Co powinna zawierać umowa o pozycjonowanie?

Co powinna zawierać umowa o pozycjonowanie?

Źródło: Pixabay/pexels.com

Podobno istnieje spora grupa osób, które nie czytają umowy przed jej podpisaniem sugerując się wyłącznie tym, co obiecuje nam druga strona. Te nierozważne zachowanie prowadzi oczywiście do wielu konsekwencji, w głównej mierze negatywnych i źle odbijających się na naszych finansach. Aby nie doprowadzić nigdy więcej do podobnych problemów, warto zainteresować się bliżej tym tematem. Umowa na pozycjonowanie również wymaga dokładnego przestudiowania przed podpisaniem, na co więc koniecznie powinniśmy zwrócić w jej przypadku uwagę?

Czas trwania umowy na pozycjonowanie

Po pierwsze konieczne jest podanie określonego czasu trwania takiej umowy. Zazwyczaj wybiera się 12 miesięcy, co w tej branży uznano za najbardziej optymalny okres. Oczywiście możemy spotkać się z takim zapisem, gdzie ktoś proponuje nam umowę na okres trzech lub sześciu miesięcy, jednak zazwyczaj nie jest to w pełni skuteczne. Owszem, agencja może okazać się niezwykle pomocna od pierwszej chwili i wprowadzić znaczące zmiany, które dostrzeżemy już po kilku dniach. Pozycjonowanie wymaga jednak stałej pracy, a nie realizacji określonego projektu w jak najkrótszym czasie. Działania podjęte przez taką firmę mogą sprowadzić na nas wiele problemów i bardziej zaszkodzić, niż pomóc.

Agencje SEO nie powinny nic gwarantować

Niestety nierzadko spotyka się takie umowy, które zawierają gwarancję wyników. Mimo, iż to brzmi kusząco, kiedy właśnie takie zapewnienie spotykamy, jednak koniecznie powinniśmy bliżej przyjrzeć się tej obietnicy. Efekty w postaci pozycji w TOP10 z pewnością brzmią zachęcająco, jednak prawdą jest, że taką pewność i informacje może mieć wyłącznie właściciel wyszukiwarki (czyli na pewno nie dana agencja!). Agencja SEO musi znać czynniki rankingowe i dążyć do pozycji na pierwszej stronie, jednak nie jest w stanie zagwarantować takiego efektu ze stuprocentową pewnością.

Źródło: Oleg Magni/pexels.com

Dostępy do FTP i panelu CMS

Równie istotną kwestią okazuje się określenie tego, kto dokona na stronie zmian optymalizacyjnych. Zazwyczaj podejmuje się tego agencja SEO, dlatego też w umowie powinien znajdować się określony termin przekazania danych dostępowych do FTP i panelu CMS. Czasami klient nie może pozyskać pełnego dostępu do strony, dlatego też zobowiązany zostaje do wprowadzenia podobnych zmian z pomocą wykonawcy strony. Ustalenie podobnych kwestii zapobiega opóźnieniu przy wdrożeniu optymalizacji i znacznie usprawnia pracę, a co za tym idzie – przyspiesza osiągnięcie wyników.

 

Zmiany na stronie i kary umowne

Umowa na pozycjonowanie zawierać musi również zobowiązanie klienta, aby ten przekazywał informacje o aktualnych modyfikacjach na stronie, gdyż wpływają one zazwyczaj na pozycję w wyszukiwarce. Bez zaznaczenia zmian praca staje się utrudniona, a wyniki pracy nad pozycjonowaniem spadną. Chociaż wiele osób obawia się tego zapisu i podchodzi do niego niechętnie, znaleźć powinna się w umowie również wzmianka o karach umownych. Oczywiste jest, że bez zapłaty firma nie będzie mogła dobrze funkcjonować i spełniać swoich obowiązków, a ponieważ korzyści powinny być obustronne, warto zadbać również o tę kwestię.


 

Wypowiedzenie umowy i zabezpieczenie się przed usuwaniem linków

Również i kwestia wypowiedzenia umowy wzbudza wiele dyskusji. Zazwyczaj okres ten wynosi trzy miesiące, chociaż niektórzy uważają, że im krótszy czas, tym lepiej. Nie wynika to z chęci jak najdłuższego wystawiania faktur przez wykonawcę, a służy ochronie strony klienta. Część działań pozycjonerskich wykonywana jest na stronach zapleczowych wykonawcy, który po zakończeniu umowy nie chce przechowywać wpisów, które nie dotyczą bieżącej współpracy. Chroniąc stronę klienta przed gwałtownymi spadkami po zakończeniu współpracy wykonawca sukcesywnie usuwa wpisy dotyczące danego klienta.

I na koniec – plan planem, ale warto jednak pozostawić sobie trochę elastyczności, która w tej branży wydaje się być niezbędna. Działania określone w umowie za kilka miesięcy mogą okazać się nietrafne, a odpowiednio wybrana agencja SEO proponuje wtedy nam inne rozwiązania, korzystne zarówno dla nas, jak i pomagające w ich pracy. W końcu najważniejsze są korzyści dla obu stron, sprawiające, że będzie w pełni usatysfakcjonowani z otrzymanego efektu.

 

Zobacz również
Grupa iCEA
Grupa iCEA
Ostatnie wpisy

    Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Oceń tekst

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

    Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

    iCEA PRIME, czyli SEO na miarę naszych czasów!

    iCEA PRIME, czyli SEO na miarę naszych czasów!

    Zobacz, dlaczego stare podejście do SEO nie ma szans w zmieniającej się branży, jak udaje nam się trzymać rękę na pulsie i w jaki sposób skorzystasz na tym jako nasz klient.
    Pozycjonowanie organiczne a płatne — co lepsze?

    Pozycjonowanie organiczne a płatne — co lepsze?

    Pozycjonowanie można podzielić na organiczne i płatne. Nasz ekspert wyjaśnia, jakie są zalety i wady obu sposobów budowania widoczności i czy któryś z nich jest lepszy.
    Słowa kluczowe – jak je dobrze wybrać? Narzędzia i sposoby na dobór fraz do pozycjonowania

    Słowa kluczowe – jak je dobrze wybrać? Narzędzia i sposoby na dobór fraz do pozycjonowania

    Słowa kluczowe niejedno mają imię, a ich dobór spędza sen z powiek tym, którzy prowadzą swój biznes w sieci. Podpowiadamy, jak nie pogubić się w gąszczu informacji i wybrać najlepsze rozwiązania.
    Bezpłatny audyt

      Powiedz nam jaki zakres usług Cię interesuje,
      a skontaktujemy się w odpowiednim dla Ciebie terminie