Zapytaj o ofertę
Jak osiągnąć cele marketingowe wykorzystując metodę SMART?
  • ICEA
  • /
  • Blog
  • /
  • Jak osiągnąć cele marketingowe wykorzystując metodę SMART?

Jak osiągnąć cele marketingowe wykorzystując metodę SMART?

10 min. czytania

Działania marketingowe firmy oparte na odpowiednio postawionych celach to klucz do pełnego, marketingowego sukcesu. Stawiając przed sobą wyzwania polegające na osiąganiu określonych wyników, możesz liczyć na spektakularne efekty. Pamiętaj, że wszystkie cele marketingowe przedsiębiorstwa muszą być realizowane etapami. Co to oznacza? Jak zdefiniować cele działań marketingowych? Odpowiedzi na te pytania znajdziesz w tym artykule.

Czym są cele marketingowe przedsiębiorstwa?

Jeżeli chcesz poprawnie określić cele działań marketingowych, powinieneś najpierw dowiedzieć się, czym tak naprawdę są i jaką pełnią funkcję. Tylko ta wiedza nakieruje Cię na odpowiednie wnioski. Krok, od którego powinieneś zacząć, to określenie istoty marketingu w firmie. Dlaczego jest ważny? Przede wszystkim buduje pozytywne relacje na linii klient-przedsiębiorca. Dodatkowo, pomaga też przełamać opór dotyczący współpracy, przekłada się na zaufanie w biznesie oraz sprawia, że dotychczasowi partnerzy w interesach rozszerzają współpracę.

Wróćmy jednak do celów marketingowych. Bez nich Twoja strategia nie ma racji bytu. Czym są? Cele marketingowe przedsiębiorstwa to precyzyjnie określone wskaźniki rozwoju działań marketingowych danej firmy. Najczęściej opierają się na konkretnych liczbach, ale mogą mieć też charakter opisowy. Cele wpisane są w strategię marketingową, opracowywaną przed przystąpieniem do pracy nad promocją i budowaniem relacji firmy z klientem. Pamiętaj, że cele mogą być różne. Uwarunkowane są bowiem specyfiką Twojej firmy i branżą, w której realizujesz działania marketingowe.

Metoda SMART, czyli jakie powinny być cele?

SMART to anglojęzyczny akronim, który stanowi rozwinięcie cech, jakie posiadają cele marketingowe firmy. Jakie wobec tego powinny być?

  • S – sprecyzowane,
  • M – mierzalne,
  • A – osiągalne,
  • R – istotne,
  • T – terminowe.

Definiując swój cel marketingowy, uwzględnij metodę SMART. Dzięki temu wypełnienie określonych założeń będzie o wiele łatwiejsze, a interpretacja uzyskanych wyników nie przyniesie żadnych problemów.

Jak określić cele marketingowe?

Określając cele marketingowe, musisz uwzględnić przede wszystkim czas trwania strategii. Na podstawie tego kryterium wyróżniamy cele strategiczne, cele taktyczne i cele operacyjne.

Cele strategiczne

Rozłożone są najczęściej na lata i stanowią finalny etap działań. Ich realizacja wymaga długofalowej pracy, która może trwać od 3 do nawet 7 lat, a także spełnienia ściśle określonych wymagań . W przypadku celów strategicznych możemy mówić o takich elementach, jak rozszerzanie udziału w rynku, realizacja ekspansji na rynki zagraniczne lub długofalowe zwiększenie przychodów firmy. Jeżeli chcesz zrealizować, musisz najpierw określić oraz wykonać cele taktyczne i operacyjne.

Cele operacyjne

Podstawą każdej strategii są cele operacyjne. Od nich powinieneś zacząć definiowanie jakichkolwiek oczekiwań względem działań marketingowych. Opierają się na zasadzie małych kroków. Mogą dotyczyć np. zwiększenia sprzedaży wśród klientów lokalnych z danego miasta w konkretnym miesiącu lub sprzedaży określonej liczby wybranych produktów. W przeciwieństwie do celów taktycznych są jednak skupione na całej działalności firmy.

