Treści pisane pod SEO – jak powinny wyglądać?

Treści pisane pod SEO – jak powinny wyglądać?

Simon Hattinga Verschure/unsplash.com

Artykuły SEO to treści zoptymalizowane pod kątem wytycznych rankingowych wyszukiwarek w celu wyniesienia witryny na szczyty wyników wyszukiwania. Nowoczesne teksty pod SEO pisane są z myślą o użytkownikach. To znaczy, że nie wystarczy już stworzyć treści przepełnionych słowami kluczowymi, by trafić na wysokie pozycje w SERP. Co więcej, wraz z pojawieniem się nowego algorytmu Google w marcu 2017 r. witryny zaspamowane frazami kluczowymi i mało przydatne treści są po prostu blokowane. Wymagania dotyczące jakości contentu w zasobach internetowych stale się zmieniają, więc jak pisać teksty pod SEO, by były dobre? Unikalność, użyteczność i merytoryczność, a także odpowiednie słowa kluczowe to wyznaczniki nowej jakości oraz gwarancja sukcesu.

Czym są teksty SEO?

Tego typu treści tworzone są zgodnie z wytycznymi algorytmów wyszukiwarek i mają jeden główny cel – udzielenie trafnej, wartościowej odpowiedzi na zapytanie użytkownika. Jednak po co witrynom takie teksty?

Internet to ogólnoświatowa sieć, w której można znaleźć dowolne informacje, kupić i sprzedać produkt lub usługę. To aktualnie najpopularniejsza przestrzeń do wymiany informacji, więc w efekcie stale panuje aktywna konkurencja między witrynami. Aby zwiększyć ruch organiczny na stronie, ważne, aby być o krok przed konkurentami i znajdować się w TOP10 wyników wyszukiwania zapytań związanych z konkretnym rodzajem działalności.

Źródło: Alejandro Escamilla/unsplash.com

TOP10 w SERP to pierwsze 10 linków (poza linkami sponsorowanymi) do stron, które wyszukiwarka wyświetla w odpowiedzi na konkretne zapytanie użytkownika. Jednak nie są to przypadkowe witryny – algorytm ocenia je pod kątem m.in. trafności odpowiedzi i jej użyteczności dla czytelnika, a także obecności wymaganych fraz kluczowych. W tym systemie jednym z zaawansowanych elementów zwiększania ruchu jest właśnie tekst pod SEO.

O ile kiedyś takie treści były bardziej zoptymalizowane dla wyszukiwarek, to współcześnie wymaga się od nich naprawdę wysokiej jakości. Nie może to być zwykły materiał składający się z samych słów kluczowych, ale merytoryczny artykuł dostarczający ważnych informacji w sposób naturalny, logiczny i wyczerpujący.

Sprawdź: Klient nasz Pan, czyli SEO z wzbogaconą obsługą konsumenta

Jakościowe treści SEO, czyli jakie?

Wstępnie już wiesz, teksty SEO co to jest. Musisz jednak poznać, co oznacza dobry tekst SEO. Powinien on zawierać nagłówki, metatagi, obrazy, słowa kluczowe i frazy LSI, a także mieć odpowiednią strukturę. Przy tym powinien być informacyjny, użyteczny i unikalny. Trzeba jednak uważać na kilka najczęściej popełnianych błędów, których algorytm Google nie lubi:

  • teksty przesycone słowami kluczowymi – tak zwany spam jest bardzo negatywnie odbierany przez wyszukiwarki. Treści tego typu są niewygodne do czytania, więc z reguły użytkownicy szybko opuszczają stronę, a w efekcie wzrasta współczynnik odrzuceń i strona spada w wynikach wyszukiwania;
  • niespójność kluczowego zapytania z samym tekstem – ta metoda była stosowana jeszcze kilka lat temu – copywriterzy pisali tekst i wstawiali do niego słowa-klucze z zupełnie innej tematyki. Obecnie jest to uważane za rażące naruszenie i prowadzi do zablokowania zasobu;
  • nadmierne wyróżnianie fraz kluczowych w treści – ta technika tylko denerwuje użytkownika i nie wpływa na optymalizację pod kątem wyszukiwarek;
  • nieumiejętne i nienaturalne użycie słów kluczowych – nie mogą być wplecione w tekst w sposób utrudniający jego odbiór i niezgodny z normami języka polskiego.

Jeśli chodzi o unikalność treści, to idealnie, gdyby wynosiła 100%, ale w praktyce wystarczy 90-95%, a w niektórych niszach (prawo, medycyna, publikacje naukowe) nawet 80%. 100% oryginalność może niekiedy nawet zaszkodzić. Na przykład, gdy autor zredagował informacje z kilku źródeł, “lejąc wodę” i dodając synonimy. Algorytm wyszukiwarki zrozumie, że w takim artykule nie ma semantycznej unikalności i nie oceni go wysoko.

Dobór słów kluczowych

Jednym z ważnych elementów ułatwiających systemowi zrozumienie tematu artykułu są zawarte w nim słowa kluczowe. To podstawa do napisania dobrego tekstu pod SEO, dlatego ich dobór powinna poprzedzać wnikliwa analiza zapytań użytkowników. W ten sposób możesz określić, jak potencjalni odbiorcy będą szukać informacji w wyszukiwarce, czyli za pomocą jakich słów. Właśnie te słowa oraz frazy muszą znaleźć się w Twoim tekście.

