Co to jest CTA?

Co to jest CTA?

cottonbro / pexels.com

Sukces działań w obszarze digital marketingu zazwyczaj zależy od wysokości współczynnika konwersji, czyli ilości akcji wykonanych przez użytkowników – im jest on wyższy, tym o większym sukcesie można mówić. Z tego względu skuteczna strategia marketingowa powinna w dużej mierze skupiać się na tym, aby zachęcać odbiorców komunikatu do podjęcia konkretnych działań. I właśnie w tym pomaga CTA.

Bez tego jednego małego elementu skuteczność prowadzonych działań znacznie się obniża, czemu dowodzą liczne badania i statystyki. Jeśli nie chcesz świadomie pozbawiać się konwersji, musisz zadbać o skuteczne CTA. Co to takiego? Jak je stworzyć i gdzie umieścić? Podpowiadamy!

Czym jest i jak działa CTA, czyli o co tyle szumu?

CTA to skrót od wyrażenia z języka angielskiego „Call To Action”, które po polsku oznacza „wezwanie do działania”. Jest to zazwyczaj krótkie zdanie lub wyraz w formie zwykłego tekstu lub tekstu, pod którym kryje się hiperłącze. Jego celem jest zachęcenie, a raczej skłonienie użytkownika do wykonania akcji, która w krótszej lub dłuższej perspektywie przyniesie firmie zysk czy inną korzyść, a także pozwoli zrealizować wyznaczone cele biznesowe.

Obecnie wezwanie do działania kojarzy się głównie z działaniami w Internecie, jednak jest to element, który od dawna wykorzystuje się w tradycyjnych kanałach marketingowych. Różnicą jest to, że w przypadku produktów cyfrowych może on występować w formie interaktywnego przycisku, który przenosi użytkownika w konkretne miejsce lub pomaga wykonać jakieś zadanie. Jako użytkownik Internetu na pewno setki, a nawet tysiące razy spotkałeś się z przyciskiem wzywającym do działania – nawet jeśli nie byłeś tego świadomy.

Jak to wygląda w praktyce?

Wezwanie do działania najczęściej występuje w formie interaktywnego przycisku, pod którym kryje się link przenoszący użytkownika w odpowiednie miejsce. Jest to najskuteczniejsza forma Call To Action, ponieważ od razu wywołuje jakąś akcję, przez co użytkownik chętniej wykonuje kolejne kroki ścieżki zakupowej czy innego procesu.

A jak w praktyce wygląda wezwanie do działania? Bardzo często spotykane formy to przyciski z napisami:

  • „Kup teraz”,
  • „Zapisz się”,
  • „Kliknij tutaj”,
  • „Pobierz e-booka”.

Dlaczego CTA jest skuteczne?

Dopasowanie się do potrzeb i oczekiwań obecnych konsumentów to spore wyzwanie. Z jednej strony użytkownik chce sam podejmować decyzje i mieć poczucie, że jest panem własnego losu. Natomiast z drugiej strony, aby zachęcić go do wykonania akcji, trzeba w pewnym stopniu pomóc mu w przechodzeniu przez kolejne etapy procesu. Kluczem do sukcesu jest znalezienie złotego środka – trzeba przeprowadzić klienta przez ścieżkę zakupową, ale tak, aby nie czuł, że traci kontrolę. W pewnym stopniu tak właśnie działa CTA na stronie internetowej, w social mediach czy w e-mail marketingu – zwłaszcza w formie interaktywnego buttona. Użytkownik dokładnie wie, co musi zrobić, i co osiągnie, jeśli to zrobi. Jednak ostateczna decyzja zawsze należy do niego.

Statystyki dowodzą, że wezwanie do działania może kilkukrotnie zwiększyć konwersję. Pamiętaj jednak, że istnieją skuteczne i nieskuteczne przyciski wzywające do wykonania akcji. Aby Call To Action rzeczywiście pomagało generować konwersję, musi być dobrze zaprojektowane.

