SKUTECZNA AGENCJA SEO
E-COMMERCE 360

Pozycjonowanie lokalne - co to jest?

Pozycjonowanie lokalne to dzia艂ania optymalizacyjne, kt贸re wdra偶ane s膮 po to, aby strona wy艣wietla艂a si臋 w wyszukiwarkach na jak najwy偶szej pozycji, w艣r贸d wynik贸w wyszukiwa艅 na frazy zwi膮zane z dzia艂alno艣ci膮 firmy oraz regionem, w kt贸rym ma ona swoj膮 siedzib臋.

Powy偶sza definicja dotycz膮ca pozycjonowania regionalnego mo偶e brzmie膰 nieco zagadkowo dla os贸b, kt贸re nie s膮 specjalistami w poprawianiu pozycji firmy w wynikach wyszukiwania, dlatego postaram si臋 poni偶ej wyja艣ni膰 w nieco prostszy i bardziej przyst臋pny spos贸b, na czym dok艂adnie polega pozycjonowanie biznesu lokalnego.

Um贸w si臋 na konsultacj臋

Czym jest pozycjonowanie lokalne

Trudno wyobrazi膰 sobie przedsi臋biorstwo, kt贸rego dzia艂alno艣膰 nie by艂aby oparta na d膮偶eniu do odniesienia sukcesu w swojej bran偶y. Tego typu idea towarzyszy艂a i nam, gdy Grupa iCEA debiutowa艂a na rynku w 2007 roku, jako jednoosobowa dzia艂alno艣膰 gospodarcza. Nie ka偶dy jednak chce od razu zawojowa膰 ca艂y 艣wiat czy chocia偶by kraj. S膮 firmy, kt贸re wol膮 dzia艂a膰 lokalnie, a naszym zadaniem i wyzwaniem dla mnie osobi艣cie jest wspieranie ich w prowadzonej dzia艂alno艣ci, pomoc w dotarciu do klient贸w ko艅cowych oraz w zwi臋kszaniu ruchu w gronie lokalnych odbiorc贸w. Przedsi臋biorstwa te skupiaj膮 si臋 na danym mie艣cie, w kt贸rym chc膮 osi膮gn膮膰 jak najlepsze wyniki sprzeda偶y i dotrze膰 do jak najwi臋kszej liczby klient贸w. W艂a艣nie do takich przedsi臋biorstw skierowane jest pozycjonowanie lokalne. To proces, kt贸ry jest bli藕niaczo podobny do tradycyjnie rozumianego pozycjonowania. Opiera si臋 na tych samych zasadach co ono, ale skupia si臋 na promowaniu stron z wykorzystaniem fraz zawieraj膮cych lokalizacj臋 (najcz臋艣ciej miasto), w kt贸rej dzia艂a dany biznes.

Z do艣wiadczenia wiem, 偶e pozycjonowanie lokalne najcz臋艣ciej interesuje niewielkie przedsi臋biorstwa, kt贸re 艣wiadcz膮 swoje us艂ugi na terenie jednego miasta lub wojew贸dztwa. Jest to opcja idealna mi臋dzy innymi dla w艂a艣cicieli salon贸w kosmetycznych i fryzjerskich, kawiarni i restauracji, a tak偶e jednoosobowych dzia艂alno艣ci gospodarczych lub niewielkich przedsi臋biorstw, kt贸re 艣wiadcz膮 us艂ugi elektryczne, hydrauliczne czy stolarskie.

SEO lokalne, jest o wiele skuteczniejsz膮 i bardziej op艂acaln膮 us艂ug膮 ni偶 og贸lnokrajowe kampanie, nawet te wspierane przez p艂atn膮 reklam臋 Google Ads.

