Pozycjonowanie lokalne stron

Bezpłatny audyt

    NEED real SEO?
    Zostaw kontakt i zamów bezpłatną konsultację SEO z naszym doradcą.

    Największym błędem każdego przedsiębiorstwa – niezależnie od tego, czy działa stacjonarnie, czy online – jest zaniedbanie działań związanych ze zwiększaniem widoczności w sieci. Internet to obecnie najlepsze miejsce na reklamę, dlatego nawet firmy, które świadczą usługi wyłącznie na miejscu, powinny zainteresować się tym tematem. Dla takich przedsiębiorstw idealnym rozwiązaniem będzie pozycjonowanie lokalne, które nieco różni się o pozycjonowania globalnego czy inaczej ogólnego.

    Taki rodzaj zwiększania widoczności w sieci sprawia, że strona dociera do węższego grona odbiorców, jednak nie jest to wadą, tylko zaletą. Firma powinna być wyeksponowana i ułatwiać potencjalnym klientom dotarcie do niej. Biznesy świadczące usługi w obrębie jednego miasta czy regionu jak najbardziej mogą stosować reklamy w formie banerów i plakatów, jednak ta strategia nigdy nie będzie tak skuteczna, jak pozycjonowanie lokalne.

    Czym jest ten rodzaj pozycjonowania stron? Do jakich biznesów najbardziej pasuje? Jakie elementy składają się na cały proces? Tego wszystkiego dowiesz się poniżej.

    Czym jest pozycjonowanie lokalne - czyli lokalne seo?

    Czym jest pozycjonowanie lokalne - czyli lokalne seo?

    Pozycjonowanie lokalne stron internetowych to czynności, które mają zwiększyć widoczność biznesu w sieci. Na pierwszy rzut oka brzmi podobnie do definicji pozycjonowania ogólnego, jednak ogromną różnicą jest grupa docelowa oraz dobór słów kluczowych. Pozycjonowanie lokalne ma na celu docieranie do osób, które są zainteresowane produktem lub usługą dostępną w danym regionie. Regionem może być dzielnica, ulica czy województwo, jednak najczęściej witryny pozycjonuje się na nazwę miasta.

    Rozwiń

    Warto jednak wiedzieć, że pozycjonowanie lokalne stron nie polega wyłącznie na nasyceniu treści frazami zawierającymi nazwę miasta, dzielnicy czy innego rejonu. Czasami wystarczy, że osoba zainteresowana daną usługą wpiszę w wyszukiwarce frazę bez określenia lokalizacji i otrzyma wyniki związane z miejscem, w którym się znajduje. Jest to możliwe dzięki geolokalizacji Google. Wyszukiwarka określa kraj, miasto czy nawet dzielnicę za pomocą adresu IP lub GPS. Aby internauci mogli otrzymywać odpowiednie wyniki bez wpisywania lokalizacji, strona powinna nie tylko być zoptymalizowana pod frazy lokalne, ale również mieć swoją wirtualną wizytówkę w sieci, zawierająca dane adresowe.

    Czym się różni grupa docelowa w przypadku pozycjonowania lokalnego? Przede wszystkim jest ona mniejsza. Strona pozycjonowana na frazy lokalne dociera do osób, które są zainteresowane daną usługą wyłącznie na terenie danego miasta. Przykładową frazą lokalną może być „mechanik Gdańsk”. Takiej frazy użyją internauci, którzy będą zainteresowani usługami mechanika na terenie Gdańska. Dzięki lokalnym frazom kluczowym wyszukiwarka Google może proponować użytkownikom bardziej precyzyjne wyniki.

    Mimo tego, że grupa docelowa jest znacznie węższa, to strona internetowa pozycjonowana na frazy dotyczące określonego regionu może skutecznie pozyskiwać klientów i przyczynić się do rozwoju przedsiębiorstwa. Mniejsze grono odbiorców nie oznacza gorszej skuteczności wprowadzanych działań, wręcz przeciwnie. Statystyki opublikowane przez Google mówią, że ok 78% użytkowników, którzy poszukują usług lokalnie, zdecyduje się na zakup. Oznacza to, że większość potencjalnych klientów stanie się klientami.

    Pozycjonowanie lokalne jest niezwykle skuteczne, pod warunkiem, że wszystkie działania zostaną odpowiednio przeprowadzone. Najlepiej, jeśli zajmie się tym specjalista SEO.

    Dla kogo jest pozycjonowanie strony lokalnie?

    Dla kogo jest pozycjonowanie strony lokalnie?

    Pozycjonowanie lokalne pozwala docierać do osób, które są zainteresowane usługami w danym regionie. Dlatego taka strategia sprawdzi się szczególnie dla małych i średnich firm, które działają na gruncie regionalnym. Mowa tutaj o wszelkiego rodzaju działalnościach usługowych takich jak fryzjer, mechanik, hydraulik, elektryk, fizjoterapeuta, korepetytor, lekarz itp., a także o restauracjach, barach i kawiarniach. Osoba znajdująca się w Krakowie raczej nie będzie zainteresowana restauracją czy fryzjerem w Gdańsku. Jej celem będą firmy znajdujące się w pobliżu miejsca pobytu.

    Rozwiń

    Małe i średnie firmy świadczące usługi w niedalekiej odległości od miejsca pobytu potencjalnego klienta powinny zatem poważnie podejść do pozycjonowania lokalnego stron. Takie rozwiązanie przyniesie więcej korzyści niż pozycjonowanie na frazy ogólne, przez które witryna internetowa firmy dociera do wszystkich internautów niezależnie od ich lokalizacji. To dlatego, że docieranie reklamą do wszystkich jest mniej skuteczne, niż docieranie do osób rzeczywiście zainteresowanych. Jeśli pozycjoner zamiast pozycjonowania lokalnego będzie stosował frazy ogólne, cały proces się wydłuży, będzie bardziej kosztowny, a do tego czasochłonny. Lokalne biznesy to zazwyczaj małe firmy, które nie dysponują ogromnym budżetem i nie mogą sobie pozwolić na duże koszty działań marketingowych. Dlatego działania docierające do mniejszej grupy będą w takich sytuacjach doskonałym rozwiązaniem.