Sprawdź: Chcesz założyć własną stronę? Poznaj podstawowe pojęcia dotyczących stron internetowych!

Gdzie można (i trzeba) wykorzystać Call To Action?

Call To Action ma zachęcać użytkownik do konwersji, ale konwersja może przybierać różną postać. Wszystko zależy od tego, jaki rezultat chce osiągnąć firma – czy jest nastawiona na sprzedaż, pozyskiwanie leadów, czy raczej na cele wizerunkowe. Konwersją może być:

  • zakup produktu lub usługi,
  • zapisanie na listę mailingową,
  • rejestracja konta,
  • wypełnienie formularza,
  • wysłanie wiadomości lub wykonanie telefonu do firmy,
  • kliknięcie baneru reklamowego,
  • pobranie e-booka.

Z tego względu CTA możesz i powinieneś stosować w wielu różnych miejscach, w zależności od tego, co chcesz osiągnąć.

Gdzie stosuje się Call To Action?

Przykładowe miejsca i obszary, w przypadku których stosuje się wezwanie do działania w różnej formie to:

Meta description

Jedną z najczęściej stosowanych strategii digital marketingowych jest pozycjonowanie, czyli zwiększenie widoczności w wynikach naturalnych, poprzez optymalizację serwisu pod kątem wymagań wyszukiwarki (SEO). Wśród czynników rankingowych, które w procesie optymalizacji musi uwzględnić specjalista od SEO, znajdują się takie aspekty jak meta title oraz meta description. Bezpośredni wpływ na miejsce w rankingu Google ma tylko tytuł (meta title), natomiast opis strony (meta description) spełnia nieco inne zadanie. Jego celem jest przedstawienie użytkownikowi tego, co znajduje się na stronię – oczywiście zwięźle, ponieważ opis ma ograniczoną liczbę znaków – a tym samym zachęcenie go do odwiedzenia serwisu.

Właśnie dlatego description strony lub poszczególnych podstron należących do domeny to jedno z miejsc, w których umieszcza się CTA – i to nie byle jakie, a maksymalnie skuteczne. Wezwanie do działania w tym przypadku ma na celu zachęcenie użytkownika do wejścia na stronę. Dobre Call To Action sprawi, że statystyki dotyczące ruchu poszybują w górę, a im większy ruch, tym większa szansa na konwersję, która przyniesie bezpośredni zysk.

Kreacja płatnej reklamy

Innym sposobem promocji w Internecie są płatne kampanie reklamowe, utworzone za pomocą specjalnych systemów np. Google Ads. Takie reklamy mogą pojawiać się w sieci wyszukiwania oraz w sieci reklamowej Google i przybierać różne formaty (tekstowe, graficzne, wideo). Ich kreacja, czyli ostateczna wersja, która wyświetla się odpowiednim użytkownikom musi być na tyle skuteczna, aby zachęcała do kliknięcia i przejścia na landing page czy podstronę z produktem w sklepie internetowym. Call To Action w tym przypadku dotyczy oczywiście zarówno reklam tekstowych, jak i graficznych czy wideo. Niezależnie od formatu, komunikat powinien zachęcać odbiorcę do podjęcia dalszych działań.

Tutaj warto wspomnieć również social media, w których także można tworzyć kampanie reklamowe, np. w systemie Facebook Ads. Niezależnie od tego, czy będą to reklamy w formie grafiki, czy wideo, zawsze powinny zawierać wezwanie do działania.

Strona internetowa

Strona internetowa może spełniać wiele zadań – od komunikacji z klientami i przekazywania im istotnych informacji, do sprzedaży produktów i usług. W każdym przypadku ma ona pomagać, pośrednio lub bezpośrednio, w generowaniu zysków poprzez konwersję. Dlatego nie może na niej zabraknąć CTA. Niezależnie od tego, jakie zadanie spełniał serwis internetowy, musi odpowiednio zachęcać odwiedzających do podjęcia konkretnych działań.