Na rynku dostępne są darmowe lub też płatne narzędzia do analizy zapytań i słów kluczowych. Z ich pomocą możesz stworzyć mocną podstawę semantyczną zawierającą frazy długiego oraz krótkiego ogona. Warto też pamiętać, że słowa kluczowe należy odmieniać, by brzmiały naturalnie. Można też rozdzielać je innymi wyrazami – do 40 znaków. Aby uniknąć spamowania, zwracaj uwagę na to, by fraza występowała raz na około 400-700 znaków, w zależności od objętości artykułu.

Sprawdź: Jak pozycjonować grafiki?

Techniczne aspekty treści pod SEO

Struktura

Artykuły SEO muszą mieć ścisłą, logiczną strukturę złożoną z nagłówków i akapitów. Standardowo tekst zawiera:

  • nagłówki – zacznij od nagłówka (H1), następnie twórz kolejne poziomy tekstu za pomocą podtytułów (H2-H6);
  • lead, czyli tekst wprowadzający, który zawiera streszczenie głównej myśli artykułu. Ten blok ma na celu przyciągnięcie uwagi czytelnika;
  • treść złożoną z krótszych akapitów. Dobrym pomysłem jest dodanie także wygodnego spisu treści;
  • linki tematycznie powiązane i odsyłające do badań, danych statystycznych, produktów, innych artykułów itd.;
  • zakończenie z podsumowaniem i wyciągnięciem wniosków.

Warto na początku i na końcu tekstu użyć CTA, by zachęcić czytelnika do określonego działania.

Meta znaczniki

Metatagi to narzędzia nawigacyjne używane przez roboty podczas indeksowania stron, określające zawartość tekstu. Copywriterzy SEO używają trzech głównych znaczników, które mają wpływ na pozycję zasobu w SERP:

  • title oznaczony nagłówkiem H1, może być użyty tylko raz na stronę. Jest kluczowy, ponieważ definiuje temat treści. Pojawia się również w wynikach wyszukiwania;
  • description to krótki alternatywny opis treści artykułu. Z reguły jest wyświetlany w wynikach wyszukiwania pod tytułem;
  • atrybut ALT jako opis obrazu. To narzędzie pomaga botowi zrozumieć, co znajduje się na grafikach dołączonych do tekstu.

Metatagi odgrywają obecnie ważną rolę w pozycjonowaniu. Aby dostarczyć użytkownikom odpowiednich treści, roboty w pierwszej kolejności zwracają się właśnie do znaczników artykułów.

Formatowanie

Ponieważ wyszukiwarki kierują się czynnikami behawioralnymi w rankingu stron, wygoda w odbiorze jest niezwykle istotna. Aby ułatwić użytkownikom czytanie materiału:

  • podziel go na krótsze akapity (300-400 znaków ze spacjami);
  • używaj zdań o różnej długości, aby uniknąć monotonii;
  • oddziel akapity nagłówkami;
  • urozmaicaj tekst tabelami, schematami, zdjęciami, listami wypunktowanymi i numerowanymi;
  • zadbaj o ciekawe wprowadzenie.

Warto też wyróżnić pogrubieniem najważniejsze informacje (ale nie słowa kluczowe).

Teksty SEO jak pisać dla użytkowników i wyszukiwarek?

Właściwie przygotowany tekst pod SEO pomaga witrynie poprawić pozycję w SERP. Nie jest łatwo uwzględnić wszystkie wytyczne, ale pomocny może okazać się odpowiedni plan działania. Schemat tworzenia jakościowego tekstu pod wyszukiwarki i dla użytkowników wygląda następująco:

  • wybór tematu;
  • dobór słów kluczowych;
  • segmentacja fraz kluczowych;
  • wnikliwy research;
  • pisanie tekstu;
  • umieszczanie linków w tekście, dodanie grafik;
  • tworzenie metatagów;
  • sprawdzanie tekstu pod kątem unikalności, błędów i innych parametrów;
  • publikacja.

Po pewnym czasie warto przeprowadzić analizę efektywności danego tekstu SEO i w razie potrzeby zrealizować dodatkową optymalizację.

Zobacz również
Grupa iCEA
Grupa iCEA
Kategoria: Pozycjonowanie
Ostatnie wpisy

    Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Wysyłanie
    Oceń tekst
    Średnia ocen 4.9/5 - Liczba ocen: 7
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

    Tagowanie linków poprzez UTM

    Tagowanie linków poprzez UTM

    Koszty uiszczane na tworzenie reklam mogą zaskoczyć niejednego przedsiębiorcę. Dlatego coraz częściej analizuje się opłacalność promocyjnych rozwiązań.
    Czym charakteryzują się frazy z potencjałem? Jak je wybrać?

    Czym charakteryzują się frazy z potencjałem? Jak je wybrać?

    Korzyści dla SEO płynące z fraz kluczowych z potencjałem są naprawdę ogromne, a cały sekret polega na tym, aby je znaleźć i wykorzystać. Dowiedz się, jak ich wyszukać oraz kiedy warto je optymalizować.
    Czym są wyszukiwarki internetowe i co musisz o nich wiedzieć pod kątem SEO? Część 1

    Czym są wyszukiwarki internetowe i co musisz o nich wiedzieć pod kątem SEO? Część 1

    Czym jest wyszukiwarka internetowa? Jak indeksowanie, crawling i ranking wpływają na jej działanie? Czas zrozumieć świat online, aby móc działać z SEO.
    DARMOWY AUDYT SEO

      Wysyłanie

      Rozpocznij

      od bezpłatnej
      konsultacji SEO

      Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

      • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
      • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
      • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
      • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

      Dziękujemy za kontakt.

      Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!

      Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.

        Chcesz poznać
        ofertę?
        Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
        Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
        Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.
        Wysyłanie
        Masz pytania? Kliknij i skontaktuj się z nami telefonicznie lub poprzez czat!
        Rozpocznij chat
        Zamów rozmowę