Zapytaj o ofertę
Sposoby na weryfikację historii domeny internetowej
7 min. czytania

Sposoby na weryfikację historii domeny internetowej

Jeśli zastanawiasz się nad kupnem domeny z drugiej ręki, pamiętaj, aby dokładnie przeanalizować, co działo się z nią na przestrzeni lat. Musisz sprawdzić między innymi jej wiek, historię, linkowanie, a także ewentualne ataki hakerskie. Historia domeny internetowej jest istotna zarówno w kontekście budowania widoczności w wyszukiwarce, jak i w kontekście wizerunku marki. Zobacz, jak ją sprawdzić za pomocą darmowych narzędzi.

W jakim celu sprawdza się historię domeny?

Na widoczność strony w wyszukiwarce Google wpływają m.in. takie aspekty jak: optymalizacja techniczna, trafność w stosunku do zapytania użytkownika, linkowanie, a także historia domeny. Starsze strony, istniejące w sieci od dłuższego czasu, mają większe szanse na dobrą pozycję niż witryny „świeże”. To dlatego, że Google musi wyrobić sobie opinie na temat danej domeny i sprawdzić, czy jest ona wiarygodna.

Jednak oprócz wieku ogromne znaczenie ma również to, co działo się ze stroną/domeną od czasu jej utworzenia. Jeśli ma złą reputację, np. w przeszłości została na nią nałożona kara od Google za stosowanie nieuczciwych technik, to budowanie jej widoczności będzie o wiele trudniejsze, a czasami wręcz niemożliwe. Dlatego przed odkupieniem domeny trzeba dokładnie przeanalizować jej historię.

To jednak nie wszystko. To, co działo się z domeną na przestrzeni lat będzie wpływało również na Twoją reputację. Przykładowo, jeśli domena z drugiej ręki wcześniej wykorzystywana była do prowadzenia nielegalnej działalności lub mało wiarygodnego sklepu internetowego, bardzo prawdopodobne, że w sieci znajdą się negatywne opinie na jej temat. Niektórzy też mogą kojarzyć taką domenę z poprzednią firmą. To wszystko z pewnością negatywnie wpłynie na reputację Twojej marki i może przeszkodzić Ci w rozwijaniu biznesu.

Jeśli więc chcesz uniknąć przykrej niespodzianki, przed zakupem dokładnie sprawdź poprzednią zawartość i historię domeny.

Jak sprawdzić historię domeny internetowej?

W sieci dostępnych jest kilka darmowych narzędzi, które pozwolą Ci dowiedzieć się o domenie wszystkiego, co niezbędne. Oto najbardziej przydatne:

Whois

Na początku warto sprawdzić, jak długo strona internetowa/domena istnieje w sieci. Dzięki temu dowiesz się, czy budowanie widoczności będziesz zaczynać z czystą kartą od zera, czy jednak start będzie ułatwiony (albo i utrudniony).

W tym celu należy wejść na stronę: https://whois.domaintools.com/, wpisać w wyznaczone okienko nazwę domeny, a następnie kliknąć Search.

Sprawdzanie historii domeny - Whoiswhois.domaintools.com

Wynik historii domeny dla onet.pl - Whoiswhois.domaintools.com, wyniki dla domeny onet.pl

Otrzymasz między innymi takie informacje jak: data pierwszej rejestracji, typ serwera i kod odpowiedzi HTTP. Darmowa wersja narzędzia pozwala sprawdzić kilka domen w ciągu jednego dnia.

Wayback Machine

Narzędzie Wayback Machine pozwala sprawdzić, co działo się ze stroną internetową od czasu jej utworzenia. Znajdziesz tam zawartość strony z przeszłości, kopie zapasowe, a także sprawdzisz ewentualne zainfekowanie przez wirusy. Wszystko to pozwoli Ci ocenić, czy warto odkupić taką domenę, czy lepiej dać sobie spokój.

Jak korzystać z narzędzia Wayback Machine? Wejdź na stronę: https://archive.org/, w wyznaczone okienko wpisz nazwę domeny, a następnie kliknij Enter na klawiaturze.

Sprawdzanie historii domeny - Wayback Machinearchive.org

Po chwili na ekranie wyświetli się oś czasu. Widać na niej, kiedy tworzone były kopie zapasowe. Kliknij rok, który Cię interesuje, a następnie podświetlony dzień danego miesiąca oraz godzinę w kalendarzu poniżej.

