Przyjęło się mówić, że kobiety są z Wenus, a mężczyźni z Marsa. Czy to powiedzenie wciąż obowiązuje? Utrzymywanie pewnych stereotypów bazujących na różnicach w zachowaniu, a w tym zachowaniach zakupowych, już nam nie sprzyja. Takie praktyki nie tylko wychodzą z mody, ale są też coraz mniej aktualne. Rozbieżność nawyków konsumpcyjnych między kobietami i mężczyznami zdecydowanie się zaciera, a statystyki dla obu grup są coraz bardziej podobne. Sprawdzamy, które założenia dotyczące e-zakupów są już nieaktualne, a które mogą stanowić źródło cennych informacji dla właścicieli sklepów e-commerce.
Z najnowszych badań Izby Gospodarki Elektronicznej wynika, że nawyki konsumenckie obu płci są całkiem podobne. Opublikowany przez nich raport Mr. & Mrs. E-commerce omawia założenia dotyczące e-klientek i e-klientów, którym bliżej do stereotypów niż wiedzy, na której można opierać działania marketingowe. Według badań, podziały ze względu na płeć mają sens tylko w wąskich obszarach. Lepiej kierować się ogólnymi tendencjami wybranych grup wiekowych, ponieważ tam są większe rozbieżności. Jednak w jakich obszarach możemy zaobserwować odmienne zachowania zakupowe ze względu na płeć? Czy kobiety i mężczyźni inaczej robią e-zakupy?
Gdzie e-konsumenci szukają dodatkowych informacji o produktach? Jakie czynniki wspierają ich decyzje zakupowe? Poszukiwanie informacji i zasięganie opinii to często jeden z pierwszych kroków ścieżki zakupowej. Internauci i internautki, którzy kupują online, chętnie sprawdzają dodatkowe informacje i opinie o danym produkcie, a także korzystają z porównywarek cenowych. Wśród ankietowanych kobiet, 16% ufa poleceniom znajomych i rodziny, a 15% kobiet korzysta z sekcji blogowych i vlogów podczas szukania recenzji i szczegółów o produkcie. Ankietowani mężczyźni mają nieco inne preferencje dotyczące źródeł informacji. 14% z nich najczęściej odwiedza fora internetowe, ale równie często ich decyzje zakupowe wspierane są przez porównywarki cenowe. Z perspektywy właściciela e-commerce na pewno warto inwestować na stronie w sekcje poradnikowe i blogowe, które tworzą jakościowe treści, które pomagają potencjalnym klientom w podejmowaniu decyzji zakupowych. W przypadku, gdy grupą docelową są głównie seniorzy, warto pomyśleć o infolinii lub czacie ze sprzedawcą, ponieważ według badań, aż 33% ankietowanych seniorów zaciąga opinii u rodziny i sprzedawców. Preferują rzeczywistą rozmowę od czytania recenzji czy przeglądania poradników vlogowych.
Wyraźne różnice widać w kategoriach produktów, po które sięgają kobiety i mężczyźni podczas zakupów w Internecie. Obszary, które najbardziej interesują kobiety związane są z branżą modową, kosmetykami i akcesoriami dla dzieci. Mężczyźni najchętniej kupują sprzęt elektroniczny i gadżety, a w następnej kolejności produkty z kategorii moda i uroda. Nie jest więc prawdą, że branża modowa i sektor urody to wyłącznie domena kobiet. Ogólne statystyki pokazują, że użytkownicy decydują się na e-zakupy średnio raz lub dwa razy w miesiącu, niezależnie od płci. Dane te dotyczą także grupy seniorów.
Polki i Polacy odważniej wykorzystują możliwości, jakie oferują zakupy w Internecie. Korzystają z darmowych zwrotów i coraz częściej decydują się na zakup kilku produktów online, żeby dobrać najodpowiedniejszy i odesłać pozostałe. Taka praktyka bliższa jest kobietom – aż 44% ankietowanych klientek przyznaje, że mają takie nawyki. Mężczyźni, którzy korzystają z tej możliwości, stanowią 41% ankietowanych.
