkretne pytania:

  • Kim jest Twój klient?
  • Jakie są jego potrzeby?
  • Jak możesz polepszyć jego życie?

Jest to podstawa każdej dobrej strategii SEO. Kiedy już odpowiesz sobie na te pytania, możesz zacząć planować to, w jaki sposób przyciągniesz uwagę odbiorców. Wtedy możesz zacząć generować swoje treści na stronie. Użytkownicy Internetu są niezbędni przy pozycjonowaniu Twojej firmy w wynikach wyszukiwania, dlatego nie możesz ich pominąć podczas zarządzania swoją witryną. To dzięki nim znajdziesz się na szczycie w rankingu wyszukiwania!

Bank słów kluczowych

Słowa kluczowe są jednym z najważniejszych czynników rankingowych, które umożliwiają odbiorcom odnalezienie Twojej oferty. Podczas korzystania z dowolnej wyszukiwarki użytkownicy wpisują określone hasła zawierające wybrane słowa kluczowe. Google uwzględnia te terminy podczas prezentowania im zbioru najbardziej dopasowanych stron, które w swojej zawartości posiadają dane frazy.

Jednym z najskuteczniejszych sposobów na pojawienie się w wynikach wyszukiwania jest zatem wykorzystanie odpowiednich słów kluczowych powiązanych z branżą, w której działasz. Pomaga to wyszukiwarkom lepiej zrozumieć temat witryny, a odbiorcom znalezienie Twojej oferty pośród wielu innych.

Pozyskanie właściwych, popularnych słów kluczowych wymaga przeprowadzenia dokładnego badania rynku i zachowań grupy docelowych odbiorców. Oto narzędzia, które mogą ułatwić Ci ten proces:

  • Ahrefs,
  • SEMrush,
  • Keyword Tool,
  • Planer słów kluczowych Google,
  • Moz.

Słowa kluczowe long tail

Z pewnością zbędne jest tłumaczenie, że upychanie słów kluczowych w treści to fatalne rozwiązanie i może doprowadzić do porażki Twojego biznesu. Nowoczesne algorytmy wyszukiwarek są bowiem odporne na tego typu podstępne zagrania, dlatego szybko je identyfikują i pomijają daną witrynę podczas budowania rankingu SERP. Z jakiej taktyki powinny więc korzystać małe firmy? Najlepszym rozwiązaniem okazuje się strategia słów kluczowych long tail, gdyż frazy te są znacznie mniej konkurencyjne i dużo łatwiejsze do pozycjonowania, co jest szczególnie ważne, zwłaszcza gdy dopiero zaczynasz swoją przygodę z SEO. Warto też wspomnieć, że terminy te przyciągają zdecydowanych klientów, przez co konwersja wzrasta, a strona internetowa pnie się w górę rankingu Google.

Treść

Ważnym czynnikiem rankingowym jest treść, jaką publikujesz na swojej stronie. Mowa tutaj o danych, informacjach, zasadniczej treści w postaci tekstu, ale także materiałach multimedialnych. Treść jest więc wszystkim, co widzi odbiorca. Postaraj się, aby była oryginalna i autorska, w przeciwnym razie możesz narazić się na kary Google.

Optymalizacja metadanych

Metadane to elementy witryny widoczne dla robotów indeksujących, które przedstawiają im jej temat i wartość. Warto więc zadbać o optymalizację czynników, takich jak tag tytułu czy meta opis, aby przedstawić Google jakość swojej strony internetowej i zyskać szansę na osiągnięcie wysokiej pozycji na liście wyników wyszukiwania. Ważne jest też umieszczenie w nich odpowiednich słów kluczowych, gdyż dzięki temu Twoje treści trafią do użytkowników, którzy rzeczywiście poszukują danego produktu lub usługi. Spowoduje wzrost konwersji i lepsze pozycjonowanie w Google.

Media społecznościowe

Element działań off-site to konta w social mediach. Mowa tutaj o Facebooku, Instagramie, Twitterze czy TikToku. Są one elementem linkowania zewnętrznego, umożliwiają szybszą i bardziej spersonalizowaną komunikację z klientami, a także pozwalają na bieżące działania promocyjne. Zaznacz swoje miejsca w sieci i nie ograniczaj się do strony głównej.

