Branże zorientowane na działanie w sieci obecnie przeżywają swój renesans. Nie ma lepszego momentu na to, aby zacząć inwestowanie w reklamę własnej strony. Nie każdy posiada jednak tego typu umiejętności, przez co w konsekwencji poszukuje specjalistów marketingowych. Oznacza to, że mamy obecnie do czynienia z ogromnym popytem na ekspertów od reklam.
Google jest największą i najpopularniejszą wyszukiwarką, która generuje ponad 90% ruchu z całej sieci internetowej. Nic więc dziwnego, że wykształciła się osobna nisza ekspertów specjalizujących się właśnie w Google Ads. Czy każdy może nim zostać? Jeśli tak, to w jaki sposób?
Zacznijmy od podstaw: Google Ads
Google Adwords to system reklamowy pozwalający na zaplanowanie i stworzenie kampanii online, wyświetlanej w płatnych wynikach wyszukiwania. Cechą charakterystyczną tego typu reklam jest tak zwana płatność za kliknięcie (Pay Per Click), co oznacza, że samo wyświetlenie reklamy nie wystarczy. Wyszukiwarka Google udostępnia kilka jej rodzajów:
- reklamę w wynikach wyszukiwania;
- reklamę produktową;
- reklamę w sieci reklamowej Google, czyli na stronach odwiedzanych przez odbiorców;
- remarketing;
- reklamę na platformach partnerskich (YouTube, Gmail);
- reklamę w aplikacjach.
Kampania może wyświetlać się w formacie tekstowym, graficznym, wideo lub dynamicznym (grafika lub treść i obraz). Dzięki wachlarzowi możliwości oraz różnym metodom finansowania są one dostępne zarówno dla osób prywatnych, małych i średnich firm, jak i wielkich przedsiębiorstw.
Jak to działa?
Aby reklama mogła pojawić się w wynikach wyszukiwania, musi być odpowiednio zoptymalizowana pod kątem słów kluczowych, a następnie połączona z intencjami wyszukiwania użytkowników w sieci. Na jej pozycję ma wpływ również maksymalna stawka, jaką można zapłacić za kliknięcie. Biorąc pod uwagę te elementy, warto zastanowić się nad:
- trafnością reklamy;
- dopasowaniem słów kluczowych;
- jakością strony docelowej;
- współczynnikiem CTR reklamy;
- historią kont użytkowników Google.
Zorientowani na efekt. Kim jest specjalista od reklamy w Google?
Specjalista ds Google Ads to współcześnie jeden z najprężniej rozwijających się zawodów. Jeśli lubisz mieć wpływ na procesy zachodzące dookoła i liczy się dla Ciebie efekt podejmowanych działań, jest to z pewnością dobra droga zawodowa. Osoba zajmująca to stanowisko odpowiedzialna jest za tworzenie reklam Google w sieci oraz na platformach partnerskich, jak na przykład YouTube.
Jaki jest zakres działań specjalisty Google Ads?
Do zadań takiego specjalisty należy ustalanie formy wizualnej reklamy, czasu trwania kampanii, miejsc jej przeprowadzania oraz urządzeń, na których będzie prezentowana. Ważnym elementem w procesie tworzenia reklam jest również audyt Google Ads, który pomaga zoptymalizować wyniki kampanii. Celem jest dopasowanie reklamy do budżetu klienta, a tym samym do grupy docelowej, słów kluczowych czy obranych wcześniej wskaźników KPI (Key Performance Indicators). Dobrze zaprojektowana kampania pozwoli zwiększyć zyski klienta, a jednocześnie zoptymalizować wydatki, wspierając rozwój firmy.
Specjalista Google Ads musi umiejętnie analizować rynek, branżę, konkurencję, popyt i sprzedaż w Internecie, a także tworzyć bazę słów i fraz kluczowych zgodnie z obowiązującymi trendami w sieci. Jest to więc praca wymagająca ciągłego bycia na bieżąco. Na podstawie zebranych danych specjalista tworzy skuteczne rozwiązania dotyczące konfiguracji reklam w kontekście zachowań użytkowników. Oscyluje więc między informatyką, marketingiem, ekonomią a psychologią. Kampania ma być klikalna i przynosić zyski ze sprzedaży.
Wymagania zawodowe
Osoba na takim stanowisku powinna:
- posiadać umiejętności analityczne;
- umieć diagnozować problemy i je rozwiązywać;
- myśleć w sposób przyczynowo-skutkowy, ale działać kreatywnie i oryginalnie;
- odnajdywać się w dynamicznym środowisku zmian;
- śledzić trendy w sieci;
- śledzić kolejne aktualizacje algorytmów wyszukiwarki;
- być nastawiona na ciągły rozwój i naukę;
- umieć obsługiwać narzędzia Google, a przede wszystkim Google Search Console, Google Analytics oraz Google Tag Manager.
Jak zostać specjalistą od reklam Google?
Ścieżka zawodowa prowadząca do zostania specjalistą ds. Google Ads jest różnorodna. Należy jednak podkreślić, że nikt nie zostaje nim w ciągu jednego dnia. Pierwszym elementem na tej drodze jest zapoznanie się z tworzeniem reklam za pośrednictwem marketingu – zarówno pod kątem studiów, jak i pracy w agencji marketingowej. Jeśli dopiero zaczynasz, z pewnością powinieneś celować w stanowisko Juniora, a także skorzystać z oferty dostępnych szkoleń oraz kursów. Wiele osób zapomina bądź jest nieco onieśmielonych perspektywą odbycia kursu za pośrednictwem samego Google’a. Na stronie rekomendowanej przez wyszukiwarkę – SkillShop, znajdziesz wiele opcji do wyboru:
- Certyfikat Google Ads z reklamy w sieci reklamowej;
- Certyfikat Google Ads z pomiaru skuteczności reklam;
- Certyfikat z reklamy produktowej;
- Certyfikat Google Ads z reklamy w sieci wyszukiwania;
- Certyfikat Google Ads z reklamy wideo;
- Certyfikat Google Ads z reklamy aplikacji.
Warto wiedzieć, że uzyskanie certyfikatu wymaga zdobycia przynajmniej 70% z egzaminu.
Na takich kursach nauczysz się dobierania słów kluczowych, ustalania kosztów kampanii czy grupy odbiorców. Ponadto dowiesz się, jak wykorzystywać rozszerzenia reklam oraz planer skuteczności kampanii, a także tworzyć trafne komunikaty reklamowe.
Odbycie wszystkich dostępnych szkoleń sprawi, że udokumentujesz swoją wiedzę i umiejętności. Będzie Ci dużo łatwiej znaleźć pracę w wymarzonym zawodzie, a także zdobywać większe doświadczenie.
Wnioski
Reklama w Google jest częścią strategii SEM (Search Engine Marketing), która pozwala generować natychmiastowe zyski. Wymaga jednak wsparcia SEO (Search Engine Optimization), aby wyniki kampanii zostały utrzymane i wykorzystane na dalszych etapach planowania. Specjalista jest więc w tym zakresie na wagę złota – zwłaszcza taki, który potrafi osiągnąć wysokie wyniki w dobie tak szybko rosnącej konkurencji. Jeśli uważasz, że masz do tego predyspozycje, zacznij działać – kursy czekają na nowych kandydatów!
Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.
Do usłyszenia!