Zapytaj o ofertę
Real-time marketing. Czym jest RTM w 2023 roku?
  • ICEA
  • /
  • Blog
  • /
  • Real-time marketing. Czym jest RTM w 2023 roku?

Real-time marketing. Czym jest RTM w 2023 roku?

10 min. czytania

Wykorzystanie wydarzenia lub trendu, o którym jest aktualnie głośno w Internecie, to niezwykle skuteczny sposób na akcję marketingową. Szybka reakcja i trafiony pomysł z pewnością zaskoczą Twoich odbiorców, podkreślając profesjonalizm marki oraz wskazując, że trzymasz rękę na pulsie. Tak właśnie działa skuteczny real time marketing. Jak wykorzystać kreatywne pomysły i wygenerować ogromne zasięgi bez konieczności wydawania fortuny? Podpowiadam!

Co to jest real-time marketing (RTM)?

W sieci funkcjonują dwie nazwy: real-time marketing oraz real time marketing. Ich definicja jest jednak identyczna. Real time marketing to strategia wykorzystująca bieżące wydarzenia ze świata kultury, sportu, show-biznesu ,polityki, a czasami też działań innych marek. W tym kontekście najważniejszy jest refleks. Musisz reagować szybko, ale nie bezmyślnie. Strategia powinna być przemyślana, kompleksowa, spójna oraz zgodna z wartościami Twojej firmy.

Istnieje wiele spojrzeń na RTM. Możemy jednak wyróżnić dwa kluczowe koncepcje odnoszące się do tej techniki. Według założeń pierwszej powinny to być działania spontaniczne, wynikające z niespodziewanych, bieżących wydarzeń. Druga mówi natomiast, że tego typu działania warto zaplanować i odnieść je na przykład do stałych świąt czy pewnych wydarzeń. W tym założeniu kluczem jest przygotowanie się na różne scenariusze.

Niezależnie od tego, którą koncepcję uznasz za bliższą Twojej firmie, jeśli chcesz wdrożyć real time marketing 2023, musisz dowiedzieć się o nim tak dużo, jak to tylko możliwe. Właśnie dlatego powstał ten artykuł.

Jak prowadzić skuteczny RTM?

Prowadzenie skutecznego real time marketingu nie jest łatwe. Z pewnością zastanawiasz się, od czego zacząć, aby taka kampania przyniosła oczekiwane rezultaty. Kluczem do sukcesu jest w tym przypadku przestrzeganie kilku istotnych zasad.

Dobry research to podstawa

Zastanów się, co istotnego dzieje się na świecie, w kraju lub regionie i stwórz kalendarz wydarzeń, które zamierzasz uwzględnić w swojej strategii. Ustal także, jakie wydarzenia i konteksty warto wykorzystać w dalszych działaniach, a którymi nie warto zaprzątać sobie głowy.

Uważność popłaca

Bycie czujnym jest ważne nie tylko w real time marketingu, ale też w każdej innej strategii promocyjnej. Jeśli będziesz mieć oczy i uszy dookoła głowy, z pewnością szybko zidentyfikujesz potencjalne szanse i dobrze wykorzystasz je w swoim planie. Pamiętaj o narzędziach do monitorowania treści w sieci. Dzięki nim dowiesz się, co ma potencjał marketingowy i do czego warto odnieść się w real time marketingu. Jednym z takich programów jest Brand24. Narzędzie pomoże Ci w wyszukiwaniu treści, które mogą być Twoją inspiracją w zakresie kampanii.

Jedna kampania, wiele scenariuszy

W przypadku real time marketingu musisz być przygotowany na niespodziewane. W tym celu stwórz kilka scenariuszy kampanii odnośnie jednego wydarzenia. Mając zasób gotowych szablonów, które możesz łatwo zmodyfikować, utrzymasz się w grze o sukces online, nawet jeśli coś pójdzie niezgodnie z przewidywaniami.

