Zapytaj o ofertę
Jakie są funkcje ceny w marketingu?
  • ICEA
  • /
  • Blog
  • /
  • Jakie są funkcje ceny w marketingu?

Jakie są funkcje ceny w marketingu?

6 min. czytania

Na podjęcie decyzji zakupowej i moment finalizacji transakcji wpływa głównie cena produktu. Właściwie funkcje ceny w marketingu to dość złożony temat. Jaką obrać strategię, aby osiągnąć założone cele w e-biznesie? O tym przeczytasz w niniejszym artykule. Spraw, aby klient podjął decyzję o skorzystaniu z Twojej oferty!

Każdy przedsiębiorca ma opracowaną strategię, również cenową

Czym jest strategia ceny? To determinant oddziałujący na wszechstronny rozwój przedsiębiorstwa. Jego znaczenie opiera się na podjęciu ostatecznej decyzji odnośnie do pozycjonowania firmy wśród konkurentów branży. W procesie precyzowania wartości pieniężnych względem konkretnego asortymentu bądź usługi, a także w strategii marketingu internetowego, uwzględniane są takie czynniki, jak: sytuacja ekonomiczna, średnie koszty w branży, renoma firmy, jej dziedzina oraz charakterystyka grupy docelowej. Jakie funkcje cen towarzyszą biznesmenom w e-sprzedaży?

Oblicze ceny z perspektywy marketingowej

Przedsiębiorca przedstawiający na rynku swoją ofertę (w tym odpowiedniej ceny produktów) pobiera za nią pewną opłatę zależną od wielu czynników. Jednym z determinantów jest potrzeba utrzymania się na tle konkurencji. To nie wszystko, ponieważ, aby przedsiębiorstwo było rentowne, musi generować pewne zyski przy jednoczesnym ponoszeniu kosztów działalności (ważne jest więcej ustalenie marży detalicznej). Niewątpliwie, strategia marketingowa i cena producenta są ze sobą kompatybilne, tworząc komunikat skierowany do grupy konsumenckiej. Co oznaczają poszczególne funkcje ceny w marketingu i w świecie prężnie rozwijającego się biznesu?

  • Funkcja informacyjna – jeśli chodzi o takie funkcje ceny, to polegają one na poinformowaniu konsumenta o ustalonej wartości oferowanych produktów bądź usług (ceny detaliczne, ceny sztywne). To bezpośredni sygnał dla klienta, który stoi przed podjęciem właściwej decyzji dotyczącej wyboru skorzystania z usług firmy.
  • Funkcja promocyjna – cenę wykorzystuje się jako element w rywalizacji rynkowej bądź w zachęceniu konsumenta do podjęcia aktywności zakupowej. Można ustalić dobrą cenę lub operować nią w zależności od sytuacji, decydować się na rabaty, obniżki, aby przyciągnąć grono zainteresowanych odbiorców.
  • Funkcja wizerunkowa – prawdopodobnie zdajesz sobie sprawę, że cena w marketingu jest niejako wyznacznikiem jakości świadczonych usług. Często jej wysokie wartości świadczą o dobrej renomie marki i jej niebagatelnym znaczeniu w obszarze rynku.
  • Funkcja redystrybucyjna – jakie funkcje pełni cena w marketingu w tym przypadku? Otóż to wkład w proces kategoryzowania, przejawiający się jako instrument podziału produktów bądź usług. Ta metoda rozliczania jest wykorzystywana przez skarb państwa, który odgrywa dualną rolę – oferuje częściowe dofinansowanie oraz wymusza uiszczanie podatków.
  • Funkcja symulacyjna – funkcje ceny są tożsame z symulacją oraz tym, jaki mają one wpływ na potencjalnych klientów. Wyższe stawki generują bardziej pokaźne zyski, natomiast niższe stawki wiążą się często z mniejszą rentownością wytworzenia dóbr czy świadczenia pewnych usług. Przedstawiona zależność dokładnie wskazuje na stymulowanie rynkiem konsumpcyjnym.

Wieloznaczny komunikat ceny

Za konkretnie sprecyzowanymi wartościami produktów bądź usług idą w parze przekazy kierowane do potencjalnie nowych klientów. Strategii cenowych może być kilka, a jedną z nich jest chociażby strategia zbierania śmietanki. Metoda doskonale sprawdza się przy asortymencie, który dopiero pojawił się na rynku. Sprzedawcy kierują się przeświadczeniem, że niektórzy nabywcy są skłonni przeznaczyć większe sumy pieniędzy, aby zdobyć coś, co wpisuje się w bieżące trendy.

Kolejna taktyka to niska cena, która ma za zadanie wygenerować możliwość większego udziału w rynku branży. Pojawiają się jednak przypadki świadomego zaniżania wartości za zakup określonego produktu bądź usługi. Ta praktyka nazywana jest świadomą eliminacją konkurencji, a jej clou jest zdobycie uwagi każdego konsumenta.

Co ciekawe, jednym z obserwowalnych i wciąż stosowanych czynności w obszarze sprzedaży jest zapis ceny np. zamiast 300 zł, producenci przedstawiają kwotę w następujący sposób – 299,99 zł.

