Zapytaj o ofertę
Jak tworzyć dobre artykuły pod SEO?
  • ICEA
  • /
  • Blog
  • /
  • Jak tworzyć dobre artykuły pod SEO?

Jak tworzyć dobre artykuły pod SEO?

11 min. czytania

Artykuł na bloga, przedstawienie oferty czy opis kategorii – niemal wszystkie treści publikowane online mają na celu zainteresowanie stroną kolejnych użytkowników. Jak to zrobić? Odpowiedzią jest SEO, czyli cały zbiór czynności związanych ze zwiększeniem ruchu pochodzącego z wyszukiwarek internetowych. Aby tworzyć dobre artykuły pod SEO, wystarczy trzymać się kilku prostych zasad.

Treści SEO – co to takiego?

Podstawowym celem SEO jest poprawa pozycji danej witryny w organicznych wynikach wyszukiwania dla określonych zapytań, a sam termin SEO oznacza wszystkie czynności, które mają pomóc w realizacji tego zadania.

Spore znaczenie w kontekście artykułów pod SEO ma także działanie wyszukiwarek, w których chcesz wypromować stronę. Mowa przede wszystkim o Google, choć warto zwrócić uwagę także na inne serwisy – na przykład Bing czy Yahoo. Wszystkie z nich funkcjonują w podobny sposób, dzieląc cały proces na skanowanie sieci, indeksowanie i pozycjonowanie.

Po wpisaniu frazy przez użytkownika algorytm przeszukuje indeks wyszukiwarki w celu odnalezienia witryn, które odpowiadają na dane zapytanie. Strona z wynikami wyszukiwania (często nazywana SERP – „Search Engine Results Page”) obejmuje ogromną liczbę pozycji zawierających dane słowa kluczowe. Zdecydowana większość internautów zwraca jednak uwagę tylko na kilka pierwszych wyników, co jest jednym z głównych powodów, dla których SEO ma tak duże znaczenie w kontekście tworzenia treści. Aby określić kolejność stron, wyszukiwarki wykorzystują specjalne algorytmy – ich celem jest określenie, w jakim stopniu treść odpowiada na zapytania i intencje użytkowników.

Głównym celem, dla którego tworzy się artykuły SEO, jest zapewnienie stronie internetowej jak najlepszych pozycji w wynikach wyszukiwania. Wpisy tego typu powinny charakteryzować się optymalnym nasyceniem słowami kluczowymi, jak również obecnością informacji przydatnych dla użytkownika. Bardzo ważna jest także unikalność treści – duplikacja lub plagiat doprowadzą jedynie do pogorszenia pozycji witryny.

Rodzaje treści SEO

Na wstępie warto zaznaczyć, że treści SEO to nie tylko znane wszystkim wpisy znajdujące się na stronie internetowej. Oto inne rodzaje contentu, które warto optymalizować pod kątem wytycznych wyszukiwarek.

Posty blogowe

Wpisy blogowe to podstawowy rodzaj treści SEO, którego dotyczy znaczna część zasad tworzenia contentu zgodnego z wytycznymi Google. Posty powinny mieć odpowiednią długość, zawierać właściwe słowa kluczowe, mieć dobrze opisujący zawartość tytuł i niezbędne linki.

Filmy

Filmy odgrywają coraz większą rolę w procesie budowania widoczności marki w sieci. Wielu twórców zapomina jednak o optymalizacji ich pod kątem SEO. Aby treści wideo korzystnie wpływały na widoczność Twojej strony w Google, odpowiednio je nazwij, opisz i popraw ich jakość.

Infografiki i obrazy

Podobnie jak treści wideo, obrazy i infografiki również wymagają szczególnej optymalizacji. Mowa tu nie tylko o poprawie jakości, ale też właściwym opisaniu grafik tekstem alternatywnym. Warto w nim umieścić docelowe słowo kluczowe, aby roboty wyszukiwarki wiedziały, czego dotyczy Twoja strona.

Strony produktów

Jeśli prowadzisz sklep internetowy, jednym z najważniejszych elementów Twojej witryny są strony produktowe. Jeśli treści na nich zamieszczone zostaną dostosowane do wytycznych wyszukiwarek, możesz być pewien, że Twój przekaz dotrze do szerszego grona odbiorców, zwiększając tym samym sprzedaż. Na co zwrócić wówczas uwagę? Zoptymalizuj zdjęcia produktów, tytuł strony, opisy, tagi, słowa kluczowe oraz techniczną strukturę witryny.