Cele taktyczne

To sprecyzowane, realizowane od razu cele, które odnoszą się do konkretnych elementów działania przedsiębiorstwa. Cele taktyczne w strategii realizuje się w ciągu roku lub dwóch lat. Ich wykonanie to jeden z etapów wypełniania celów strategicznych. Celem taktycznym może być np. zwiększenie świadomości marki wśród klientów kupujących produkty z określonego działu. Ten aspekt może natomiast później przełożyć się na realizację celu strategicznego, polegającego na ugruntowaniu pozycji przedsiębiorstwa czy zwiększeniu liczby klientów.

W jaki sposób powinieneś określać tego typu cele? Jeżeli chodzi o cele operacyjne i taktyczne, muszą one przede wszystkim odnosić się do celów strategicznych. Opracowując je, pamiętaj, że każdy z nich powinien przybliżać Cię do realizacji wytycznych całej strategii. Tworząc cele, bazuj na aktualnej sytuacji firmowej, rynkowej i położeniu przedsiębiorstwa.

Cele marketingowe, które możesz wyznaczyć swojej firmie

Jakie mogą być przykłady celów marketingowych? Wszystko zależy od branży, jaką reprezentujesz, i typu przedsiębiorstwa, które prowadzisz. Mogą odnosić się do zwiększenia sprzedaży, poszerzenia grupy docelowej, wprowadzenia na rynek nowych produktów, ekspansji na rynki zagraniczne, zwiększenia zatrudnienia lub poprawy wizerunku firmy w określonych kręgach.

Oczywiście, stawiaj każdy cel, pamiętając o zasadzie SMART. Każdy (niezależnie czy mówimy o taktycznym, czy strategicznym), który się do niej odnosi, będzie mógł być bowiem później zweryfikowany pod kątem efektywności realizacji.

Jakie działania marketingowe podjąć, aby zrealizować cele firmy?

Wiesz już, że aby określić cele marketingowe swojej firmy, musisz uwzględnić charakterystykę branży, przyzwyczajenia potencjalnych klientów oraz, przede wszystkim, swoje możliwości. Pamiętaj, że sposób ich realizacji powinien opierać się na wartościach Twojej organizacji, tak aby nie nadwyrężyć lojalności klientów.

Jeśli prowadzisz działalność e-commerce, Twoim celem z pewnością jest pozyskanie leadów sprzedażowych w sklepie internetowym. Zrealizowanie planu działań marketingowych powinno się wówczas opierać na kompleksowej kampanii, której podstawę warto ukierunkować na pozycjonowanie oraz Google Ads. Ważne jest także opracowanie strategii komunikacji. Jeśli właściwie ustalisz cele marketingowe firmy i podejmiesz odpowiednie kroki zmierzające do ich realizacji, zwiększenie liczby powracających klientów nie będzie żadnym problemem, a świadomość marki znacznie wzrośnie.

W zakresie realizacji celów marketingowych kluczową rolę odgrywa dział marketingu. To właśnie on odpowiada za tworzenie i wdrażanie kampanii. Na czym powinna polegać praca specjalistów, aby z sukcesem wypełnić założenia strategii marketingowej? Obierając sobie za cel na przykład zwiększenie świadomości marki czy pozyskanie nowych klientów, należy przede wszystkim stworzyć kampanię internetową. Mowa tu o działaniach w mediach społecznościowych, optymalizacji strony internetowej, promocji w wyszukiwarkach czy pozyskiwaniu linków zwrotnych. Pamiętaj, że środki powinny bazować na aktualnych wydarzeniach rynkowych oraz oczekiwaniach potencjalnych klientów. W kontekście każdej strategii marketingowej ważny jest także content marketing. To dzięki niemu najsprawniej rozszerzysz świadomość marki, poprawisz współczynnik konwersji i zwiększysz możliwości swojej firmy w zakresie generowanie leadów.

