Zauważyłeś spadki sprzedaży w swoim sklepie internetowym? Możliwe, że popełniasz kilka kluczowych błędów, które zniechęcają użytkowników do finalizacji zamówienia. Jako że działalność e-commerce wręcz roi się od pułapek, musisz być bardzo ostrożny, zarówno podczas tworzenia projektu witryny, jak i promowania jej zawartości w Internecie. Przedstawiam zestawienie najczęściej popełnianych błędów, przez które Twój sklep nie generuje satysfakcjonujących zysków. Być może popełniasz niektóre z nich?
Prosta odpowiedź brzmi: to zależy. Jeśli chcesz wyłącznie prowadzić biznes w sieci i nie zależy Ci na jego rozwoju, z pewnością ocenisz ten proces jako dość mało wymagający. Jeśli natomiast mierzysz nieco wyżej, chcesz stale pozyskiwać nowych klientów i generować większe zyski, prawdopodobnie uznasz e-commerce za jedno z największych wyzwań w swoim życiu. Dlaczego?
Prowadzenie skutecznego sklepu internetowego jest aktualnie trudniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Jeszcze kilkanaście lat temu obszar e-commerce nie był aż tak rozwinięty, a przedsiębiorcy mogli dość łatwo wyróżnić się wśród nielicznych rywali w branży. Obecnie sprawa jest jednak nieco bardziej skomplikowana.
Wysoka konkurencyjność, rosnące oczekiwania konsumentów, dynamiczny postęp technologiczny, regularne modyfikacje algorytmów wyszukiwarek oraz coraz większe ograniczenia związane z ochroną danych osobowych sprawiają, że prowadzenie biznesu online stało się nie tylko droższe, ale też znacznie bardziej czasochłonne. Z pewnością zauważyłeś, że uzyskanie satysfakcjonujących efektów wymaga więcej zaangażowania i pracy, a pierwsze rezultaty nie pojawiają się od razu.
Najgorsze, co możesz zrobić w tej sytuacji, to dodatkowe utrudnianie sobie działań związanych ze sprzedażą w sieci za sprawą kilku prostych błędów. Na czym polegają i jak ich uniknąć? Już wyjaśniam.
Oto kilka najczęściej popełnianych błędów, które negatywnie wpływają na sprzedaż online. Sprawdź koniecznie, czy sam ich nie popełniasz.
Z pewnością wiesz, że podstawą każdej strategii marketingowej jest poprawne określenie grupy docelowej. Jeśli skierujesz przekaz do właściwych odbiorców, sprzedaż wzrośnie. Musisz wiedzieć, kim są Twoi klienci, czego oczekują, jakie mają zainteresowania i problemy. Jakie błędy możesz popełnić podczas określania grupy docelowej?
Wygląd strony internetowej to jeden z najważniejszych aspektów z punktu widzenia Twoich klientów. Pamiętaj, że najważniejsze jest pierwsze wrażenie. Jeśli nie przyciągniesz uwagi odbiorców od razu po wyświetleniu witryny, szanse na sprzedaż będą dość niskie. Zadbaj wówczas o nowoczesność, dostosowanie formy do bieżących oczekiwań konsumentów, czytelność i przejrzystość. Dobrze dobrana kolorystyka, wysoka jakość zdjęć i właściwy podział tekstu to najlepsze, co możesz zaoferować swoim odbiorcom.
Pamiętaj, że estetyka to nie wszystko. Aby zdobyć zaufanie klientów i ułatwić im podejmowanie pożądanych działań, upewnij się, że Twoja strona uwzględnia istotne aspekty UX. Dość powszechnym błędem jest stosowanie innowacyjnych rozwiązań, które z reguły są rozumiane wyłącznie przez młodszą część społeczeństwa. W swoich działaniach nie możesz jednak zapomnieć o osobach starszych, których kompetencje cyfrowe często nie dorównują młodemu pokoleniu. Zadbaj wówczas o takie aspekty, jak łatwy kontakt z obsługą, wygodne opcje płatności i dostawy oraz stwórz proste formularze.
