E-zakupy – jak w Internecie kupują kobiety i mężczyźni?

E-zakupy – jak w Internecie kupują kobiety i mężczyźni?

Przyjęło się mówić, że kobiety są z Wenus, a mężczyźni z Marsa. Czy to powiedzenie wciąż obowiązuje? Utrzymywanie pewnych stereotypów bazujących na różnicach w zachowaniu, a w tym zachowaniach zakupowych, już nam nie sprzyja. Takie praktyki nie tylko wychodzą z mody, ale są też coraz mniej aktualne. Rozbieżność nawyków konsumpcyjnych między kobietami i mężczyznami zdecydowanie się zaciera, a statystyki dla obu grup są coraz bardziej podobne. Sprawdzamy, które założenia dotyczące e-zakupów są już nieaktualne, a które mogą stanowić źródło cennych informacji dla właścicieli sklepów e-commerce.

Odmienne zachowania zakupowe w sieci – czy rzeczywiście takie są?

Z najnowszych badań Izby Gospodarki Elektronicznej wynika, że nawyki konsumenckie obu płci są całkiem podobne. Opublikowany przez nich raport Mr. & Mrs. E-commerce omawia założenia dotyczące e-klientek i e-klientów, którym bliżej do stereotypów niż wiedzy, na której można opierać działania marketingowe. Według badań, podziały ze względu na płeć mają sens tylko w wąskich obszarach. Lepiej kierować się ogólnymi tendencjami wybranych grup wiekowych, ponieważ tam są większe rozbieżności. Jednak w jakich obszarach możemy zaobserwować odmienne zachowania zakupowe ze względu na płeć? Czy kobiety i mężczyźni inaczej robią e-zakupy?

Zakupy w Internecie a pozyskiwanie informacji

Gdzie e-konsumenci szukają dodatkowych informacji o produktach? Jakie czynniki wspierają ich decyzje zakupowe? Poszukiwanie informacji i zasięganie opinii to często jeden z pierwszych kroków ścieżki zakupowej. Internauci i internautki, którzy kupują online, chętnie sprawdzają dodatkowe informacje i opinie o danym produkcie, a także korzystają z porównywarek cenowych. Wśród ankietowanych kobiet, 16% ufa poleceniom znajomych i rodziny, a 15% kobiet korzysta z sekcji blogowych i vlogów podczas szukania recenzji i szczegółów o produkcie. Ankietowani mężczyźni mają nieco inne preferencje dotyczące źródeł informacji. 14% z nich najczęściej odwiedza fora internetowe, ale równie często ich decyzje zakupowe wspierane są przez porównywarki cenowe. Z perspektywy właściciela e-commerce na pewno warto inwestować na stronie w sekcje poradnikowe i blogowe, które tworzą jakościowe treści, które pomagają potencjalnym klientom w podejmowaniu decyzji zakupowych. W przypadku, gdy grupą docelową są głównie seniorzy, warto pomyśleć o infolinii lub czacie ze sprzedawcą, ponieważ według badań, aż 33% ankietowanych seniorów zaciąga opinii u rodziny i sprzedawców. Preferują rzeczywistą rozmowę od czytania recenzji czy przeglądania poradników vlogowych.

E-klient, e-klientka. Co kupują kobiety, a co mężczyźni?

Wyraźne różnice widać w kategoriach produktów, po które sięgają kobiety i mężczyźni podczas zakupów w Internecie. Obszary, które najbardziej interesują kobiety związane są z branżą modową, kosmetykami i akcesoriami dla dzieci. Mężczyźni najchętniej kupują sprzęt elektroniczny i gadżety, a w następnej kolejności produkty z kategorii moda i uroda. Nie jest więc prawdą, że branża modowa i sektor urody to wyłącznie domena kobiet. Ogólne statystyki pokazują, że użytkownicy decydują się na e-zakupy średnio raz lub dwa razy w miesiącu, niezależnie od płci. Dane te dotyczą także grupy seniorów.

Polki i Polacy odważniej wykorzystują możliwości, jakie oferują zakupy w Internecie. Korzystają z darmowych zwrotów i coraz częściej decydują się na zakup kilku produktów online, żeby dobrać najodpowiedniejszy i odesłać pozostałe. Taka praktyka bliższa jest kobietom – aż 44% ankietowanych klientek przyznaje, że mają takie nawyki. Mężczyźni, którzy korzystają z tej możliwości, stanowią 41% ankietowanych.

Gdzie e-konsumenci robią zakupy internetowe?

Tendencje zakupowe pokazują, że internauci i internautki z roku na rok chętniej decydują się na e-zakupy. Mówi się, że nawet, że 8 na 10 internautów robi zakupy w internecie. Wśród klientów e-sklepów przybywa także przedstawicieli grupy seniorów. Kobiety preferują sklepy internetowe i portale zakupowe oraz aukcyjne, tak zadeklarowała blisko ⅓ badanych internautek. Mężczyźni wykazują tylko kilkuprocentowe większe tendencje do korzystania z platform zakupowych i aukcyjnych. Chętniej decydują się także na zakupy internetowe w sklepach z aplikacjami mobilnymi.

Jak kupują e-konsumenci?

