Zapytaj o ofertę
Na czym polega katalogowanie stron?
9 min. czytania

Na czym polega katalogowanie stron?

Pozycjonowanie stron internetowych można podzielić na działania on-site (optymalizacja witryny) oraz off-site (pozyskiwanie linków przychodzących). Specjaliści SEO stosują różne metody na pozyskanie linków do strony docelowej. Często spotykanym sposobem jest tak zwane katalogowanie. Czym są katalogi stron WWW? Co to jest katalogowanie stron internetowych? Na czym polega tworzenie najlepszych katalogów stron? Jakie jest cel katalogowania? Odpowiedzi na te pytania znajdziesz poniżej.

Czym są katalogi internetowe?

Katalog stron WWW, a raczej jego tworzenie, polega na dodaniu linku do strony poddanej procesie pozycjonowania w tak zwanym katalogu internetowym. Katalog stron to serwis internetowy, który jest pogrupowanym tematycznie zbiorem adresów URL. Trafiają one do katalogu dzięki internautom, którzy zgłaszają witrynę (zazwyczaj wraz z krótkim opisem oraz danymi teleadresowymi).

Katalogi stron nie są czymś nowym w Internecie. Wręcz przeciwnie, jest to raczej relikt przeszłości. Katalogi stron WWW najintensywniej były rozwijane w latach 90. oraz na początku XXI wieku. Pełniły funkcję podobną do tej, jaką dzisiaj pełni wyszukiwarka internetowa – czyli każdy katalog stron porządkował zasoby Internetu.

Jednym z wyjątkowo znanych katalogów jest DMOZ. Został uruchomiony w 1998 roku i z powodzeniem do dzisiaj agreguje zasoby Internetu. Inny przykład katalogu stron o ogromnym zasięgu to Yahoo! Directory. Ten katalog stron działał od 1994 roku, jednak zakończył swoją działalność w 2014 roku.

dmoz-odp.orgdmoz-odp.org

Co ciekawe, największe polskie serwisy internetowe tj. Wirtualna Polska (założenie w 1995 roku) oraz Onet (założenie w 1996 roku) na początku pełniły funkcję katalogów internetowych. Dopiero później zostały przekształcone w serwisy informacyjne. Pozostałe, popularne polskie portale, które miały (lub dalej mają) katalogi stron WWW to gazeta.pl, interia.pl oraz gwiazdor.pl.

Jakie są rodzaje katalogów?

  • Katalog ogólnotematyczny – zazwyczaj ma wiele zróżnicowanych kategorii. Z reguły ogólnotematyczne katalogi są mniej moderowane i bardziej narażone na spam.
  • Katalog stron tematyczny/branżowy – katalog skupiony na konkretnej branży lub tematyce zazwyczaj jest bardziej moderowany. Jednocześnie częściej dodanie wpisu do takiego katalogu jest płatne (jednak nie jest to regułą).
  • Katalog stron firm – w katalogach firmowych można spodziewać się dodatkowych pozycji dotyczących branży oraz typowo firmowych danych, takich jak NIP, REGON, forma prawna działalności, kapitał zakładowy itd.

Katalog stron może być płatny lub darmowy. W płatnych koszt dodania wpisu może być dosyć mocno zróżnicowany. Ceny rozpoczynają się już od 1 zł. Natomiast w niektórych tematycznych katalogach można spodziewać się opłat rzędu kilkudziesięciu lub nawet kilkuset złotych. Cena zależy od prestiżu danego katalogu, od ruchu, jaki generuje oraz oczywiście od polityki cenowej przyjętej przez dany serwis. Biorąc pod uwagę katalog stron płatny, warto odnotować, że wcześniej wiele z nich działało na takiej zasadzie, iż płatność odbywała się za pomocą kodu SMS. Obecnie zdecydowanie się od tego odchodzi i łatwiej znaleźć katalog stron, w którym można zapłacić za pomocą przelewu online.