Liczy się treść

Jeśli działasz w Internecie, z pewnością znasz stwierdzenie, że treść jest królem. Dotyczy to także real time marketingu. Tworząc treści w zakresie tej techniki, kieruj się przede wszystkim ich wartościowym przekazem oraz poczuciem humoru. Nie możesz jednak zapomnieć o charakterystyce swojej marki. Przekaz powinien być dostosowany do jej tonu, tak aby na pierwszy rzut oka kojarzył się z firmą.

Gdzie i kiedy?

Podczas tworzenia kampanii real time marketingu musisz zaplanować nie tylko czas realizacji, ale też miejsce, w którym umieścisz reklamy. Wybór odpowiedniego kanału dystrybucji jest kluczowym aspektem wpływającym na skuteczność RTM. Niezależnie od tego, czy chcesz opublikować treści na Facebooku, Instagramie, Twitterze czy swojej stronie internetowej, ich wydźwięk powinien być dostosowany do wybranego kanału.

Czas to pieniądz

W RTM nic nie liczy się bardziej niż czas. Im szybciej zareagujesz, tym większe szanse na sukces kampanii. Stale śledź więc bieżące trendy, badaj zapowiedziane wydarzenia i twórz odnoszące się do nich kampanie tak szybko, jak to tylko możliwe.

Analiza efektów

Pamiętaj, aby po wdrożeniu kampanii na bieżąco śledzić jej efektywność. W tym zakresie również kluczowy jest refleks. Jeśli szybko wykryjesz wszelkie błędy i zastąpisz je odpowiednimi rozwiązaniami, real time marketing przyniesie oczekiwane efekty. No dobrze. Ale jakie to efekty? Co można osiągnąć dzięki RTM? Umiejętnie zrealizowana kampania to:

  • wzrost świadomości marki,
  • możliwość wyróżnienia się z tłumu,
  • lepszy kontakt z grupą docelową,
  • wzrost wiarygodności firmy,
  • większa sprzedaż,
  • wzrost autorytetu marki.

Czy da się zaplanować RTM?

Mimo swoistej charakterystyki real time marketingu, możesz się do niego przygotować, planując akcję przed wydarzeniem, które z pewnością się odbędzie. Przykładem tego mogą być mecze piłkarskie, którymi żyje cały kraj. W najprostszym scenariuszu masz do przygotowania trzy scenariusze: przegrana, wygrana lub remis. Musisz wówczas opracować osobne schematy komunikacji, które opublikujesz, kiedy wynik meczu będzie już znany. Mimo że w trakcie meczu może wydarzyć się szereg sytuacji nieoczekiwanych, takich jak piorunujący wynik czy wtargnięcie kibica na murawę, ważne, że posiadasz bazę, którą możesz następnie dowolnie modyfikować. Wygra wówczas ta firma, która zareaguje szybciej.

Pewnie zastanawiasz się, jak rozstrzygana jest skuteczność kampanii. Efektywność tej techniki możesz ocenić, analizując treści generowane przez użytkowników. Przykładem zaplanowanego real time marketingu może być premiera filmu Król lew z roku 2019. Firmy stawiały wówczas na kreacje nawiązujące do popularnego hitu, dopasowując koncepcję do wartości własnej marki. Media społecznościowe zostały w ten sposób wręcz zalane przez największe koncerny, które chciały wykorzystać premierę filmu i zwiększyć zasięgi, nawiązując do jego fabuły.

Jak widać, da się zaplanować real time marketing. Proces ten jest jednak dość wymagający i czasochłonny, gdyż nie tylko musisz dokładnie zbadać dane wydarzenie, ale też przygotować się na różne scenariusze. Niemniej jednak jeśli uda Ci się wpasować w efekty danego eventu, może to być sukcesem dla Twojej firmy.

Udane przykłady RTM

Dopiero zaczynasz przygodę z RTM? Zapoznaj się z kilkoma przykładami udanych kampanii. W ten sposób z pewnością zrozumiesz, na czym dokładnie polega ta technika.