Pamiętaj jednak, że ustalanie celów marketingowych to nie jedyny element, jaki powinna uwzględnia skuteczna strategia. Ważne jest bowiem regularne monitorowanie wydajności kampanii. W tym celu stale badaj kluczowe wskaźniki efektywności, niezależnie od tego, czy prowadzisz działania w mediach społecznościowych czy stawiasz na SEO na swojej stronie internetowej. Pamiętaj, że strategiczne cele marketingowe firmy powinny uwzględniać budowanie lojalności klientów. Trudno będzie Ci zweryfikować postęp w realizowanej kampanii, jeśli nie przeanalizujesz jej wyników. Upewnij się więc, że strategia marketingowa generuje zamierzone efekty.

Jak zaplanować kampanię marketingową?

Twoja strategia marketingowa powinna mieć jasno określone cele. Tylko w ten sposób będziesz w stanie wyznaczyć kierunki działań, które doprowadzą Cię do zwiększenia grupy potencjalnych klientów. Wiesz już, czym są i jakie są ich rodzaje. Przejdźmy zatem do sedna. Kiedy masz już określone cele marketingu, możesz rozpocząć planowanie kampanii. Jak się do tego zabrać?

Zbadaj grupę docelową

Kolejnym etapem po określeniu celów marketingowych jest stworzenie profili konsumenckich. Postaraj się ustalić takie aspekty, jak płeć, wiek, wykształcenie, miejsce zamieszkania, zainteresowania i potrzeby potencjalnych klientów. Wykorzystaj w tym celu możliwości Google Search Console oraz Google Analytics. Im lepiej określisz profil klienta, tym bardziej spersonalizowany komunikat uda Ci się stworzyć.

Jest to szczególnie ważne pod kątem dopasowywania słów kluczowych, tworzenia treści na stronę czy wyboru platformy komunikacyjnej. Każda grupa docelowa ma inne potrzeby, a Ty musisz je poznać, aby ustalić search intent odbiorców. Kampania marketingowa musi oferować coś więcej niż reklamę z produktem w dobrej cenie, jednak sam musisz odkryć ten brakujący element w czasie researchu.

Ustal czas trwania kampanii

Długość trwania kampanii zależy od obranej strategii marketingowej, ale także od własnych zasobów. Ile osób będzie się nią zajmować? Jakich narzędzi potrzeba? Jak długo może trwać realizacja poszczególnych zadań? Musisz znać odpowiedzi na tego typu pytania. Zgodnie ze statystykami kampania powinna trwać nie dłużej niż kilka tygodni, aby potencjalni klienci nie byli nią zmęczeni. Koniecznie ustal harmonogram. Opisz w nim zadania na każdy dzień kampanii, gdyż dzięki temu nie popełnisz błędu.

Wybierz kanały komunikacji

Określając cele marketingowej, musisz wybrać kanały przepływu informacji między uczestnikami rynku, a także drogi, za pośrednictwem których przekazywane będą Twoje komunikaty. Do wyboru masz kanały:

  • własne (treści na stronie oficjalnej, blog firmowy, e-mail marketing – newsletter, obsługę klienta internetowego);
  • social media (firmowy fanpage, współpraca z influencerami);
  • płatne (artykuły sponsorowane, reklamy PPC, wpisy gościnne);
  • nieodpłatne (wpisy gościnne, recenzje, komentarze, fora, polecenia);
  • offline (plakaty, broszury, ulotki, katalogi, materiały POS, standy, obsługę klienta).

Możesz wybrać je wszystkie bądź skupić się jedynie na kilku. Pamiętaj jednak, że warto zdywersyfikować swoje kanały komunikacji. Dzięki temu będziesz mieć szansę dotarcia do różnych grup konsumenckich, a ogólna strategia marketingowa przyniesie oczekiwane rezultaty.

Zaplanuj budżet

Oszacowanie budżetu na kampanię jest kluczową kwestią każdej strategii marketingowej. Dzięki temu nie nadwyrężysz zgromadzonego kapitału, a cele krótkoterminowe i długoterminowe zostaną osiągnięte przy satysfakcjonującym zwrocie z inwestycji. Przyjmuje się, że budżet powinien mieścić się w skali 5-18% przychodów. Ważny jest również podział na wydatki online oraz offline. Wszystko jednak będzie zależeć od wybranych uprzednio kanałów komunikacji oraz tego, jakie cele strategii marketingowej wyznaczyłeś dla swojej firmy.

