SKUTECZNA AGENCJA SEO
E-COMMERCE 360

Pozycjonowanie lokalne - co to jest?

Pozycjonowanie lokalne to działania optymalizacyjne, które wdrażane są po to, aby strona wyświetlała się w wyszukiwarkach na jak najwyższej pozycji, wśród wyników wyszukiwań na frazy związane z działalnością firmy oraz regionem, w którym ma ona swoją siedzibę.

Powyższa definicja dotycząca pozycjonowania regionalnego może brzmieć nieco zagadkowo dla osób, które nie są specjalistami w poprawianiu pozycji firmy w wynikach wyszukiwania, dlatego postaram się poniżej wyjaśnić w nieco prostszy i bardziej przystępny sposób, na czym dokładnie polega pozycjonowanie biznesu lokalnego.

Umów się na konsultację

Czym jest pozycjonowanie lokalne

Trudno wyobrazić sobie przedsiębiorstwo, którego działalność nie byłaby oparta na dążeniu do odniesienia sukcesu w swojej branży. Tego typu idea towarzyszyła i nam, gdy Grupa iCEA debiutowała na rynku w 2007 roku, jako jednoosobowa działalność gospodarcza. Nie każdy jednak chce od razu zawojować cały świat czy chociażby kraj. Są firmy, które wolą działać lokalnie, a naszym zadaniem i wyzwaniem dla mnie osobiście jest wspieranie ich w prowadzonej działalności, pomoc w dotarciu do klientów końcowych oraz w zwiększaniu ruchu w gronie lokalnych odbiorców. Przedsiębiorstwa te skupiają się na danym mieście, w którym chcą osiągnąć jak najlepsze wyniki sprzedaży i dotrzeć do jak największej liczby klientów. Właśnie do takich przedsiębiorstw skierowane jest pozycjonowanie lokalne. To proces, który jest bliźniaczo podobny do tradycyjnie rozumianego pozycjonowania. Opiera się na tych samych zasadach co ono, ale skupia się na promowaniu stron z wykorzystaniem fraz zawierających lokalizację (najczęściej miasto), w której działa dany biznes.

Z doświadczenia wiem, że pozycjonowanie lokalne najczęściej interesuje niewielkie przedsiębiorstwa, które świadczą swoje usługi na terenie jednego miasta lub województwa. Jest to opcja idealna między innymi dla właścicieli salonów kosmetycznych i fryzjerskich, kawiarni i restauracji, a także jednoosobowych działalności gospodarczych lub niewielkich przedsiębiorstw, które świadczą usługi elektryczne, hydrauliczne czy stolarskie.

SEO lokalne, jest o wiele skuteczniejszą i bardziej opłacalną usługą niż ogólnokrajowe kampanie, nawet te wspierane przez płatną reklamę Google Ads.

To takie usługi nawiązujące do prozy życia, do podstawowych potrzeb nas wszystkich. Na co dzień właśnie takim firmom polecam lokalne SEO ze względu na to, że umożliwia ono dotarcie do określonej grupy odbiorców, którzy mieszkają w danej lokalizacji. Dodatkowo pozycjonowanie lokalne, z racji, że obejmuje mniejszy zakres wszystkich wyników, jest często tańsze od pozycjonowania ogólnopolskiego. Należy jednak pamiętać, że ostateczny koszt uzależniony jest od branży oraz lokalizacji. Co ważne, nawet gdybym chciał, nie jestem w stanie podać orientacyjnych kosztów, zawsze bowiem rozpisujemy działania pozycjonerskie dla firm zorientowanych na działaniu w określonym regionie, indywidualnie, dopasowując je do potrzeb oraz możliwości, realiów i kondycji rynku czy działań konkurencji.