  1. Castorama

    Wszyscy z pewnością pamiętamy słynne 5 goli Roberta Lewandowskiego strzelonych w zaledwie 9 minut w meczu z VfL Wolfsburg, kiedy to grał jeszcze w klubie Bayern Monachium. Stało się to viralowym hitem w obszarze real time marketingu. Oto jak zareagowała na tę sytuację Castorama.

    Facebook – reklama na profilu CastoramyFacebook – reklama na profilu Castoramy

  2. x-kom

    Firma x-kom pokazuje, że real time marketing można wykorzystać nie tylko w odniesieniu do wydarzeń w obszarze sportu, polityki czy kinematografii, ale też nieco bardziej przyziemnych (choć nie do końca) sytuacji. Jedną z nich jest znany w całej Polsce lot Suzuki nad rondem. Kierowca wjechał z pełną prędkością na skrzyżowanie, przeleciał kilka sekund w powietrzu i spadł kilkanaście metrów dalej. Na szczęście nikomu nic się nie stało, a x-kom wykorzystał popularność tego wydarzenia w swojej kampanii.

    Facebook reklama na profilu x-komFacebook reklama na profilu x-kom

  3. IKEA

    W 2018 roku odbył się ślub księcia Harry’ego. Media aż huczały o tym niecodziennym wydarzeniu. Wiele firm zdecydowało się wykorzystać je w swojej kampanii reklamowej. Jedną z nich była IKEA, która w kreatywny sposób wypromowała krzesła o wdzięcznej nazwie: Harry.

    Facebook – reklama na profilu IKEAFacebook – reklama na profilu IKEA

  4. InPost

    InPost to niekwestionowany król real time marketingu. Treści publikowane w mediach społecznościowych tej firmy często są pierwszym źródłem informacji. Nic więc dziwnego, że profile InPostu na Facebooku czy Instagramie są tak często odwiedzane. Oto przykład kampanii, którą firma wystosowała po rozpadzie Ekipy – polskiej grupy influencerów i youtuberów działających na YouTube.

    Facebook – reklama na profilu InPostFacebook – reklama na profilu InPost

Czy RTM jest zawsze skuteczny?

Czy real time marketing to zawsze przepis na sukces? Oczywiście, że nie. Warunkiem skuteczności tej techniki jest odpowiednie przygotowanie, sprawne operowanie treścią i przekazem wizualnym oraz, co najważniejsze, dostosowanie działań do popularnych wydarzeń. Opracowanie dobrej kampanii nie jest więc łatwe. Potwierdzeniem tego są opisane niżej przykłady nieudanych kampanii RTM.

  1. KFC

    Czasami real time marketing nie przynosi oczekiwanych efektów. Wynika to z faktu, iż kampanie nie są wystarczająco angażujące. Odbiorcy czują przesyt wybranym tematem, co generuje rezultaty przeciwne do zamierzonych. Z takich problemem spotkała się firma KFC, która wykorzystała w reklamie młodzieżowe słowo roku.

    Facebook – reklama na profilu KFCFacebook – reklama na profilu KFC

  2. Adidas

    Marką, która ma na swoim koncie nieudaną kampanię real time marketingu, jest także Adidas. Wpadka firmy polegała na wysłaniu uczestnikom amerykańskiego maratonu e-maili zatytułowanych “Gratulacje. Przetrwałeś Maraton Bostoński!” (ang. Congratulations. You survived the Boston Marathon). Sęk w tym, że słowo survive oznacza nie tylko przetrwać, ale też ukończyć. Błąd Adidasa polegał na tym, że kampania została przygotowana przed biegiem i uruchomiona bez niezbędnych modyfikacji. W trakcie maratonu doszło jednak do ataku terrorystycznego, w wyniku którego wiele osób zostało rannych, a trzy zginęły. Mimo że marka przeprosiła za to niedopatrzenie, w świadomości klientów wpadka pozostanie na długo.