To takie us艂ugi nawi膮zuj膮ce do prozy 偶ycia, do podstawowych potrzeb nas wszystkich. Na co dzie艅 w艂a艣nie takim firmom polecam lokalne SEO ze wzgl臋du na to, 偶e umo偶liwia ono dotarcie do okre艣lonej grupy odbiorc贸w, kt贸rzy mieszkaj膮 w danej lokalizacji. Dodatkowo pozycjonowanie lokalne, z racji, 偶e obejmuje mniejszy zakres wszystkich wynik贸w, jest cz臋sto ta艅sze od pozycjonowania og贸lnopolskiego. Nale偶y jednak pami臋ta膰, 偶e ostateczny koszt uzale偶niony jest od bran偶y oraz lokalizacji. Co wa偶ne, nawet gdybym chcia艂, nie jestem w stanie poda膰 orientacyjnych koszt贸w, zawsze bowiem rozpisujemy dzia艂ania pozycjonerskie dla firm zorientowanych na dzia艂aniu w okre艣lonym regionie, indywidualnie, dopasowuj膮c je do potrzeb oraz mo偶liwo艣ci, reali贸w i kondycji rynku czy dzia艂a艅 konkurencji.

Jako specjalista SEO zdaje sobie spraw臋, 偶e dla lokalnych przedsi臋biorstw SEO lokalne jest o wiele skuteczniejsz膮 i bardziej op艂acaln膮 us艂ug膮 ni偶 og贸lnokrajowe kampanie, nawet te wspierane przez p艂atn膮 reklam臋 Google Ads. Oczywi艣cie ten spos贸b pozycjonowania stron nie jest zarezerwowany tylko i wy艂膮cznie dla firm lokalnych. Je艣li sklep z ubraniami czy meblami ma swoje salony stacjonarne w Krakowie, Poznaniu, Gda艅sku i Warszawie, to r贸wnie偶 warto rozwa偶y膰 wykorzystanie tej reklamy, aby dotrze膰 do klient贸w w ka偶dej z tych lokalizacji.

Podsumowuj膮c, SEO lokalne to nadal pozycjonowanie firmy w wyszukiwarce Google, jednak pod nieco inne frazy ni偶 w przypadku przedsi臋biorstw, kt贸re dzia艂aj膮 na skal臋 og贸lnokrajow膮. Poni偶ej dost臋pne s膮 dodatkowe informacje na temat tego, jak wygl膮daj膮 dzia艂ania SEO z uwzgl臋dnieniem lokalizacji. Dowiesz si臋 z nich, czy lokalne pozycjonowanie strony jest dla Ciebie.

Autor: Daniel Wolszon

Starszy specjalista SEO, team leader, magister in偶ynier informatyki o specjalizacji e-commerce. Dba o to, aby ka偶dy detal techniczny pozycjonowanych serwis贸w by艂 idealnie dopasowany zar贸wno do poruszaj膮cych si臋 po nich robot贸w Google, jak i u偶ytkownik贸w, respektuj膮c poprawny UX/UI. Trafnie analizuje skuteczno艣膰 swoich dzia艂a艅. Uwa偶a, 偶e rozw贸j kompetencji powinien by膰 cz臋艣ci膮 ka偶dego dnia. Jego drobiazgowo艣膰 i dok艂adno艣膰 doprowadzi艂a go do powierzenia mu portfela kluczowych klient贸w premium grupy iCEA. Entuzjasta sportu (pi艂ki no偶nej, pi艂ki r臋cznej i biegania) oraz kulinarnych niespodzianek dla swojej rodziny.

Czym s膮 lokalne wyniki wyszukiwania?

Wyszukiwanie lokalne i jego wyniki, to nic innego jak propozycje domen firm, kt贸re dzia艂aj膮 w danej lokalizacji oraz 艣wiadcz膮 us艂ugi interesuj膮ce potencjalnych klient贸w. Ch臋膰 otrzymania precyzyjnych wynik贸w wyszukiwania sprawia, 偶e u偶ytkownicy szukaj膮c adresu lokali, firm i sklep贸w lokalnych wpisuj膮 frazy lokalne, dopasowane do ich aktualnych potrzeb.

