Pozycjonowanie stron to złożony proces, który – aby był naprawdę skuteczny – musi uwzględnić wiele różnorodnych czynników. Jednym z bardziej istotnych i trwałych jest tzw. link building, o którym dziś napiszemy nieco więcej. Z tego artykułu dowiesz się:
Link building polega na zdobywaniu linków dla Twojej witryny z zewnątrz oraz odpowiednim zamieszczaniu w obrębie strony linków wewnętrznych. Sam link to nic innego jak hiperłącze (np. w postaci tekstowej bądź graficznej), po kliknięciu którego użytkownik sieci jest przenoszony w jej inne miejsce.
Możesz zastanawiać się, dlaczego linki są tak ważne w procesie pozycjonowania. Wszystkie strony w Internecie są regularnie odwiedzane i analizowane przez boty Google. Są one w stanie nie tylko odczytywać treść witryn, ale także sprawdzać ich parametry techniczne. W efekcie, na podstawie naprawdę wielu czynników, boty klasyfikują stronę jako mniej lub bardziej wartościową, przypisując jej określoną pozycję w wynikach wyszukiwania.
Linki (zwłaszcza te zewnętrzne) odczytywane są przez algorytm jako rodzaj „rekomendacji” dla strony. Boty wyszukiwarki zakładają, że strona chętnie linkowana przez inne witryny czy użytkowników sieci, musi oferować coś pożądanego, np. ciekawe treści lub wyjątkowy produkt.
Wyróżniamy dwa podstawowe typy linków: linki wewnętrzne i zewnętrzne. Oba w pozytywny sposób wpływają na pozycjonowanie strony, jednak mocno się od siebie różnią.
Linkowanie wewnętrzne należy do tzw. pozycjonowania on-site, a więc tego, na który wpływ mają działania w obrębie witryny. Oczywiście, w pozycjonowaniu on-site istotną rolę odgrywa przede wszystkim content marketing czy tempo działania strony, jednak warto pamiętać także o linkowaniu wewnętrznym.
Na czym polega linkowanie wewnętrzne?
Na umieszczaniu w witrynie odnośników do jej innych sekcji (np. podstron z konkretnymi produktami do kupienia). Mają one znaczenie z co najmniej dwóch względów. Po pierwsze, znacząco ułatwiają użytkownikom poruszanie się po stronie, tym samym wydłużając czas, który na niej spędzają. Po drugie, ułatwiają nawigację także robotom wyszukiwarki, dzięki czemu są w stanie lepiej „zrozumieć” stronę i odnaleźć się na niej.
Świetnym przykładem takiego linkowania wewnętrznego jest np. artykuł blogowy z podlinkowaniem produktu. Jeśli prowadzisz sklep online z produktami dla dzieci, na sklepowym blogu możesz zamieścić artykuł 10 najlepszych pomysłów na prezent dla 5-latka, linkując od razu opisywane produkty. Prawda, że proste?
Z linkami zewnętrznymi zwykle jest nieco trudniej, niż z linkami wewnętrznymi – podcza gdy o te drugie możesz zadbać sam, te pierwsze musisz… zdobyć. Warto podkreślić jednak, że gra jest warta świeczki.
Na czym polega linkowanie zewnętrzne?
To jedna z taktyk pozycjonerskich, polegająca na pozyskaniu wielu wartościowych odnośników (czyli linków) do danej witryny. Dzięki nim rośnie autorytet strony, co wpływa pozytywnie nie tylko na jej pozycję w wynikach wyszukiwania, ale także zwiększa ruch na stronie.
Nie bez powodu podkreślono słowo wartościowych. O ile do 2013 roku faktycznie liczyła się tylko ilość pozyskanych linków, o tyle – po aktualizacji o nazwie Pingwin – boty wyszukiwarki zwracają uwagę także na jakość witryn, z których pochodzą. Właśnie dlatego proces budowy profilu linkowego jest obecnie dość żmudny i wymaga długofalowych, konsekwentnych działań.
W świecie SEO ilu pozycjonerów, tyle opinii. Z pewnością część ekspertów opowiedziałaby się za linkami zewnętrznymi, jako tymi, które znajdują się wyżej w hierarchii. Rzeczywiście, linki zewnętrzne są nadal dobrze oceniane przez algorytm, jednak zwyczajnie nie opłaca się zapominać o linkowaniu wewnętrznym – kosztuje nas ono najmniej i mamy na nie stuprocentowy wpływ, więc zignorowanie go można śmiało uznać za zmarnowanie okazji na wzmocnienie pozycjonowania strony i lepsze doświadczenia użytkownika.
Linki zewnętrzne można pozyskiwać na wiele sposobów. Najbardziej polecaną praktyką jest naturalne budowanie profilu linkowego, tzn. takie, które opiera się przede wszystkim o content marketing. To proste: jeśli stworzysz wartościowe dla odbiorców treści, chętniej będą się nimi dzielić z innymi. Możesz np. zaproponować rozwiązanie problemu, który trapi Twoją grupę docelową lub zaserwować jej prosty trik, nawiązujący do Twojej branży.