Cena w marketingu niejedno ma imię

Ustalając funkcje ceny w marketingu oraz koszty za dany produkt dla oferty prowadzonej działalności warto precyzyjnie określić budżet przeznaczony na wytworzenie określonego asortymentu bądź rozdystrybuowania konsumentowi danej usługi. Mowa tu nie tylko o materiałach przeznaczonych do realizacji zlecenia, lecz o kwoty obejmujące nakład pracy i wydatki uiszczane na zarządzanie przedsiębiorstwem. Istotna jest także obserwacja działań konkurencji, w tym polityki cenowej. Obranie odpowiedniej strategii cenowej nie należy do najprostszych zadań, jednak warto przeanalizować rezultaty każdej z nich.

Niskie versus wysokie ceny

Proponując niskie ceny (tzw. ceny hurtowe), możesz spodziewać się błyskawicznego wzrostu sprzedaży. Istnieją jednak dwie strony medalu. Wysoki popyt na ofertę produktów wiąże się ze wzrostem produkcji, a tym samym gwarancją odpowiedniej do niej podaży. Mniejsza cena, czyli wartość produktu, może przekładać się na jakość produktu, co jest wynikiem pierwszego wrażenia klientów (podmiotów gospodarczych).

Sytuacja przedstawia się nieco inaczej, jeśli wysokość cen wchodzi na wyższy poziom. Produkty/usługi zyskują w oczach klientów miano ekskluzywnych. Aby taktyka przyniosła spodziewane rezultaty, należy zadbać o sferę wizerunkową marki. Często na praktyki nastawione na zmienne funkcje ceny w marketingu mogą pozwolić sobie najwięksi liderzy w branży, którzy wkładają wszelkie wysiłki w opracowanie odpowiedniej komunikacji marketingowej i mają nieco inną politykę cenową.

Cena w marketingu – balans

Propozycja średniej wartości ceny na tych samych warunkach sprzedaży to polityka cenowa, z którą można najczęściej spotkać się na rynku. Choć z ofertą przedsiębiorcy docierają do wielu, często zróżnicowanych grup konsumentów, to jednak dodatkowo należy zadbać o szereg innych, kluczowych elementów wśród licznej konkurencji, uwzględniając też sytuację gospodarczą. Tu pojawiają się trudności, gdyż wysnucie trafnego argumentu przemawiającego za wyborem odpowiedniego asortymentu wymaga kreatywności od zarządzającego firmą.

Mamy nadzieję, że po lekturze naszego artykułu wiesz, jak poradzić sobie z branżowymi rywalami oraz jakie są funkcje ceny w marketingu. Zastanów się, które rozwiązanie i która strategia ceny będą strzałem w dziesiątkę dla prowadzonego e-biznesu!

Twoja witryna WWW potrzebuje naszego wsparcia? Specjaliści SEO zapraszają do kontaktu!

Zamów bezpłatny audyt SEO.
Dowiedz się, co w pozycjonowaniu Twojej strony możemy zrobić lepiej. Umów się na niezobowiązujące spotkanie z naszym specjalistą.

    Dziękujemy za wiadomość!

    Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.

    Do usłyszenia!

    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 . Liczba ocen: 10
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    *

    *

    Blog

    Dzielimy się tym, co wiemy i co umiemy.

    Co to jest infografika i jak ją stworzyć?
    Co to jest infografika i jak ją stworzyć?
    Infografiki to coraz częściej wykorzystywany sposób na budowanie zaangażowania społeczności. Jak je stworzyć? Dowiesz się w tym artykule!
    Remarketing – czym jest i na czym polega?
    Remarketing – czym jest i na czym polega?
    Na pewno zdarzyła Ci się nie raz, że po odwiedzeniu sklepu internetowego jego reklamy wyświetlały się na Youtubie, Facebooku i innych stronach. To tak zwany remarketing. Dowiedz się o nim więcej z naszego artykułu!
    Inbound vs. outbound marketing: jaka jest różnica?
    Inbound vs. outbound marketing: jaka jest różnica?
    Inbound i outbound marketing to najlepsze sposoby na promowanie Twojego biznesu w Internecie. Dowiedz się, czym się różnią i dlaczego powinieneś je wykorzystać.
    Przeprowadzimy dla Ciebie darmowy audyt e-commerce.

    W trakcie konsultacji wideo z analitykiem wzrostu:

    • Otrzymasz raport widoczności Twojej strony internetowej.
    • Omówimy efektywność Twoich obecnych kampanii reklamowych.
    • Skoncentrujemy się na analizie doświadczenia użytkownika na Twojej stronie e-commerce.
    Umów się na spotkanie
    Paweł Borowik Head of Sales
    Paweł Borowik
    Head of Sales
    Paweł Borowik
    Head of Sales
    Paweł Borowik Head of Sales
    Dowiedz się, jak możemy zwiększyć efektywność rozwoju Twojej platformy e-commerce.
    Zamów bezpłatny audyt e-commerce. Skontaktujemy się z Tobą, aby umówić Cię na niezobowiązującą konsultację z naszym analitykiem.

      Twoja rola w firmie
      Twoja rola w firmie
      Dziękujemy za wiadomość!

      Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.

      Do usłyszenia!

      Dołącz do newslettera
      Solidna dawka wiedzy co dwa tygodnie na Twoim mailu.