Wynik historii domeny dla multikino.pl - Wayback Machinearchive.org, wyniki dla domeny multikino.pl

Teraz możemy zobaczyć, jak wyglądała strona Multikina 4 lutego, 2006 roku.

archive.org, wyniki dla domeny multikino.plarchive.org, wyniki dla domeny multikino.pl

Tutaj mamy natomiast stronę Allegro z 11 maja, 2000 roku.

archive.org, wyniki dla domeny allegro.plarchive.org, wyniki dla domeny allegro.pl

Narzędzie pokazuje również odnotowane przekierowania oraz błędy serwera. Oprócz tego, dzięki dostępnym informacjom możesz ustalić strukturę strony, a następnie ją odtworzyć np. jeśli chodzi o przekierowania 301. To pozwoli Ci szybko zbudować dobrą widoczność.

Wyszukiwarka Google

Czasami najprostsze metody są najlepsze. Jeśli skorzystałeś już z narzędzi opisanych wyżej, możesz dla pewności wykorzystać też wyszukiwarkę Google, gdzie poniekąd dostępna jest historia domen dostępnych w całej sieci.

Na początek warto po prostu wpisać nazwę domeny, którą zamierzasz odkupić i poszukać informacji na jej temat. Być może poprzedni właściciel wykorzystywał ją do oszustwa, jednak zostało to zauważone i opisane przez kogoś w Internecie.

Następnie możesz wykorzystać komendę site:. W tym celu wpisz w pasku wyszukiwarki site:nazwadoemny.pl i kliknij Enter. W wynikach wyszukiwania powinny pojawić się wszystkie dostępne w indeksie Google podstrony. Dzięki temu sprawdzisz, czy strona nie została zainfekowana lub zbanowana przez Google. Taki sposób można jednak wykorzystać wyłącznie w przypadku domen zarejestrowanych lub niedawno porzuconych.

wyszukiwarka Google, komenda site: dla domeny onet.plwyszukiwarka Google, komenda site dla domeny onet.pl

Ahrefs

Na to, jak łatwo będzie zbudować widoczność danej domeny wpływa również jej profil linków zewnętrznych. Warto wiedzieć, że obecnie Google zwraca dużą uwagę na jakość odnośników, czyli na ich źródło. Muszą pochodzić z wartościowych i wiarygodnych stron. Niedozwolone jest tworzenie niskiej jakości zapleczy czy sztuczne pozyskiwanie linków za pomocą spamu. Znaczenie ma także dywersyfikacja linków – muszą być zróżnicowane.

Z tego względu przed odkupieniem domeny należy sprawdzić, jakie linki do niej prowadzą. Możesz to zrobić za pomocą narzędzia Ahrefs, którego podstawowe funkcje dostępne są w darmowej wersji.

Wejdź na stronę: https://ahrefs.com/pl/backlink-checker i wyznaczone okno wpisz adres domeny.

Ekran główny narzędzia do sprawdzania linków - Ahrefsahrefs.com/pl

Kliknij przycisk Sprawdź linki zwrotne. Po chwili pojawią się wyniki.

Ahrefs - wyniki dla domeny wp.plahrefs.com/pl, wyniki dla domeny wp.pl

Historia domeny internetowej – czy zawsze da się ją sprawdzić?

Niestety nie zawsze sprawdzenie historii domeny internetowej jest możliwe. Jeśli strona została zablokowana przed dostępem robotów zbierających dane o kopiach zapasowych i zawartości, to niestety nie otrzymamy żadnych wyników. W takim przypadku lepiej zrezygnować z zakupu domeny i nie ryzykować!

Przedstawiliśmy najpopularniejsze i najskuteczniejsze sposoby na sprawdzenie historii domeny. Pamiętaj, że strona ze „złą” przeszłością może okazać się bardzo problematyczna w kontekście SEO. Lepiej dokładnie ją sprawdzić. Dzięki temu unikniesz problemów z widocznością.