Call To Action w tym przypadku może nakłaniać użytkowników do zakupu, pobrania materiałów edukacyjnych, utworzenia konta, skorzystania z usługi, zapisu na listę mailingową czy odtworzenia wideo.

Content marketing

Content marketing to strategia polegająca na tworzeniu i dystrybucji treści. Jej celem może być zarówno sprzedaż, jak i zwiększenie świadomości marki czy wykreowanie wizerunku eksperta. Przykładem content marketingu są opisy produktów i kategorii w sklepie internetowym, które zastępują sprzedawcę. Ich zadaniem jest nie tylko przedstawienie potencjalnemu klientowi istotnych informacji o produkcie, ale również zachęcenie go do zakupu. Z tego względu oprócz wykorzystywania języka korzyści w całym tekście, konieczne jest też umieszczenie wezwania do działania. W tym przypadku niekoniecznie musi być to przycisk interaktywny.

Innym przykładem wykorzystania contentu w marketingu są wpisy blogowe. Prowadzenie bloga firmowego uznawane jest za jedną z najtańszych metod pozyskiwania wartościowego ruchu na stronie, dlatego niewątpliwie warto to robić. Ale po co umieszczać w artykułach Call To Action? Oczywiście po to, aby skłonić czytelników do wartościowej akcji i wykorzystać pozyskany ruch na stronie. Wezwanie do działania w tym przypadku może zachęcać do zapoznania się z innym wpisem, przejścia do innej zakładki na stronie, skontaktowania się z firmą czy nawet do zakupu.

E-mail marketing

Wykorzystywanie poczty elektronicznej jako kanału komunikacji marketingowej jest jedną z najchętniej stosowanych strategii, która sprawdza się w prawie każdej branży. Stosunkowo niskim kosztem możesz docierać wprost do potencjalnych klientów, a także personalizować wiadomości. To m.in. dzięki temu metoda ta jest tak skuteczna. Oczywiście, aby w pełni wykorzystać potencjał e-mail marketingu, trzeba robić to dobrze. Jeśli wysyłasz newslettera do swoich potencjalnych klientów, nie zapomnij o umieszczeniu w treści wezwania do działania. Dzięki temu Twoje wiadomości nie będą tylko narzędziem do nawiązywania pozytywnej relacji i utrzymywania marki w świadomości klientów, ale także zachęcą ich do pójścia o krok dalej.

Skuteczne CTA – czym powinno się charakteryzować?

Przypomnij sobie wymienione wcześniej formy Call To Action. Jak myślisz, czy są one maksymalnie skuteczne? Odpowiedź może Cię zdziwić. Mimo że wykorzystywane są bardzo często na stronach internetowych i w innych miejscach, niekoniecznie muszą być skuteczne. Na pierwszy rzut oka są to bardzo perswazyjne komunikaty, które mogłyby popchnąć użytkownika w stronę konwersji. Jednak jeśli mocniej się nad tym zastanowisz i przyjrzysz im się bliżej, może się okazać, że nie pomagają one wykorzystać pełnego potencjału idei CTA – inaczej utworzone komunikaty będą skuteczniejsze, czemu dowodzą statystyki z wielu stron internetowych.

Zatem czym powinno charakteryzować się skuteczne wezwanie do działania?

Przy tworzeniu Call To Action zwróć uwagę przede wszystkim na te aspekty:

Akcja i korzyść

Wymienione przykłady przycisków CTA takie jak „Kup teraz” czy „Kliknij tutaj” nie są w pełni skuteczne przede wszystkim z jednego powodu – nie przedstawiają żadnej korzyści, a opisują jedynie akcję, jaką użytkownik musi wykonać. Nie dość, że będzie męczył się z podjęciem działania, to na dodatek nie dostaje jasnego komunikatu, co otrzyma w zamian. Taka forma Call To Action nie motywuje do wykonania czynności. Lepiej skorzystać z modelu akcja+korzyści, czyli opisać, co użytkownik otrzyma, jeśli wykona daną akcję. Przykładami takiego wezwania do działania są:

  • „Zapisz się do newslettera i otrzymaj darmowego e-booka”;
  • „Załóż darmowe konto i odbierz kod rabatowy”;
  • „Zapisz się i zwiększ widoczność swojej strony”.