Chyba nikogo nie zdziwi, że e-konsumenci najczęściej korzystają z urządzeń mobilnych podczas zakupów internetowych. Smartfony dominują w obu grupach zarówno kobiet, jak i mężczyzn. Przyjmuje się, że ok. 40% transakcji zakupowych pochodzi właśnie ze smartfonów, a niemalże drugie tyle to zakupy dokonywane na laptopach. Duża różnica w nawykach konsumenckich wśród kobiet i mężczyzn widoczna jest w użyciu smartwatcha. Aż 10% mężczyzn zadeklarowało robienie zakupów w Internecie przy użyciu zegarka, a wśród kobiet to jedynie 2%. Warto zaznaczyć, że kobiety i mężczyźni reprezentujący grupę seniorów aż w 83% korzystają z laptopów na e-zakupy, a w drugiej kolejności (41% ankietowanych) z komputerów stacjonarnych.

Czy kobiety wydają więcej na e-zakupach?

Zgodnie z raportem Mr. & Mrs. E-commerce średnie miesięczne wydatki na zakupy internetowe są bardzo zbliżone dla kobiet i mężczyzn. Najczęstszy przedział wydatków dla obu grup to 201-400 zł, co przyznała blisko ⅓ ankietowanych. Zazwyczaj jednorazowa kwota, to przedział 51-100 zł. Wyniki badań pokazują, że założenia o skłonności kobiet do rozrzutności i większych wydatków w sieci są już nieaktualne. Być może to ujednolicenie spowodowane jest dynamicznym rozwojem branży e-commerce i zwrotem konsumpcyjnym w czasach pandemii. Dlaczego zakupy online są lepsze? Obie badane grupy zgodnie przyznają, że dodatkową zaletą transakcji online są darmowe dostawy, szybka realizacja zamówienia i proste metody płatności, np. BLIK i przelew.

E-zakupy. Raporty, do których warto zaglądać

Warto śledzić na bieżąco obecne trendy i nawyki konsumpcyjne różnych grup wiekowych oraz raporty z podziałem na kobiety i mężczyzn. Chociaż w przypadku tych drugich różnice się zacierają, to nie zaszkodzi zagłębić się w ich modele zachowań zakupowych, szczególnie jeśli grupą docelową danego e-sklepu są tylko kobiety lub mężczyźni.

Oto lista polecanych przez nas raportów o nawykach konsumenckich w branży e-commerce:

  • Ms & Mrs eCommerce
  • Raport opracowany przez Izbę Gospodarki Elektronicznej, dotyczący nawyków kobiet, mężczyzn oraz grupy seniorów.

  • Jak Polacy podejmują decyzje zakupowe?
  • Badania przeprowadzone przez Deloitte.

https://www2.deloitte.com/pl/pl/pages/press-releases/articles/polacy-podejmuja-decyzje-zakupowe-zanim-wejda-do-sklepu.html

  • Kobieta i mężczyzna na zakupach internetowych.
  • Raport opracowany przez fundację Kobiety e-biznesu.

https://www.kobietyebiznesu.pl/wp-content/uploads/2021/12/Kobieta-i-mezczyzna-na-zakupach-online-raport-Fundacja-Kobiety-e-biznesu.pdf

E-zakupy – podsumowanie

Jak kobiety i mężczyźni robią zakupy w Internecie? Wbrew pozorom bardzo podobnie. Wnikliwa analiza nawyków konsumpcyjnych może przydać się branżom, które ukierunkowane są na bardzo konkretną grupę docelową. Warto jednak mieć na uwadze, że różnice w zachowaniach zakupowych między kobietami i mężczyznami są naprawdę niewielkie. Większe rozbieżności widać przy podziałach na grupy wiekowe, dlatego tak ważne jest dostosowanie e-sklepu także w odniesieniu do wieku klientów, nie tylko do ich płci. Prowadząc biznes e-commerce, warto odnosić się do sprawdzonych danych, a także zadbać o odpowiednią analitykę własnego sklepu, żeby trafnie sprofilować grupę własnych klientów i dobrać pod nią skuteczne działania marketingowe.

Zobacz również
Grupa iCEA
Grupa iCEA
Kategoria: Marketing
Ostatnie wpisy

    Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Oceń tekst
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

    Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

    Co to jest newsletter?

    Co to jest newsletter?

    Masz do dyspozycji bardzo skuteczne narzędzie do zwiększania zysków ze sprzedaży, ale z niego nie korzystasz. Zobacz, jak wygląda skuteczny newsletter.
    Witryny z zakładkami społecznościowymi – czym są i jak mogą pomóc Ci zwiększyć ruch na stronie?

    Witryny z zakładkami społecznościowymi – czym są i jak mogą pomóc Ci zwiększyć ruch na stronie?

    Czy wiesz, czym są zakładki społecznościowe? W naszym artykule dowiesz się nie tylko tego, ale też poznasz sposoby ich wykorzystania!
    Jak wykorzystać media społecznościowe do budowania ruchu na stronie?

    Jak wykorzystać media społecznościowe do budowania ruchu na stronie?

    Chcesz stać się bardziej rozpoznawalny w sieci? Zależy Ci na pozyskaniu nowych odbiorców? Sprawdź, jak to zrobić dzięki mediom społecznościowym!
    DARMOWY AUDYT SEO

      Rozpocznij

      od bezpłatnej
      konsultacji SEO

      Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

      • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
      • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
      • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
      • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

      Dziękujemy za kontakt.

      Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!

      Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.