Poszukuj膮c lokali us艂ugowych lub sklep贸w w okolicy, potencjalni klienci rzadko ograniczaj膮 si臋 do wpisania jedynie rodzaju poszukiwanego miejsca. Oznacza to, 偶e szukaj膮c w pobli偶u zak艂adu fryzjerskiego nie wpisuj膮 oni po prostu s艂owa „fryzjer”, lecz najcz臋艣ciej dodaj膮 jeszcze interesuj膮c膮 ich lokalizacj臋 i podaj膮 po prostu fraz臋 „fryzjer Pozna艅”. Dlatego w艂a艣nie w przypadku niewielkich firm, kt贸re dzia艂aj膮 tylko w jednym obszarze, lokalne pozycjonowanie jest o wiele bardziej op艂acalne, ni偶 pozycjonowanie og贸lnopolskie. Lokalne SEO przyniesie o wiele szybciej oczekiwane efekty i wy偶sz膮 pozycj臋 w wynikach wyszukiwania, kt贸re w dodatku b臋d膮 bardziej trwa艂e ni偶 pozycjonowanie strony internetowej lokalnej firmy na zapytania og贸lnopolskie.

Ze wzgl臋du na wprowadzon膮 przez Google funkcj臋 geolokalizacji, kt贸ra opiera si臋 na mapach Google i wykorzystuje w procesie wyszukiwania adres firmy przypisany do niej na sta艂e w wizyt贸wce, promowanie firmy lokalnej mo偶e da膰 pozytywne skutki r贸wnie偶 w przypadku wpisania frazy og贸lnej. Jest to narz臋dzie, kt贸re jednak wymaga dopracowania, dlatego u偶ytkownicy, kt贸rzy oczekuj膮 precyzyjnie dopasowanych do ich potrzeb wynik贸w wyszukiwania, u偶ywaj膮 fraz z lokalizacj膮.

Czym s膮 lokalne wyniki wyszukiwania?

Je艣li marketing i pozycjonowanie stron internetowych firm dzia艂aj膮cych lokalnie maj膮 mie膰 sens i wp艂ywa膰 na pozycj臋 domeny w wynikach wyszukiwania konkretnych d贸br lub us艂ug przez potencjalnych klient贸w, to warto postawi膰 na kampanie SEO regionalne. Wtedy, je艣li potencjalny klient wpisze fraz臋 „fryzjer” i pojawi膮 mu si臋 wyniki dla Wroc艂awia czy Katowic, a b臋dzie szuka艂 us艂ug w Poznaniu, to prawdopodobie艅stwo, 偶e kliknie w linki pokazane w wynikach wyszukiwania jest niewielkie, w ko艅cu nie interesuje go oferta firmy dzia艂aj膮cej setki kilometr贸w od niego.

Lokalne pozycjonowanie jest niezwykle op艂acalne i skuteczne w przypadku praktycznie ka偶dej bran偶y, jednak specjali艣ci podkre艣laj膮, 偶e ogromn膮 rol臋 odgrywa przede wszystkim w przypadku:

  • firm 艣wiadcz膮cych us艂ugi kosmetyczne oraz fryzjerskie,
  • kwiaciarni,
  • lokali gastronomicznych,
  • firm budowlanych i remontowych,
  • warsztat贸w samochodowych,
  • punkt贸w serwisowych i naprawczych,
  • us艂ug medycznych, np. gabinet贸w stomatologicznych, fizjoterapeutycznych oraz wielu innych specjalizacji medycznych,
  • us艂ug specjalistycznych, np. pralnie chemiczne, tapicer, krawiectwo i inne.

W przypadku tych bran偶, u偶ytkownika najcz臋艣ciej interesuje firma, kt贸ra dzia艂a w jego najbli偶szej okolicy, dlatego wpisuje w wyszukiwark臋 frazy z miastem, aby w艣r贸d wynik贸w wyszukiwania z 艂atwo艣ci膮 odnale藕膰 firmy dzia艂aj膮ce na rynku lokalnym. Dzi臋ki pozycjonowaniu lokalnemu firma mo偶e dotrze膰 do wielu potencjalnych klient贸w, kt贸rzy faktycznie chc膮 skorzysta膰 z ich us艂ug.