Takie komunikaty składają odbiorcy konkretną obietnicę, dzięki czemu chętniej podejmie on działanie, do którego chcesz go zachęcić.

Wpływanie na emocje

Czy czasami robisz zakupy pod wpływem emocji? Jeśli tak, nie przejmuj się. Większość konsumentów robi podobnie. Dlatego, jeśli chcesz stworzyć skuteczne Call To Action, musisz wpłynąć na emocje potencjalnego klienta. Używaj takich komunikatów jak:

  • „Kliknij tutaj i zdobądź pracę marzeń”;
  • „Zapisz się i przeżyj niezapomnianą przygodę”.

Pierwsza osoba liczby pojedynczej

Badania dowodzą, że odmiana czasownika ma znaczenie dla skuteczności CTA. O wiele więcej konwersji generują przyciski zawierające wezwanie do działania w pierwszej osobie liczby pojedynczej. Zamiast „Zamów produkt X i skorzystaj z darmowej przesyłki” warto użyć formy „Zamawiam produkt X i korzystam z darmowej przesyłki” albo „Zapisuję się do newslettera, chcę odebrać darmowego e-booka”.

Bezpośredni i konkretny komunikat

Call To Action musi być bezpośrednie i konkretne. Użytkownik powinien wiedzieć, co się stanie, gdy kliknie link. Używaj zwięzłych, łatwych do przyswojenia komunikatów i pamiętaj, aby w wezwaniu do działania umieścić tylko jedną główną korzyść. Ważne jest również to, aby – jeśli to możliwe – na jednej stronie znajdował się przycisk wzywający tylko do jednego działania. W przeciwnym wypadku użytkownik nie będzie wiedział, co należy kliknąć. Jeśli jednak musisz umieścić dwa różne przyciski, nie powinny się one znajdować w jednej linii.

Przykuwanie uwagi

Nawet najlepszy i najbardziej zachęcający komunikat nie będzie skuteczny, jeśli użytkownik go nie znajdzie. Pamiętaj, że wezwanie do działania musi być nie tylko widoczne, ale mocno wyróżniać się wśród reszty treści. Dotyczy to zarówno położenia na stronie, jak i kreacji wizualnej. Warto stosować kontrast, dużą czcionkę, a także wyróżnienie w postaci tła w innym kolorze. Najczęściej przycisk umieszcza się na górze strony, w tzw. strefie Above the Fold, czyli ponad linią załamania (obszar, który widzi użytkownik bez konieczności przewijania w dół).

Jednak jeśli wykorzystujesz np. content marketing, a Twój tekst jest bardzo długi, warto umieść przycisk Call To Action również na samym końcu, a nie tylko na początku – użytkownik zapozna się z korzyściami przedstawionymi w treści i będzie chciał skorzystać z oferty, a przycisk będzie już na niego czekał.

Oferta ograniczona czasowo lub ilościowo

W przypadku wielu klientów motorem napędzającym sprzedaż jest wzbudzenie poczucia pilności. Warto w Call To Action podkreślić to, że oferta jest ograniczona np. czasowo lub ilościowo – wzbudza to w konsumenta pożądanie i tym samym chęć szybkiego zakupu. Przykłady takich komunikatów to:

  • „Zarezerwuj ostatnie wolne miejsce”;
  • „Zamów produkt X do końca dnia i otrzymaj 40% zniżki”.

Dopasowanie do urządzeń mobilnych

Obecnie większość ruchu w sieci pochodzi z urządzeń mobilnych, dlatego możesz być pewny, że spora część Twoich potencjalnych klientów zapoznaje się z ofertą poprzez smartfona. Jeśli chcesz, aby wezwanie do działania było skuteczne również w przypadku takich osób, musisz upewnić się, czy przycisk jest umieszczony w odpowiednim miejscu w wersji mobilnej strony.