Aby Twoje social media były dobrze pozycjonowane, musisz starannie uzupełnić wszystkie informacje. Zgodnie z prawdą opisać swoją firmę i usługi, jakie wykonujesz. Ważne jest również stosowanie odpowiednich słów kluczowych, które posłużą jako pomoc w znalezieniu Twojej firmy. Nie zapominaj o najważniejszym! Umieść aktualne dane kontaktowe (adres, telefon, e-mail) w celu ułatwienia kontaktu z Tobą. Twórz odpowiednie i wartościowe treści. Nie zapominaj o swoich odbiorcach, którzy w mediach społecznościowych chcą być z Tobą na bieżąco!

Skonfiguruj adres URL firmy

Jeżeli korzystasz z WordPressa, to pamiętaj, że Twoje adresy WWW powinny być czytelne dla odbiorców oraz wyszukiwarek. Powinieneś rozważyć zoptymalizowanie adresu URL, używając samej nazwy firmy, wtedy łatwiej będzie ją znaleźć. Podczas tworzenia adresu URL unikaj używania cyfr, wielkich liter czy podkreśleń. Pamiętaj, że idealny adres WWW zawiera od 2 do 4 słów.

Szybkość strony internetowej to podstawa!

Obecnie szybkie ładowanie strony internetowej jest najbardziej pożądaną czynnością przez użytkowników Internetu. Nie ma nic bardziej frustrującego niż zbyt długie oczekiwanie na zawartość strony. Jest to również najbardziej pożądany czynnik dla wyszukiwarek, ponieważ algorytmy analizują prędkość Twojej strony i wiedzą, jak ją pozycjonować w wynikach wyszukiwania.

Musisz również pamiętać o szybkości ładowania strony na urządzeniach mobilnych. Coraz więcej odbiorców korzysta z wyszukiwarki na swoich smartfonach, dlatego warto pomyśleć o kompatybilności swojej strony internetowej z takimi urządzeniami. Algorytm Google zwraca również uwagę na takie czynniki podczas pozycjonowania Twojej strony w wynikach wyszukiwania, więc jeśli chcesz znaleźć się na samej górze w rankingu, to warto o tym pomyśleć.

Lokalne SEO

Standardowe oraz lokalne praktyki SEO mają dokładnie ten sam cel – osiągnięcie wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania. Jednak nie każdy potrzebuje od razu zasięgu międzynarodowego. Czy wiesz, że około 46% wyszukiwań z całej sieci dotyczy lokalnych firm i sklepów? Blisko połowa użytkowników wybiera się do sklepu w ciągu jednego dnia od wyszukania, stając się rzeczywistym klientem. Tutaj więc zasadniczą różnicą są grupa docelowa oraz obszar działania. Celem jest promocja małych i średnich firm, które oferują konkurencyjne usługi np. medyczne, gastronomiczne, rozrywkowe, kulturalne, usługowe.

Wizytówka Google Moja Firma

Google Moja Firma to nie tylko katalog – to znaczne wsparcie Twojej działalności. Każda lokalna firma powinna posiadać swoją wizytówkę w tym serwisie.

Aby generować zaangażowanie odbiorców i uzyskiwać lepsze pozycje strony w wyszukiwarce, warto uzupełnić ją o wysokiej jakości obrazy, godziny pracy i inne, istotne informacje. Google Moja Firma to jedno z najważniejszych dla biznesu narzędzi, które jest zarazem bardzo pomocne dla klientów.

Po zgłoszeniu praw do oferty należy zweryfikować swoją lokalizację i pokazać Google, że naprawdę znajdujesz się w miejscu, które podajesz jako obszar swojej działalności.

Kiedy już skonfigurujesz swoją wizytówkę, pokaż ją swoim odbiorcom. Dzięki temu będą mogli napisać recenzję danej usługi, umożliwiając tym samym nowym klientom poznanie Cię, co korzystnie wpłynie na Twój wizerunek w sieci. Warto więc poprosić konsumentów o pozostawienie opinii, gdyż mogą przynieść Ci wiele korzyści.

Wykorzystaj HARO

HARO jest niesamowite i, co bardzo ważne, zupełnie darmowe. To wspaniałe narzędzie, dzięki któremu możesz uzyskać wysokiej jakości linki zwrotne do swojej witryny. HARO oznacza „Help A Reporter Out”. Wiele stron internetowych, serwisów informacyjnych, blogów itd. codziennie publikuje zapytania w poszukiwaniu informacji na wiele tematów. To dobry sposób, aby wypromować swoją markę, jeśli podasz wysokiej jakości odpowiedzi, które usatysfakcjonują odbiorców.

