Za sukces kampanii reklamowej typu PPC w głównej mierze odpowiedzialne są prawidłowe ustawienia. Przy konfiguracji konieczne jest określenie miejsca emisji reklam lub sprecyzowanie grupy docelowej – jest to tzw. targetowanie. Dzięki temu szanse na wartościową konwersję są znacznie większe, ponieważ komunikat trafia do osób, które z dużym prawdopodobieństwem będą zainteresowane reklamowanym produktem czy usługą. Jedną z metod jest targetowanie kontekstowe. W tym artykule wyjaśniamy, co to jest i czy warto się na nie zdecydować.
Targetowanie kontekstowe to metoda kierowania reklam internetowych, polegająca na osadzaniu komunikatu marketingowego w odpowiednim kontekście. Co to znaczy? Otóż reklama będzie emitowana tylko w obrębie witryn podobnych tematycznie do jej treści.
Przykładowo reklama sukienki wyświetli się na odzieżowych portalach dla kobiet, a nie na forum dla majsterkowiczów lub serwisie o tematyce motoryzacyjnej. W pierwszym przypadku prawdopodobieństwo konwersji jest znacznie większe, a między innymi o to właśnie chodzi przy konfigurowaniu kampanii reklamowych.
Kierowanie kontekstowe można stosować przede wszystkim w Google Ads, czyli najpopularniejszym na świecie systemie reklamowym. W przypadku tego rodzaju emisji wyróżnia się dwa sposoby kierowania reklam:
Cały proces kierowania reklam metodą targetowania kontekstowego można podzielić na trzy etapy:
Pamiętaj jednak, że pasujący temat czy fraza nie gwarantują, że reklama pojawi się na danej stronie. Wpływa na to także wiele innych czynników.
Marketingu internetowego nie należy traktować zero-jedynkowo, dlatego nie można jednoznacznie określić, że któraś metoda jest skuteczna zawsze i dla każdego. Jednak targetowanie kontekstowe z całą pewnością przynosi lepsze efekty niż wyświetlanie reklam na wszystkich możliwych witrynach, bez zważania na ich tematykę.
Oczywiście istnieje szansa, że internauta przeglądający serwis motoryzacyjny zainteresuje się reklamą kremu nawilżającego do twarzy, jednak jest ona bardzo mała. Budżet kampanii można wykorzystać znacznie lepiej, jeśli kieruje się przekaz do właściwych osób i w odpowiednie miejsce. Reklama kremu do twarzy z pewnością będzie miała wyższy CTR (współczynnik klikalności), jeśli wyświetli się na portalach dotyczących pielęgnacji.
Ogromną zaletą targetowania kontekstowego jest szeroki zasięg, zwłaszcza przy kierowaniu na tematy – reklamy w tym przypadku mogą wyświetlać się osobom znajdującym się na samym początku lejka sprzedażowego.
Sieci kontekstowe to obszary pozwalające na wyświetlanie reklam kontekstowych. Obecnie największą taką siecią na świecie jest Google Display Network. Należą do niej produkty Google (np. YouTube, Gmail, Google Play) oraz ponad dwa miliony serwisów, aplikacji i wideo partnerów sieciowych (np. Onet, Wirtualna Polska).
Onet.pl
Aby dany serwis mógł emitować reklamy, jego właściciel musi zarejestrować się w Google AdSense, czyli programie dla wydawców. W zamian za udostępnienie obszaru reklamowego otrzymuje on część kwoty, którą reklamodawca płaci za każde kliknięcie.
Reklamy kierowane na słowa kluczowe lub tematy mogą wyświetlać się wyłącznie w sieciach kontekstowych, a nie w wyszukiwarce.
Reklamy kontekstowe tworzy się i konfiguruje w systemie Google Ads. Należy utworzyć konto, uruchomić kampanię, a następnie odpowiednio ją ustawić, wybierając oczywiście targetowanie kontekstowe na wybrane słowa kluczowe lub tematy.
Google Ads
Dostępne formaty reklam w sieci Google to: reklamy tekstowe, statyczne i dynamiczne banery oraz wideo. Reklamodawca musi dostarczyć wszystkie materiały (nagłówki, obrazy, filmy, opisy) na etapie konfiguracji.
Na liście dostępnych strategii ustalania stawek dla reklam w sieciach kontekstowych znajdują się:
Mechanizm działania reklam z targetowaniem kontekstowym jest taki sam, jak w przypadku innych formatów reklam i rodzajów kampanii. Reklamodawca wpłaca pieniądze i ustala stawkę (lub wybiera automatyczną strategię ustalania stawek), a następnie publikuje kampanię. W przypadku modelu rozliczeniowego CPC reklama będzie wyświetlała się i generowała kliknięcia do momentu wyczerpania budżetu.
Wysokość stawki za kliknięcie zależy od rankingu reklamy, branży oraz pozycji, na której reklama została wyświetlona. Jako reklamodawca możesz wskazać maksymalną kwotę, jaką chcesz płacić za każde kliknięcie, jednak trzeba brać pod uwagę również stawki konkurencji.
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.