Jako specjalista SEO zdaje sobie sprawę, że dla lokalnych przedsiębiorstw SEO lokalne jest o wiele skuteczniejszą i bardziej opłacalną usługą niż ogólnokrajowe kampanie, nawet te wspierane przez płatną reklamę Google Ads. Oczywiście ten sposób pozycjonowania stron nie jest zarezerwowany tylko i wyłącznie dla firm lokalnych. Jeśli sklep z ubraniami czy meblami ma swoje salony stacjonarne w Krakowie, Poznaniu, Gdańsku i Warszawie, to również warto rozważyć wykorzystanie tej reklamy, aby dotrzeć do klientów w każdej z tych lokalizacji.

Podsumowując, SEO lokalne to nadal pozycjonowanie firmy w wyszukiwarce Google, jednak pod nieco inne frazy niż w przypadku przedsiębiorstw, które działają na skalę ogólnokrajową. Poniżej dostępne są dodatkowe informacje na temat tego, jak wyglądają działania SEO z uwzględnieniem lokalizacji. Dowiesz się z nich, czy lokalne pozycjonowanie strony jest dla Ciebie.

Autor: Daniel Wolszon

Starszy specjalista SEO, team leader, magister inżynier informatyki o specjalizacji e-commerce. Dba o to, aby każdy detal techniczny pozycjonowanych serwisów był idealnie dopasowany zarówno do poruszających się po nich robotów Google, jak i użytkowników, respektując poprawny UX/UI. Trafnie analizuje skuteczność swoich działań. Uważa, że rozwój kompetencji powinien być częścią każdego dnia. Jego drobiazgowość i dokładność doprowadziła go do powierzenia mu portfela kluczowych klientów premium grupy iCEA. Entuzjasta sportu (piłki nożnej, piłki ręcznej i biegania) oraz kulinarnych niespodzianek dla swojej rodziny.

Czym są lokalne wyniki wyszukiwania?

Wyszukiwanie lokalne i jego wyniki, to nic innego jak propozycje domen firm, które działają w danej lokalizacji oraz świadczą usługi interesujące potencjalnych klientów. Chęć otrzymania precyzyjnych wyników wyszukiwania sprawia, że użytkownicy szukając adresu lokali, firm i sklepów lokalnych wpisują frazy lokalne, dopasowane do ich aktualnych potrzeb.

Poszukując lokali usługowych lub sklepów w okolicy, potencjalni klienci rzadko ograniczają się do wpisania jedynie rodzaju poszukiwanego miejsca. Oznacza to, że szukając w pobliżu zakładu fryzjerskiego nie wpisują oni po prostu słowa „fryzjer”, lecz najczęściej dodają jeszcze interesującą ich lokalizację i podają po prostu frazę „fryzjer Poznań”. Dlatego właśnie w przypadku niewielkich firm, które działają tylko w jednym obszarze, lokalne pozycjonowanie jest o wiele bardziej opłacalne, niż pozycjonowanie ogólnopolskie. Lokalne SEO przyniesie o wiele szybciej oczekiwane efekty i wyższą pozycję w wynikach wyszukiwania, które w dodatku będą bardziej trwałe niż pozycjonowanie strony internetowej lokalnej firmy na zapytania ogólnopolskie.

Ze względu na wprowadzoną przez Google funkcję geolokalizacji, która opiera się na mapach Google i wykorzystuje w procesie wyszukiwania adres firmy przypisany do niej na stałe w wizytówce, promowanie firmy lokalnej może dać pozytywne skutki również w przypadku wpisania frazy ogólnej. Jest to narzędzie, które jednak wymaga dopracowania, dlatego użytkownicy, którzy oczekują precyzyjnie dopasowanych do ich potrzeb wyników wyszukiwania, używają fraz z lokalizacją.

Czym są lokalne wyniki wyszukiwania?

