Różne modele płatności za reklamy kontekstowe i ukierunkowane pozwalają skupić się na najważniejszych działaniach i płacić tylko za konkretny efekt. Wszystkie są więc powiązane z określonymi wskaźnikami wydajności, na przykład płacisz za 1000 wyświetleń, za kliknięcie, za potencjalnego klienta itp. W tym artykule poznasz dwa główne sposoby rozliczania płatnych reklam i dowiesz się, jak je obniżyć, zwiększając przy tym rentowność kampanii.
Czym jest CPC?
CPC (Cost Per Click) to jeden z najpopularniejszych modeli płatności za reklamę PPC w sieci. Jest to kwota, jaką reklamodawca płaci za kliknięcie, czyli za jednego użytkownika, który przeszedł do witryny z reklamy. Dlaczego kliknięcie jest lepsze od samego wyświetlenia? Przede wszystkim dlatego, że przyciąga do zasobu grupę docelową i potencjalnych klientów, zwiększając przy tym szanse na realne zyski.
Im wyższy koszt kliknięcia jesteś gotowy zapłacić, tym większy ruch otrzymasz. Sieci reklamowe są bowiem skonfigurowane tak, aby priorytetowo traktować droższe reklamy. Twoim priorytetem powinno być osiągnięcie maksymalnej liczby wyświetleń w ramach ustalonego budżetu reklamowego.
Czym jest CPM?
Pod skrótem CPM kryje się Cost Per Mile, czy parametr dla stawki w modelu płatności za 1000 wyświetleń reklamy Google Ads. Jest to standardowy model reklamowy wykorzystujący stosunkowo niewielki budżet do wyświetlania reklamy jak największej liczbie osób.
W tym wypadku stawka obliczana jest na podstawie prostej formuły:
CPM = koszt miejsca docelowego / liczba wyświetleń × 1000 wyświetleń.
Łatwiej będzie zrozumieć to na przykładzie:
- koszt banera na stronie internetowej wynosi 2000 złotych miesięcznie,
- średnia miesięczna liczba odwiedzających witrynę to 4000 użytkowników.
- CPM: 2000 / 4000 × 1000 = 500 złotych.
Uruchamiając kampanię płatną za 1000 wyświetleń w sieci reklamy ukierunkowanej lub kontekstowej, musisz określić stałą wartość CPM, którą jesteś skłonny zapłacić, biorąc pod uwagę minimalne stawki dla wybranego formatu. Następnie system reguluje częstotliwość wyświetleń według metody aukcji: im wyższa stawka, tym częściej reklama wygrywa aukcję i tym więcej użytkowników ją zobaczy.
Jak zoptymalizować kampanię, aby zwiększyć jej rentowność?
Jeśli prowadzisz swój biznes online, z pewnością zależy Ci na maksymalizacji zysków i minimalizacji kosztów. Często sprawa nie jest jednak tak prosta, jak mogłoby się wydawać. Zwiększenie rentowności kampanii wymaga szerokiej wiedzy i doświadczenia w obszarze marketingu internetowego. Istnieje jednak kilka skutecznych praktyk, dzięki którym łatwo zoptymalizujesz swoje reklamy, obniżając ich CMP lub CPC.
Analiza i optymalizacja słów kluczowych
Na wstępie warto zaznaczyć, że analiza słów kluczowych nie jest działaniem jednorazowym. Aby cieszyć się satysfakcjonującymi wynikami, musisz na bieżąco śledzić popularność i skuteczność wybranych terminów, wdrażać niezbędne zmiany i modyfikować strategię kampanii reklamowej.
Jak często badać słowa kluczowe? Optymalnie będzie to raz w miesiącu. Otrzymasz wówczas wiarygodne wyniki CTR i będziesz mógł porównać się z miesiącem poprzednim. W ten sposób ustalisz, czy wybrane frazy generują oczekiwane efekty. Jak jednak interpretować uzyskane wyniki?
Jeśli wartość CTR jest niska, ale zwrot z inwestycji utrzymuje pożądany poziom, pozostań by ustawionych wcześniej słowach kluczowych. Postaw jednak na dalsze eksploracje. Sprawdź, czego poszukują w sieci Twoi potencjalni klienci i uwzględnij te terminy w swojej kampanii.