HARO jest narzędziem, które może pomóc Ci w tworzeniu naturalnych linków zwrotnych. Im więcej linków kierujących z powrotem do Twojej strony Google oceni jako wartościowe, tym wyższą pozycję zajmiesz na liście wyników wyszukiwania. Niestety, budowanie linków staje się coraz bardziej złożone, ponieważ Google i inne wyszukiwarki stale zmieniają swoje algorytmy, aby wyeliminować spam czy też nieistotne treści. Zadbaj więc o wysokiej jakości łącza, które korzystnie wpłyną na pozycję Twojej marki w sieci.

Startup

Mówiąc o praktykach SEO dla małych i średnich firm, nie można pominąć współczesnego fenomenu startupów. Jest to określenie na rozwijający się model biznesowy, podlegający ciągłej optymalizacji, którego finansowanie opiera się na działaniach założycieli, darczyńców, funduszy kapitałowych czy crowdfundingu. Ich popularność wynika ze stosunkowo niskich kosztów rozpoczęcia działalności, dzięki czemu są dobrym rozwiązaniem przede wszystkim dla młodych osób wchodzących w świat biznesu.

Działania SEO pozwalają wówczas na określenie swojej niszy, grupy odbiorców oraz dobrej reklamy. Każdy biznesplan powinien uwzględnić algorytmy wyszukiwarek. Aby więc znaleźć się na wysokiej pozycji rankingowej w organicznych wynikach wyszukiwania, należy uwzględnić techniczne SEO. Sam pomysł to za mało, aby wznieść się na wyżyny.

Podsumowanie

Wyżej wymienione praktyki to tylko część zestawu technik SEO, których zastosowanie pozwoli Ci pokonać branżowych rywali i zdobyć popularność w sieci. Wykorzystaj więc podane wskazówki i zajmij się optymalizacją swoich treści, a na efekty tych działań z pewnością nie będziesz musiał długo czekać. Jeśli jednak uznasz, że potrzebujesz pomocy, koniecznie skontaktuj się z naszą agencją SEO. Opracujemy strategię, dzięki której znacznie przybliżysz się do zamierzonych celów.

Zamów bezpłatny audyt SEO.
Dowiedz się, co w pozycjonowaniu Twojej strony możemy zrobić lepiej. Umów się na niezobowiązujące spotkanie z naszym specjalistą.

    Dziękujemy za wiadomość!

    Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.

    Do usłyszenia!

    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 . Liczba ocen: 10
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    *

    *

    Blog

    Dzielimy się tym, co wiemy i co umiemy.

    ROI – czyli jak ocenić efektywność działań SEO?
    ROI – czyli jak ocenić efektywność działań SEO?
    Obliczanie efektywności Twojej kampanii reklamowej może być proste. Wystarczy, że przeczytasz nasz artykuł!
    Certyfikat SSL – czym jest i czy ma wpływ na SEO?
    Certyfikat SSL – czym jest i czy ma wpływ na SEO?
    Zastanawiasz się, co to jest certyfikat SSL i czy warto wdrożyć go na stronę internetową? Przeczytaj nasz artykuł i dowiedz się, dlaczego jest on kluczowy dla SEO i jakie korzyści wynikają z jego posiadania.
    Jak sprawdzić, kto jest właścicielem domeny?
    Jak sprawdzić, kto jest właścicielem domeny?
    Chcesz kupić domenę i zastanawiasz się, czy ma ona już właściciela? Zobacz, jak możesz to sprawdzić.
    Przeprowadzimy dla Ciebie darmowy audyt e-commerce.

    W trakcie konsultacji wideo z analitykiem wzrostu:

    • Otrzymasz raport widoczności Twojej strony internetowej.
    • Omówimy efektywność Twoich obecnych kampanii reklamowych.
    • Skoncentrujemy się na analizie doświadczenia użytkownika na Twojej stronie e-commerce.
    Umów się na spotkanie
    Paweł Borowik Head of Sales
    Paweł Borowik
    Head of Sales
    Paweł Borowik
    Head of Sales
    Paweł Borowik Head of Sales
    Dowiedz się, jak możemy zwiększyć efektywność rozwoju Twojej platformy e-commerce.
    Zamów bezpłatny audyt e-commerce. Skontaktujemy się z Tobą, aby umówić Cię na niezobowiązującą konsultację z naszym analitykiem.

      Twoja rola w firmie
      Twoja rola w firmie
      Dziękujemy za wiadomość!

      Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.

      Do usłyszenia!

      Dołącz do newslettera
      Solidna dawka wiedzy co dwa tygodnie na Twoim mailu.