Bezpieczeństwo w sieci to coś, na co użytkownicy zwracają szczególną uwagę. Jeśli wzbudzisz ich wątpliwości, nie tylko nie zdecydują się na zakup, ale też zrezygnują z ponownych odwiedzin Twojego sklepu. Zaimplementuj więc protokół HTTPS oraz certyfikat SSL. Dzięki temu użytkownicy nie trafią na niepokojący komunikat o niezabezpieczonej witrynie, a Twój sklep zyska większą widoczność w wynikach wyszukiwania Google. Upewnij się też, że wszelkie regulaminy, zasady i dane kontaktowe na Twojej stronie są dobrze widoczne.
Jakość treści bezpośrednio wpływa na zaufanie klientów i ich skłonność do zakupu. Aby poprawić doświadczenia odbiorców i zwiększyć szanse na finalizację transakcji, stwórz kompleksowe opisy swoich produktów, dostosuj zdjęcia, opracuj atrakcyjną szatę graficzną oraz zaprezentuj użytkownikowi wartości, jakie otrzyma dzięki skorzystaniu z Twojej oferty. Pamiętaj, aby opis był jak najdokładniejszy, uwzględniał materiał, wygląd, kolor oraz funkcje danego przedmiotu. Dzięki temu odbiorca nie będzie miał żadnych wątpliwości co do tego, że to właśnie Twój produkt jest najlepszy na rynku.
Pewnie wiesz, że większość użytkowników dokonuje zakupów z poziomu swoich telefonów komórkowych. Upewnij się więc, że Twoja strona jest responsywna, czytelna i funkcjonalna zarówno na komputerach stacjonarnych, jak i smartfonach czy tabletach. Najczęściej popełniane błędy w tym zakresie to zbyt duża liczba wyskakujących okienek, powolny czas ładowania, nieczytelność treści czy brak użyteczności przycisków CTA.
Czas to pieniądz. Jeśli od jakiegoś czasu działasz w Internecie, zgodzisz się z tym stwierdzeniem. Pamiętaj więc, że Twoja strona internetowa powinna być maksymalnie szybka i łatwo dostępna. O ile nowoczesne rozwiązania, wtyczki społecznościowe, zdjęcia, wideo i animacje korzystnie wpływają na wrażenie użytkowników, znacznie spowalniają witrynę i zwiększają czas oczekiwania na dostęp do jej zawartości. Jest to jeden z najpoważniejszych błędów, które zniechęcają użytkowników do nawiązania z Twoją marką długotrwałej relacji.
Aby przyspieszyć witrynę, pozbądź się zbędnych treści, skompresuj obrazy, usuń niepotrzebne pliki oraz zmień usługi hostingu, jeśli jest to konieczne.
Klient odwiedzający Twój sklep ma prosty cel: znaleźć produkt i go kupić. Zbyt długa ścieżka zakupowa może go skutecznie zniechęcić, przez co nie tylko nie sfinalizuje transakcji, ale też przejdzie do oferty konkurencji i prawdopodobnie nie zainteresuje się już Twoją marką. Aby uniknąć tego problemu, zaprezentuj odbiorcy przejrzyste zasady transakcji dotyczące między innymi polityki zwrotów czy sposobów płatności. Upewnij się też, że formularz zamówienia jest maksymalnie prosty i krótki oraz zlikwiduj konieczność zakładania konta. W ramach optymalizacji ścieżki zakupowej dodaj także opcję automatycznego zapisywania koszyka, aby osoba, która odwiedziła Twój sklep, korzystając z komputera stacjonarnego, mogła dokończyć zakupy na innym urządzeniu.