JÉSHOOTS / pexels.com

Sprawdź: Jak małe firmy powinny działać w mediach społecznościowych?

CTA a testy A/B – dlaczego warto jest stosować?

Niektóre rozwiązania związane z Call To Action generują więcej konwersji, inne mniej. Trzeba jednak pamiętać, że to, co sprawdza się w przypadku firmy X, nie musi sprawdzać się w przypadku firmy Y. Najważniejsze jest to, aby dopasować rozwiązania do własnej grupy docelowej, bo to na nią mają wpływać zaprojektowane wezwania do działania. Z tego względu warto w pierwszej kolejności poznać swoich potencjalnych klientów i przeanalizować ich potrzeby oraz zachowania w sieci, a następnie stworzyć i przetestować kilka wersji przycisków CTA

Czym są testy A/B?

Testy A/B to metoda badawcza, która polega na zaprojektowaniu i wdrożeniu kilku (przynajmniej dwóch) wersji jednego projektu – np. przycisku Call To Action – i sprawdzeniu, który z nich jest bardziej skuteczny. W przypadku wezwania do działania chodzi oczywiście o generowanie konwersji, której mierzenie jest podstawą testów A/B.

A jak przeprowadzić takie testy? W przypadku Call To Action np. w e-mail marketingu wystarczy stworzyć różne wersje przycisku i zastosować pierwszą dla jednej połowy odbiorców, a drugą – dla drugiej. Takie rozwiązanie da Ci jasny obraz sytuacji. Natomiast wezwanie do działania na stronie internetowej trudniej jest przetestować, dlatego wykorzystuje się do tego specjalne narzędzia i programy.

Po co testować różne wersje CTA?

Ogólne zasady tworzenia Call To Action mogą nie sprawdzić się w przypadku specyficznej grupy docelowej, dlatego warto sprawdzić, co działa na odbiorców najlepiej. Testowanie kilku wersji pozwoli przeanalizować zachowania użytkowników i wyeliminować mniej skuteczny sposób. Pamiętaj, że mierzenie skuteczności Call To Action do nieodłączny element strategii marketingowej – każde wdrażane działanie powinno być regularnie sprawdzane, bo tylko dzięki temu będziesz wiedział, czy pomaga Ci ono w realizowaniu celów biznesowych.

Zobacz również
Grupa iCEA
Grupa iCEA
Kategoria: Pozycjonowanie
Ostatnie wpisy

    Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Wysyłanie
    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 - Liczba ocen: 8
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

    Pozycjonowanie branży budowlanej

    Pozycjonowanie branży budowlanej

    Pozycjonowanie branży budowlanej to dość trudne zadanie. Podpowiemy Ci zatem, jakie techniki wykorzystać, aby proces ten był naprawdę skuteczny.
    Jak odpowiednio dobrać słowa kluczowe pod pozycjonowanie?

    Jak odpowiednio dobrać słowa kluczowe pod pozycjonowanie?

    Dobór odpowiednich słów kluczowych to podstawowy krok w optymalizacji strony pod SEO. Dzięki temu na Twojej witrynie znajdą się frazy, które są wyszukiwane przez internautów.
    Wyszukiwanie lokalne – jak wdrożyć strategię SEO w swoim mieście?

    Wyszukiwanie lokalne – jak wdrożyć strategię SEO w swoim mieście?

    Jak zaznaczyć swoje miejsce w sieci i poza nią? Czym jest lokalne SEO i dlaczego warto je wykorzystać? Optymalizacja krok po kroku.
    DARMOWY AUDYT SEO

      Wysyłanie

      Rozpocznij

      od bezpłatnej
      konsultacji SEO

      Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

      • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
      • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
      • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
      • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

      Dziękujemy za kontakt.

      Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!

      Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.

        Chcesz poznać
        ofertę?
        Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
        Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
        Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.
        Wysyłanie
        Masz pytania? Kliknij i skontaktuj się z nami telefonicznie lub poprzez czat!
        Rozpocznij chat
        Zamów rozmowę