Tendencje zakupowe pokazują, że internauci i internautki z roku na rok chętniej decydują się na e-zakupy. Mówi się, że nawet, że 8 na 10 internautów robi zakupy w internecie. Wśród klientów e-sklepów przybywa także przedstawicieli grupy seniorów. Kobiety preferują sklepy internetowe i portale zakupowe oraz aukcyjne, tak zadeklarowała blisko ⅓ badanych internautek. Mężczyźni wykazują tylko kilkuprocentowe większe tendencje do korzystania z platform zakupowych i aukcyjnych. Chętniej decydują się także na zakupy internetowe w sklepach z aplikacjami mobilnymi.
Chyba nikogo nie zdziwi, że e-konsumenci najczęściej korzystają z urządzeń mobilnych podczas zakupów internetowych. Smartfony dominują w obu grupach zarówno kobiet, jak i mężczyzn. Przyjmuje się, że ok. 40% transakcji zakupowych pochodzi właśnie ze smartfonów, a niemalże drugie tyle to zakupy dokonywane na laptopach. Duża różnica w nawykach konsumenckich wśród kobiet i mężczyzn widoczna jest w użyciu smartwatcha. Aż 10% mężczyzn zadeklarowało robienie zakupów w Internecie przy użyciu zegarka, a wśród kobiet to jedynie 2%. Warto zaznaczyć, że kobiety i mężczyźni reprezentujący grupę seniorów aż w 83% korzystają z laptopów na e-zakupy, a w drugiej kolejności (41% ankietowanych) z komputerów stacjonarnych.
Zgodnie z raportem Mr. & Mrs. E-commerce średnie miesięczne wydatki na zakupy internetowe są bardzo zbliżone dla kobiet i mężczyzn. Najczęstszy przedział wydatków dla obu grup to 201-400 zł, co przyznała blisko ⅓ ankietowanych. Zazwyczaj jednorazowa kwota, to przedział 51-100 zł. Wyniki badań pokazują, że założenia o skłonności kobiet do rozrzutności i większych wydatków w sieci są już nieaktualne. Być może to ujednolicenie spowodowane jest dynamicznym rozwojem branży e-commerce i zwrotem konsumpcyjnym w czasach pandemii. Dlaczego zakupy online są lepsze? Obie badane grupy zgodnie przyznają, że dodatkową zaletą transakcji online są darmowe dostawy, szybka realizacja zamówienia i proste metody płatności, np. BLIK i przelew.
Warto śledzić na bieżąco obecne trendy i nawyki konsumpcyjne różnych grup wiekowych oraz raporty z podziałem na kobiety i mężczyzn. Chociaż w przypadku tych drugich różnice się zacierają, to nie zaszkodzi zagłębić się w ich modele zachowań zakupowych, szczególnie jeśli grupą docelową danego e-sklepu są tylko kobiety lub mężczyźni.
Oto lista polecanych przez nas raportów o nawykach konsumenckich w branży e-commerce:
Raport opracowany przez Izbę Gospodarki Elektronicznej, dotyczący nawyków kobiet, mężczyzn oraz grupy seniorów.
Badania przeprowadzone przez Deloitte.
Raport opracowany przez fundację Kobiety e-biznesu.
Jak kobiety i mężczyźni robią zakupy w Internecie? Wbrew pozorom bardzo podobnie. Wnikliwa analiza nawyków konsumpcyjnych może przydać się branżom, które ukierunkowane są na bardzo konkretną grupę docelową. Warto jednak mieć na uwadze, że różnice w zachowaniach zakupowych między kobietami i mężczyznami są naprawdę niewielkie. Większe rozbieżności widać przy podziałach na grupy wiekowe, dlatego tak ważne jest dostosowanie e-sklepu także w odniesieniu do wieku klientów, nie tylko do ich płci. Prowadząc biznes e-commerce, warto odnosić się do sprawdzonych danych, a także zadbać o odpowiednią analitykę własnego sklepu, żeby trafnie sprofilować grupę własnych klientów i dobrać pod nią skuteczne działania marketingowe.
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.