Wayback Machine, czyli historia witryny na linii czasu

Wayback Machine porównać można do archiwum stron internetowych. Narzędzie to umożliwia użytkownikom sprawdzenie, jak dana strona wyglądała kilka czy nawet kilkanaście lat temu. Jej działanie jest bardzo proste. Wystarczy w odpowiednim miejscu wkleić link do strony, wybrać rok oraz miesiąc i dzień z dostępnego na stronie kalendarza, a Wayback Machine poinformuje, z jakich dni i dokładnych godzin dostępne są kopie danej witryny. Strona dodatkowo informuje użytkowników poprzez zielone podkreślenia o przekierowaniach 301, na pomarańczowo te, w których wyświetlał się kod 404, a na czerwono zaznaczone są daty z błędem serwera.

Narzędzie to pozwala na własne oczy sprawdzić historię danej domeny internetowej. Użytkownik może zobaczyć, jak w danych dniach wyglądała strona, jaką działalność prowadziła oraz czy miała ona przerwy w funkcjonowaniu. Ma to duże znaczenie jeśli chodzi o budowany przez lata wizerunek strony oraz jej pozycjonowanie.

Sprawdź widoczność w sieci dzięki Senuto

Historia domen jest również niezwykle ważna jeśli chodzi o jej widoczność w sieci. Senuto to narzędzie, które pozwala sprawdzić pozycję strony internetowej w wynikach wyszukiwania. Dane te wyświetlane są w formie wykresu, co pozwala przeanalizować, jak ten parametr prezentował się na przestrzeni lat oraz jak wygląda aktualnie. Podczas odczytu warto zwrócić uwagę na nienaturalne spadki, które świadczyć mogą o czasowej niedostępności strony, jej wyindeksowaniu czy innych zdarzeniach, które doprowadziły do pozbycia się witryny przez jego właściciela. Tego typu sytuacje mogą mieć duży wpływ na późniejsze pozycjonowanie, dlatego warto dowiedzieć się o nich, aby poznać ryzyka i szanse danej witryny.

Artykuł powstał we współpracy ze stronami: writtled.com, teamined.com

Zamów bezpłatny audyt SEO.
Dowiedz się, co w pozycjonowaniu Twojej strony możemy zrobić lepiej. Umów się na niezobowiązujące spotkanie z naszym specjalistą.

    Dziękujemy za wiadomość!

    Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.

    Do usłyszenia!

    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 . Liczba ocen: 15
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    *

    *

    Blog

    Dzielimy się tym, co wiemy i co umiemy.

    Nadążać za informacjami. Czym są alerty Google?
    Nadążać za informacjami. Czym są alerty Google?
    Jak usprawnić wyszukiwanie informacji w sieci? Google Alerts jako narzędzie dla wygodnych. Czym są alerty oraz jak je wykorzystać w pozycjonowaniu?
    Czym są metawyszukiwarki?
    Czym są metawyszukiwarki?
    Czy metawyszukiwarki są obecnie potrzebne, skoro istnieje Google? Postanowiliśmy to sprawdzić i rozwiać wszelkie wątpliwości.
    Jak powiadomienia web push mogą wspierać działania SEO na stronie?
    Jak powiadomienia web push mogą wspierać działania SEO na stronie?
    Powiadomienia web push to rozwiązanie z zakresu marketing automation, dzięki któremu możemy zwiększyć zaangażowanie użytkowników odwiedzających naszą stronę internetową.
    Przeprowadzimy dla Ciebie darmowy audyt e-commerce.

    W trakcie konsultacji wideo z analitykiem wzrostu:

    • Otrzymasz raport widoczności Twojej strony internetowej.
    • Omówimy efektywność Twoich obecnych kampanii reklamowych.
    • Skoncentrujemy się na analizie doświadczenia użytkownika na Twojej stronie e-commerce.
    Umów się na spotkanie
    Paweł Borowik Head of Sales
    Paweł Borowik
    Head of Sales
    Paweł Borowik
    Head of Sales
    Paweł Borowik Head of Sales
    Dowiedz się, jak możemy zwiększyć efektywność rozwoju Twojej platformy e-commerce.
    Zamów bezpłatny audyt e-commerce. Skontaktujemy się z Tobą, aby umówić Cię na niezobowiązującą konsultację z naszym analitykiem.

      Twoja rola w firmie
      Twoja rola w firmie
      Dziękujemy za wiadomość!

      Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.

      Do usłyszenia!

      Dołącz do newslettera
      Solidna dawka wiedzy co dwa tygodnie na Twoim mailu.