Metatag noindex – czym jest i jak z niego korzystać?

Metatag noindex – czym jest i jak z niego korzystać?

Dominika Roseclay / pexels.com

Głównym celem strategii SEO jest zwiększenie widoczności strony internetowej oraz uplasowanie jej na jak najwyższej pozycji w rankingu wyszukiwania. Stosuje się w tym celu szereg strategii oraz metod, które dbają o obecność strony w sieci. Jednak niektóre witryny świadomie usuwają pewne strony z indeksu Google. Brzmi to jak szaleństwo, prawda? Wykorzystywane są w tym celu metatag robots, a jednym z nich jest tag noindex. Dowiedz się, jak wykorzystać niewidzialność w strategiach optymalizacji.

Tag noindex – o co chodzi?

Noindex jest jednym z tagów meta tag robots, czyli takich, które mają wpływ na rodzaj indeksowania postronny i wszystkich odnośników na niej zawartych. Noindex uniemożliwia zaindeksowanie podstrony. Jest to jedna z metod świadomego usuwania strony z indeksu Google. Tag ten umieszcza się w kodzie HTML strony lub zwraca nagłówek noindex w odpowiedzi HTTP. Zabieg ten sprawi, iż strona nie będzie się pojawiać w wynikach wyszukiwania, ale będzie dostępna dla użytkowników witryny dzięki wykorzystaniu linków wewnętrznych bądź menu. Tag ten pozwoli na usunięcie z indeksu już zaindeksowanej podstrony.

Noindex a nofollow

Wielu użytkowników myli tag noindex z nofollow. Ten drugi jest znacznikiem HTML dla oznaczania linków. Zastosowanie go w kodzie wysyła sygnał wyszukiwarce, aby zignorować dany link. Pierwotnie tag nofollow miał na celu zwalczanie spamu w komentarzach na blogach, później zaczęto go wykorzystywać do manipulowania oceną linków prowadzących do danej witryny. Niektóre strategie SEO wykorzystują go do poprawienia pozycjonowania strony w celu poprawienia jej jakości. W przeciwieństwie do tagu noindex strona wykorzystująca nofollow nadal pojawia się w wynikach SERP.

W jakim celu korzystać z tagu noindex?

SEO w większości przypadków stawia na strategię link buildingu opartej na linkach dofollow. Jednak należy pamiętać, że nie wszystkie podstrony powinny znaleźć się w wynikach wyszukiwania, aby nie obniżać jakości strony jako całości. Autorytet – nieustannie należy go wzmacniać. Chodzi więc głównie o podstrony, których zadaniem nie jest generowanie większego ruchu. Zaprojektowany w 1996 roku tag noindex pozwala na kontrolowanie wyświetlania wartości strony w Google – to my informujemy, z czego powinien skorzystać odbiorca.

Które strony warto „zablokować” w kontekście indeksowania?

  • podstrony o niskiej jakości treści,
  • podstrony z wynikami filtrowania produktów w sklepach internetowych,
  • podstrony z wynikami sortowania produktów,
  • podstrony powstałe w wyniku personalizowania produktów,
  • podstrony logowania, rejestracji, regulamin, koszyk sklepu internetowego,
  • płatne strony i podstrony,
  • strony testowe bądź będące w trakcie przeprojektowania,
  • strony z przekierowaniem np. do podziękowania.

Jak użyć tagu noindex?

Aby zablokować indeksowanie danej podstrony, należy wejść w sekcję <head> strony i umieścić w jej obrębie meta tag, np.: <meta name= ”robots” content=”noindex”> bądź <meta name=”googlebot” content=”noindex”> (w zależności od potrzeby).

Drugim, mniej popularnym, sposobem jest zablokowanie robota Google. Jeśli serwer z którego korzystamy pozwala na ręczną edycję pliku „.htaccess”, wystarczy wykorzystać kod „header(X-Robots-Tag: noindex, nofollow”, true)”.

Źródło: Reezky Pradata / pexels.com

Czy strona znajduje się w indeksie Google?

Jeśli zastanawiamy się nad wykorzystaniem tagu noindex, warto sprawdzić w pierwszej kolejności, które z naszych stron i podstron znajdują się w indeksie wyszukiwarki. Wystarczy wpisać komendę „site: [nazwa strony]” i Google wyświetli wszystkie podstrony ze wskazanej witryny bądź wykorzystać narzędzie Google Search Console i zakładkę „Indeks” -> „Stan”. Warto o tym pamiętać, ponieważ strona nie musi pojawić się na wysokiej pozycji w wyszukiwarce i trudno będzie nam ją odnaleźć.

Dlaczego Google w niektórych przypadkach sam usuwa podstronę z indeksu?

  • strona ma niski wskaźnik prędkości ładowania,
  • podstrona przestała działać,
  • treść na podstronie została zdublowana,
  • robot indeksujący wykrył problem techniczny na podstronie,
  • została nałożona na stronę kara za technikę Black Hat SEO.

Największymi korzyściami z zastosowania noindex jest uniknięcie zamieszania oraz ułatwienie korzystania z części strony użytkownikom. Organizują wyświetlaną zawartość. W niektórych przypadkach posiadanie mniejszej ilości zaindeksowanych stron pozytywnie wpływa na SEO witryny – z jego pomocą można ustalić hierarchię podstron.

Konkluzja

Indeks wyszukiwarki Google to zbiór wszystkich stron internetowych dostępnych w organicznych wynikach wyszukiwania – mówiąc wprost, nie ma tam wszystkich stron z całego internetu. Za pomocą meta robots można wydawać wyszukiwarkom polecenia, które mają niebagatelny wpływ na pozycjonowanie strony pod kątem SEO. Warto wpływać na wizerunek swojej strony, aby ułatwiać jej użytkowanie.

Stosując ten prosty zabieg sprawiasz, że mniej ważne treści nie pojawiają się w wynikach wyszukiwania. Tym samym dostajesz bardziej wiarygodny wskaźnik konwersji. Pamiętaj jednak, że wprowadzone zmiany nie muszą być widoczne od razu – ich działanie może się zacząć po kilku dniach bądź tygodniach. Najłatwiej będzie to sprawdzić w statystykach Google Search Console.

Masz pytania? Agencja SEO Poznań Grupa iCEA chętnie na nie odpowie!

Zobacz również
Grupa iCEA
Grupa iCEA
Kategoria: Pozycjonowanie
Ostatnie wpisy

    Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Oceń tekst
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

    Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

    Czym są tagi tytułu i jak je optymalizować?

    Czym są tagi tytułu i jak je optymalizować?

    Czym jest tag tytułu? Jaki ma wpływ na osiągane wyniki? Jak dostosować go do wymagań użytkowników i wyszukiwarek? Odpowiedzi znajdziesz w naszym artykule!
    Temat bloga – gdzie szukać inspiracji?

    Temat bloga – gdzie szukać inspiracji?

    Zastanawiasz się nad założeniem bloga? A może już go posiadasz, ale Twoje pomysły na posty zupełnie się wyczerpały? Pomożemy!
    Struktura adresów URL i ich znaczenie dla SEO

    Struktura adresów URL i ich znaczenie dla SEO

    Wiesz, czym jest struktura adresów URL? Jaki ma wpływ na pozycjonowanie strony internetowej? Odpowiedzi na te pytania udzielamy w naszym artykule.
    DARMOWY AUDYT SEO

      Rozpocznij

      od bezpłatnej
      konsultacji SEO

      Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

      • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
      • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
      • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
      • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

      Dziękujemy za kontakt.

      Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!

      Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.