    Po co proponować usługę komuś, kto znajduje się kilkaset kilometrów od siedziby firmy i w żadnym wypadku nie opłaca mu się pokonywać tej trasy, aby skorzystać z usług danej firmy? Takie działanie to strata pieniędzy oraz czasu. Nie bez przyczyny w marketingu tak dużo mówi się o określeniu grupy docelowej i analizowaniu jej potrzeb. Dzięki temu można dopasować strategię, formę komunikacji i wiele innych aspektów do konkretnych osób. Im bardziej precyzyjny profil potencjalnego klienta, tym skuteczniejszą reklamę można stworzyć. W pozycjonowaniu lokalnym stron internetowych jest podobnie. Nie warto zwracać się do klientów, którzy najprawdopodobniej nigdy nie skorzystają z usług firmy.

    Kiedy jeszcze sprawdzi się pozycjonowanie lokalne? Doskonałym rozwiązaniem będzie to też dla biznesów, które dopiero wchodzą na rynek, ale planują się rozwijać i w przyszłości docierać do klientów z całego kraju. Obecnie przedsiębiorcy muszą mierzyć się z ogromną konkurencją, i to w każdej branży. Małej firmie, która dopiero zaczyna swoją działalność i nie jest znana wśród konsumentów, trudno będzie wygrać z konkurencją. W takim przypadku lepiej zacząć od promowania firmy lokalnie i zdobyć silną pozycję w mniejszym obszarze, a następnie stopniowo piąć się coraz wyżej i kierować reklamę do większego grona odbiorców. W tej sytuacji mowa o przedsiębiorstwach planujących świadczyć usługi w całym kraju, a nie tylko w obrębie jednego miasta.

    Branże, w których najlepiej sprawdza się pozycjonowanie lokalne to m.in.: gastronomia, mechanika samochodowa, inżynieria i budownictwo, hotelarstwo, edukacja, usługi fryzjerskie oraz usługi medyczne i farmaceutyczne. Wszystkie wymienione wyżej przykłady dotyczą branż świadczących usługi. A co ze sklepami stacjonarnymi? Okazuje się, że tutaj również doskonale może sprawdzić się docieranie do potencjalnych klientów lokalnie.

    Większość konsumentów w poszukiwaniu butów, odzieży, zabawek dla dzieci czy sprzętu sportowego będzie odwiedzała sklepy znajdujące się najbliżej miejsca zamieszkania. Jeśli strona sklepu znajdującego się w Warszawie będzie wyświetlała się osobom mieszkającym w we Wrocławiu, może mieć to konsekwencję w postaci wysokiego współczynnika odrzuceń. Jeśli odbiorca odwiedzi daną stronę, następnie zorientuje się, że lokalizacja sklepu mu nie odpowiada, bardzo szybko opuści taką witrynę. Wyszukiwarka Google niechętnie promuje strony z dużym współczynnikiem odrzuceń, ponieważ uznaje je za mało wartościowe. Pozycjonowanie lokalne stron pozwala uniknąć takiej sytuacji.

    Dlaczego warto stosować pozycjonowanie lokalne - czyli o widoczności strony internetowej w wynikach wyszukiwania

    Dlaczego warto stosować pozycjonowanie lokalne - czyli o widoczności strony internetowej w wynikach wyszukiwania

    Pozycjonowanie lokalne to rodzaj strategii marketingowej, a celem strategii marketingowej jest pozyskiwanie nowych klientów i najprościej mówiąc – zarabianie większej ilości pieniędzy. Niektóre sposoby promowania firmy oraz jej usług wiążą się z dużymi kosztami, na które lokalnej firmy po prostu nie stać. Pozycjonowanie na frazy związane z konkretnym regionem to jedna z najtańszych metod reklamowania swojej marki zarówno w sieci, jak i poza nią – to właśnie to określamy jako lokalne seo

    Rozwiń

    Odpowiednio przeprowadzony proces sprawi, że strona internetowa firmy będzie wyświetlała się na wysokiej pozycji w rankingu wyszukiwarki Google, dzięki czemu będzie mogła docierać do wielu zainteresowanych osób. Wysoka pozycja strony to podstawa to tego, aby pozyskiwać nowych klientów z sieci. Większość internautów korzysta wyłącznie z pierwszej strony wyników wyszukiwania. Im dalej od pierwszych dziesięciu miejsc w rankingu, tym mniejsze szanse na pozyskanie klienta będzie miała firma.

    Oprócz tego pozycjonowanie lokalne pomaga budować profesjonalny wizerunek marki. Większa liczba odwiedzin strony znajdującej się na wysokich pozycjach spowodowana jest nie tylko tym, że użytkownicy internetu wolą sięgać po to, co najłatwiej dostępne. Powodem wzrostu wyświetleń jest również duża renoma – a ta jak wiemy jest ważna dla lokalnych klientów. Największą renomą cieszą się firmy, których wizytówka w mapach google czy to, w postaci strony internetowej, czy jako samo google moja firma znajduje się na pierwszych miejscach w wynikach wyszukiwania. Internauci zdają sobie sprawę, że Google promuje wartościowe witryny, a do tego uważają, że firma, która korzysta z usług pozycjonera czy agencji SEO jest bardziej profesjonalna, i odnoszą to również do świadczonych przez nią usług.

    Pozycjonowanie lokalne stron to również strategia, której korzyści będą widoczne przez długi czas. W przypadku pozycjonowania na frazy ogólne, po zaprzestaniu działań pozycja strony zacznie się obniżać ze względu na ogromną konkurencję i jej działania SEO. Rywalizowanie o pierwszą pozycję w rankingu Google jest znacznie trudniejsze na rynku krajowym czy globalnym. W przypadku pozycjonowania na frazy lokalne konkurencja jest dużo mniejsza, ponieważ o pierwsze miejsca w rankingu Google będą walczyły tylko firmy z danego regionu, a nie z całej Polski czy nawet świata. To daje znacznie większe szanse na sukces, a co więcej – pozwala utrzymać wysoką pozycję jeszcze przez długi czas po zakończeniu działań pozycjonera. W ten sposób nasza widoczność serwisu, którą zdobędziemy jako tak zwany lokalny biznes będzie odpowiedzialna za wzrost ilości naszych klientów w sposób bardziej długotrwały.

