Zapytaj o ofertę
Jak zaprojektować baner reklamowy, żeby w niego klikano?
  • ICEA
  • /
  • Blog
  • /
  • Jak zaprojektować baner reklamowy, żeby w niego klikano?

Jak zaprojektować baner reklamowy, żeby w niego klikano?

9 min. czytania

Internauci są przyzwyczajeni do pojawiania się na stronach wielu reklam. Dlatego często, skanując stronę, po prostu omijają takie kreacje, zupełnie nie zwracają na nie uwagi, a Twoja inwestycja w promocję okazuje się być nietrafiona. Żeby zwiększyć szansę na sukces, powinieneś wiedzieć, jak zaprojektować baner reklamowy, aby uzyskać oczekiwany efekt. Na co zwrócić uwagę?

Internauci ignorują reklamy

Liczba reklam, które pojawiają się na stronach WWW, musiała z czasem spowodować, że znaczna część internautów, przeglądając witryny, nie będzie zwracać na nie uwagi. Zmęczenie kreacjami i ich ignorowanie nie dotyczy jednak wyłącznie takich form promowania działalności. Według hubspot.com aż 84 proc. internautów w wieku od 25 do 34 lat zdarzyło się zamknąć stronę WWW z tego względu, że trafili na irytujące reklamy.

91 proc. osób, które zapisały się do newslettera, później z różnych względów się z niego wypisały. Natomiast 86 proc. odbiorców pomija reklamy, które są prezentowane w telewizji. To oznacza, że tworzenie takich kreacji wymaga obecnie diametralnie innego podejścia. W przeciwnym wypadku nie ma szans, aby kampania zakończyła się sukcesem i nie chodzi tylko o takie przypadki, gdy chcesz reklamować działalność za pomocą banerów.

Internauci ignorują reklamyŹródło: https://blog.hubspot.com/blog/tabid/6307/bid/28330/23-Reasons-Inbound-Marketing-Trumps-Outbound-Marketing-Infographic.aspx, 08.03.2022

Na początek zastanów się, jak często klikasz w banery reklamowe? Prawdopodobnie rzadko, chociaż wiele zależy od tego, z jakich stron korzystasz i czy reklamy są powiązane tematycznie z Twoimi zainteresowaniami. Kiedy reklamy pojawiły się w witrynach, ich klikalność była imponująca i wynosiła 78 proc. Z biegiem czasu jednak malała – obecnie osiągnięcie dobrego wyniku w przypadku takich kreacji jest sukcesem. Pojawia się wobec tego pytanie – jaki rezultat należy uznać za dobry?

Średni CTR dla banerów reklamowych wynosi obecnie 0,25 proc. Natomiast za dobry wynik uznaje się 2 proc. Jak zatem widzisz, aktualny, realny rezultat jest bardzo, bardzo daleki od tych, które uzyskiwano kiedyś. Ponadto jego osiągnięcie wcale nie jest takie łatwe.

Przede wszystkim powinieneś mieć na uwadze, że klikalność banerów reklamowych jest uzależniona od wielu czynników. Nie chodzi wyłącznie o stworzenie takiej kreacji, która zwraca uwagę – pamiętaj o powiązaniu tematycznym ze stroną. Jeśli zamieścisz reklamę koparek na stronie dla mam małych dzieci, to trudno oczekiwać, że taki baner będzie mieć wysoki CTR.

Wyświetlanie reklam na stronach, które nie są powiązane tematycznie, nie ma większego sensu. Ta inwestycja w zasadzie nie może się zwrócić. Następnie pojawiają się inne kwestie, które mają wpływ na osiągnięty wynik. Wybór rozmiaru baneru, jego umiejscowienie na stronie, liczba reklam w jednej witrynie, odpowiedni przekaz na grafice, dopasowanie kolorystyki do strony oraz odbiorcy – to tylko wybrane elementy, od których zależy klikalność baneru reklamowego. Przyjrzyjmy się bliżej wszystkim kwestiom, które mają znaczenie.

Miej na uwadze urządzenia mobilne!

Z roku na rok maleje odsetek internautów, którzy korzystają z sieci na komputerach. Stawiamy na urządzenia mobilne, a przede wszystkim na smartfony. Kreacje reklamowe powinieneś projektować tak, aby prawidłowo wyświetlały się na sprzętach o ekranach odmiennych wielkościach. Dlatego powinieneś przygotować różne szerokości baneru.

Co więcej, takie reklamy wyświetlane na urządzeniach mobilnych mają wyższy wskaźnik CTR. Bannerflow przeprowadziło tygodniowy test, z którego wynika, że na komputerach udało się osiągnąć CTR wynoszący 0,06 proc., a na urządzeniach mobilnych – 0,16 proc.

W 2021 roku użytkownicy mobilni stanowili blisko 54 proc. korzystających z sieci. Niektóre analizy sugerują, że w 2022 roku możliwe jest osiągnięcie zdecydowanej przewagi – nawet ponad 70 proc.