Jaki jest cel katalogowania?

Niegdyś darmowy katalog stron pomagał internautom poruszać się po zasobach Internetu. Współcześnie wyszukiwarki działają na tyle dobrze, że mało kto (żeby nie powiedzieć, że praktycznie nikt) wykorzystuje katalogi. Mimo to wciąż cieszą się sporą popularnością, gdyż są sposobem na skuteczny link building. Katalog stron to więc narzędzie chętnie wykorzystywane przez specjalistów SEO do link buildingu.

Niemniej jednak trzeba odnotować, że dawniej link building oparty o katalog stron WWW był skuteczniejszy niż obecnie. Specjaliści SEO zgodnie twierdzą, że kiedyś poprzez katalog stron można było uzyskać bardzo dobre rezultaty w postaci podniesienia pozycji w wyszukiwarkach. Obecnie takie działania mają nieco mniejszy wpływ na pozycjonowanie.

Jak wygląda katalog stron – o czym warto pamiętać?

Aby dodać firmę lub stronę internetową, trzeba ją przede wszystkim prawidłowo zakwalifikować do odpowiedniej kategorii. Jeśli więc chcesz dodać stronę sklepu internetowego z zabawkami, to prawdopodobnie odpowiednia będzie kategoria nawiązująca do zabawek lub ewentualnie dedykowana dla sklepów e-commerce. Jeśli natomiast chcesz dodać witrynę o tematyce dentystycznej, powinieneś poszukać kategorii dotyczącej zdrowia.

Poza wyborem kategorii zazwyczaj trzeba wypełnić kilka pól w formularzu. Najczęściej spotykane pola to między innymi:

  • nazwa strony lub nazwa firmy,
  • wybranie branży lub odpowiedniej kategorii,
  • adres pocztowy (zawierający ulicę, miasto i kod pocztowy),
  • adres e-mail,
  • numer telefonu (zazwyczaj opcjonalnie),
  • NIP oraz REGON (zazwyczaj opcjonalnie),
  • opis firmy lub opis strony internetowej.

Pamiętaj o dodaniu unikalnej treści

Bot wyszukiwarki promuje strony, które mają unikalny i wartościowy content. Aby więc przychylnym okiem patrzył na wizytówkę, warto dodać do niej nieco dobrej treści. Zazwyczaj są to unikalne opisy działalności firmy lub opisy tego, czego można spodziewać się po wejściu na daną stronę internetową.

Długość treści jest różna, gdyż jeden katalog stron internetowych umożliwia dodanie wyłącznie krótkich opisów po około 100-300 znaków, inne natomiast pozwalają na dłuższe opisy (np. 1000-2000 znaków). Dla uproszczenia można przyjąć, że zazwyczaj opis mieści się w granicach 200-1000 znaków. Im dłuższy i staranniej napisany, tym lepszy.

Zwróć uwagę na atrybut follow

Algorytmy wyszukiwarek rozpoznają, czy dany link ma atrybut dofollow, czy nofollow. Wartościowe linki, które mają atrybut dofollow, „przekazują moc” stronie linkowanej. Z tego względu większość specjalistów SEO skupia się wyłącznie na pozyskiwaniu linków dofollow. Trzeba jednak pamiętać, że linki nofollow również są potrzebne, gdyż dzięki nim profil linkowy jest bardziej zróżnicowany, co oznacza, że jest bliższy naturalnemu. Jak wiadomo, podczas link buildingu bardzo ważne jest to, żeby linki wyglądały tak, jakby były całkowicie naturalnie pozyskane. W związku z czym osoba, której zadaniem jest pozycjonowanie strony internetowej, powinna ustalić, jaki procent linków powinien mieć atrybut dofollow, a jaka część profilu linkowego może mieć atrybut nofollow.

