Czy wciąż popularne jest budowanie zaplecza SEO?

Czy wciąż popularne jest budowanie zaplecza SEO?

Kampus Production / pexels.com

Zaplecze SEO to pomocne narzędzie związane z promowaniem witryny w wyszukiwarce Google. W dawnych czasach było podwaliną pod działania marketingowe, akceptowane przez algorytmy wyszukiwarki. Czy wciąż opłaca się prowadzić zaplecze pozycjonerskie? Czy perspektywy są tak samo dobre, jak kiedyś?

Zaplecze SEO – co to jest?

By zrozumieć, czym jest zaplecze SEO, nie wystarczy porównać ze sobą dwa różne sewisy internetowe. Obecnie bowiem tworzenie zaplecza SEO jest bardzo zbliżone do budowania „zwykłej” strony w sieci. Jaka jest więc różnica? Przede wszystkim zaplecze tworzy się z innych powodów niż typową stronę WWW. Mianowicie chodzi o to, by w treści znalazły się linki, czyli adresy URL, które będą prowadzić do serwisu, który ma się znaleźć wyżej w rankingu Google.

Natomiast typowa strona może również mieć linki wychodzące, jednak nie zawsze będą one prowadzić do witryny, którą się pozycjonuje. Oczywiście wszystkie strony widniejące w Google, są mniej lub bardziej skutecznie zoptymalizowane pod tę wyszukiwarkę. Niemniej zaplecze SEO jest ściśle powiązane z konkretną stroną, chociażby pod względem tematyki. Ponadto linki, które wychodzą z takiej strony, prowadzą wyłącznie do promowanej witryny w Google.

Wyjątkiem są bardziej kompleksowe działania SEO. Zaplecze w takim przypadku może składać się z kilku, czy nawet kilkudziesięciu stron zamiast z jednej. Wszystko zależy tak naprawdę od tego, jaką stronę się docelowo pozycjonuje, a także kto się zajmuje tworzeniem zaplecza SEO i w jakim celu się to robi.

Wygląd i struktura zaplecza SEO

Zaplecze pozycjonerskie przypomina do złudzenia typową stronę internetową. Może mieć postać bloga, czy serwisu tematycznego, gdzie publikuje się regularnie artykuły powiązane ze sobą tematycznie. Przykładowo, jeśli docelowo pozycjonuje się stronę, która oferuje biżuterię wykonaną na bazie upcyklingu, zaplecze może dotyczyć biżuterii, jaką warto założyć na określoną okazję. Jeśli jest to blog, powinien być poświęcony w jakimś stopniu działaniom proekologicznym, gdzie również będzie mowa o upcyklingu.

Struktura zaplecza SEO – pod tym względem można rozróżnić trzy standardowe warianty, czyli:

  • piramidę,
  • koło,
  • gwiazdę.

Zaplecze SEO w postaci piramidy

O co w tym chodzi? Czy layout zaplecza przypomina jeden z tych kształtów? Nie, zupełnie nie na tym to polega. Działania SEO, które mają na celu utworzenie piramidy z zaplecza, są ukierunkowane na łączenie ze sobą poszczególnych stron, z których wychodzą linki do promowanych witryn w Google. Jak się je ze sobą łączy? Również za pomocą odnośników. A dlaczego działanie to określa się mianem piramidy? Ponieważ klasyfikuje się strony wchodzące w skład zaplecza, od najmniej wartościowego do najbardziej wartościowego. Strona, która jest najbardziej wartościowa, ma najmocniejsze linki wychodzące, a najmniej najsłabsze.

Jak to wytłumaczyć? Najlepiej na przykładzie. Załóżmy, że jesteśmy wciąż w tematyce biżuterii wykonywanej w ramach upcyklingu – ten temat znajduje się na promowanej stronie w Google. Najsłabsza strona wchodząca w skład zaplecza SEO może „poruszać” kwestie związane z biżuterią w określonym kolorze. Strona znajdująca się wyżej w hierarchii będzie np. dotyczyć biżuterii wykonanej z konkretnego materiału. Natomiast ta na szczycie piramidy będzie odnosić się do biżuterii tworzonej w duchu upcyklingu.

  1. Zaplecze pozycjonerskie w formie koła

    Podobnie i w tym przypadku, nie chodzi o kształt, jaki przybiera wygląd witryny. Koło oznacza tutaj linkowanie szeregowe, czyli, że do każdej strony, która tworzy zaplecze pozycjonerskie, wychodzi jeden odnośnik. Dodatkowo znajdują się na nich linki prowadzące do promowanego serwisu w wyszukiwarce Google.