Jeśli marketing i pozycjonowanie stron internetowych firm działających lokalnie mają mieć sens i wpływać na pozycję domeny w wynikach wyszukiwania konkretnych dóbr lub usług przez potencjalnych klientów, to warto postawić na kampanie SEO regionalne. Wtedy, jeśli potencjalny klient wpisze frazę „fryzjer” i pojawią mu się wyniki dla Wrocławia czy Katowic, a będzie szukał usług w Poznaniu, to prawdopodobieństwo, że kliknie w linki pokazane w wynikach wyszukiwania jest niewielkie, w końcu nie interesuje go oferta firmy działającej setki kilometrów od niego.

Lokalne pozycjonowanie jest niezwykle opłacalne i skuteczne w przypadku praktycznie każdej branży, jednak specjaliści podkreślają, że ogromną rolę odgrywa przede wszystkim w przypadku:

  • firm świadczących usługi kosmetyczne oraz fryzjerskie,
  • kwiaciarni,
  • lokali gastronomicznych,
  • firm budowlanych i remontowych,
  • warsztatów samochodowych,
  • punktów serwisowych i naprawczych,
  • usług medycznych, np. gabinetów stomatologicznych, fizjoterapeutycznych oraz wielu innych specjalizacji medycznych,
  • usług specjalistycznych, np. pralnie chemiczne, tapicer, krawiectwo i inne.

W przypadku tych branż, użytkownika najczęściej interesuje firma, która działa w jego najbliższej okolicy, dlatego wpisuje w wyszukiwarkę frazy z miastem, aby wśród wyników wyszukiwania z łatwością odnaleźć firmy działające na rynku lokalnym. Dzięki pozycjonowaniu lokalnemu firma może dotrzeć do wielu potencjalnych klientów, którzy faktycznie chcą skorzystać z ich usług.

Dobrze dopasowany marketing i pozycjonowanie strony internetowej sprawią również, że ograniczony zostanie zbędny ruch na stronie, generowany przez osoby niezainteresowane usługami firmy działającej w Krakowie, Warszawie czy Poznaniu. Jest to bardzo istotne, ponieważ szybkie odrzucenie strony i wrócenie do wyników wyszukiwania wpływa negatywnie na pozycję witryny w rankingach. W przypadku pozycjonowania na frazy lokalne można spodziewać się znacznego ograniczenia bezwartościowego ruchu, a zwiększenia liczby odwiedzających, którzy potencjalnie będą zainteresowani daną usługą firmy z tej branży w tej okolicy.

W agencji SEO iCEA znajdziesz specjalistów, dla których lokalne pozycjonowanie nie ma tajemnic. Dlatego jeśli chcesz cieszyć się z praktycznie natychmiastowych rezultatów, jakie może zapewnić Ci skuteczne pozycjonowanie regionalne, to koniecznie skontaktuj się z naszymi fachowcami, którzy specjalizują się w tej dziedzinie.

Jak to działa?

Wszystko to brzmi bardzo sensownie, ale jak właściwie działa pozycjonowanie lokalne i na czym polega ten proces? Poniżej przedstawimy krótki przykład dotyczący funkcjonowania w praktyce, aby jak najlepiej przedstawić sposób działania mechanizmu wprowadzonego przez Google w 2015 roku, który dotyczy geolokalizacji.

Po wprowadzeniu nowego mechanizmu do wyszukiwarki Google, po wpisaniu przez użytkownika wybranej frazy, np. mechanik, dostanie on wyniki, które będą zgodne zarówno z jego zapytaniem, jak i z jego lokalizacją odczytaną przez wyszukiwarkę. Oznacza to w praktyce, że inne wyniki na tę samą frazę otrzyma osoba, która poszukuje mechanika we Wrocławiu, a zupełnie inne potencjalna klientka z Krakowa, co można zauważyć na poniższych grafikach. Dzięki wprowadzeniu geolokalizacji użytkownicy nawet bez dodawania miasta do poszukiwanej frazy mogą mieć pewność, że otrzymają najlepiej dopasowane do ich potrzeb wyniki. Aby doprecyzować lokalizację, użytkownik może wpisać konkretną dzielnicę lub nazwę ulicy, wtedy w pierwszej kolejności wyświetlone zostaną miejsca znajdujące się możliwie jak najbliżej.