    Pozycjonowanie lokalne to skuteczna strategia marketingowa, która pozwala docierać do zainteresowanych osób, buduje wizerunek eksperta, a tym samym – generuje większe zyski, umożliwia szybki rozwój firmy i ułatwia osiąganie założonych celów biznesowych.

    Dlaczego jeszcze warto postawić na pozycjonowanie lokalne stron internetowych? Dlatego, że jest to jedna z najtańszych metod promowania małego biznesu, a jej efekty można zauważyć w bardzo krótkim czasie. Firmy, które świadczą swoje usługi wyłącznie na terenie jednego miasta czy dzielnicy bez wątpienia powinny przyjrzeć się bliżej tej strategii i poważnie zastanowić się nad jej wdrożeniem.

    Pozycjonowanie lokalne – od czego zacząć?

    Pozycjonowanie lokalne – od czego zacząć?

    Pozycjonowanie lokalne stron tak naprawdę niewiele różni się od pozycjonowania krajowego czy globalnego. W obu przypadkach konieczne jest wybranie specjalisty, który zajmie się daną witryną. Jeśli jesteś właścicielem firmy i zależy Ci na wysokiej pozycji strony, ale nie masz doświadczenia w pozycjonowaniu, nie ryzykuj. Zdecydowanie lepiej nawiązać współpracę ze specjalistą, który będzie wiedział co zrobić, aby efekty pojawiły się w krótkim czasie, a także jakich technik należy unikać.

    Rozwiń

    Wybór specjalisty od SEO nie należy do łatwych zadań. Jak to w każdej branży, czasami można trafić na osoby nie do końca kompetentne. Niestety w przypadku pozycjonowania może się to skończyć dużymi kłopotami. Osoba niedoświadczona może nieświadomie zastosować praktyki zakazane przez Google, czego konsekwencją będzie duży spadek pozycji w rankingu. Zdarza się również tak, że pozycjoner wymaga dużych pieniędzy, w zamian za błyskawiczne efekty. Jeśli spotkasz na swojej drodze specjalistę, który zapewnia Cię, że Twoja strona internetowa pojawi się na pierwszym miejscu po kilku dniach, nie nawiązuj z nim współpracy. Efekty pozycjonowania lokalnego rzeczywiście pomogą pojawić się szybciej niż w przypadku kierowania reklamy do całego kraju, jednak nikt nie może obiecać, że stanie się to w ciągu kilku dni.

    Kolejne kroki będą należały do pozycjonera, którego wybierzesz, lub do Ciebie, jeśli jednak zdecydujesz się działać samodzielnie.

    W pozycjonowaniu lokalnym, tak jak i w każdym innym, najważniejszy jest wybór fraz kluczowych. To dzięki nim internauci mogą docierać do danej strony. Fraza kluczowa lokalna powinna zawierać element nazywający dany region lub miasto, jednak ważna jest też pozostała część całej frazy. Wszystko, co nie jest nazwą miasta czy innej lokalizacji należy dobierać tak, jak w przypadku pozycjonowania ogólnego. Najważniejsza jest analiza zachowań internautów. Trzeba sprawdzić, jakie frazy są popularne, czyli czego najczęściej szukają internauci w wyszukiwarce; nie ma sensu używać fraz, których nikt nie szuka, bo będzie to po prostu nieskuteczne. Nawet jeśli strona zyska pierwszą pozycję, nie zwiększy to ilości zapytań, ponieważ nikt do takiej witryny nie będzie docierał.

    Oprócz tego warto wykonać analizę konkurencji. Chodzi o firmy, które znajdują się na pierwszych pozycjach w wynikach wyszukiwania. Ich działania są skuteczne, dlatego warto je sprawdzić i również zastosować podczas pozycjonowania lokalnego. Istnieje wiele profesjonalnych narzędzi do analizowania słów kluczowych oraz sprawdzania konkurencji. Niektóre z nich są darmowe, inne płatne, jednak nie cena jest tu największą przeszkodą. Takich narzędzi trzeba po prostu umieć używać. Specjalista w dziedzinie SEO nie będzie miał z tym problemu, ale osoba niedoświadczona i niezajmująca się pozycjonowaniem na co dzień może sobie nie poradzić z tym zadaniem.

    Jako że pozycjonowanie lokalne stron internetowych składa się również z klasycznej optymalizacji, warto przed wprowadzeniem działań przeprowadzić audyt SEO, który przeanalizuje aktualną sytuację witryny. Pozwoli to sprawdzić, jakie błędy na niej występują i co trzeba zmienić, aby była ona dostosowana do wymagań wyszukiwarki i mogła walczyć o najlepszą pozycję w rankingu Google. Następnym krokiem jest oczywiście naprawienie wszelkich błędów, które wykaże raport z audytu SEO. Czasami zdarza się tak, że strona wymaga całkowitej przebudowy, a czasem wystarczy tylko kilka drobnych zmian. Od aktualnego stanu strony będzie zależał czas trwania całego pozycjonowania lokalnego. Im więcej błędów zawiera stron, tym więcej czasu będzie musiał poświęcić na ich naprawę pozycjoner.

    Pozycjonowanie lokalne on-site

    Pozycjonowanie lokalne on-site

    Osoby zainteresowaną tą usługą z pewnością szukają skutecznej strategii pozycjonowania lokalnego – co powinna ona zawierać? Jakie działania – innymi słowy pozycjonować lokalnie co to znaczy?

    Rozwiń

    Działania związane z pozycjonowaniem lokalnym stron można podzielić na te wykonywane na stronie oraz te wykonywane poza nią. Do pierwszych zalicza się wszystkie podstawowe czynności SEO, jakie wykonuje się zawsze, niezależnie od rodzaju pozycjonowania. Na początku warto zadbać o przyjazne adresy URL, mapę strony, poprawność działania pliku robots.txt, a także usunąć elementy, które spowalniają ładowanie witryny. Następnie należy zoptymalizować stronę pod kątem wybranego regionu lub miasta, tak aby wyszukiwarka mogła przypisać jej konkretną lokalizację. A nasze dane kontaktowe mogły się pojawić tam gdzie szukają nas klienci czyli w wyszukiwarce google.