Dobrze dopasowany marketing i pozycjonowanie strony internetowej sprawi膮 r贸wnie偶, 偶e ograniczony zostanie zb臋dny ruch na stronie, generowany przez osoby niezainteresowane us艂ugami firmy dzia艂aj膮cej w Krakowie, Warszawie czy Poznaniu. Jest to bardzo istotne, poniewa偶 szybkie odrzucenie strony i wr贸cenie do wynik贸w wyszukiwania wp艂ywa negatywnie na pozycj臋 witryny w rankingach. W przypadku pozycjonowania na frazy lokalne mo偶na spodziewa膰 si臋 znacznego ograniczenia bezwarto艣ciowego ruchu, a zwi臋kszenia liczby odwiedzaj膮cych, kt贸rzy potencjalnie b臋d膮 zainteresowani dan膮 us艂ug膮 firmy z tej bran偶y w tej okolicy.

W agencji SEO iCEA znajdziesz specjalist贸w, dla kt贸rych lokalne pozycjonowanie nie ma tajemnic. Dlatego je艣li chcesz cieszy膰 si臋 z praktycznie natychmiastowych rezultat贸w, jakie mo偶e zapewni膰 Ci skuteczne pozycjonowanie regionalne, to koniecznie skontaktuj si臋 z naszymi fachowcami, kt贸rzy specjalizuj膮 si臋 w tej dziedzinie.

Jak to dzia艂a?

Wszystko to brzmi bardzo sensownie, ale jak w艂a艣ciwie dzia艂a pozycjonowanie lokalne i na czym polega ten proces? Poni偶ej przedstawimy kr贸tki przyk艂ad dotycz膮cy funkcjonowania w praktyce, aby jak najlepiej przedstawi膰 spos贸b dzia艂ania mechanizmu wprowadzonego przez Google w 2015 roku, kt贸ry dotyczy geolokalizacji.

Po wprowadzeniu nowego mechanizmu do wyszukiwarki Google, po wpisaniu przez u偶ytkownika wybranej frazy, np. mechanik, dostanie on wyniki, kt贸re b臋d膮 zgodne zar贸wno z jego zapytaniem, jak i z jego lokalizacj膮 odczytan膮 przez wyszukiwark臋. Oznacza to w praktyce, 偶e inne wyniki na t臋 sam膮 fraz臋 otrzyma osoba, kt贸ra poszukuje mechanika we Wroc艂awiu, a zupe艂nie inne potencjalna klientka z Krakowa, co mo偶na zauwa偶y膰 na poni偶szych grafikach. Dzi臋ki wprowadzeniu geolokalizacji u偶ytkownicy nawet bez dodawania miasta do poszukiwanej frazy mog膮 mie膰 pewno艣膰, 偶e otrzymaj膮 najlepiej dopasowane do ich potrzeb wyniki. Aby doprecyzowa膰 lokalizacj臋, u偶ytkownik mo偶e wpisa膰 konkretn膮 dzielnic臋 lub nazw臋 ulicy, wtedy w pierwszej kolejno艣ci wy艣wietlone zostan膮 miejsca znajduj膮ce si臋 mo偶liwie jak najbli偶ej.

Op艂acalno艣膰 pozycjonowania (SEO) lokalnego doskonale pokazuj膮 statystki, kt贸re m贸wi膮 mi臋dzy innymi o tym, 偶e

  • Od pocz膮tku 2019 roku niemal 50% wszystkich wyszuka艅 w Google dotyczy艂o us艂ug oraz informacji lokalnych.
  • Prawie 90% os贸b, kt贸re wyszukuj膮 na urz膮dzeniach mobilnych lokalnych us艂ug i plac贸wek, odwiedzaj膮 te miejsca lub w nie dzwoni膮 w ci膮gu 24 godzin.

 

Powy偶sze dane pokazuj膮, 偶e pozycjonowanie lokalne ma ogromne znaczenie i jest bardzo op艂acalne w przypadku niewielkich, lokalnych firm. Najcz臋艣ciej wyszukiwane lokalne dzia艂alno艣ci to:

  • restauracje,
  • sklepy,
  • us艂ugi,
  • zdrowie i sport,
  • rozrywka,
  • podr贸偶e,
  • us艂ugi finansowe.

Jak zabra膰 si臋 za promowanie strony lokalnej firmy?

