Black Hat SEO to techniki krytykowane przez działaczy SEO i karane przez Google, niezależnie od tego, czy zostały użyte celowo, czy nie. Wiele tego typu taktyk było niegdyś wykorzystywane w celu oszukania wyszukiwarek i łatwego zdobycia wysokiej pozycji w rankingu SERP. Obecnie Google podjął jednak konsekwentne działania i wciąż aktualizuje swoje algorytmy, aby wyeliminować te podstępne metody i zapewnić użytkownikom wysokiej jakości wyniki wyszukiwania.
W tym artykule dowiesz się, czym jest Black Hat SEO i poznasz powody, dla których są to niekorzystne metody. Dodatkowo przedstawimy Ci najczęstsze niedozwolone techniki oraz sposoby ich karania przez Google. To bardzo ważna i przydatna wiedza, więc czytaj dalej!
Dlaczego nie warto stosować Black Hat SEO?
Niekorzystny wpływ na pozycję w SERP
Twoja witryna będzie miała niższą pozycję w wyszukiwarce lub całkowicie wypadnie z SERP, gdy Google odkryje, że pokusiłeś się o zastosowanie tych podstępnych metod. Jeśli szybko nie rozwiążesz tych problemów, powrót do wcześniejszej pozycji może okazać się bardzo trudny, a nawet niemożliwy do osiągnięcia.
Utrata zaufania użytkownika
W obecnych czasach Google uznaje UX jako główny czynnik rankingowy. Z racji tego, że techniki Black Hat SEO zwykle prowadzą do prezentowania niskiej jakości, bezsensownych i niewiarygodnych treści, możesz być pewien, że stracisz zaufanie użytkowników, którzy prędzej czy później zrezygnują z wchodzenia w interakcję z Twoją marką.
Zrujnowanie E-A-T.
E-A-T (Expertise, Authoritativeness, Trustworthiness) odnosi się do wrażeń użytkownika, jednak Google nie ma żadnych problemów w zrozumieniu, które treści są cenne i czy zasługują na uwagę szerszej publiczności. Techniki Black Hat SEO bardzo niekorzystnie wpływają na Twój autorytet, więc zdecydowanie powinieneś ich unikać.
Jakie techniki zaszkodzą Twojej stronie internetowej?
- Automatyczne tworzenie lub powielanie treści. Chodzi tu o używanie narzędzi, które umożliwiają tworzenie treści bez żadnego wysiłku z Twojej strony. Nawet tak niepozorne działanie może skutkować karą wymierzoną w całą witrynę.
- Strona z niskiej jakości zawartością. Niskiej jakości lub bezwartościowe strony są wynikiem skopiowanych treści, źle napisanych postów na blogu, wielu stron przejściowych i słabych linków, które nie wnoszą żadnej wartości w zadowolenie użytkownika.
- Nadużywanie słów kluczowych. Upychanie słów kluczowych to taktyka Black Hat SEO, która polega na przepełnianiu stron słowami kluczowymi, w celu manipulacji robotami indeksującymi. Prowadzi to do używania fraz w bardzo nienaturalny sposób, co jest źle odbierane zarówno przez użytkowników, jak i wyszukiwarki.
- Podstępne budowanie linków. Techniki Black Hat SEO dotyczące linków obejmują kupowanie lub sprzedawanie łączy w celu osiągnięcia wyższej pozycji w SERP. Nienaturalne linki lub te, które nie pochodzą z wartościowych stron są również elementem, który Google uznaje za próbę oszustwa.
- Ukrywanie treści. Ukrywanie linków lub fragmentów tekstu w treści w celu polepszenia rankingu w wyszukiwarce to kolejne działania manipulacyjne, które mogą zrujnować całą Twoją strategię. Przykładem tych technik jest używanie CSS do pozycjonowania treści poza wyświetlaczem, umieszczanie tekstu za obrazem, linkowanie do niezauważalnego znaku, używanie białego tekstu na białym tle itp. Zdecydowanie unikaj tych metod, gdyż, mimo że nie są widoczne dla użytkowników, wyszukiwarki łatwo je odkryją i ukarają.
- Maskowanie. Maskowanie to sposób prezentowania zawartości strony- pokazuje się ona inaczej robotowi indeksującemu Google, a inaczej użytkownikom. Polega to na przykład na umieszczaniu słów kluczowych na stronie tylko wtedy, gdy jest ona wyświetlana wyszukiwarkom celem zdobycia wyższej pozycji w rankingu.
- Nadmierne strony przejściowe. Strony przejściowe są podobne do techniki maskowania, ponieważ są stosowane do pozycjonowania dla określonych słów kluczowych, ale następnie przekierowują użytkowników do innego miejsca.
- Podejrzane przekierowania. Przekierowanie występuje, gdy użytkownik klika w adres URL, po czym jest wysyłany do innego. Przekierowania są akceptowaną przez Google metodą organizowania stron, lecz przekierowania Black Hat SEO manipulują systemem wyszukiwarek, pokazując im jedną, korzystnie wpływającą na pozycję witryny rzecz, a następnie wysyłają użytkowników gdzie indziej.
- Scraping treści. Scraping jest podobny do duplikacji, ponieważ powiela zawartość, często z wprowadzeniem niewielkich zmian. Przykładem takiego działania może być kopiowanie i ponowne publikowanie niepowiązanych treści, nieznaczne ich modyfikowanie lub uzupełnianie o zdjęcia, które nie wnoszą żadnej wartości w eksplorowanie użytkownika.
- Złośliwe oprogramowania. Rozpowszechnianie oprogramowania lub treści, które nie są zgodne z Zasadami Google dotyczącymi bezpieczeństwa w sieci, będzie skutkować bardzo poważnymi karami. Chodzi tu na przykład o zmianę preferencji wyszukiwania bez świadomej zgody, manipulowanie lokalizacją treści oraz instalowanie programów szpiegujących czy wirusów.
- Spam. Nawet jeśli masz wartościową witrynę, nadal jest ona narażona na spam od złośliwych użytkowników, zwłaszcza jeśli umożliwisz im dodawanie treści lub tworzenie nowych podstron. Jeśli okaże się, że Twoja witryna zawiera zbyt dużo bezwartościowego contentu generowanego przez użytkowników, Google uzna ją za wyjątkowo niskiej jakości i nie wyświetli jej na liście wyników wyszukiwania.
Umów się na darmowy audyt Twojej strony
Podsumowanie
Widzisz już pewnie, jakie szkody może wyrządzić korzystanie z podstępnych taktyk Black Hat SEO. Unikaj więc ich jak tylko możesz, aby utrzymać zaufanie użytkowników i nie narażać się na kary od Google, które mogą się okazać naprawdę bolesne. Wykorzystaj optymalizację treści, która pozwoli Ci stanąć na czele listy wyników wyszukiwania bez użycia jakichkolwiek oszustw, dzięki czemu utrzymasz tę pozycję na bardzo długo. W przypadku pytań nasza agencja SEO zaprasza do kontaktu.