Zapytaj o ofertę
Wayback Machine – co to jest i w czym może Ci pomóc?
  • ICEA
  • /
  • Blog
  • /
  • Wayback Machine – co to jest i w czym może Ci pomóc?

Wayback Machine – co to jest i w czym może Ci pomóc?

6 min. czytania

Każdego dnia w Internecie pojawiają się tysiące nowych stron internetowych, wypełnionych wszelkiego rodzaju informacjami. W 1996 roku programista Brewster Cale wymyślił usługę archiwizowania wszystkich tych danych oraz różnych ich wersji. Mimo że projekt nie przyniósł twórcy bogactwa, to aktualnie zawiera około 700 miliardów zasobów internetowych, książek, gier i filmów. Ten imponujący zbiór znany jest jako The Wayback Machine, co to jest i jak możesz go wykorzystać?

Czym jest Wayback Machine Archive?

W 1996 roku amerykański przedsiębiorca i aktywista Brewster Cale założył Internet Archive, organizację non-profit. Od tego czasu tworzy ona i przechowuje kopie stron internetowych, a także książki, obrazy lub inne treści publikowane w otwartych zasobach sieci. W ten sposób twórca Wayback Archive zamierza zachować międzynarodowe dziedzictwo kulturowe.

Archiwum jest uzupełniane przez boty regularnie skanujące sieć. Pomagają im pracownicy i partnerzy organizacji, w tym wiele bibliotek i uczelni. Ponadto każdy użytkownik może przesyłać treści na serwery za pośrednictwem oficjalnej strony internetowej organizacji. Zawartość archiwum dostępna jest bezpłatnie dla każdego.

Boty okresowo aktualizują dane, jednak każda kolejna kopia zasobu nie nadpisuje poprzedniej – wszystkie zapisywane są osobno z datą zaindeksowania. Dzięki temu za pomocą The Wayback Machine można zobaczyć, jak zmieniał się projekt i zawartość wybranej strony na przestrzeni czasu – dni, miesięcy, a nawet lat. Co więcej, zapisane kopie pozostają dostępne, nawet jeśli oryginał zniknie z sieci. Z tego powodu archiwum jest często używane do przeglądania niegdyś opublikowanych, ale już usuniętych informacji, a także do uzyskiwania dostępu do starych, niedziałających już witryn.

Dlaczego w ogóle potrzebujesz Wayback Machine?

Misją organizacji jest danie użytkownikom powszechnego dostępu do wszystkich informacji, a tym samym walka z monopolem na dostarczanie informacji zarówno ze strony firm prywatnych (Google, Facebook itp.), jak i instytucji państwowych. Jednocześnie Archiwum jest organizacją przestrzegającą prawa. Jeśli nie chcesz, by Twoja witryna się w nim znajdowała, możesz ją usunąć.

Wayback Machine służy również jako narzędzie pracy naukowców, agencji wywiadowczych, historyków (np. archeologów) oraz przedstawicieli wielu innych dziedzin, nie mówiąc już o indywidualnych użytkownikach. To znana i użyteczna usługa, która znalazła zastosowanie także w marketingu internetowym.

Jak wykorzystać Wayback Archive w marketingu?

Śledź zmiany w witrynie

Jest to główna funkcja Wayback Machine. Różne wersje witryny z Internet Archive można wykorzystać do porównania jej wyglądu i sprawdzenia, co się zmieniło. Nawet jeśli nie ma zbyt wielu kopii, nadal możesz określić, kiedy zmiany zostały wprowadzone. Jest to przydatne, jeśli uważasz, że mogły one spowodować spadek pozycji witryny w wynikach wyszukiwania (SERP), zatem dobrze jest sprawdzić czy zmiany wprowadzone na stronie nie wpłynęły negatywnie na jej pozycjonowanie.

Zapoznaj się ze stroną

Kiedy specjalista pracuje z nowym klientem, ważne, aby zapoznał się z jego witryną i zrozumiał specyfikę jej działania. Właśnie Wayback Machine będzie w tym pomocne. Specjalista może zobaczyć, jak strona zmieniała się na przestrzeni lat oraz jak bardzo zmieniła się polityka danej marki.

Szukaj starych przekierowań

Jednym ze standardowych sposobów wykorzystania Wayback Machine w marketingu jest wyszukiwanie przekierowanych adresów URL. Dotyczy to szczególnie dużych marek, których witryny rozpoczęły pracę w latach 90. lub na początku 2000 roku, a następnie zostały przeprojektowane w celu dostosowania do wymagań wyszukiwarek. Aby znaleźć starsze wersje linków i sprawdzić ich status, użyj Wayback Machine w połączeniu z usługą Screaming Frog.

Znajdź starą strukturę adresu URL

Jeśli znasz przybliżoną datę zmiany struktury linków, możesz użyć Wayback Machine, aby dowiedzieć się dokładnie, kiedy dokonano zmian i jak wyglądała stara struktura. Następnie możesz porównać nowsze wersje linku z poprzednimi. Ta funkcja jest przydatna, jeśli zawartość witryny została zreorganizowana lub zmieniono nazwy podsekcji.