Warto odświeżyć także swoje kontakty biznesowe i nawiązać współpracę. Może stworzysz dla innego portalu artykuł ekspercki, który będzie linkował do Twojej witryny lub gościnny wpis na blogu, cieszącym się sporym zainteresowaniem?
Dobrym sposobem na pozyskanie linków zewnętrznych jest także influencer marketing. Jeśli odpowiednio wybierzesz influencera, możesz odnotować naprawdę spory wzrost ruchu na stronie i lepszą sprzedaż Twoich produktów. Tu liczy się przede wszystkim pomysł i dobra znajomość swojej społeczności. Jeśli powierzysz taką kampanię niewłaściwej osobie, zamiast wzrostów – możesz odnotować spadki.
Czy każdy link zewnętrzny będzie wart tyle samo? Oczywiście, że nie.
Na „wagę” znaczenia linku ma wpływ przede wszystkim autorytet witryny, która do Ciebie linkuje. Im lepiej jest wypozycjonowana i im więcej jakościowych treści oferuje, tym lepiej również dla Twojej strony.
Drugim istotnym czynnikiem jest także atrybut, jaki zostanie nadany linkowi przez administratora strony.
To znacznik HTML, który określa relację między stroną linkującą i tą linkowaną. Atrybuty ułatwiają botom wyszukiwarki poruszanie się po stronie i podążanie za hiperłączami (lub rezygnację z ich śledzenia).
To oznaczenie niejako zmniejsza moc linku, ponieważ daje botom wyszukiwarki komendę: nie podążaj za tym linkiem. Używana jest przez osoby, które linkują np. do badania czy raportu, na który się powołują, jednak nie chcą nadmiernie „pomagać” oznaczonej witrynie.
Atrybut ten używany jest w podobnym celu, co atrybut nofollow: bot wyszukiwarki po prostu nie jest w stanie go zaindeksować. Co ciekawe, metoda ta wkrótce może zacząć zawodzić – na początku 2020 roku Google ogłosiło, że boty wyszukiwarki mają w przyszłości traktować atrybuty wyłącznie jako sugestię.
Najbardziej pożądany atrybut linku, ponieważ sugeruje botom, by podążać za hiperłączem i odwiedzić linkowaną witrynę. Jest on atrybutem domyślnym, dlatego – w przeciwieństwie do np. nofollow czy noindex – nie musisz go w żaden sposób oznaczać.
Inne, mniej typowe i rzadziej używane atrybuty, z którymi możesz się jednak spotkać to między innymi:
Warto nadmienić, że dwa ostatnie atrybuty (tj. sponsored i UGC) są stosunkowo nowymi i pełnią podobną rolę co unfollow, z tą różnicą, że dzięki nim wyszukiwarka uzyskuje dodatkowe cenne informacje na temat linkowanych stron.
Linki można podzielić również ze względu na to, jaką formę przybierają. Link może być bowiem zarówno samym tekstem, jak i „ukrywać” się w grafice, po kliknięciu w którą użytkownik sieci przenosi się na inną witrynę.
To po prostu adres URL strony, który pojawia się w ramach treści na witrynie. Zwykle wyróżnia się od pozostałego tekstu np. kolorem, pogrubieniem lub podkreśleniem. Do linków tekstowych zaliczymy:
Czyli linki zamieszczone w ramach obrazu. Bardzo często wykorzystywane są w przypadku linkowania wewnętrznego, np. w przyciskach typu Call to Action („Kup nasz kurs teraz i oszczędź 200 zł!”). Ułatwiają więc nawigację na stronie, a przy okazji potrafią urozmaicić ją estetycznie. W ich przypadku warto pamiętać jednak o uzupełnieniu tekstu alternatywnego obrazu – w sytuacji, gdy strona nie załaduje obrazu poprawnie, nadal przekaże on odpowiednie informacje zarówno użytkownikom, jak i botom wyszukiwarki.
Linkowanie to świetne narzędzie, ale tylko, gdy jest odpowiednio używane. Istnieje część działań, które – choć mogą przynieść krótkotrwały efekt – w ostatecznym rozrachunku przyniosą Twojej stronie więcej szkody, niż pożytku. Mowa tu przede wszystkim o:
Pamiętaj więc, że tylko naturalnie budowany profil linkowy ma sens w dłuższej perspektywie, dlatego postaw na tworzenie dobrego contentu i… spróbuj podbić nim świat!
Wiesz, czym różnią się linki wewnętrzne od zewnętrznych? Wiedziałeś, że mogą mieć różne atrybuty i przekazywać informacje botom wyszukiwarki? Przeczytaj i dowiedz się więcej o rodzajach linków w SEO!
Rodzaje linków w pozycjowaniu: linki wewnętrzne, linki zewnętrzne i atrybuty linków
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.
Dziękujemy za kontakt.
Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!
Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.