Zbadaj efekty kampanii

Kampania marketingowa trwa na ogół kilka tygodni. Na sukces wpływa jednak coś więcej niż tylko jej uruchomienie. Konieczne jest monitorowanie oraz analiza bieżących działań. Jeśli tylko okaże się, że spada Twoja widoczność, słowa kluczowe nie zdają egzaminu lub obniża się konwersja, należy wdrożyć zmiany. Z tego powodu musisz zawsze mieć plan B, który również będzie wpisany w budżet. W ten sposób unikniesz wszelkich niepowodzeń, a strategiczne cele marketingowe firmy, mimo że w inny sposób, zostaną osiągnięte.

Dlaczego dobry plan to podstawa?

Szczegółowy plan marketingowy to najważniejszy element każdej strategii. Niezależnie od tego, czy Twoim celem jest wzrost świadomości marki, wprowadzenie nowego produktu, otwarcie się na nowe rynki, zwiększenie sprzedaży czy optymalizacja wskaźników zaangażowania, dobra strategia marketingowa i jasno określone cele marketingowe z pewnością pomogą Ci osiągnąć sukces. Działając zgodnie z planem, unikniesz wszelkich błędów i zyskasz wgląd w bieżącą efektywność kampanii. Wyznacz więc dokładne cele marketingowe dla swojej firmy, zaplanuj działania i stale monitoruj ich efektywność, a z pewnością osiągniesz sukces.

Zamów bezpłatny audyt SEO.
Dowiedz się, co w pozycjonowaniu Twojej strony możemy zrobić lepiej. Umów się na niezobowiązujące spotkanie z naszym specjalistą.

    Dziękujemy za wiadomość!

    Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.

    Do usłyszenia!

    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 . Liczba ocen: 7
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    *

    *

    Blog

    Dzielimy się tym, co wiemy i co umiemy.

    Sprzedaż komplementarna – co to jest i na czym polega?
    Sprzedaż komplementarna – co to jest i na czym polega?
    Sprzedaż komplementarna to świetny sposób na zwiększanie wartości transakcji. Podpowiemy Ci, czym jest i na co zwrócić uwagę, aby była skuteczna!
    Jak reklamować suplementy diety w Internecie?
    Jak reklamować suplementy diety w Internecie?
    Reklama suplementów diety w Internecie nie jest łatwa. Dowiedz się, jakie ograniczenia dotyczą tej branży i poznaj najlepsze techniki marketingowe!
    Clickbait – co to jest i czy przynosi efekty?
    Clickbait – co to jest i czy przynosi efekty?
    Każdy użytkownik Internetu przynajmniej raz stał się ofiarą clickbaitu. Na czym polega ta metoda pozyskiwania ruchu? Czy przynosi efekty? Sprawdź!
    Przeprowadzimy dla Ciebie darmowy audyt e-commerce.

    W trakcie konsultacji wideo z analitykiem wzrostu:

    • Otrzymasz raport widoczności Twojej strony internetowej.
    • Omówimy efektywność Twoich obecnych kampanii reklamowych.
    • Skoncentrujemy się na analizie doświadczenia użytkownika na Twojej stronie e-commerce.
    Umów się na spotkanie
    Paweł Borowik Head of Sales
    Paweł Borowik
    Head of Sales
    Paweł Borowik
    Head of Sales
    Paweł Borowik Head of Sales
    Dowiedz się, jak możemy zwiększyć efektywność rozwoju Twojej platformy e-commerce.
    Zamów bezpłatny audyt e-commerce. Skontaktujemy się z Tobą, aby umówić Cię na niezobowiązującą konsultację z naszym analitykiem.

      Twoja rola w firmie
      Twoja rola w firmie
      Dziękujemy za wiadomość!

      Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.

      Do usłyszenia!

      Dołącz do newslettera
      Solidna dawka wiedzy co dwa tygodnie na Twoim mailu.