Z badań wynika, że użytkownicy ufają internetowym opiniom tak samo, jak rekomendacjom znajomych. Kilka pozornie mało znaczących negatywnych komentarzy może zatem bardzo niekorzystnie wpłynąć na zyskowność Twojego biznesu. Chcesz zadbać o swoją reputację i nawiązać trwałe relacje z rynkiem docelowym? Uwzględnij w strategii działania mające na celu zbudowanie wiarygodności i pozyskanie pozytywnych opinii od obecnych klientów.
Trudno jest jednak uniknąć niezadowolenia odbiorców, szczególnie tych najbardziej wymagających. Jeśli zidentyfikujesz negatywną recenzję, postaraj się łagodnie rozwiązać problem i zaoferować pomoc przy ponownych zakupach. Pamiętaj także o zachęcaniu klientów do wystawiania opinii poprzez oferowanie im drobnych rabatów czy organizowanie konkursów.
W tym przypadku stwierdzenie im więcej, tym lepiej jest jak najbardziej uzasadnione. Niektórzy konsumenci posługują się wyłącznie kartą bankową, inni płacą blikiem, a jeszcze inni preferują tradycyjne przelewy. Twoim zadaniem jest udostępnienie użytkownikom szerokiego wachlarza płatności do wyboru. Nie zapominaj też o różnych opcjach dostawy. Jeśli bowiem klient nie znajdzie rozwiązania spełniającego jego oczekiwania, prawdopodobnie zrezygnuje z zakupu i skorzysta z usług firmy, która zaspokoi jego potrzeby.
Jeśli chcesz zadbać o zyskowność e-commerce w dłuższej perspektywie, postaw na pozycjonowanie swojego sklepu internetowego. Wysoka pozycja w wyszukiwarce to jeden z najlepszych sposobów na pozyskiwanie nowych klientów, utrzymywanie obecnych i zwiększanie obrotów biznesu. Aby poprawić widoczność sklepu w Google, zastosuj się do powszechnie obowiązujących zasad SEO. Zoptymalizuj treści pod kątem popularnych słów kluczowych, zbuduj bazę wartościowych linków zwrotnych, zadbaj o techniczną strukturę witryny i popraw jakość contentu. Brak działań z zakresu SEO to poważny błąd, który uniemożliwi Ci budowanie pozytywnego wizerunku marki w sieci. Jeśli użytkownicy nie znajdą Cię na pierwszej stronie wyników wyszukiwania, prawdopodobieństwo tego, że wysilą się na dalsze poszukiwania i dokonają zakupu, będzie niemal zerowe.
Wspomniałam już o szeregu błędów, które dotyczą w głównej mierze działań związanych z marketingiem i projektowaniem sklepu internetowego. W tym zestawieniu brakuje więc tylko kilku słów o analizie efektywności prowadzonych działań. Pamiętaj, że jako właściciel e-commerce masz nieco inne spojrzenie niż Twoi klienci. To, co Tobie wydaje się skuteczne, na odbiorcach może nie wywrzeć pozytywnego wrażenia. Stale badaj więc rentowność podejmowanych działań, identyfikuj wszelkie błędy, optymalizuj obszary niespełniające określonych założeń oraz wyciągaj wnioski, dzięki którym Twoje przyszłe działania zaprocentują zwiększeniem zysków.
E-commerce to przestrzeń pełna pułapek. Jeden mały błąd może zaważyć o Twoim sukcesie. Niestety, realizując wiele procesów jednocześnie, analizując sprzedaż, prowadząc działania marketingowe i zarządzając finansami, łatwo o pomyłki. O ile każdą z nich możesz łatwiej bądź trudniej naprawić, pamiętaj, że lepiej zapobiegać niż leczyć.
Aby uniknąć wszelkich problemów i zadbać o swój wizerunek w sieci, postaw na wiedzę i doświadczenie profesjonalnej agencji marketingowej. Współpracując z ekspertami, zmniejszysz ryzyko wystąpienia wszelkich problemów oraz zaoszczędzisz mnóstwo czasu, który w tym pędzącym świecie jest na wagę złota.
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.