Znajdź robots.txt

Wayback Machine indeksuje wszystko, co znajdzie w witrynie, w tym pliki robots.txt. Jest to bardzo przydatne – jeśli Twoja witryna ma problemy techniczne, będziesz mógł dokładnie dowiedzieć się, kiedy dokonano zmian w dokumencie robots.txt, które doprowadziły do ​​tych problemów. Wszystko, co musisz zrobić, to znaleźć dokument robots.txt i porównać wycinki tych stron dla różnych dat, aż znajdziesz przyczynę usterki.

Analizuj podróż klientów

Jeśli chcesz przeprowadzić pełną analizę podróży klienta, Wayback Machine również może Ci w tym pomóc. Korzystając z tej usługi, będziesz mógł porównać obecną długość ścieżki z poprzednią, aby określić, które etapy zmieniły się w czasie. Archiwum otwiera również sposoby na zwiększenie konwersji. Jeśli w określonym czasie Twoja witryna osiągała wysoki współczynnik konwersji, możesz spojrzeć na jej poprzednią wersję, wygląd, przyciski i linki na stronie, aby określić, w jaki sposób te rozwiązania były lepsze od aktualnych.

Ustal strukturę serwisu

Wayback Machine pokazuje, jak wyglądała hierarchiczna struktura witryny w przeszłości. Czasami sekcje można łączyć lub odwrotnie dzielić na kilka części. Jeśli przyjrzysz się, jak wyglądała struktura witryny w różnych okresach jej funkcjonowania, możesz stwierdzić, które strony zostały ostatnio połączone w jedną kategorię lub podzielone na osobne.

Wyszukaj stare treści

Dzięki usłudze możesz znaleźć stare treści, które zostały utracone lub przypadkowo usunięte. Wystarczy otworzyć stronę (wcześniejszą wersję), na której znajdował się content.

Przeprowadzaj mieszaną analizę marketingową

Biblioteka Wayback Machine pomoże analizować wzrost ruchu na stronie docelowej. Powiedzmy, że kontekst wypadł dobrze w zeszłym roku, ale tegoroczny wynik nie jest aż tak imponujący. Spójrz na swoje strony docelowe za pomocą Wayback Machine, aby dowiedzieć się, które słowa kluczowe były skuteczne i jakie zmiany na stronach docelowych sprawiły, że stały się one mniej skuteczne.

Archiwum internetowe Wayback Machine – podsumowanie

Na pierwszy rzut oka Wayback Machine jest po prostu sporym zbiorem danych cyfrowych. W rzeczywistości to skarbnica wiedzy i bezcennych danych, a także jedyny w swoim rodzaju wirtualny wehikuł czasu. Możliwości wykorzystania zebranych w Internet Archive informacji są naprawdę duże i nie ograniczają się jedynie do rozrywki.

Masz pytania? Zobacz, co proponuje Agencja SEO Poznań iCEA Group! Sprawdź informacje dostępne na stronie, zapraszamy do kontaktu.

Zamów bezpłatny audyt SEO.
Dowiedz się, co w pozycjonowaniu Twojej strony możemy zrobić lepiej. Umów się na niezobowiązujące spotkanie z naszym specjalistą.

    Dziękujemy za wiadomość!

    Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.

    Do usłyszenia!

    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 . Liczba ocen: 14
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    *

    *

    Blog

    Dzielimy się tym, co wiemy i co umiemy.

    Cele SMART w SEO
    Cele SMART w SEO
    W złożonym procesie pozycjonowania stron, dużą rolę odgrywa ustalenie celów SMART. O tym, jak je tworzyć w strategii SEO, dowiesz się z naszego artykułu.
    Słowa kluczowe – jak je dobrze wybrać? Narzędzia i sposoby na dobór fraz do pozycjonowania
    Słowa kluczowe – jak je dobrze wybrać? Narzędzia i sposoby na dobór fraz do pozycjonowania
    Słowa kluczowe to podstawa działań SEO. Należy wiedzieć, jak je znaleźć i jak nimi operować, aby przełożyły się na sukces Twojej strony internetowej.
    Personal branding – czym jest i jaki ma związek z SEO?
    Personal branding – czym jest i jaki ma związek z SEO?
    Chciałbyś, aby Twoje nazwisko było rozpoznawalne w sieci? Marzy Ci się pierwsza strona wyników wyszukiwania? Sprawdź, jak to osiągnąć dzięki SEO.
    Przeprowadzimy dla Ciebie darmowy audyt e-commerce.

    W trakcie konsultacji wideo z analitykiem wzrostu:

    • Otrzymasz raport widoczności Twojej strony internetowej.
    • Omówimy efektywność Twoich obecnych kampanii reklamowych.
    • Skoncentrujemy się na analizie doświadczenia użytkownika na Twojej stronie e-commerce.
    Umów się na spotkanie
    Paweł Borowik Head of Sales
    Paweł Borowik
    Head of Sales
    Paweł Borowik
    Head of Sales
    Paweł Borowik Head of Sales
    Dowiedz się, jak możemy zwiększyć efektywność rozwoju Twojej platformy e-commerce.
    Zamów bezpłatny audyt e-commerce. Skontaktujemy się z Tobą, aby umówić Cię na niezobowiązującą konsultację z naszym analitykiem.

      Twoja rola w firmie
      Twoja rola w firmie
      Dziękujemy za wiadomość!

      Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.

      Do usłyszenia!

      Dołącz do newslettera
      Solidna dawka wiedzy co dwa tygodnie na Twoim mailu.