W większości przypadków administrator katalogu ustala, czy linki we wpisach będą miały atrybut dofollow, czy nofollow. Czasami jednak można dodać link za pomocą edytora HTML. W takich przypadkach link z atrybutem nofollow ma następującą formę:

<a href=”http://www.przykladowastrona.pl” rel=”nofollow”>Link</a>

Natomiast link z atrybutem dofollow ma następującą formę:

<a href=”http://www.przykladowastrona.pl”>Link</a>

Lub

<a href=”http://www.przykadlowastrona.pl” rel=”dofollow”>Link</a>

Nie warto dodawać wpisów do katalogów w sposób masowy

Praktyka pokazuje, że Google nie stosuje bezpośredniej kary za pozyskanie dużej ilości linków. Trzeba jednak zachować pewną ostrożność. Zastosowanie dużej liczby linków w sposób szybki i niezbyt przemyślany może skutkować nałożeniem filtra przez Google. Katalog stron musi być więc wyselekcjonowany i wartościowy z punktu widzenia SEO. W tej kwestii zdecydowanie bardziej liczy się jakość niż ilość.

Jak wybrać odpowiedni katalog stron?

Katalog stron internetowych i jego wybór to rozbudowane zagadnienie. Istnieją różne metody na sprawdzanie, czy warto na danej stronie umieścić link, czy raczej nie. Czynniki, na które należy zwrócić uwagę są następujące:

    • Warto sprawdzić, jak dany katalog jest widziany przez wskaźniki analizujące moc domeny. Popularne wskaźniki to między innymi:
      PA – Page Authority oraz DA – Domain Authority (moz.com),
      DR – Domain Rating (ahrefs.com),
      TF – Trust Flow, CF – Citation Flow (majestic.com).
    • Poza sprawdzeniem wskaźników zwróć uwagę na to, czy dany katalog stron WWW dobrze się indeksuje (czy ma słowa kluczowe zaindeksowane poprzez wyszukiwarkę Google) oraz czy ma ruch organiczny. Możesz to zbadać za pomocą wspomnianego Ahrefs lub korzystając z polskich odpowiedników np. Senuto lub Semstorm.

Senuto – analiza widoczności przykładowego kataloguSenuto – analiza widoczności przykładowego katalogu

  • W kolejnym kroku można zerknąć, jaki profil linkowy ma katalog stron. Im witryna ma więcej wartościowych linków na innych portalach, które do niej odsyłają, tym lepiej.
  • Najlepiej, gdy katalog stron internetowych pełni jeszcze inną funkcje poza samym katalogowaniem – np. w obrębie tej samej domeny może dodatkowo istnieć blog lub serwis informacyjny. Z punktu widzenia SEO jest to o tyle ważne, że w takim przypadku na każdej podstronie nie jest wstawiony link wychodzący. Jak się okazuje, algorytmy wyszukiwarki prawdopodobnie zwracają na to uwagę. Jeśli więc katalog stron WWW składa się wyłącznie z wizytówek firm, to praktycznie na każdej podstronie znajduje się link wychodzący, co od razu w oczach algorytmu może wyglądać na typowo spamerską stronę internetową – nie świadczy to najlepiej o danym katalogu.
  • Z reguły moderowany katalog stron internetowych jest znacznie silniejszy od tych, które nie są moderowane. Wynika to z tego, że po prostu jest na nim mniej spamu.
  • Zwykle tematyczne katalogi są nieco bardziej zadbane, dlatego bardzo uogólniając, można powiedzieć, że umieszczenie wpisu (w miarę możliwości) w tematycznych katalogach jest lepsze. Po pierwsze, z tego względu, że z reguły katalog stron tematyczny jest mniej zaspamowany. Po drugie, po prostu dobrze to wygląda (zarówno wizerunkowo, jak i ze względu na SEO), gdy link jest umieszczony na stronie o podobnej tematyce.