Wzrost mobilnych użytkowników na przestrzeni latŹródło: https://www.oberlo.com/statistics/mobile-internet-traffic, 08.03.2022

Zastanów się, gdzie umieścisz baner reklamowy

Lokalizacja reklamy graficznej ma duży wpływ na jej klikalność. Analizy pokazują, że najlepsze wyniki uzyskują kreacje umieszczone na górze strony, przy czym powinny mieć również duże wymiary, np. 728×90 px. Dodanie w tym samym miejscu kreacji o mniejszych rozmiarach prawdopodobnie będzie się wiązać z niższym CTR, pomimo tego, że to będzie jedyna różnica pomiędzy nimi.

Miej na uwadze również to, że wpływ na klikalność reklamy mają odbiorcy. W zależności od tego, z jakiego kraju pochodzą internauci, do których kierowane są reklamy, na witrynach i w jakim języku będą się wyświetlać, CTR może być różny przy zastosowaniu tych samych kreacji. Wynika to z różnych doświadczeń odbiorców z poszczególnych krajów, a także innego podejścia do kreacji reklamowych i nie tylko.

Widoczność na podstawie pozycjiŹródło: http://think.storage.googleapis.com/docs/the-importance-of-being-seen_study.pdf, 08.03.2022

Umieść niezbędne elementy i dane na banerze

Na grafice powinno znajdować się kilka niezbędnych elementów, z których każdy ma nieco inne zadanie. Po pierwsze odbiorca kreacji powinien wiedzieć, kto odpowiada za daną reklamę i na czyją stronę się przeniesie, jeśli kliknie dany odnośnik. Znajdujące się na niej logo ma za zadanie m.in. budowanie świadomości marki, natomiast nie jest to element, który powinien być dominujący. Większość reklamy ma zajmować prezentacja produktu, a jej niezbędnym elementem jest CTA, czyli wezwanie do działania. Musi ono być jasne, krótkie, proste i zrozumiałe.

Odbiorca nie może się zastanawiać, o co chodzi reklamodawcy. Jeśli na grafice pojawi się niejednoznaczny tekst, powinieneś go opracować tak, aby internauta nie rozczarował się tym, co zobaczy po kliknięciu reklamy. Wielu wydawców używa treści, które na pierwszy rzut oka wskazują na coś innego niż przekaz, do którego dociera użytkownik. Tymczasem nie chodzi przecież tylko o kliknięcie – celem jest konwersja.

niezbędne elementy i dane na banerzeŹródło: https://www.onet.pl/, 08.03.2022

Zachowaj spójność

Tworząc reklamy graficzne, staraj się, aby kolorystyka, styl i znajdujące się na nich elementy współgrały z tym, co odbiorca znajdzie na docelowej stronie WWW. Dlaczego? Jeśli pomiędzy nimi nie będzie spójności, a internauta trafi na witrynę, której motyw przewodni i kolorystyka są całkowicie inne, może się zastanawiać, czy na pewno znalazł się w odpowiednim miejscu.

Warto zachować tę samą czcionkę, identyczne ikony i kolorystykę. To elementy, które mają wpływ na klikalność – odbiorca może rozpoznać Twoją markę i skojarzyć ją po stylu czy elementach reklamy. Po kliknięciu reklamy istnieje większe prawdopodobieństwo, że pozostanie na stronie i zapozna się ze znalezionym contentem. Dobrym przykładem tak opracowanych banerów są grafiki zrealizowane dla Microsoftu.

Przykładowy baner strony głównejŹródło: https://www.designrush.com/agency/paid-media-pay-per-click/trends/website-banner-high-ctr, 08.03.2022

Promuj bardzo atrakcyjną ofertę

Zaproponowanie czegoś, co internauta znajdzie prawie wszędzie, czegoś, co już doskonale zna, nie jest sposobem na odniesienie sukcesu w marketingu internetowym. Jeśli chcesz zachęcić odbiorców do Twojej propozycji, przygotuj coś unikatowego i opłacalnego dla klienta. Wysoki rabat na daną rzecz połączony z prostym komunikatem o terminie obowiązywania promocji to skuteczny sposób na wzbudzenie zainteresowania odbiorców i klikalność. Informacja o ograniczonej dostępności produktu albo obowiązywaniu oferty tylko przez określony czas jest skutecznym sposobem na zwiększenie CTR.

Przetestuj skuteczność animacji

Możesz przygotować nie tylko statyczne banery, ale również animacje, które skutecznie zwracają uwagę odbiorców. Pamiętaj jednak o zachowaniu zdrowego rozsądku. Po pierwsze na stronie nie powinno się znajdować wiele takich animacji, gdyż wtedy uzyskanie wysokiego wskaźnika klikalności jest mało prawdopodobne. Po drugie, ta animacja nie powinna być skomplikowana. I tutaj przekaz ma być prosty, ale przy zachowaniu atrakcyjnej formy jego prezentacji.

