Za sukces kampanii reklamowej typu PPC w głównej mierze odpowiedzialne są prawidłowe ustawienia. Przy konfiguracji konieczne jest określenie miejsca emisji reklam lub sprecyzowanie grupy docelowej – jest to tzw. targetowanie. Dzięki temu szanse na wartościową konwersję są znacznie większe, ponieważ komunikat trafia do osób, które z dużym prawdopodobieństwem będą zainteresowane reklamowanym produktem czy usługą. Jedną z metod jest targetowanie kontekstowe. W tym artykule wyjaśniamy, co to jest i czy warto się na nie zdecydować.
Targetowanie kontekstowe – co to takiego?
Targetowanie kontekstowe to metoda kierowania reklam internetowych, polegająca na osadzaniu komunikatu marketingowego w odpowiednim kontekście. Co to znaczy? Otóż reklama będzie emitowana tylko w obrębie witryn podobnych tematycznie do jej treści.
Przykładowo reklama sukienki wyświetli się na odzieżowych portalach dla kobiet, a nie na forum dla majsterkowiczów lub serwisie o tematyce motoryzacyjnej. W pierwszym przypadku prawdopodobieństwo konwersji jest znacznie większe, a między innymi o to właśnie chodzi przy konfigurowaniu kampanii reklamowych.
Rodzaje targetowania kontekstowego
Kierowanie kontekstowe można stosować przede wszystkim w Google Ads, czyli najpopularniejszym na świecie systemie reklamowym. W przypadku tego rodzaju emisji wyróżnia się dwa sposoby kierowania reklam:
- Na słowa kluczowe – w trakcie konfiguracji reklamodawca przypisuje do kampanii odpowiednie słowa kluczowe. Reklama będzie emitowana w serwisach zawierających podane frazy.
- Na tematy – reklamodawca przypisuje do kampanii konkretne tematy. Reklama wyświetli się na serwisach związanych z określonymi tematami.
Jak działa targetowanie kontekstowe?
Cały proces kierowania reklam metodą targetowania kontekstowego można podzielić na trzy etapy:
- Reklamodawca przypisuje do kampanii określone słowa kluczowe lub tematy.
- Google analizuje strony należące do sieci kontekstowej pod kątem ich zawartości, a następnie określa tematykę każdej z nich.
- System Google Ads umieszcza reklamy w witrynach pasujących do określonych słów kluczowych lub tematów.
Pamiętaj jednak, że pasujący temat czy fraza nie gwarantują, że reklama pojawi się na danej stronie. Wpływa na to także wiele innych czynników.
Czy kierowanie kontekstowe jest skuteczne?
Marketingu internetowego nie należy traktować zero-jedynkowo, dlatego nie można jednoznacznie określić, że któraś metoda jest skuteczna zawsze i dla każdego. Jednak targetowanie kontekstowe z całą pewnością przynosi lepsze efekty niż wyświetlanie reklam na wszystkich możliwych witrynach, bez zważania na ich tematykę.
Oczywiście istnieje szansa, że internauta przeglądający serwis motoryzacyjny zainteresuje się reklamą kremu nawilżającego do twarzy, jednak jest ona bardzo mała. Budżet kampanii można wykorzystać znacznie lepiej, jeśli kieruje się przekaz do właściwych osób i w odpowiednie miejsce. Reklama kremu do twarzy z pewnością będzie miała wyższy CTR (współczynnik klikalności), jeśli wyświetli się na portalach dotyczących pielęgnacji.
Ogromną zaletą targetowania kontekstowego jest szeroki zasięg, zwłaszcza przy kierowaniu na tematy – reklamy w tym przypadku mogą wyświetlać się osobom znajdującym się na samym początku lejka sprzedażowego.
Czym są sieci kontekstowe?
Sieci kontekstowe to obszary pozwalające na wyświetlanie reklam kontekstowych. Obecnie największą taką siecią na świecie jest Google Display Network. Należą do niej produkty Google (np. YouTube, Gmail, Google Play) oraz ponad dwa miliony serwisów, aplikacji i wideo partnerów sieciowych (np. Onet, Wirtualna Polska).
Aby dany serwis mógł emitować reklamy, jego właściciel musi zarejestrować się w Google AdSense, czyli programie dla wydawców. W zamian za udostępnienie obszaru reklamowego otrzymuje on część kwoty, którą reklamodawca płaci za każde kliknięcie.
Reklamy kierowane na słowa kluczowe lub tematy mogą wyświetlać się wyłącznie w sieciach kontekstowych, a nie w wyszukiwarce.
Jak działają reklamy kontekstowe Google Ads?
Reklamy kontekstowe tworzy się i konfiguruje w systemie Google Ads. Należy utworzyć konto, uruchomić kampanię, a następnie odpowiednio ją ustawić, wybierając oczywiście targetowanie kontekstowe na wybrane słowa kluczowe lub tematy.
Dostępne formaty reklam w sieci Google to: reklamy tekstowe, statyczne i dynamiczne banery oraz wideo. Reklamodawca musi dostarczyć wszystkie materiały (nagłówki, obrazy, filmy, opisy) na etapie konfiguracji.
Na liście dostępnych strategii ustalania stawek dla reklam w sieciach kontekstowych znajdują się:
- CPC (koszt za kliknięcie) ustawiany samodzielnie,
- CPM (koszt za 1000 wyświetleń) widocznych reklam,
- docelowy CPA (koszt działania),
- docelowy ROAS (zwrot z nakładów na reklamę),
- maksymalizacja liczby kliknięć,
- maksymalizacja liczby konwersji.
Mechanizm działania reklam z targetowaniem kontekstowym jest taki sam, jak w przypadku innych formatów reklam i rodzajów kampanii. Reklamodawca wpłaca pieniądze i ustala stawkę (lub wybiera automatyczną strategię ustalania stawek), a następnie publikuje kampanię. W przypadku modelu rozliczeniowego CPC reklama będzie wyświetlała się i generowała kliknięcia do momentu wyczerpania budżetu.
Wysokość stawki za kliknięcie zależy od rankingu reklamy, branży oraz pozycji, na której reklama została wyświetlona. Jako reklamodawca możesz wskazać maksymalną kwotę, jaką chcesz płacić za każde kliknięcie, jednak trzeba brać pod uwagę również stawki konkurencji. Agencja SEO pomoże określić optymalną stawkę za kliknięcie.
Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.
Do usłyszenia!