Wpływ katalogów na SEO

Katalog stron WWW może podnieść ranking Twojej strony w SERP-ach, a więc ma wpływ na SEO. Jak już wiesz, wiele zależy od linkowanego serwisu. Niekiedy jeden link do wysokiej jakości katalogu przewyższa mnóstwo odnośników do serwisów typu spam. Tak więc mówiąc krótko, katalog stron w pozytywny sposób oddziałuje na ranking w SERP-ach, jednak musi być on naprawdę dobrej jakości.

Umiejętne katalogowanie to sztuka, która może dać dobre efekty

Katalog stron internetowych stanowi w pewnym sensie relikt przeszłości, jednak wciąż jest skutecznie wykorzystywany przez specjalistów SEO. Umiejętnie prowadzony potrafi przynieść wymierne korzyści. Kluczem jest jednak wybór katalogów, które mają odpowiednią „moc”. Zwróć więc uwagę na to, aby katalog stron był zadbany, nie zawierał spamu i nawiązywał do tematyki Twojej strony. Wykorzystując katalogi samodzielnie lub z pomocą specjalistów SEO, wzmocnisz swój profil linkowy i zadbasz o pozycjonowanie witryny w Google.

Zamów bezpłatny audyt SEO.
Dowiedz się, co w pozycjonowaniu Twojej strony możemy zrobić lepiej. Umów się na niezobowiązujące spotkanie z naszym specjalistą.

    Dziękujemy za wiadomość!

    Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.

    Do usłyszenia!

    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 . Liczba ocen: 6
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    *

    *

    • Sorgo
      Sorgo
      31.01.2023

      Dzisiaj przejrzałem wiele katalogów stron i praktycznie wszystkie to zwykłe bezwartościowe relikty, lub strony czyhające na naiwne sposoby. Dodaj wpis za przelew, gdzie te strony są bez wartości. Lepiej korzystać z firm pozycjonujących lub bardzo starannie szukać miejsca, gdzie jest powiązana tematyka. Katalogi dziś to już prawie całkowity przeżytek. A przynajmniej mi się tak wydaje.

    Blog

    Dzielimy się tym, co wiemy i co umiemy.

    Czym jest marketing lateralny?
    Czym jest marketing lateralny?
    Metod wkupienia się w łaski wymagającego klienta jest wiele. Jak zrobić to skutecznie? Omawiamy, czym jest marketing lateralny. Warto wiedzieć więcej.
    Co to są linki afiliacyjne?
    Co to są linki afiliacyjne?
    Skuteczne promowanie marki w sieci to coraz trudniejsze zadanie. Warto więc wiedzieć, czym są i jak w tym celu wykorzystać linki afiliacyjne!
    Marketing wirusowy – co to jest viral marketing?
    Marketing wirusowy – co to jest viral marketing?
    Marketing wirusowy to jedno z najskuteczniejszych narzędzi promocyjnych. Na czym polega i jak je wykorzystać? Dowiesz się w niniejszym artykule!
    Przeprowadzimy dla Ciebie darmowy audyt e-commerce.

    W trakcie konsultacji wideo z analitykiem wzrostu:

    • Otrzymasz raport widoczności Twojej strony internetowej.
    • Omówimy efektywność Twoich obecnych kampanii reklamowych.
    • Skoncentrujemy się na analizie doświadczenia użytkownika na Twojej stronie e-commerce.
    Umów się na spotkanie
    Paweł Borowik Head of Sales
    Paweł Borowik
    Head of Sales
    Paweł Borowik
    Head of Sales
    Paweł Borowik Head of Sales
    Dowiedz się, jak możemy zwiększyć efektywność rozwoju Twojej platformy e-commerce.
    Zamów bezpłatny audyt e-commerce. Skontaktujemy się z Tobą, aby umówić Cię na niezobowiązującą konsultację z naszym analitykiem.

      Twoja rola w firmie
      Twoja rola w firmie
      Dziękujemy za wiadomość!

      Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.

      Do usłyszenia!

      Dołącz do newslettera
      Solidna dawka wiedzy co dwa tygodnie na Twoim mailu.