Wszystkie firmy działające na rynku online starają się przyciągnąć jak najwięcej potencjalnych klientów. Współcześnie wykorzystuje się w tym celu wiele kreatywnych narzędzi. W digital marketingu, który polega w głównej mierze na pozyskiwaniu klientów przez Internet, często usłyszeć można o tzw. leadzie sprzedażowym. W tym artykule dowiesz się więc, na czym właściwie polega generowanie leadów sprzedażowych oraz w jaki sposób skutecznie zwiększyć ich ilość w swojej firmie
Zanim dowiesz się, w jaki sposób zdobyć większą ilość leadów, musisz zrozumieć, na czym polega sam proces ich generowania. Otóż to nic innego, jak pozyskiwanie danych kontaktowych od potencjalnych klientów. Leady to najczęściej adresy e-mail lub numery telefonów.
Zatem lead to potencjalny klient, czyli osoba czy też firma, która jest zainteresowana konkretnym produktem lub usługą i prawdopodobnie w niedalekiej przyszłości postanowi skorzystać z oferty, a następnie sfinalizuje transakcję. Generowanie leadów to przełożenie standardowych procesów sprzedażowych i komunikacyjnych na kontakt online z potencjalnymi klientami.
Pamiętaj, że lead generuje konkretna osoba, która poprzez wypełnienie podanego na stronie sklepu internetowego formularza kontaktowego wykazała zainteresowanie Twoim produktem lub usługą.
Generowanie leadów jest ważnym aspektem działań działu marketingu. Chodzi głównie o budowanie listy leadów, czyli osób gotowych do zakupu danego produktu lub usługi. W skrócie, jest to proces polegający na pozyskiwaniu i zarządzaniu leadami, który przekłada się na zainteresowanie konsumenta produktami firmy oraz na konkretne decyzje zakupowe.
Wyróżniamy dwa typy leadów:
Jeśli mówimy o rodzajach leadów według gotowości konsumentów do zakupu, to warto zastosować taki parametr jak ciepło. Istnieją więc trzy rodzaje leadów sprzedażowych:
Jest też osobny typ – leady nietargetowane, czyli klienci, którzy nie są zainteresowani zakupem produktu i którzy przypadkowo wypełnili formularz i pozostawili swoje dane.
Pracując nad pozyskiwaniem leadów, musisz ocenić, na jakim etapie lejka sprzedażowego każdy z nich się znajduje. Lead scoring jest więc systemem przypisującym leadom punkty za aktywność istotną ze sprzedażowego punktu widzenia: od wizyty na stronie czy otwarcia maila, przez kliknięcie baneru reklamowego, aż po finalizację transakcji. Dzięki takiej punktacji dział handlowy ma możliwość natychmiastowej reakcji na zachowanie potencjalnych klientów, co skróci czas customer journey.
Lead scoring można podzielić na dwie grupy punktowania:
Dostępnych jest wiele narzędzi do generowania leadów. Twoim priorytetem jest przyciągnięcie ruchu od potencjalnych kupujących. Można to zrobić za pośrednictwem różnych kanałów, w tym reklamy, linków, marketingu e-mailowego lub polecającego, pozycjonowania i innych.
Do zbierania danych kontaktowych klientów można wykorzystać też inne narzędzia, z których najskuteczniejsze to:
rockwool.com
inpost.pl
pokoleniefit.pl
Współcześnie marketing daje różnorodne możliwości docierania do grup docelowych i kształtowania popytu na określone produkty. Wśród głównych kanałów do generowania leadów w sieci warto wskazać:
Oprócz tego firmy mogą zamieszczać tradycyjne reklamy w papierowych mediach oraz na ulicznych banerach, w radiu i telewizji. W pozyskiwaniu klientów pomaga także marketing szeptany, czyli tzw. poczta pantoflowa.
Kluczowe zalety pozyskiwania leadów to zmniejszenie kosztów reklamy, większa skuteczność działań promocyjnych, większa sprzedaż i większa liczba potencjalnych klientów. Zanim jednak przystąpisz do generowania leadów, przeanalizuj dokładnie swój biznes, niszę, konkurencję, a także grupę docelową. Zadbaj także o wysoką jakość swojej witryny i ciekawe treści w social mediach. Wszystkie te elementy składają się na sukces Twoich działań marketingowych i brak uwzględnienia jednego z nich może spowodować, że obrana strategia nie będzie efektywna.
Pamiętaj też, że generowanie leadów to nie tylko zdobywanie nowych kupujących, ale też utrzymanie aktualnych. Dlatego stale powinieneś pracować nad swoją ofertą i wykorzystywać techniki remarketingu. Testuj różne rozwiązania i kombinacje narzędzi marketingowych, aby maksymalnie zoptymalizować i zautomatyzować proces pozyskiwania leadów sprzedażowych. Możesz też skorzystać z pomocy doświadczonej agencji marketingowej, dzięki której efekty będą jeszcze lepsze.
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.