    Głównym zadaniem jest nasycenie treści lokalnymi frazami kluczowymi. Nie dotyczy to wyłącznie tekstu na stronie głównej i bloga. Frazy kluczowe z nazwą miasta czy regionu muszą się znaleźć w adresach URL, meta opisach i meta tytułach, nagłówkach, tytułach podstron, znacznikach ALT zdjęć i innych elementów graficznych oraz oczywiście w tekstach na stronie i w sekcji „o mnie” lub „o firmie”. Ważnym elementem pozycjonowania lokalnego on-site jest stworzenie sekcji z danymi teleadresowymi firmy. Powinny się tam znaleźć przede wszystkim: adres firmy,numer telefonu oraz dane do kontaktu jak mail czy inny formy komunikacje – również te jakie odbywają się w mediach społecznościowych jak Facebook czy Instagram. Warto pamiętać, aby w każdym miejscu w sieci publikować dokładnie takie same dane. Dzięki temu wyszukiwarka będzie mogła dopasować lokalizację do danej firmy.

    Kolejny ważny element pozycjonowania lokalnego stron to linkowanie wewnętrzne, czyli umieszczanie odnośników z jednej podstrony do drugiej. Takie działanie pozwala dłużej utrzymać użytkowników na stronie, a także ułatwia im poruszanie się po niej. Warto wspomnieć, że im dłużej internauta korzysta z danej witryny, tym lepiej z punktu widzenia SEO. Taka sytuacja to znak dla wyszukiwarki, że strona jest wartościowa dla odbiorców i warto proponować ją też innym.

    Pozycjoner nie może również zapominać o tym, aby dostosować stronę do wymagań użytkowników; jest to istotny element działania jakim jest pozycjonowanie regionalne każde inne. Witryna musi być dla nich atrakcyjna, w przeciwnym wypadku bardzo szybko z niej zrezygnują. Co więcej, jeśli strona internetowa będzie prezentowała niską jakość, to odbiorcy skojarzą to z jakością usług. Będą postrzegali firmę jako nieprofesjonalną i niewartą zaufania. Optymalizacja strony pod kątem wrażeń użytkowników dotyczy zarówno wizualnych, jak i technicznych aspektów. Oznacza to, że witryna musi po prostu dobrze wyglądać oraz sprawnie działać. Do kwestii wizualnych zalicza się przede wszystkim atrakcyjny i profesjonalny wygląd strony głównej oraz wszystkich podstron, umieszczenie ważnych informacji na pierwszym planie, odpowiednie formatowanie tekstu, a także umieszczenie nagłówków informujących o zawartości danej podstrony. Kwestie techniczne to natomiast dbałość o: przejrzystą strukturę strony, szybkość ładowania się zawartości oraz responsywność, czyli zdolność do przystosowania się do rozdzielczości innych urządzeń mobilnych. Są to podstawowe aspekty, o które trzeba zadbać zarówno podczas pozycjonowania lokalnego, jak i ogólnego działania to właśnie w ten sposób buduje się widoczność strony.

    Szczególnie ważny jest ostatni aspekt, czyli responsywność strony. Niektórzy dostosowują witrynę jedynie do rozdzielczości komputerów czy laptopów. Jest to ogromny błąd. Coraz więcej użytkowników używa smartfonów do poszukiwania informacji w internecie. Według statystyk opublikowanych na stronie searchengineland.com 88% użytkowników smartfonów szuka informacji za pomocą fraz lokalnych – to jasno pokazuje to właśnie tam w lokalnych wynikach wyszukiwania “znajdują się” nasi klienci.

    Oprócz tego pozycjonowanie lokalne on-site to również tworzenie wartościowego contentu. Im więcej treści na stronie, tym więcej możliwości umieszczenia fraz kluczowych. Rozbudowana strona jest też bardziej wartościowa dla Google, co oczywiście pomaga w uzyskaniu wysokiej pozycji. Czym może być content na stronie internetowej? Mogą to być treści na stronie głównej, sekcja „o mnie” lub „o firmie”, odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania, poradniki, a także artykuły eksperckie. Niezależnie od tego, jakiego rodzaju będzie to treść, musi być ona wartościowa i unikalna. Duplikaty na stronie nie są mile widziane przez Google.

    Pozycjonowanie lokalne off-site

    Pozycjonowanie lokalne off-site

    Pozycjonowanie lokalne off-site to czynności, które mają doprowadzić stronę na wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania, ale wykonywane są poza jej obrębem. Jednym z najważniejszych elementów jest pozyskiwanie wartościowych linków zewnętrznych. Im więcej odnośników prowadzi do strony internetowej, tym większe szanse ma ona na wysoką pozycję. Chodzi o autorytet i opinie innych. Jeśli wiele osób mówi o danej witrynie i odsyła do niej internautów, dla wyszukiwarki Google jest ona bardziej wartościowa. Ważne jest jednak to, aby linki były wartościowe, czyli pochodziły z wartościowych, wiarygodnych stron. Dla pozycjonowania lokalnego stron liczą się przede wszystkim linki o charakterze lokalnym. Co to oznacza? Linki o charakterze lokalnym to takie, które pochodzą z serwisów informacyjnych lub stron powiązanych tematycznie odnoszących się do tego samego miasta czy regionu.

    Rozwiń

    Doskonałym sposobem jest tworzenie artykułów eksperckich i publikowanie ich właśnie na portalach ogłoszeniowych danego miasta. Treści muszą być oczywiście wartościowe dla czytelnika oraz zawierać link do strony internetowej danej firmy.

    W ramach działań związanych z pozycjonowaniem lokalnym stron internetowych warto też udzielać się na wszelkich (lokalnych) forach branżowych i serwisach tematycznych, przy czym również trzeba pamiętać, aby publikowane treści były wartościowe. W przeciwnym razie zostaną uznane za spam. Oprócz tego do działań off-site zalicza się również dodanie profilu działalności do katalogu firm. Ważne jest umieszczenie tam aktualnych danych teleadresowych, tożsamych z tymi, które znajdują się na stronie internetowej firmy.