    Zaplecze SEO przybiera zatem formę koła, ponieważ linkuje się od pierwszej strony do drugiej, od drugiej do trzeciej itp. Do każdej strony, która tworzy zaplecze, wychodzi link z innej witryny z tego zaplecza, żeby wyglądało to dla botów Google (algorytmów) na naturalne powiązanie.

  2. Tworzenie zaplecza SEO w formie gwiazdy

    Działania SEO, które mają na celu utworzenie zaplecza w formie gwiazdy, są najbardziej skuteczne ze wszystkich technik związanych z tworzeniem zaplecza SEO. Dlaczego? Ponieważ z każdej strony, która wchodzi w skład tego zaplecza, wychodzi jedynie link do pozycjonowanej strony pod Google.

    Z tego też powodu przyrównano zaplecze do gwiazdy – każde jej ramię, a dokładniej punkt, w którym spotykają się dwie linie, można przyrównać do wychodzącego odnośnika.

Źródło: Kampus Production / pexels.com

Zaplecze SEO – korzyści

SEO? Zaplecze to wciąż niezwykle pomocne rozwiązanie, jeśli chodzi o wyniki organiczne (naturalne) w wyszukiwarce Google. Dlaczego warto się na nie zdecydować? Oto główne powody:

  • wyraźny wpływ na lepszy ranking serwisu w Google,
  • wzrost liczby odwiedzających pozycjonowaną witrynę,
  • strona promowana w Google poprzez zaplecze SEO cieszy się zaufaniem,
  • na zapleczu można zarobić (np. zamieszczając reklamy, czy sprzedając je komuś innemu),
  • zaplecze pozycjonerskie pozwala budować serwis, w którym znajdują się własne teksty,
  • samemu można zadbać o to, jak będzie prezentować się zaplecze pod względem layoutu.

O czym pamiętać, tworząc zaplecze SEO?

Poniżej przedstawiliśmy listę kroków, których należy przestrzegać tworząc zaplecze SEO.

  1. Dodawanie artykułów

    Żeby zaplecze spełniło oczekiwania osoby, która je tworzy, a także firmy, której stronę się promuje w wyszukiwarce, należy systematycznie zamieszczać kolejne artykuły. Tylko w ten sposób zaplecze będzie widoczne w Google i tym samym internauci je znajdą, dowiedzą się przy okazji o promowanym serwisie i być może nawet klikną w odnośnik, który do niej prowadzi.

    Dlaczego liczba wejść na stronę zapleczową jest taka istotna? Ponieważ od tego zależy „moc” linków wychodzących. Im częściej ktoś odwiedza daną witrynę obecną w Google, tym bardziej roboty (algorytmy) wyszukiwarki ją doceniają. Odzwierciedleniem wartości serwisu jest, chociażby wskaźnik PageRank (PR) – im wyższa jest jego wartość, tym lepiej. Mocne linki wychodzące pochodzą zwykle ze stron, których PR wynosi przynajmniej 3.

  2. Zaplecze nie jest rentowne od razu

    Stworzenie strony, z której wychodzą linki do pozycjonowanej witryny, nie wystarczy, żeby ranking zoptymalizowanego serwisu pod Google się wyraźnie poprawił. Dlaczego? Ponieważ algorytmy Google uwzględniają takie czynniki, jak np. wiek domeny, czy pojawiają się na niej nowe treści, czy są powiązane tematycznie ze słowami kluczowymi itp.

    Trzeba więc uzbroić się w cierpliwość, pamiętając o tym, że zaplecze SEO staje się bardziej wartościowe po upływie co najmniej roku, a rentowne po dwóch latach. Wszystko oczywiście zależy od tego, czy strona cieszy się zainteresowaniem w sieci, czy też bardziej przypomina „statek widmo, który świeci, ale nikogo nie ma na pokładzie”.

  3. Dobór słów kluczowych

    Słowa kluczowe powiązane tematycznie, rozmieszczone naturalnie w tekście, a także dobrane pod kątem ich popularności? To wskaźnik, że zaplecze pozycjonerskie może szybciej zyskać dobry status w Google.

    Wybierając słowa kluczowe, należy zwrócić uwagę na poruszaną tematykę na stronie zapleczowej. Często jest ona dość mocno powiązana z tematyką pozycjonowanej witryny, ale jednak nie na 100%. Ponadto trzeba pamiętać, że tworzenie zaplecza SEO ma wspierać stronę pozycjonowaną pod Google, a nie z nią konkurować o dobre miejsce w rankingu.