Jak powinny wyglądać artykuły SEO?

Przygotowanie wysokiej jakości artykułu pod SEO nie jest prostym zadaniem. Należy zadbać zarówno o kwestie związane z poprawnością tekstu oraz wiarygodnością informacji, jak i dostosowanie się do pewnych istotnych zasad.

Od czego zacząć?

Przygotowując artykuły pod SEO, w pierwszej kolejności powinieneś zastanowić się, co należy wpisać w wyszukiwarce, aby trafić na Twoją stronę. W ten sposób będziesz mógł lepiej zrozumieć intencje i potrzeby użytkowników. Przykładowo, jeśli prowadzisz stronę firmy zajmującej się sprzedażą kosmetyków do twarzy, w większości przypadków użytkownicy będą wpisywać frazy takie jak „kosmetyki do twarzy”, „dobre kosmetyki do twarzy”, „jakie kosmetyki do twarzy” i tym podobne. Skuteczny artykuł SEO promujący taką markę powinien zatem zawierać tego typu wyrażenia.

Podczas wybierania słów kluczowych do tekstu SEO możesz skorzystać z dedykowanego planera Google Ads – to niezwykle pomocne narzędzie dla osób zajmujących się marketingiem. Na uwagę zasługują też takie narzędzia jak Ahrefs, Answer The Public czy Senuto.

Answer The PublicAnswer The Public

Unikalność

Unikalność to absolutna podstawa, jeśli zależy Ci na jak najlepszych wynikach. Nawet niewielki fragment skopiowanego tekstu może bardzo negatywnie wpłynąć na pozycjonowanie strony. Warto uważać również na duplikację treści, czyli powielanie zawartości pod więcej niż jednym adresem URL w obrębie jednej witryny czy różnych serwisów. Z tego typu problemem bardzo często można się spotkać w sklepach internetowych, gdzie dla kilku podobnych produktów, różniących się jedynie kolorem czy rozmiarem, stosowane są dokładnie te same opisy.

Długość

W przypadku pozycjonowania liczy się nie tylko wartość merytoryczna danego tekstu, lecz także jego długość. Z reguły im jest on dłuższy, tym lepiej. Optymalna objętość będzie w pewnym stopniu zależeć od rodzaju treści, jednak w większości przypadków powinieneś celować w minimum 3000 znaków ze spacjami.

Tytuł i formatowanie

Tytuł powinien przede wszystkim w jasny sposób nawiązywać do tego, co będzie przedstawiane w treści artykułu, a ponadto zawierać najważniejszą frazę kluczową. Aby dobrze spełniał swoją funkcję, musi być umieszczony w tagu „title” i nagłówku H1. Jeśli chodzi o samo formatowanie, warto zadbać o śródtytuły (nagłówki H2, H3 itd.) oraz dodatkowe tagi HTML, takie jak listy czy tabele. Dzięki nim artykuł SEO będzie znacznie bardziej przejrzysty. Co więcej, algorytmy wyszukiwarek przypisują nieco większą wagę frazom w nagłówkach, dlatego warto zawrzeć w nich słowa kluczowe.

Dobrą praktyką jest umieszczanie w tekstach SEO grafik, które także pozytywnie wpływają na pozycję strony. Co ważne, wstawiając obrazek do artykułu, również musisz zadbać o optymalizację. Zachowanie odpowiedniego rozmiaru, nazwa pliku nawiązująca do jego zawartości, dodanie opisu przez atrybut „alt” – to kilka zasad, których warto się trzymać.

Gęstość słów kluczowych

Gęstość słów kluczowych to liczba użytych w treści konkretnych fraz w stosunku do wszystkich napisanych słów. Dla przykładu, jeśli użyjesz słowa kluczowego 8 razy w artykule zawierającym 1000 słów, możesz obliczyć gęstość w następujący sposób:

8 / 1000 = 0,008 x 100 = 0,8 % gęstości słów kluczowych

Wynik ten można również nazwać gęstością fraz kluczowych, ponieważ bardzo często okazuje się, że najważniejszy termin składa się z kilku słów.