Oczywiście comiesięczne badania to tylko uniwersalne rozwiązanie, które sprawdzi się w większości przypadków, zwłaszcza na początku realizacji strategii promocyjnej. Z czasem możesz jednak zmniejszać tę częstotliwość, jeśli uznasz, że wybrane słowa kluczowe spełniają Twoje oczekiwania i generują pożądany ruch w witrynie. Do przeprowadzenia analizy fraz kluczowych pod kątem CPC możesz wykorzystać narzędzie Senuto.
Testowanie różnych wariantów reklam
Testy A/B to jeden z najczęściej wybieranych sposobów weryfikacji skuteczności kreacji reklamowych. Na czym polegają? Aby zidentyfikować bardziej efektywny element reklamy, stwórz jej dwa warianty, z których w każdym odmienny będzie jeden aspekt podlegający analizie. Następnie opublikuj obie oferty, zwracając przy tym uwagę na podobieństwo warunków ich wyświetlania. Na etapie analizy efektywności obu wersji ustalisz, który element sprawdził się lepiej. Zaletą tego sposobu jest fakt, iż testy A/B możesz wdrażać niemal bez przerwy, odkrywając nowe, efektywne rozwiązania. Co warto badać za ich pomocą?
- styl treści,
- elementy wizualne,
- przyciski CTA,
- tytuły.
W ten sposób łatwo opracujesz angażujące reklamy i unikniesz strat finansowych, jako że wdrożysz wyłącznie te rozwiązania, które generują oczekiwane efekty. Co prawda opracowanie i przeprowadzenie testów A/B jest dość czasochłonne, ale z pewnością pozwoli Ci zwiększyć rentowność kampanii.
Optymalizacja landing page
Kluczowym czynnikiem wpływającym na rentowność kampanii jest jakość strony, do której prowadzą Twoje reklamy. Nawet jeśli uda Ci się przekonać odbiorcę do kliknięcia oferty, ale nie zdecyduje się on na konwersję, cały trud włożony w realizację strategii pójdzie na marne. Jak zatem zoptymalizować landing page, aby poprawić wyniki kampanii?
Po pierwsze: zwróć uwagę na nagłówek strony. Zaprezentuj w nim korzyści z zakupu i dokładnie przedstaw prezentowaną ofertę. To właśnie ten element powinien zachęcić użytkownika do zapoznania się z resztą zawartości Twojej witryny. Upewnij się też, że nagłówek zawiera słowa kluczowe, którymi potencjalny klient posłużył się w trakcie wyszukiwania.
Wysokiej jakości grafiki to klucz do sukcesu każdej kampanii. Właśnie dlatego powinieneś zadbać o oprawę wizualną swojej strony docelowej. Dodaj na niej zdjęcia produktów oraz upewnij się że grafiki wyświetlają się prawidłowo zarówno na urządzeniach mobilnych, jak i komputerach stacjonarnych.
W ramach optymalizacji landing page stwórz także skuteczne przyciski call to action. Pamiętaj, że dobra strona docelowa powinna zawierać tylko jeden CTA, który ułatwi użytkownikowi podjęcie decyzji. Zadbaj także o wizualizację przycisku. Zastosuj kontrastowe kolory, umieść go w widocznym miejscu oraz wykorzystaj aktywny przekaz np. Kup teraz, Pobierz za darmo czy Skorzystaj z oferty.
Optymalizując stronę docelową, pamiętaj także o użytkownikach mobilnych. Upewnij się, że witryna wygląda dobrze oraz jest funkcjonalna zarówno na urządzeniach stacjonarnych, jak i telefonach czy tabletach. Możesz w tym celu wykorzystać narzędzie Mobile Friendly Test.
Zostając w temacie optymalizacji mobilnej, zwróć też uwagę na szybkość ładowania. Przeprowadź analizę za pomocą narzędzia PageSpeed Insights i zastosuj się do podanych przez nie wskazówek, a z pewnością poprawisz wrażenia odbiorców.
Na koniec zoptymalizuj projekt landing page, dodając niezbędne elementy graficzne, logo swojej firmy, prosty układ treści oraz intuicyjną nawigację. Pamiętaj wówczas, aby strona docelowa była spójna z reklamą, za pośrednictwem której użytkownik trafi do witryny. Dbając o wrażenia klienta, zadbasz także o swoje wyniki.