    Wyszukiwarka Google dba o to, aby promować wyłącznie te witryny, które są użyteczne dla internautów. Z tego względu na ranking lokalnych wyników wpływ mają również opinie klientów. Pozytywne komentarze na temat świadczonych przez firmę usług mają pośredni i bezpośredni wpływ na sukces przedsiębiorstwa. Takie opinie są wartościowe z punktu widzenia SEO, ponieważ są odbierane pozytywnie przez boty wyszukiwarki, co wspiera proces pozycjonowania lokalnego. Wysoka pozycja natomiast przyczynia się do zwiększenia widoczności, pozyskania nowych klientów i wreszcie – do generowania lepszych zysków. Z tego względu jest to wpływ pośredni.

    Bezpośredni wpływ na sukces przedsiębiorstwa mają natomiast dlatego, że dobre opinie na temat produktu czy usługi często przekonują niezdecydowanych konsumentów do zakupu. Im więcej pozytywnych komentarzy, tym lepiej dla firmy. Warto zachęcać swoich klientów do pozostawiania opinii i dzielenia się swoimi wrażeniami na temat usług i przebiegu współpracy. Można to zrobić, oferując klientom rabat, darmowego e-booka czy wartościowy poradnik w zamian za podzielenie się opinią. Warto wiedzieć, że wyszukiwarka Google często na pierwszych pozycjach wyświetla strony firm z wysoką średnią wszystkich ocen. Dlatego, aby wspierać proces pozycjonowania lokalnego stron, trzeba zadbać nie tylko o to, aby opinie na temat usług firmy się pojawiały, ale również, aby były pozytywne. Tutaj oczywiście wiele zależy od jakości świadczonych usług i wszystkiego, co ma związek z obsługą klienta. Bardzo ważna jest pozytywna relacja pomiędzy podmiotem świadczącym usługi a podmiotem korzystających z tych usług. Warto robić wszystko, aby klient był zadowolony i mógł podzielić się pozytywną opinią w sieci.

    Trzeba jednak pamiętać, że nie da się w pełni odpowiedzieć na potrzeby każdego konsumenta, dlatego prawdopodobnie pojawią się również negatywne komentarze. Pamiętaj, że usuwanie nieprzychylnych opinii nie jest dobrym rozwiązaniem, ponieważ zmniejsza wiarygodność firmy. Oprócz tego z negatywnych opinii można wyciągnąć wiele wniosków i dowiedzieć się, co należy poprawić. Dobrym rozwiązaniem jest też odpowiadanie na komentarze – zarówno te pozytywne, jak i negatywne. Jeśli będzie się to odbywało w obrębie strony, to również dobrze wpłynie na pozycjonowanie lokalne witryny, ponieważ dodatkowa unikalna treść zawsze jest wartościowa dla botów wyszukiwarki.

    Google Moja Firma – czym jest i jakie ma znaczenie dla pozycjonowania lokalnego?

    Google Moja Firma – czym jest i jakie ma znaczenie dla pozycjonowania lokalnego?

    Jedną z najważniejszych kwestii dotyczących pozycjonowania lokalnego jest Google Moja Firma, czyli bezpłatne narzędzie, które pozwala stworzyć wirtualną wizytówkę firmy działającej lokalnie. Wygenerowana wizytówka, którą w łatwy sposób można zarządzać, jest doskonałym sposobem na zaprezentowanie swojej działalności (nazwy, danych teleadresowych, świadczonych usług, godzin otwarcia, opinii itp.) w sieci. Dzięki niej zwiększają się szanse na to, że strona internetowa firmy wyświetli się w wynikach wyszukiwania na lokalne słowa kluczowe, a internauci będą mogli zobaczyć adres i inne ważne dane firmy.

    Rozwiń

    Narzędzie Google Moja Firma umożliwia również udostępnianie zdjęć oraz umieszczenia odnośnika do strony internetowej – ten sposób to idealne źródło nowych klientów dla lokali gastronomicznych. Jednak z tego rozwiązania powinien korzystać każdy przedsiębiorca, któremu zależy na efektach pozycjonowania lokalnego. Utworzenie wirtualnej wizytówki za pomocą narzędzia od Google w jeszcze większym stopniu pomoże algorytmom wyszukiwarki powiązać firmę z daną lokalizacją i na “poznanie” adres firmy i skorelowaniu jej z tym czego użytkownicy szukają na rynku lokalnym. Odpowiednio stworzona i zoptymalizowana wizytówka będzie wyświetlała się nie tylko po wpisaniu przez internautów nazwy firmy, ale również na adres czy nazwę produktu, którego zdjęcie znajduje się w galerii produktów. Narzędzie to wpływa zatem pozytywnie na pozycję strony i widoczność w sieci, ale oprócz tego pozwala także na przeglądanie statystyk dotyczących: fraz, na które najczęściej wyświetla się wirtualna wizytówka danej firmy; liczby wyświetleń na urządzeniach stacjonarnych i mobilnych; liczby wyświetleń zdjęć oraz zachowań internautów. Te informacje można znaleźć w panelu statystyk jakim dysponuje wizytówka google.

    Oprócz tego Google Moja Firma wpływa też w inny sposób na pozycjonowanie lokalne stron. Narzędzie pozwala na dodawanie opinii oraz ocen na temat działalności danej firmy – a jak wiemy pozytywne opinie to coś na co każdy zwraca uwagę. Jednak strona internetowa nie jest jedynym miejscem, gdzie klienci mogą podzielić się swoimi doświadczeniami. Wirtualna wizytówka to doskonałe miejsce na opinie osób, które skorzystały z usług danej firmy. Pozwala to potencjalnym klientom w łatwy sposób zweryfikować czy warto nawiązać współpracę z przedsiębiorstwem, czy raczej nie. Czy pójść do tej restauracji czy może poszukać innej w danym obszarze, czy też określonym terenie.

    Utworzenie wirtualnej wizytówki za pomocą Google Moja Firma nie tylko jest korzystne z punktu widzenia SEO, ale również zwiększa wiarygodność firmy w oczach internautów już od momentu samego założenia profilu. Dopasowanie do wymagań wyszukiwarki oraz dbałość o opinie i wrażenia odbiorców wspierają pozycjonowanie lokalne i pomagają zwiększyć widoczność witryny w sieci. A jak utworzyć wizytówkę w Google Moja Firma?