Należy zwrócić uwagę, że każda treść powinna mieć podstawowe słowo kluczowe, które określa podejmowany temat. Dzięki temu użytkownicy są w stanie wyszukać dany artykuł, a wyszukiwarki wiedzą, czego konkretny wpis dotyczy.

Wiele źródeł podaje, że optymalny zakres gęstości słów kluczowych w treści wynosi od 0,5% do 3%. Zgodnie z tymi wartościami, w tekście zawierającym 1000 słów, optymalne będzie użycie od 5 do 30 konkretnych fraz.

Pamiętaj jednak, że współczynnik ten będzie zależeć również od konkretnego słowa kluczowego, jego konkurencyjności i rodzaju treści, w którym zostało użyte.
Podczas tworzenia treści unikaj upychania słów kluczowych. Keyword Stuffing, bo tak nazywa się ta praktyka, ma miejsce, gdy nadmiernie używasz danego słowa kluczowego celem osiągnięcia wyższej pozycji na liście wyników wyszukiwania. Jeśli zatem wykorzystasz 150 powtórzeń danej frazy w swoim artykule składającym się z 1000 słów, popełnisz poważny błąd, który wyszukiwarka uzna za upychanie słów kluczowych

Linkowanie

W kontekście SEO wyróżniamy linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne. Zadaniem pierwszego z nich jest kierowanie użytkownika na inne podstrony w obrębie jednego serwisu. Stosowanie odnośników do tej samej witryny pomaga wyszukiwarkom w większym stopniu „zrozumieć” jej strukturę i tematykę, a jednocześnie korzystnie wpływa na pozycjonowanie. Pod tym względem jeszcze bardziej liczy się jednak linkowanie zewnętrzne – w tym przypadku strategia będzie nieco bardziej skomplikowana. Znaczenie ma przede wszystkim jakość odnośników. Musisz zadbać o linkowanie do wiarygodnych, zaufanych stron, a także pozyskać linki do witryny z serwisów cieszących się autorytetem w sieci.

Jeśli uda Ci się przygotować naprawdę wartościowy artykuł, kwestia linkowania zewnętrznego często rozwiązuje się sama. Inne witryny chętnie będą odwoływać się do tego typu treści, a użytkownicy w mediach społecznościowych z pewnością będą chcieli podzielić się interesującą zawartością ze znajomymi, budując w ten sposób Twój profil linkowy.

Aktualizacja treści – sposób na lepsze SEO

Aktualizacja treści to niezwykle przydatna praktyka, która może poprawić Twoje SEO. Jeśli ustalisz, że wybrane artykuły nie generują pożądanych wyników, nie musisz ich usuwać. Czasami wystarczy, że dodasz odpowiednie słowa kluczowe, nieco zmienisz kilka akapitów, uzupełnisz wpis o wysokiej jakości zdjęcia czy wstawisz niezbędne linki, a znacznie poprawisz efektywność danego wpisu. Jak się jednak do tego zabrać?

Odśwież stare linki

Przejrzyj wszystkie linki w swoim wpisie i upewnij się, że nadal są aktualne, czyli prowadzą użytkownika do właściwych stron. Koniecznie sprawdź oraz zaktualizuj również linki zwrotne.

Dodaj nowe, skuteczne słowa kluczowe

Porównaj słowa kluczowe użyte w starszej wersji do tych, które wykorzystujesz aktualnie. Jeśli terminy te nie są tożsame, konieczna jest kompleksowa aktualizacja.

Szybkie wyszukiwanie w SEMrush lub Ahrefs pomoże Ci znaleźć skuteczne frazy, dzięki którym łatwo odświeżysz starą zawartość i sprawisz, że zyska ona zainteresowanie grupy docelowych odbiorców.

Reorganizacja

Każdy właściciel witryny powinien dobrze znać algorytmy wyszukiwarki i sposoby na tworzenie treści pod ich kątem. Google docenia bowiem zrozumiałą, odpowiednio zorganizowaną zawartość, podzieloną na strategiczne części odpowiadające konkretnym zapytaniom użytkowników.

Upewnij się więc, że treść jest dobrze zorganizowana. Unikaj w tym celu długich akapitów, uwzględnij listy i wypunktowania, dodaj tabele, instrukcje oraz wykorzystaj kilka obrazów o wysokiej jakości, dzięki którym zatrzymasz użytkownika w witrynie na dłużej.