Opłacalność pozycjonowania (SEO) lokalnego doskonale pokazują statystki, które mówią między innymi o tym, że

  • Od początku 2019 roku niemal 50% wszystkich wyszukań w Google dotyczyło usług oraz informacji lokalnych.
  • Prawie 90% osób, które wyszukują na urządzeniach mobilnych lokalnych usług i placówek, odwiedzają te miejsca lub w nie dzwonią w ciągu 24 godzin.

 

Powyższe dane pokazują, że pozycjonowanie lokalne ma ogromne znaczenie i jest bardzo opłacalne w przypadku niewielkich, lokalnych firm. Najczęściej wyszukiwane lokalne działalności to:

  • restauracje,
  • sklepy,
  • usługi,
  • zdrowie i sport,
  • rozrywka,
  • podróże,
  • usługi finansowe.

Jak zabrać się za promowanie strony lokalnej firmy?

Pozycjonowanie lokalne należy rozpocząć od działań związanych z optymalizacją kodu strony oraz tekstu, który się na niej znajduje, a także od uzupełnienia podstawowych informacji dotyczących firmy. Warto uzupełnić jej fizyczny adres oraz umieścić jej znacznik na mapach Google, aby ułatwić użytkownikom wyszukiwarki jej odszukanie. Ważne jest również podanie wszystkich istotnych informacji, np. godzin otwarcia, świadczonych usług oraz telefonu i adresu e-mail do kontaktu. Wszystkie te dane są bardzo istotne z punktu widzenia pozycjonowania, ponieważ roboty zwracają na nie dużą uwagę. Przedsiębiorstwa, które nie posiadają takich informacji są gorzej oceniane i zajmują z automatu znacznie niższą pozycję w rankingach. Dzieje się tak dlatego, że bez danych kontaktowych są one mniej przydatne dla użytkownika.

Należy pamiętać, że niezwykle ważne jest nasycenie tekstu na stronie frazami, które mają zostać wykorzystane pod pozycjonowanie lokalne. Dzięki temu działania SEO związane z promowaniem domeny w wyszukiwarce na frazy lokalne będzie skuteczne. W przeciwnym razie ten regionalny marketing nie przyniesie oczekiwanych efektów i nie sprawi, że przedsiębiorstwo skutecznie dotrze do nowych potencjalnych klientów. Pozycjonowanie regionalne wymaga dokładnego przeanalizowania strony i wdrożenia niezbędnych zmian w jej strukturze oraz kodzie, aby SEO (pozycjonowanie) lokalne przyniosło oczekiwane skutki.

W firmie iCEA każdą współpracę z klientem rozpoczynamy od audytu strony, który ma na celu znalezienie wszystkich błędów wymagających korekty oraz innych działań, które nie zostały wdrożone do tej pory, a ich obecność może przyczynić się do znacznie lepszej pozycji strony w wyszukiwarce.

Należy pamiętać, że niezwykle ważne jest nasycenie teksu na stronie frazami, które mają zostać wykorzystane pod pozycjonowanie lokalne.

Jakie działania mogą wspierać pozycjonowanie firmy lokalnej?