    Zarówno utworzenie, jak i zarządzanie profilem działalności za pomocą tego narzędzia jest dość proste. Potrzebne do tego będzie oczywiście konto Google. Wystarczy wejść w zakładkę Google Moja Firma, kliknąć przycisk „Dodaj swoją firmę do Google”, a następnie wykonywać wszystkie polecenia Google- aby być w “mapie google”. Dużą uwagę trzeba zwrócić na umieszczanie danych teleadresowych oraz innych informacji o firmie. Jak zostało wspomniane wcześniej, dane te muszą być takie same w każdym miejscu w sieci. W przeciwnym wypadku boty Google będą miały problem z przypisaniem firmy do konkretnej lokalizacji, co nie będzie korzystne dla procesu pozycjonowania lokalnego.

    Wirtualna wizytówka powinna zawierać takie informacje jak: nazwa i opis firmy, adres, numer telefonu, adres e-mail, godziny otwarcia, zakres świadczonych usług, odnośnik do strony internetowej, profesjonalne fotografie, opinie klientów. Im lepiej wypełniona wizytówka, tym większa szansa na sukces przedsiębiorstwa. Ważne dane i informacje oraz możliwość zadawania pytań, czy umieszczania komentarzy to kwestie, które wpływają wrażenia internauty oraz pozytywnie działają na odbiór firmy przez roboty wyszukiwarki Google, dzięki czemu proces pozycjonowania lokalnego jest znacznie łatwiejszy.

    Po podzieleniu się wszystkim danymi kontaktowymi w mapie google i zakończeniu tworzenia wizytówki konieczna będzie jeszcze weryfikacja firmy, która może zostać zrealizowana na kilka sposobów. Po zakończeniu etapu weryfikacji wizytówka powinna być już widoczna w sieci a nasza firma widoczna w tej usłudze google.

    Pozycjonowanie lokalne stron a blog firmowy

    Pozycjonowanie lokalne stron a blog firmowy

    Istotnym elementem pozycjonowania lokalnego stron internetowych jest optymalizacja witryny, czyli dopasowanie jej do wymagań wyszukiwarki. Jednym z tych wymagań jest to, aby strona stale była aktualizowana oraz rozszerzana o nowe, wartościowe treści. Temu wymaganiu można sprostać dzięki opiniom użytkowników czy treściach na stronie, jednak to nie wystarczy, aby skutecznie walczyć o pierwsze miejsca w wynikach organicznych. Najlepszym sposobem na to, aby móc regularnie i bez ograniczeń tworzyć nowe treści, jest prowadzenia bloga firmowego. Wartościowy content to obecnie jedno z najpotężniejszych narzędzi zwiększania widoczności w sieci, dlatego jest stałym elementem procesu pozycjonowania lokalnego. Obecnie większość firm, którym zależy na docieraniu do jak największej liczby odbiorców, prowadzi bloga na swojej stronie internetowej.

    Rozwiń

    Taka strategia ma wiele zalet. Przede wszystkim tworzenie unikalnej i wartościowej treści – jak zostało wspomniane wcześniej – jest dobrze postrzegane przez boty wyszukiwarki Google. Im bardziej witryna się rozszerza, tym większe szanse ma na wysoką pozycję w rankingu. Oprócz tego artykuły na blogu to oczywiście doskonałe miejsce na umieszczanie lokalnych fraz kluczowych. Do pozycjonowania bloga doskonale sprawdzają się frazy z długiego ogona, czyli składające się z kilku słów. Dzięki nim można docierać do osób, które szukają odpowiedzi na konkretne pytanie. Przykładem takiego zapytania może być “dobry krawiec na mokotowie” to właśnie tego typu frazy mogą “zdobywać” lokalne wyniki wyszukiwania w wyszukiwarkach internetowych jak Google.

    Rola bloga w procesie pozycjonowania lokalnego stron i promowania witryny, budowania jej marki to również zatrzymywanie użytkowników dłużej na stronie. Jeśli treść zainteresuje czytelnika, to z chęcią przeczyta on cały tekst, dzięki czemu wyszukiwarka Google otrzyma sygnał, że strona jest wartościowa. Im dłużej internauta przebywa w obrębie strony, tym lepiej. Oczywiście blog firmowy wpływa nie tylko na SEO, ale również na wrażenia potencjalnych klientów. Eksperckie artykuły to doskonały sposób na budowanie profesjonalnego wizerunku firmy, a także na prowadzenie dialogu z odbiorcami.

    Jednak aby prowadzenie bloga okazało się skutecznym narzędziem marketingowym i wartościowym elementem procesu pozycjonowania lokalnego, trzeba spełnić kilka warunków. Przede wszystkim treść musi być unikalna, czyli nie może być kopią całości ani fragmentu innego tekstu. Co więcej, nie dotyczy to wyłącznie treści poza obrębem bloga, ale również artykułów wcześniej już opublikowanych w obrębie strony. Duplikaty nie są mile widziane przez wyszukiwarkę Google, dlatego na pewno nie wpłyną dobrze na pozycję strony – zamiast efektu w postaci lepszego miejsca w rankingu, mogą wręcz zaszkodzić i zesłać stronę na niższą pozycję.

    Kolejny warunek to wysoka wartość merytoryczna. Publikowane artykuły muszą być przydatne z punktu widzenia czytelnika. W przeciwnym wypadku skończy się to wysokim współczynnikiem odrzuceń – jeśli treść nie będzie zawierała żadnej wartości, odbiorca zrezygnuje z czytania i szybko opuści taką witrynę. Duża liczba odrzuceń nie wpływa dobrze na pozycjonowanie lokalne stron. Treść na blogu powinna odpowiadać na pytania internautów i kreować wizerunek eksperta. To pozwoli firmie zdobyć zaufanie potencjalnych klientów.

    A skąd czerpać pomysły na tematy artykułów? Do tego można wykorzystać proste narzędzia do analizowania fraz najczęściej wyszukiwanych przez internautów. Trzeba sprawdzić, jakie pytania kierują oni do wyszukiwarki. Oprócz tego warto regularnie przeglądać komentarze oraz pytania zadawane przez odbiorców np. poprzez wirtualną wizytówkę w Google. Dzięki nim można w łatwy sposób dowiedzieć się, co najbardziej interesuje klientów.

    Ile trwa pozycjonowanie lokalne stron internetowych?

