Zapytaj o ofertę
Co powinna zawierać umowa o pozycjonowanie?
  • ICEA
  • /
  • Blog
  • /
  • Co powinna zawierać umowa o pozycjonowanie?

Co powinna zawierać umowa o pozycjonowanie?

4 min. czytania

Podobno istnieje spora grupa osób, które nie czytają umowy przed jej podpisaniem sugerując się wyłącznie tym, co obiecuje nam druga strona. Te nierozważne zachowanie prowadzi oczywiście do wielu konsekwencji, w głównej mierze negatywnych i źle odbijających się na naszych finansach. Aby nie doprowadzić nigdy więcej do podobnych problemów, warto zainteresować się bliżej tym tematem. Umowa na pozycjonowanie / SEO również wymaga dokładnego przestudiowania przed podpisaniem, na co więc koniecznie powinniśmy zwrócić w jej przypadku uwagę?

Czas trwania umowy na pozycjonowanie

Po pierwsze konieczne jest podanie określonego czasu trwania takiej umowy. Zazwyczaj wybiera się 12 miesięcy, co w tej branży uznano za najbardziej optymalny okres. Oczywiście możemy spotkać się z takim zapisem, gdzie ktoś proponuje nam umowę na okres trzech lub sześciu miesięcy, jednak zazwyczaj nie jest to w pełni skuteczne. Owszem, agencja może okazać się niezwykle pomocna od pierwszej chwili i wprowadzić znaczące zmiany, które dostrzeżemy już po kilku dniach. Pozycjonowanie wymaga jednak stałej pracy, a nie realizacji określonego projektu w jak najkrótszym czasie. Działania podjęte przez taką firmę mogą sprowadzić na nas wiele problemów i bardziej zaszkodzić, niż pomóc.

Agencje SEO nie powinny nic gwarantować

Niestety nierzadko spotyka się takie umowy, które zawierają gwarancję wyników. Mimo, iż to brzmi kusząco, kiedy właśnie takie zapewnienie spotykamy, jednak koniecznie powinniśmy bliżej przyjrzeć się tej obietnicy. Efekty w postaci pozycji w TOP10 z pewnością brzmią zachęcająco, jednak prawdą jest, że taką pewność i informacje może mieć wyłącznie właściciel wyszukiwarki (czyli na pewno nie dana agencja!). Agencja SEO musi znać czynniki rankingowe i dążyć do pozycji na pierwszej stronie, jednak nie jest w stanie zagwarantować takiego efektu ze stuprocentową pewnością.

Dostępy do FTP i panelu CMS

Równie istotną kwestią okazuje się określenie tego, kto dokona na stronie zmian optymalizacyjnych. Zazwyczaj podejmuje się tego agencja SEO, dlatego też w umowie powinien znajdować się określony termin przekazania danych dostępowych do FTP i panelu CMS. Czasami klient nie może pozyskać pełnego dostępu do strony, dlatego też zobowiązany zostaje do wprowadzenia podobnych zmian z pomocą wykonawcy strony. Ustalenie podobnych kwestii zapobiega opóźnieniu przy wdrożeniu optymalizacji i znacznie usprawnia pracę, a co za tym idzie – przyspiesza osiągnięcie wyników.

Zmiany na stronie i kary umowne

Umowa na pozycjonowanie zawierać musi również zobowiązanie klienta, aby ten przekazywał informacje o aktualnych modyfikacjach na stronie, gdyż wpływają one zazwyczaj na pozycję w wyszukiwarce. Bez zaznaczenia zmian praca staje się utrudniona, a wyniki pracy nad pozycjonowaniem spadną. Chociaż wiele osób obawia się tego zapisu i podchodzi do niego niechętnie, znaleźć powinna się w umowie również wzmianka o karach umownych. Oczywiste jest, że bez zapłaty firma nie będzie mogła dobrze funkcjonować i spełniać swoich obowiązków, a ponieważ korzyści powinny być obustronne, warto zadbać również o tę kwestię.

Wypowiedzenie umowy i zabezpieczenie się przed usuwaniem linków

Również i kwestia wypowiedzenia umowy wzbudza wiele dyskusji. Zazwyczaj okres ten wynosi trzy miesiące, chociaż niektórzy uważają, że im krótszy czas, tym lepiej. Nie wynika to z chęci jak najdłuższego wystawiania faktur przez wykonawcę, a służy ochronie strony klienta. Część działań pozycjonerskich wykonywana jest na stronach zapleczowych wykonawcy, który po zakończeniu umowy nie chce przechowywać wpisów, które nie dotyczą bieżącej współpracy. Chroniąc stronę klienta przed gwałtownymi spadkami po zakończeniu współpracy wykonawca sukcesywnie usuwa wpisy dotyczące danego klienta.

I na koniec – plan planem, ale warto jednak pozostawić sobie trochę elastyczności, która w tej branży wydaje się być niezbędna. Działania określone w umowie za kilka miesięcy mogą okazać się nietrafne, a odpowiednio wybrana agencja SEO proponuje wtedy nam inne rozwiązania, korzystne zarówno dla nas, jak i pomagające w ich pracy. W końcu najważniejsze są korzyści dla obu stron, sprawiające, że będzie w pełni usatysfakcjonowani z otrzymanego efektu.

Zamów bezpłatny audyt SEO.
Dowiedz się, co w pozycjonowaniu Twojej strony możemy zrobić lepiej. Umów się na niezobowiązujące spotkanie z naszym specjalistą.

    Dziękujemy za wiadomość!

    Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.

    Do usłyszenia!

    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 . Liczba ocen: 12
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    *

    *

    Blog

    Dzielimy się tym, co wiemy i co umiemy.

    Przeprojektowanie strony internetowej: jak nie stracić efektów SEO?
    Przeprojektowanie strony internetowej: jak nie stracić efektów SEO?
    Przeprojektowanie witryny to niełatwe zadanie. Jak uniknąć utraty efektów SEO podczas jego realizacji? Dowiesz się w niniejszym artykule!
    Co to jest cross-linking?
    Co to jest cross-linking?
    Budowanie profilu linkowego nie należy do najprostszych zadań wykonywanych przez pozycjonerów. Niektóre z technik wymagają wiedzy i doświadczenia.
    Hosting SEO – co to jest i jak wybrać najlepszy?
    Hosting SEO – co to jest i jak wybrać najlepszy?
    Hosting SEO to bardzo ważny aspekt w kontekście pozycjonowania stron internetowych. Warto więc wiedzieć, czym jest i jak wybrać ten najlepszy!
    Przeprowadzimy dla Ciebie darmowy audyt e-commerce.

    W trakcie konsultacji wideo z analitykiem wzrostu:

    • Otrzymasz raport widoczności Twojej strony internetowej.
    • Omówimy efektywność Twoich obecnych kampanii reklamowych.
    • Skoncentrujemy się na analizie doświadczenia użytkownika na Twojej stronie e-commerce.
    Umów się na spotkanie
    Paweł Borowik Head of Sales
    Paweł Borowik
    Head of Sales
    Paweł Borowik
    Head of Sales
    Paweł Borowik Head of Sales
    Dowiedz się, jak możemy zwiększyć efektywność rozwoju Twojej platformy e-commerce.
    Zamów bezpłatny audyt e-commerce. Skontaktujemy się z Tobą, aby umówić Cię na niezobowiązującą konsultację z naszym analitykiem.

      Twoja rola w firmie
      Twoja rola w firmie
      Dziękujemy za wiadomość!

      Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.

      Do usłyszenia!

      Dołącz do newslettera
      Solidna dawka wiedzy co dwa tygodnie na Twoim mailu.