Rozwinięcie

Google zawsze umieszcza najbardziej wartościowe treści na szczycie listy wyników wyszukiwania. Artykuły, które prezentują użytkownikom najlepsze informacje na dany temat, mają więc większe szanse na uzyskanie widoczności w SERP-ach. Warto zatem dodatkowo je rozszerzyć, gdyż może to bardzo korzystnie wpłynąć na pozycję w Google.

Świetnym rozwiązaniem jest także recykling treści, czyli ponowne wykorzystywanie artykułów, które zostały już udostępnione w witrynie, celem zwiększenia ich widoczności i dopasowania do intencji odbiorców.

Ponowna reklama

Po aktualizacji treści zadbaj o jej odpowiednią promocję. W tym celu udostępniaj swoje wpisy w mediach społecznościowych i na forach internetowych, a Twoja pozycja w wyszukiwarce z pewnością wzrośnie!

Facebook – promocja wpisu przez profil Onet GotowanieFacebook – promocja wpisu przez profil Onet Gotowanie

Jak pisać dla użytkowników i wyszukiwarek?

Przygotowując artykuły pod SEO, warto mieć na uwadze nie tylko zgodność z wytycznymi wyszukiwarki. Głównymi odbiorcami treści będą docelowi użytkownicy Twojej strony czy klienci firmy. Musisz więc zadbać o to, by zawartość witryny wyczerpująco odpowiadała na ich pytania, a jednocześnie była czytelna i przystępna. Aktualnie algorytmy pozycjonowania zwracają coraz większą uwagę na tę kwestię, co sprawia, że znalezienie „złotego środka” pomiędzy wymogami wyszukiwarek i użytkowników staje się nieco łatwiejsze. Niemniej jednak warto skorzystać w tym zakresie z pomocy specjalistów, aby uniknąć wszelkich błędów i uzyskać najelpsze efekty.

Zamów bezpłatny audyt SEO.
Dowiedz się, co w pozycjonowaniu Twojej strony możemy zrobić lepiej. Umów się na niezobowiązujące spotkanie z naszym specjalistą.

    Dziękujemy za wiadomość!

    Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.

    Do usłyszenia!

    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 . Liczba ocen: 10
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    *

    *

    Blog

    Dzielimy się tym, co wiemy i co umiemy.

    Mieszarki tekstów pod SEO – czy korzystanie z nich ma jeszcze sens?
    Mieszarki tekstów pod SEO – czy korzystanie z nich ma jeszcze sens?
    Tworząc content na stronie WWW, chcesz wyróżnić się wyjątkowością w morzu tematycznie zbliżonych treści. Czy są mechanizmy, które zrobią to za Ciebie?
    Czym jest evergreen content i jakie ma znaczenie dla SEO?
    Czym jest evergreen content i jakie ma znaczenie dla SEO?
    Stworzenie treści, które cieszyć się będą stałym zainteresowaniem, to nie lada wyzwanie. Jednak z naszymi wskazówkami z pewnością sobie poradzisz!
    SEO copywriting vs. użyteczność
    SEO copywriting vs. użyteczność
    Tworzenie wartościowego treści to proces oparty na zrozumieniu odbiorcy i klarownym przekazie. Jak zatem powinien wyglądać skuteczny copywriting?
    Przeprowadzimy dla Ciebie darmowy audyt e-commerce.

    W trakcie konsultacji wideo z analitykiem wzrostu:

    • Otrzymasz raport widoczności Twojej strony internetowej.
    • Omówimy efektywność Twoich obecnych kampanii reklamowych.
    • Skoncentrujemy się na analizie doświadczenia użytkownika na Twojej stronie e-commerce.
    Umów się na spotkanie
    Paweł Borowik Head of Sales
    Paweł Borowik
    Head of Sales
    Paweł Borowik
    Head of Sales
    Paweł Borowik Head of Sales
    Dowiedz się, jak możemy zwiększyć efektywność rozwoju Twojej platformy e-commerce.
    Zamów bezpłatny audyt e-commerce. Skontaktujemy się z Tobą, aby umówić Cię na niezobowiązującą konsultację z naszym analitykiem.

      Twoja rola w firmie
      Twoja rola w firmie
      Dziękujemy za wiadomość!

      Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.

      Do usłyszenia!

      Dołącz do newslettera
      Solidna dawka wiedzy co dwa tygodnie na Twoim mailu.