Targetowanie precyzyjnych grup odbiorców
Jak zwiększyć rentowność kampanii reklamowej? Musisz przede wszystkim ustalić, do kogo ma trafić Twój przekaz. Jeśli sprzedajesz kosmetyki do pielęgnacji brody, wyświetlanie reklam kobietom nie będzie najlepszym pomysłem. Właśnie dlatego potrzebujesz precyzyjnego targetowania.
Przed wdrożeniem kampanii musisz określić, kim jest Twój klient. W tym celu przeprowadź badania mające na celu identyfikację takich aspektów, jak wiek, płeć, zainteresowania, lokalizacja, dochody czy potrzeby potencjalnych klientów. Następnie podziel odbiorców na grupy i ustal, jak do nich dotrzeć. Masz kilka opcji.
- Targetowanie behawioralne – kierowanie reklam do odbiorców podzielonych ze względu na zainteresowania i historię ich zachowań w Internecie.
- Targetowanie demograficzne – dobieranie odbiorców pod kątem ich cech demograficznych, takich jak wiek czy płeć.
- Targetowanie geograficzne – kierowanie kampanii na określony obszar geograficzny: kraj, województwo, region czy miasto.
- Targetowanie na określony czas – wyświetlanie kampanii w czasie wzmożonej aktywności grupy docelowej, np. w określone dni tygodnia, czy o wybranych porach dnia.
Reklamy przyniosą oczekiwane efekty tylko wtedy, gdy trafią do osób, które są faktycznie zainteresowane tym, co sprzedajesz. Poświęć więc trochę czasu na zdefiniowanie swojej grupy docelowej i opracowanie przekazu, który szczególnie przypadnie do gustu Twoim potencjalnym klientom.
Negatywne słowa kluczowe i filtracja ruchu
Negatywne słowa kluczowe, zwane także słowami wykluczającymi, to frazy zupełnie przeciwne do tematyki Twojej kampanii i niezgodne z hasłami wprowadzanymi przez użytkowników do wyszukiwarki. Jeśli na przykład sprzedajesz w swoim sklepie łóżka piętrowe, negatywnym słowem kluczowym może być fraza “łóżko wodne”, gdyż intencją użytkownika z pewnością jest znalezienie zupełnie innego produktu. Jeśli z kolei zajmujesz się wynajmem samochodów osobowych, upewnij się, że reklamy nie wyświetlają się osobom, które są zainteresowane ich zakupem.
Podczas optymalizacji kampanii reklamowej pod kątem rentowności skup się także na filtracji ruchu. Dzięki temu unikniesz niepożądanych kliknięć i obniżysz w ten sposób koszty wyświetlania reklam. Istnieje kilka sprawdzonych sposobów na filtrację ruchu:
- Filtracja na podstawie geolokalizacji – możesz ją zastosować, aby skupić się na ruchu z określonych regionów lub wykluczyć ruch z niepożądanych obszarów.
- Filtracja na podstawie urządzeń – możesz wykluczyć niektóre urządzenia, takie jak smartfony, tablety czy określone modele telefonów, jeśli nie są one odpowiednie dla Twojej kampanii reklamowej.
- Filtracja na podstawie czasu – możesz ustawić określone godziny lub dni, podczas których chcesz wyświetlać reklamy, aby zoptymalizować wykorzystanie budżetu i skierować oferty na czas największego zaangażowania odbiorców.
- Filtracja na podstawie źródeł ruchu – możesz zidentyfikować i wykluczyć nieprawidłowe lub niepożądane źródła ruchu, takie jak boty czy niewłaściwe strony partnerskie.
Współpraca z profesjonalnymi specjalistami od reklamy internetowej
Prawda jest taka, że optymalizacja kampanii reklamowej to nie bułka z masłem. Właśnie dlatego najlepszym rozwiązaniem jest skorzystanie z pomocy specjalistów w zakresie marketingu internetowego. Ich praca polega na bieżącej analizie efektywności kampanii, wykorzystywaniu zaawansowanych narzędzi oraz stałym ulepszaniu strategii. Jeśli więc chcesz obniżyć CPC i CPM, zwiększając tym samym rentowność kampanii marketingowej, współpraca ze specjalistami od reklamy internetowej jest bez wątpienia najlepszym rozwiązaniem.
Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.
Do usłyszenia!