Pozycjonowanie lokalne nale偶y rozpocz膮膰 od dzia艂a艅 zwi膮zanych z optymalizacj膮 kodu strony oraz tekstu, kt贸ry si臋 na niej znajduje, a tak偶e od uzupe艂nienia podstawowych informacji dotycz膮cych firmy. Warto uzupe艂ni膰 jej fizyczny adres oraz umie艣ci膰 jej znacznik na mapach Google, aby u艂atwi膰 u偶ytkownikom wyszukiwarki jej odszukanie. Wa偶ne jest r贸wnie偶 podanie wszystkich istotnych informacji, np. godzin otwarcia, 艣wiadczonych us艂ug oraz telefonu i adresu e-mail do kontaktu. Wszystkie te dane s膮 bardzo istotne z punktu widzenia pozycjonowania, poniewa偶 roboty zwracaj膮 na nie du偶膮 uwag臋. Przedsi臋biorstwa, kt贸re nie posiadaj膮 takich informacji s膮 gorzej oceniane i zajmuj膮 z automatu znacznie ni偶sz膮 pozycj臋 w rankingach. Dzieje si臋 tak dlatego, 偶e bez danych kontaktowych s膮 one mniej przydatne dla u偶ytkownika.

Nale偶y pami臋ta膰, 偶e niezwykle wa偶ne jest nasycenie tekstu na stronie frazami, kt贸re maj膮 zosta膰 wykorzystane pod pozycjonowanie lokalne. Dzi臋ki temu dzia艂ania SEO zwi膮zane z promowaniem domeny w wyszukiwarce na frazy lokalne b臋dzie skuteczne. W przeciwnym razie ten regionalny marketing nie przyniesie oczekiwanych efekt贸w i nie sprawi, 偶e przedsi臋biorstwo skutecznie dotrze do nowych potencjalnych klient贸w. Pozycjonowanie regionalne wymaga dok艂adnego przeanalizowania strony i wdro偶enia niezb臋dnych zmian w jej strukturze oraz kodzie, aby SEO (pozycjonowanie) lokalne przynios艂o oczekiwane skutki.

W firmie iCEA ka偶d膮 wsp贸艂prac臋 z klientem rozpoczynamy od audytu strony, kt贸ry ma na celu znalezienie wszystkich b艂臋d贸w wymagaj膮cych korekty oraz innych dzia艂a艅, kt贸re nie zosta艂y wdro偶one do tej pory, a ich obecno艣膰 mo偶e przyczyni膰 si臋 do znacznie lepszej pozycji strony w wyszukiwarce.

Nale偶y pami臋ta膰, 偶e niezwykle wa偶ne jest nasycenie teksu na stronie frazami, kt贸re maj膮 zosta膰 wykorzystane pod pozycjonowanie lokalne.

Jakie dzia艂ania mog膮 wspiera膰 pozycjonowanie firmy lokalnej?

Jak ju偶 zosta艂o wspomniane, SEO (pozycjonowanie) lokalne wymaga wielu dzia艂a艅 zwi膮zanych z edycj膮 strony zar贸wno w zakresie jej kodu i budowy, jak i tre艣ci, kt贸re si臋 na niej znajduj膮. Wa偶ne s膮 r贸wnie偶 podstawowe informacje o firmie oraz jej aktualna oferta i obecno艣膰 znacznika w mapach Google. Jakie jeszcze czynno艣ci mo偶na podj膮膰, aby zwi臋kszy膰 szanse na to, 偶e pozycjonowanie lokalne szybko przyniesie oczekiwane rezultaty? Do najwa偶niejszych i jednocze艣nie najcz臋艣ciej wykorzystywanych nale偶膮:

