Na podjęcie decyzji zakupowej i moment finalizacji transakcji wpływa głównie cena produktu. Właściwie funkcje ceny w marketingu to dość złożony temat. Jaką obrać strategię, aby osiągnąć założone cele w e-biznesie? O tym przeczytasz w niniejszym artykule. Spraw, aby klient podjął decyzję o skorzystaniu z Twojej oferty!
Czym jest strategia ceny? To determinant oddziałujący na wszechstronny rozwój przedsiębiorstwa. Jego znaczenie opiera się na podjęciu ostatecznej decyzji odnośnie do pozycjonowania firmy wśród konkurentów branży. W procesie precyzowania wartości pieniężnych względem konkretnego asortymentu bądź usługi funkcje ceny) uwzględniane są takie czynniki, jak: sytuacja ekonomiczna, średnie koszty w branży, renoma firmy, jej dziedzina oraz charakterystyka grupy docelowej. Jakie funkcje cen towarzyszą biznesmenom w e-sprzedaży?
Przedsiębiorca przedstawiający na rynku swoją ofertę (w tym odpowiedniej ceny produktów) pobiera za nią pewną opłatę zależną od wielu czynników. Jednym z determinantów jest potrzeba utrzymania się na tle konkurencji. To nie wszystko, ponieważ, aby przedsiębiorstwo było rentowne, musi generować pewne zyski przy jednoczesnym ponoszeniu kosztów działalności (ważne jest więcej ustalenie marży detalicznej). Niewątpliwie, strategia marketingowa i cena producenta są ze sobą kompatybilne, tworząc komunikat skierowany do grupy konsumenckiej. Co oznaczają poszczególne funkcje ceny w marketingu i w świecie prężnie rozwijającego się biznesu?
Za konkretnie sprecyzowanymi wartościami produktów bądź usług idą w parze przekazy kierowane do potencjalnie nowych klientów. Strategii cenowych może być kilka, a jedną z nich jest chociażby strategia zbierania śmietanki. Metoda doskonale sprawdza się przy asortymencie, który dopiero pojawił się na rynku. Sprzedawcy kierują się przeświadczeniem, że niektórzy nabywcy są skłonni przeznaczyć większe sumy pieniędzy, aby zdobyć coś, co wpisuje się w bieżące trendy.
Kolejna taktyka to niska cena, która ma za zadanie wygenerować możliwość większego udziału w rynku branży. Pojawiają się jednak przypadki świadomego zaniżania wartości za zakup określonego produktu bądź usługi. Ta praktyka nazywana jest świadomą eliminacją konkurencji, a jej clou jest zdobycie uwagi każdego konsumenta.
Co ciekawe, jednym z obserwowalnych i wciąż stosowanych czynności w obszarze sprzedaży jest zapis ceny np. zamiast 300 zł, producenci przedstawiają kwotę w następujący sposób – 299,99 zł.
Ustalając funkcje ceny w marketingu oraz koszty za dany produkt dla oferty prowadzonej działalności warto precyzyjnie określić budżet przeznaczony na wytworzenie określonego asortymentu bądź rozdystrybuowania konsumentowi danej usługi. Mowa tu nie tylko o materiałach przeznaczonych do realizacji zlecenia, lecz o kwoty obejmujące nakład pracy i wydatki uiszczane na zarządzanie przedsiębiorstwem. Istotna jest także obserwacja działań konkurencji, w tym polityki cenowej. Obranie odpowiedniej strategii cenowej nie należy do najprostszych zadań, jednak warto przeanalizować rezultaty każdej z nich.
Proponując niskie ceny (tzw. ceny hurtowe), możesz spodziewać się błyskawicznego wzrostu sprzedaży. Istnieją jednak dwie strony medalu. Wysoki popyt na ofertę produktów wiąże się ze wzrostem produkcji, a tym samym gwarancją odpowiedniej do niej podaży. Mniejsza cena, czyli wartość produktu, może przekładać się na jakość produktu, co jest wynikiem pierwszego wrażenia klientów (podmiotów gospodarczych).
Sytuacja przedstawia się nieco inaczej, jeśli wysokość cen wchodzi na wyższy poziom. Produkty/usługi zyskują w oczach klientów miano ekskluzywnych. Aby taktyka przyniosła spodziewane rezultaty, należy zadbać o sferę wizerunkową marki. Często na praktyki nastawione na zmienne funkcje ceny w marketingu mogą pozwolić sobie najwięksi liderzy w branży, którzy wkładają wszelkie wysiłki w opracowanie odpowiedniej komunikacji marketingowej i mają nieco inną politykę cenową.
Propozycja średniej wartości ceny na tych samych warunkach sprzedaży to polityka cenowa, z którą można najczęściej spotkać się na rynku. Choć z ofertą przedsiębiorcy docierają do wielu, często zróżnicowanych grup konsumentów, to jednak dodatkowo należy zadbać o szereg innych, kluczowych elementów wśród licznej konkurencji, uwzględniając też sytuację gospodarczą. Tu pojawiają się trudności, gdyż wysnucie trafnego argumentu przemawiającego za wyborem odpowiedniego asortymentu wymaga kreatywności od zarządzającego firmą.
Mamy nadzieję, że po lekturze naszego artykułu wiesz, jak poradzić sobie z branżowymi rywalami oraz jakie są funkcje ceny w marketingu. Zastanów się, które rozwiązanie i która strategia ceny będą strzałem w dziesiątkę dla prowadzonego e-biznesu!
Twoja witryna WWW potrzebuje naszego wsparcia? Specjaliści SEO zapraszają do kontaktu!
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.