Nie umieszczaj zbyt wielu elementów na reklamie

Samo zwrócenie uwagi internauty na baner nie jest łatwym zadaniem, a to jeszcze nie jest ostateczny krok – odbiorca musi go kliknąć. Na grafice nie może się znajdować wiele różnych elementów w jednym miejscu, w pobliżu siebie, gdyż odbiorca może się w tym wszystkim pogubić. Umieść na banerze kilka atrakcyjnych elementów – unikaj nadmiaru informacji. Logo, CTA, prezentacja produktu, podkreślenie największych zalet oferty – na tym powinieneś się skupić.

Przeanalizuj wpływ poszczególnych kolorów na odbiorcę

Analizując, jak stworzyć baner reklamowy, zwróć szczególną uwagę na kolorystykę. Jest ona przecież formą komunikacji i elementem, który może ułatwić, ale też utrudnić zapoznawanie się z komunikatem. Na początek zwracasz przecież uwagę właśnie na kolor, a nie na treść – to on powoduje, że skupiasz się na danej zawartości.

Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na to, jakich kolorów powinieneś użyć. Zapewne w sieci zauważyłeś, że w przypadku buttonów CTA bardzo często stosowany jest czerwony i rzeczywiście sprawdza się w tej roli. Natomiast nie jest tak, że istnieje uniwersalne zestawienie kolorów, które będzie optymalne w każdym przypadku. Powinieneś przeanalizować, jakie będą najlepiej pasować do kontekstu oraz przekazu i jednocześnie zwrócą uwagę odbiorców na reklamę.

Klikalny baner – jak to osiągnąć?

Wpływ na skuteczność baneru jako formy reklamy ma wiele czynników. Treści, zawarte elementy, czcionka, kolor, rozmiar, dopasowanie do urządzeń mobilnych to tylko wybrane kwestie, które mają znaczenie. Osiągnięcie dobrego wyniku nie jest łatwe, dlatego warto poświęcić czas na przygotowanie grafiki i testowanie jej skuteczności na określonej próbie wyświetleń.

Skontaktuj się z nami już teraz jeśli chcesz dowiedzieć się więcej. Chętnie umówimy się z Tobą na bezpłatną konsultację i ustalimy szczegóły naszej współpracy. Odkryj skuteczną strategię SEO, a pomoże Ci w tym nasza agencja SEO!

Zamów bezpłatny audyt SEO.
Dowiedz się, co w pozycjonowaniu Twojej strony możemy zrobić lepiej. Umów się na niezobowiązujące spotkanie z naszym specjalistą.

    Dziękujemy za wiadomość!

    Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.

    Do usłyszenia!

    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 . Liczba ocen: 13
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    *

    *

    Blog

    Dzielimy się tym, co wiemy i co umiemy.

    Nowy podatek od reklamy: kto będzie musiał go zapłacić?
    Nowy podatek od reklamy: kto będzie musiał go zapłacić?
    Na tym świecie pewne są podobno tylko dwie rzeczy, a jedną z nich są podatki. Zobacz, kogo dotknie nowy podatek od reklamy i dlaczego wywołał on falę prawdziwego oburzenia.
    Kampanie Performance Max – jak korzystać?
    Kampanie Performance Max – jak korzystać?
    Dzięki kampanii Performance Max możesz korzystać z wszystkich zasobów Google Ads i zarządzać nimi z jednego miejsca. Jak ustawić kampanię? Wyjaśniamy!
    Reklama na stronie internetowej – jak ją dodać?
    Reklama na stronie internetowej – jak ją dodać?
    Reklamy AdSense to łatwy sposób na dodatkowy zarobek z ruchu na stronie internetowej. Wyjaśniamy, jak dodać jednostkę reklamową do swojej witryny!
    Przeprowadzimy dla Ciebie darmowy audyt e-commerce.

    W trakcie konsultacji wideo z analitykiem wzrostu:

    • Otrzymasz raport widoczności Twojej strony internetowej.
    • Omówimy efektywność Twoich obecnych kampanii reklamowych.
    • Skoncentrujemy się na analizie doświadczenia użytkownika na Twojej stronie e-commerce.
    Umów się na spotkanie
    Paweł Borowik Head of Sales
    Paweł Borowik
    Head of Sales
    Paweł Borowik
    Head of Sales
    Paweł Borowik Head of Sales
    Dowiedz się, jak możemy zwiększyć efektywność rozwoju Twojej platformy e-commerce.
    Zamów bezpłatny audyt e-commerce. Skontaktujemy się z Tobą, aby umówić Cię na niezobowiązującą konsultację z naszym analitykiem.

      Twoja rola w firmie
      Twoja rola w firmie
      Dziękujemy za wiadomość!

      Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.

      Do usłyszenia!

      Dołącz do newslettera
      Solidna dawka wiedzy co dwa tygodnie na Twoim mailu.