  • Uzupe艂nienie wizyt贸wki Google Moja Firma – powinna zawiera膰 ona wszystkie istotne informacje, kt贸re znajduj膮 si臋 r贸wnie偶 na stronie internetowej przedsi臋biorstwa. W艣r贸d nich jest oczywi艣cie adres lokalu, telefon i/lub e-mail kontaktowy, godziny otwarcia oraz podstawowe informacje o us艂ugach (oferta).
  • Umieszczenie firmy w katalogach – katalogi firm to bran偶owe oraz lokalne bazy firm. Ich celem jest okre艣lenie grupy odbiorc贸w danego przedsi臋biorstwa zar贸wno na podstawie oferty, jak i lokalizacji. Obecno艣膰 firmy w rzetelnych katalogach, dobrze ocenianych przez roboty Google, ma ogromny wp艂yw na lokalne pozycjonowanie i jego efekty.
  • Informacje o firmie na forach internetowych – najwa偶niejsze, aby by艂y one zwi膮zane z konkretn膮 bran偶膮, kt贸rej dotyczy oferta przedsi臋biorstwa, a tak偶e z regionem i jego lokalizacj膮. Warto udziela膰 si臋 tam w spos贸b merytoryczny, a nie tylko zostawia膰 suche odno艣niki do domeny. Takie dzia艂ania niestety nie wp艂yn膮 pozytywnie na pozycjonowanie lokalne i nie b臋d膮 dobrze odbierane przez roboty.
  • Posiadanie pozytywnych opinii o firmie – wyszukiwarka stara si臋 ukazywa膰 u偶ytkownikom wyniki wyszukiwania, kt贸re b臋d膮 spe艂nia艂y ich kryteria odno艣nie bran偶y oraz lokalizacji poszukiwanych us艂ug, ale tak偶e w kwestii ich renomy. Dzi臋ki pozytywnym recenzjom przedsi臋biorstwa, jego domena b臋dzie znacznie wy偶ej w wynikach wyszukiwania.
  • Informacje o firmie na blogach zewn臋trznych – czyli wszelkie artyku艂y sponsorowane oraz inne dzia艂ania z zakresu content marketingu, kt贸re pozwol膮 wypromowa膰 stron臋 oraz dzia艂alno艣膰 przedsi臋biorstwa.
  • Prowadzenie bloga wewn臋trznego (firmowego) – to spos贸b na skuteczne dostarczanie warto艣ciowego contentu nasyconego odpowiednimi frazami. Dzi臋ki temu strona b臋dzie lepiej zoptymalizowana pod wzgl臋dem obecno艣ci kluczowych fraz, a co za tym idzie, b臋dzie pojawia膰 si臋 wy偶ej w wynikach wyszukiwania. To tak偶e doskona艂y spos贸b na dodatkowy marketing i promocj臋 us艂ug firmy.
  • Pami臋tanie o NAP – skr贸t ten pochodzi od Name, Address, Phone i w du偶ym uproszczeniu oznacza to konieczno艣膰 umieszczania poprawnych danych osobowych firmy, takich jak nazwa, adres oraz kontakt, w ka偶dym miejscu w internecie, w kt贸rym pojawia si臋 wzmianka o przedsi臋biorstwie (np. katalogi, portale bran偶owe, Social Media, rozmaite og艂oszenia).

 

Dzi臋ki tego typu dzia艂aniom pozycjonowanie lokalne b臋dzie jeszcze skuteczniejsze i szybciej przyniesie oczekiwane efekty. Grupa iCEA to firma, kt贸ra oferuje swoim klientom kompleksowe us艂ugi mog膮ce obejmowa膰 dzia艂ania we wszystkich tych aspektach po to, aby marketing internetowy by艂 jak najlepiej dopasowany do potrzeb danego przedsi臋biorstwa.

  • Pozycjonowanie lokalne wojew贸dztwo dolnoslaskie

    • Wroc艂aw
    • Wa艂brzych

    • Legnica

    • Jelenia G贸ra

    • Lubin

    • G艂og贸w

    • 艢widnica

    • Boles艂awiec

    • Ole艣nica

    • Dzier偶oni贸w

    • O艂awa

    • Zgorzelec

    • Bielawa

    • K艂odzko

    • Jawor

  • Pozycjonowanie lokalne
    wojew贸dztwo podkarpackie

    • Rzesz贸w

    • Stalowa Wola

    • Przemy艣l

    • Mielec

    • Tarnobrzeg

    • Krosno

    • D臋bica

    • Sanok

    • Jaros艂aw

    • Jas艂o

    • 艁a艅cut

    • Ropczyce

    • Przeworsk

    • Nisko

    • Le偶ajsk