    Ile trwa pozycjonowanie lokalne stron internetowych?

    Zwiększanie widoczności witryny w sieci i spopularyzowanie jej na lokalnym rynku to proces, który składa się z wielu różnych etapów. Niektóre z nich mogą być naprawdę czasochłonne, dlatego cały proces może trwać kilka lub nawet kilkanaście miesięcy. W przypadku pozycjonowania lokalnego można liczyć raczej na tę pierwszą opcję, ponieważ pozycjonowanie na frazy zawierające nazwę miasta lub regionu trwa zazwyczaj krócej. Przyczyną tego jest przede wszystkim mniejsza konkurencja. Na frazy lokalne pozycjonuje się znacznie mniej stron niż na frazy ogólne, które wykorzystuje cały kraj. Im mniej firm walczy o pierwsze pozycje w rankingu wyszukiwarki, tym łatwiej jest wygrać i osiągnąć zamierzony cel a lokalne pozycjonowanie, czy seo lokalne to właśnie działania, które mogą wiele przynieść lokalnym biznesu niezależnie jaki profil działalności prowadzi na rynku lokalnym.

    Rozwiń

    Jednak pomimo tego, że można stwierdzić, iż pozycjonowanie lokalne trwa stosunkowo krótko, to nie jest możliwe, aby precyzyjnie określić czas przeprowadzania procesu czy oczekiwania na efekty. Może to wyglądać zupełnie inaczej w przypadku dwóch różnych witryn internetowych. Wszystko to dlatego, że pozycja strony zależy od wielu różnych czynników, na które niekiedy ani pozycjoner, ani właściciel witryny nie mają wpływu. Takim czynnikiem jest przede wszystkim konkurencja, a właściwie jej działania. Wcześniej zostało wspomniane, że w pozycjonowaniu lokalnym stron konkurencja jest znacznie mniejsza niż w przypadku pozycjonowani ogólnego. Jest to fakt, jednak konkurencja nadal istnieje, a co więcej prawdopodobnie również inwestuje w działania SEO. Jeśli działania innych firm będą skuteczniejsze, to miejsce w rankingu może się szybko zmienić. Z większą konkurencją będą musieli liczyć się przedsiębiorcy działający w popularnej branży. Im bardziej niszowa branża, tym łatwiej jest uzyskać miejsce w TOP10 Google.

    Znaczenie ma również dobór lokalnych fraz kluczowych. Jest to kwestia, na którą trzeba zwrócić dużą uwagę. Tak naprawdę cały proces pozycjonowania lokalnego opiera się na doborze słów kluczowych, ponieważ to dzięki nim użytkownicy internetu mogą znaleźć daną stronę w sieci. Dlatego ich dobór powinien być przeanalizowany za pomocą specjalnych narzędzi SEO, które badają zachowania internautów oraz popularność danych fraz. Słowa, które mają bardzo niski współczynnik wyszukiwań, pozwolą szybko osiągnąć pierwsze miejsce w wynikach organicznych. Nie przyniesie to jednak żadnych innych korzyści, ponieważ nikt nie będzie takich fraz szukał. Natomiast na bardzo popularne frazy trudniej będzie pozycjonować stronę.

    Oprócz tego czynnikiem, który decyduje o tym, jak szybko widoczne będą efekty pozycjonowania lokalnego, jest obecny stan strony internetowej. Im więcej błędów i elementów, które wymagają przebudowy, tym dłużej będzie trwał cały proces, i tym dłużej trzeba będzie czekać na pierwsze efekty. Znacznie ma również historia witryny. Zazwyczaj strony, które istnieją już w sieci od wielu lat, szybciej można doprowadzić na wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania. Wyjątkami są jednak witryny, które w ciągu swojego długiego istnienia otrzymały karę od wyszukiwarki za stosowanie niedozwolonych technik pozycjonowania, czyli tzw. Black Hat SEO. W takiej sytuacji odbudowanie zaufania i przekonanie botów Google, że strona jest godna zaufania, będzie wymagało sporo czasu. Problemem mogą być również błędy niedoświadczone pozycjonera, których trzeba będzie długo się pozbywać, przez co proces pozycjonowania lokalnego się wydłuży.

    Ile kosztuje pozycjonowanie lokalne?

    Ile kosztuje pozycjonowanie lokalne?

    W związku z tym, że pozycjonowanie lokalne stron wymaga mniejszego nakładu pracy, usługa będzie również tańsza niż w przypadku pozycjonowania szerokiego. Mniejsza konkurencja przekłada się na mniejszą trudność pozycjonowania, dlatego właściciel witryny zapłaci mniej za pracę pozycjonera. Jednak tak samo, jak w przypadku czasu trwania procesu, nie można określić dokładnej kwoty. Ceny wahają się od kilkuset złotych do kilku tysięcy złotych za miesiąc. Trzeba wziąć pod uwagę umiejętności pozycjonera; im lepszy specjalista, tym jego usługi będą droższe. Oprócz tego pozycjonerzy lub agencje, które zajmują się pozycjonowaniem na co dzień, mają do dyspozycji profesjonalne narzędzia, dzięki którym wdrażane działania są skuteczniejsze. Niektóre z nich są płatne, co należy wziąć pod uwagę. Pomimo tego, że pozycjonowanie lokalne jest nieco łatwiejsze, wciąż jest to skomplikowany proces, który wymaga wiedzy i doświadczenia. Wysokie kwoty za usługę są zatem uzasadnione.

    Rozwiń

    Na to ile pieniędzy dokładnie właściciel strony będzie musiał przeznaczyć na pozycjonowanie, mają wpływ czynniki podobne do tych wymienionych wyżej (dotyczących czasu trwania pozycjonowania). Im większa popularność branży i konkurencja oraz im więcej błędów na stronie, tym usługa będzie droższa, ponieważ pozycjoner będzie musiał włożyć w proces więcej wysiłku. Trzeba jednak pamiętać, że mimo wszystko pozycjonowanie lokalne stron uważane jest za jedną z najtańszych metod promowania marki i pozyskiwania klientów. Środki, które przedsiębiorca musi przeznaczyć na usługę to tylko niewielka część tego, co może zarobić firma dzięki dużej widoczności w sieci. Oznacza to, że inwestycja nie tylko się zwraca, ale również generuje większe zyski w przyszłości.