  4. Nieprzypadkowa nazwa domeny

    Jako że strona zapleczowa jest wizualnie i strukturalnie taką samą witryną internetową, jak każda inna, musi mieć swoją domenę. Adres URL powinien zawierać w swojej nazwie wyrażenia, które informują, jaka jest tematyka tej strony.

    Przykładowo, jeśli zaplecze SEO porusza zagadnienie związane z biżuterią wytwarzaną ręcznie, nazwa domeny może wyglądać tak: https://BransoletkiHandMade.pl/. Im lepiej jest dostosowana nazwa do tematyki strony, tym lepiej – zarówno dla odwiedzających, jak i dla Googlebotów (algorytmów wyszukiwarki).

    Jeśli chodzi o domenę, można zdecydować się albo na nową, albo na używaną, która ma już swój wiek i będzie bardziej wartościowa z tego względu. Jednak tylko wtedy, jeśli treści, jakie się na niej wcześniej znajdowały, nie będą źle wpływać na wizerunek pozycjonowanej strony w Google. Domena, którą się wybierze, nie powinna też mieć w swojej historii wzmianki o tym, że wyszukiwarka „nałożyła” na nią filtry.

Czy warto inwestować w zaplecze SEO?

Tak, gdy spełni się określone warunki. Czyli:

  • tworzenie zaplecza SEO przebiega prawidłowo

(z uwzględnieniem formatowania, które premiuje stronę w Google, np. nagłówków h1-h6),

  • regularnie zamieszcza się nowe, wartościowe i unikalne treści,
  • artykuły są powiązane tematycznie ze stroną zapleczową i z pozycjonowaną witryną,
  • zaplecze pozycjonerskie wygląda profesjonalnie

(nie kojarzy się z zapleczem, a ze standardową stroną internetową dobrej jakości).

Zaplecze SEO i opłaty

Warto tutaj dodać, że tworzenie zaplecza SEO nie jest darmowym przedsięwzięciem. Płaci się przede wszystkim za wykupienie domeny, za hosting, a także za CMS, czyli system idealnie nadający się do publikowania treści (np. WordPress).

Dodatkowo, jeśli zaplecze jest rozbudowane, czyli w jego skład wchodzi kilka lub nawet kilkadziesiąt stron, wtedy przydaje się pomoc copywritera. Dzięki niemu na każdą z takich witryn „trafiają” treści, które są pod nie napisane, z uwzględnieniem odpowiednich słów kluczowych, linków, które mają z nich wychodzić, czy dopracowane pod względem struktury i czytelności.

Jeżeli ktoś nie potrafi zbudować samodzielnie zaplecza SEO lub nie ma na to czasu, może również uwzględnić koszty, które dotyczą zatrudnienia profesjonalnej agencji SEO. Wtedy już wszystkie działania łącznie z napisaniem treści powierza się zwykle tej jednej firmie.

SEO – zaplecze atrakcyjne dla…

Zaplecze pozycjonerskie bywa niemałym przedsięwzięciem, także pod względem finansowym. Z tego też powodu w pierwszej kolejności będzie to atrakcyjne rozwiązanie dla dużych sklepów e-commerce niż dla małych lub średnich firm działających lokalnie.

Zobacz również
Grupa iCEA
Grupa iCEA
Kategoria: SEM
Ostatnie wpisy

    Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Oceń tekst
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

    Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

    Co to jest pozycjonowanie w Google Maps?

    Co to jest pozycjonowanie w Google Maps?

    Spora część ruchu w wyszukiwarce dotyczy wyszukiwań lokalnych, dlatego warto zadbać o widoczność w Mapach Google. Sprawdź, na czym polega pozycjonowanie w Google Maps.
    Jak zaprojektować baner reklamowy, żeby w niego klikano?

    Jak zaprojektować baner reklamowy, żeby w niego klikano?

    Dopracowanie grafik, optymalizacja to kroki kluczowe podczas tworzenia banerów reklamowych. Sprawdź, o czym powinieneś pamiętać, by zwrócić uwagę odbiorców.
    Google display network – czyli jak najlepiej wykorzystać kampanie reklamowe?

    Google display network – czyli jak najlepiej wykorzystać kampanie reklamowe?

    Zastanawiasz się, czym jest Google display network i jak może wpłynąć na skuteczność Twoich kampanii reklamowych? Już najwyższy czas go poznać!
    DARMOWY AUDYT SEO

      Rozpocznij

      od bezpłatnej
      konsultacji SEO

      Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

      • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
      • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
      • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
      • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

      Dziękujemy za kontakt.

      Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!

      Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.