RTM vs. SEO

Real time marketing to nie bułka z masłem. Aby zwrócić uwagę użytkowników, musisz nie tylko trafić w odpowiedni czas i miejsce, ale też dostosować przekaz do reprezentowanych wartości. Jeśli działasz w branży e-commerce, z pewnością zastanawiasz się, jak RTM odnosi się do pozycjonowania. Już wyjaśniam.

Dobra strategia real time marketingu może wspierać SEO poprzez generowanie organicznych wyników wyszukiwania. Dzięki angażującym publikacjom zbudujesz bliższą relację z odbiorcami oraz skłonisz ich do częstszego odwiedzania swoich kanałów. Dzięki odrobinie kreatywności i poczucia humoru z pewnością poprawisz wizerunek marki, zwiększając przy tym szanse na sukces w zakresie sprzedaży. Zaletą RTM jest fakt, iż użytkownicy bardzo chętnie udostępniają content, co sprawia, że Twoja marka reklamuje się sama. W efekcie docierasz do nowych odbiorców, a biznes nabiera rozpędu.

Pamiętaj jednak, że real time marketing to bardzo odpowiedzialne zadanie. Jeśli popełnisz jakiekolwiek błędy, Twoja kampania może dołączyć do nieudanych strategii, takich jak wymienione wcześniej reklamy KFC czy Adidas. Chcesz maksymalnie wykorzystać potencjał tej techniki i uniknąć wszelkich problemów. Zgłoś się do nas! Wspólnie przygotujemy się na nadchodzące wydarzenia i stworzymy content, który zachwyci Twoich odbiorców!

Zamów bezpłatny audyt SEO.
Dowiedz się, co w pozycjonowaniu Twojej strony możemy zrobić lepiej. Umów się na niezobowiązujące spotkanie z naszym specjalistą.

    Dziękujemy za wiadomość!

    Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.

    Do usłyszenia!

    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 . Liczba ocen: 1
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    *

    *

    Blog

    Dzielimy się tym, co wiemy i co umiemy.

    Jakie są funkcje ceny w marketingu?
    Jakie są funkcje ceny w marketingu?
    Cena stanowi jeden z elementów marketingu mix. Jej wpływ na rozwijający się biznes online jest naprawdę duży. Jaką jeszcze rolę odgrywa w sprzedaży?
    Co to jest ROAS?
    Co to jest ROAS?
    Czym jest ROAS? Dlaczego warto kontrolować wskaźnik efektywności kampanii? W tym artykule dowiesz się, jak zmierzyć skuteczność swoich działań reklamowych!
    Jak dopasować styl komunikacji do Twojej marki?
    Jak dopasować styl komunikacji do Twojej marki?
    Każda branża rządzi się swoimi prawami. To, co w jednej będzie sukcesem, w innej okaże się porażką. Przeczytaj, jak zbudować komunikację, która będzie mówić głosem Twoich klientów.
    Przeprowadzimy dla Ciebie darmowy audyt e-commerce.

    W trakcie konsultacji wideo z analitykiem wzrostu:

    • Otrzymasz raport widoczności Twojej strony internetowej.
    • Omówimy efektywność Twoich obecnych kampanii reklamowych.
    • Skoncentrujemy się na analizie doświadczenia użytkownika na Twojej stronie e-commerce.
    Umów się na spotkanie
    Paweł Borowik Head of Sales
    Paweł Borowik
    Head of Sales
    Paweł Borowik
    Head of Sales
    Paweł Borowik Head of Sales
    Dowiedz się, jak możemy zwiększyć efektywność rozwoju Twojej platformy e-commerce.
    Zamów bezpłatny audyt e-commerce. Skontaktujemy się z Tobą, aby umówić Cię na niezobowiązującą konsultację z naszym analitykiem.

      Twoja rola w firmie
      Twoja rola w firmie
      Dziękujemy za wiadomość!

      Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.

      Do usłyszenia!

      Dołącz do newslettera
      Solidna dawka wiedzy co dwa tygodnie na Twoim mailu.