    Jeśli natomiast budżet firmy nie pozwala na wysokie koszty związane z pozycjonowaniem, najlepiej jeszcze przed rozpoczęciem działań pozycjonera określić kwotę, jaką przedsiębiorstwo jest w stanie przeznaczyć na usługę pozycjonowania lokalnego. Dzięki temu specjalista SEO będzie mógł dopasować strategie i narzędzia do środków, jakimi dysponuje dana firma. Przedsiębiorcy, którzy są zainteresowani pozycjonowaniem lokalnym, to raczej właściciele małych biznesów. W ich przypadku określenie budżetu jest szczególnie istotne. Wiele takich osób decyduje się na samodzielne zwiększanie widoczności w sieci. Czy takie rozwiązanie bardziej się opłaca? Oczywiście pozycjonowanie strony „na własną rękę” to brak kosztów za pracę specjalisty. Ale nie oznacza to, że kosztów nie będzie wcale. Właściciel witryny będzie musiał zapłacić za specjalistyczne narzędzia do przeprowadzenia audytów SEO i UX, analizy słów kluczowych, analizy konkurencji oraz do monitorowania zmian pozycji strony i skuteczności wprowadzanych działań. Oprócz tego trzeba wziąć pod uwagę koszty za tworzenie wartościowego contentu SEO.

    Jak widzisz, samodzielnie pozycjonowanie lokalne również może być kosztowne, a do tego bardzo łatwo można popełnić błąd, którego skutki będziesz odczuwać przez długi czas. Nie warto ryzykować otrzymaniem kary i dużym spadkiem pozycji, bo po prostu się to nie opłaca. Trzeba wziąć też pod uwagę to, że niektóre działania SEO muszą być wykonywane regularnie. Niewielu właścicieli firm ma na to czas, ponieważ prowadzenie własnej działalności wiąże się z wieloma obowiązkami. Wynajęcie pozycjonera, który zajmuje się pozycjonowaniem na cały etat to zazwyczaj lepsze rozwiązanie.

    Decydując się na współpracę z wykwalifikowanym specjalistą, nie zapomnij o tym, aby sprecyzować cele, jakie chcesz osiągnąć dzięki pozycjonowaniu lokalnemu. Nie każdemu właścicielowi witryny zależy na tym samym. Niektórzy walczą jedynie o wysoką pozycję, inni o wyższy współczynnik konwersji, a jeszcze inni o zbudowanie profesjonalnego wizerunku marki. Od celów, jakie chce osiągnąć firma, również będzie zależała wysokość ceny za usługę.

    Firmy z kilkoma miejscami świadczenia usług

    Firmy z kilkoma miejscami świadczenia usług

    W przypadku firmy, do której przypisana jest tylko jedna lokalizacja, frazy kluczowe z nazwą miasta lub regionu można umieszczać w adresach URL, opisać obrazów i innych danych strukturalnych. W takiej sytuacji możliwości jest naprawdę sporo i w bardzo łatwy sposób można nasycić stronę lokalnymi frazami kluczowy. A co w przypadku gdy strona świadczy swoje usługi w kilku miejscach? Czy wtedy również można wdrożyć pozycjonowanie lokalne? Oczywiście, że tak. Jednak niektóre czynności będą wyglądały nieco inaczej. Przede wszystkim pozycjoner będzie miał mniejsze możliwości, np. ze względu na to, że nie będzie mógł umieszczać nazwy lokalizacji w danych strukturalnych.

    Rozwiń

    Karygodnym błędem jest umieszczanie nazw kilku miast w jednym nagłówku, tytule strony, meta danych czy treści SEO. Takie rozwiązanie z pewnością przyniesie efekt odwrotny do zamierzonego. Przede wszystkim nie sprzyja to pozycjonowaniu lokalnemu, ponieważ jest źle odbierane przez boty Google, a do tego wygląda to nieatrakcyjnie i nienaturalnie dla odbiorców.

    Gdy do jednej firmy przypisanych jest kilka lokalizacji, konieczne będzie utworzenie kilku oddzielnych podstron, które będą dedykowane poszczególnym miastom lub regionom. W takiej sytuacji w adresach URL poszczególnych podstron mogą, a nawet powinny znajdować się frazy lokalne. W takim przypadku trzeba zadbać o odnośniki do każdej podstrony, a nie wyłącznie do strony głównej. Istotne jest również tworzenie oryginalnego contentu na każdą z podstron. Ogromnym błędem jest wykorzystywanie tej samej treści, zmieniając jedynie frazę lokalną. Wyszukiwarka Google uzna to za duplikat, a to – jak już wiesz – nie sprzyja pozycjonowaniu lokalnemu.

    Podstrony dla poszczególnych miast powinny zawierać wszystkie ważne informacje oraz dane teleadresowe dla konkretnej lokalizacji. Im więcej istotnych informacji będzie zawierała podstrona, tym bardziej wartościowa będzie ona dla wyszukiwarki Google.

    Niektórzy decydują się na inne rozwiązanie i zamiast tworzyć kilka podstron w obrębie jednej strony, tworzą osobne domeny dla poszczególnych miast lub regionów. Takie rozwiązanie ma zarówno wady, jak i zalety. Zaletą jest łatwiejsze pozycjonowanie lokalne oraz to, że porażka wizerunkowa lub kara nałożona na jedną z domen nie będą wpływały negatywnie na pozostałe. Wadą są natomiast znacznie większe koszty. Tak naprawdę przedsiębiorca będzie musiał zapłacić za pozycjonowanie kilku różnych stron. Dlatego takie rozwiązanie nie będzie dobre dla każdej firmy. Decydując się na osobne podstrony dla każdego z miast, można liczyć na to, że wzrost widoczności całej domeny będzie wpływał pozytywnie na widoczność poszczególnych podstron. Oznacza to, że wysoką pozycję w organicznych wynikach wyszukiwania można osiągnąć znacznie niższym kosztem niż w przypadku zakładania kilku niezależnych od siebie stron.

    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 - Liczba ocen: 3

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

    Bezpłatny audyt

      Powiedz nam jaki zakres usług Cię interesuje,
      a skontaktujemy się w odpowiednim dla Ciebie terminie