Jak działa NPS?
NPS jest obliczany na podstawie odpowiedzi na jedno kluczowe pytanie: „Jak prawdopodobne jest, że poleciłbyś naszą firmę/przedsiębiorstwo/produkt znajomemu lub członkowi rodziny?”. Odpowiedzi są oceniane na skali od 0 do 10, gdzie 0 oznacza „na pewno bym nie polecił”, a 10 oznacza „na pewno bym polecił”.
Kategorie NPS
Na podstawie tych odpowiedzi, respondenci są podzieleni na trzy kategorie:
- Promotorzy (9-10) – to osoby, które są bardzo zadowolone z firmy i chętnie ją polecają.
- Pasywni (7-8) – to osoby, które są zadowolone, ale niekoniecznie aktywnie promują firmę.
- Krytycy (0-6) – to osoby, które nie są zadowolone i mogą negatywnie wpływać na wizerunek firmy.
Obliczanie NPS
Aby obliczyć NPS, odsetek krytyków jest odejmowany od procenta promotorów. Wartość NPS może wynosić od -100 (wszyscy klienci są krytykami) do 100 (wszyscy klienci są promotorami).
Znaczenie NPS
NPS jest cennym narzędziem, które pozwala firmom zrozumieć, co myślą ich klienci, i skupić się na poprawie jakości usług. Wskaźnik ten pomaga również w identyfikacji obszarów, które wymagają poprawy, oraz w monitorowaniu postępów w czasie.