Jak już zostało wspomniane, SEO (pozycjonowanie) lokalne wymaga wielu działań związanych z edycją strony zarówno w zakresie jej kodu i budowy, jak i treści, które się na niej znajdują. Ważne są również podstawowe informacje o firmie oraz jej aktualna oferta i obecność znacznika w mapach Google. Jakie jeszcze czynności można podjąć, aby zwiększyć szanse na to, że pozycjonowanie lokalne szybko przyniesie oczekiwane rezultaty? Do najważniejszych i jednocześnie najczęściej wykorzystywanych należą:

  • Uzupełnienie wizytówki Google Moja Firma – powinna zawierać ona wszystkie istotne informacje, które znajdują się również na stronie internetowej przedsiębiorstwa. Wśród nich jest oczywiście adres lokalu, telefon i/lub e-mail kontaktowy, godziny otwarcia oraz podstawowe informacje o usługach (oferta).
  • Umieszczenie firmy w katalogach – katalogi firm to branżowe oraz lokalne bazy firm. Ich celem jest określenie grupy odbiorców danego przedsiębiorstwa zarówno na podstawie oferty, jak i lokalizacji. Obecność firmy w rzetelnych katalogach, dobrze ocenianych przez roboty Google, ma ogromny wpływ na lokalne pozycjonowanie i jego efekty.
  • Informacje o firmie na forach internetowych – najważniejsze, aby były one związane z konkretną branżą, której dotyczy oferta przedsiębiorstwa, a także z regionem i jego lokalizacją. Warto udzielać się tam w sposób merytoryczny, a nie tylko zostawiać suche odnośniki do domeny. Takie działania niestety nie wpłyną pozytywnie na pozycjonowanie lokalne i nie będą dobrze odbierane przez roboty.
  • Posiadanie pozytywnych opinii o firmie – wyszukiwarka stara się ukazywać użytkownikom wyniki wyszukiwania, które będą spełniały ich kryteria odnośnie branży oraz lokalizacji poszukiwanych usług, ale także w kwestii ich renomy. Dzięki pozytywnym recenzjom przedsiębiorstwa, jego domena będzie znacznie wyżej w wynikach wyszukiwania.
  • Informacje o firmie na blogach zewnętrznych – czyli wszelkie artykuły sponsorowane oraz inne działania z zakresu content marketingu, które pozwolą wypromować stronę oraz działalność przedsiębiorstwa.
  • Prowadzenie bloga wewnętrznego (firmowego) – to sposób na skuteczne dostarczanie wartościowego contentu nasyconego odpowiednimi frazami. Dzięki temu strona będzie lepiej zoptymalizowana pod względem obecności kluczowych fraz, a co za tym idzie, będzie pojawiać się wyżej w wynikach wyszukiwania. To także doskonały sposób na dodatkowy marketing i promocję usług firmy.
  • Pamiętanie o NAP – skrót ten pochodzi od Name, Address, Phone i w dużym uproszczeniu oznacza to konieczność umieszczania poprawnych danych osobowych firmy, takich jak nazwa, adres oraz kontakt, w każdym miejscu w internecie, w którym pojawia się wzmianka o przedsiębiorstwie (np. katalogi, portale branżowe, Social Media, rozmaite ogłoszenia).

 

Dzięki tego typu działaniom pozycjonowanie lokalne będzie jeszcze skuteczniejsze i szybciej przyniesie oczekiwane efekty. Grupa iCEA to firma, która oferuje swoim klientom kompleksowe usługi mogące obejmować działania we wszystkich tych aspektach po to, aby marketing internetowy był jak najlepiej dopasowany do potrzeb danego przedsiębiorstwa.

  • Pozycjonowanie lokalne województwo dolnoslaskie

    • Wrocław
    • Wałbrzych

    • Legnica

    • Jelenia Góra

    • Lubin

    • Głogów

    • Świdnica

    • Bolesławiec

    • Oleśnica

    • Dzierżoniów

    • Oława

    • Zgorzelec

    • Bielawa

    • Kłodzko

    • Jawor

  • Pozycjonowanie lokalne
    województwo podkarpackie

    • Rzeszów

    • Stalowa Wola

    • Przemyśl

    • Mielec

    • Tarnobrzeg

    • Krosno

    • Dębica

    • Sanok

    • Jarosław

    • Jasło

    • Łańcut

    • Ropczyce

    • Przeworsk

    • Nisko

    • Leżajsk