Zapytaj o ofertę
12 błędów, przez które Twój sklep nie przynosi zysków
  • ICEA
  • /
  • Blog
  • /
  • 12 błędów, przez które Twój sklep nie przynosi zysków

12 błędów, przez które Twój sklep nie przynosi zysków

10 min. czytania

Zauważyłeś spadki sprzedaży w swoim sklepie internetowym? Możliwe, że popełniasz kilka kluczowych błędów, które zniechęcają użytkowników do finalizacji zamówienia. Jako że działalność e-commerce wręcz roi się od pułapek, musisz być bardzo ostrożny, zarówno podczas tworzenia projektu witryny, jak i promowania jej zawartości w Internecie. Przedstawiam zestawienie najczęściej popełnianych błędów, przez które Twój sklep nie generuje satysfakcjonujących zysków. Być może popełniasz niektóre z nich?

Czy sprzedaż online jest łatwa?

Prosta odpowiedź brzmi: to zależy. Jeśli chcesz wyłącznie prowadzić biznes w sieci i nie zależy Ci na jego rozwoju, z pewnością ocenisz ten proces jako dość mało wymagający. Jeśli natomiast mierzysz nieco wyżej, chcesz stale pozyskiwać nowych klientów i generować większe zyski, prawdopodobnie uznasz e-commerce za jedno z największych wyzwań w swoim życiu. Dlaczego?

Prowadzenie skutecznego sklepu internetowego jest aktualnie trudniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Jeszcze kilkanaście lat temu obszar e-commerce nie był aż tak rozwinięty, a przedsiębiorcy mogli dość łatwo wyróżnić się wśród nielicznych rywali w branży. Obecnie sprawa jest jednak nieco bardziej skomplikowana.

Wysoka konkurencyjność, rosnące oczekiwania konsumentów, dynamiczny postęp technologiczny, regularne modyfikacje algorytmów wyszukiwarek oraz coraz większe ograniczenia związane z ochroną danych osobowych sprawiają, że prowadzenie biznesu online stało się nie tylko droższe, ale też znacznie bardziej czasochłonne. Z pewnością zauważyłeś, że uzyskanie satysfakcjonujących efektów wymaga więcej zaangażowania i pracy, a pierwsze rezultaty nie pojawiają się od razu.

Najgorsze, co możesz zrobić w tej sytuacji, to dodatkowe utrudnianie sobie działań związanych ze sprzedażą w sieci za sprawą kilku prostych błędów. Na czym polegają i jak ich uniknąć? Już wyjaśniam.

Najczęstsze błędy w e-commerce

Oto kilka najczęściej popełnianych błędów, które negatywnie wpływają na sprzedaż online. Sprawdź koniecznie, czy sam ich nie popełniasz.

Źle dobrana grupa docelowa

Z pewnością wiesz, że podstawą każdej strategii marketingowej jest poprawne określenie grupy docelowej. Jeśli skierujesz przekaz do właściwych odbiorców, sprzedaż wzrośnie. Musisz wiedzieć, kim są Twoi klienci, czego oczekują, jakie mają zainteresowania i problemy. Jakie błędy możesz popełnić podczas określania grupy docelowej?

  • Zbyt szeroka lub zbyt wąska grupa docelowa – skup się wyłącznie na osobach, które rzeczywiście są zainteresowane Twoją ofertą. W przeciwnym razie zmarnujesz tylko swój czas i pieniądze.
  • Brak dostosowania przekazu do potencjalnych klientów – pamiętaj, że zupełnie inne oczekiwania mają kobiety, mężczyźni, dzieci, sportowcy i każda inna grupa. Musisz im przedstawić korzyści swojego produktu, tak aby trafiły w ich preferencje.
  • Nieodpowiedni kanał – twórz i publikuj treści tam, gdzie są Twoi klienci. Przeprowadź dokładne badania rynku i ustal, jakie miejsca są najczęściej odwiedzane przez Twoją grupę docelową.

Nieatrakcyjna strona

Wygląd strony internetowej to jeden z najważniejszych aspektów z punktu widzenia Twoich klientów. Pamiętaj, że najważniejsze jest pierwsze wrażenie. Jeśli nie przyciągniesz uwagi odbiorców od razu po wyświetleniu witryny, szanse na sprzedaż będą dość niskie. Zadbaj wówczas o nowoczesność, dostosowanie formy do bieżących oczekiwań konsumentów, czytelność i przejrzystość. Dobrze dobrana kolorystyka, wysoka jakość zdjęć i właściwy podział tekstu to najlepsze, co możesz zaoferować swoim odbiorcom.

przykład strony ze źle dobraną kolorystyką i małą czytelnością

Nieużyteczny projekt

Pamiętaj, że estetyka to nie wszystko. Aby zdobyć zaufanie klientów i ułatwić im podejmowanie pożądanych działań, upewnij się, że Twoja strona uwzględnia istotne aspekty UX. Dość powszechnym błędem jest stosowanie innowacyjnych rozwiązań, które z reguły są rozumiane wyłącznie przez młodszą część społeczeństwa. W swoich działaniach nie możesz jednak zapomnieć o osobach starszych, których kompetencje cyfrowe często nie dorównują młodemu pokoleniu. Zadbaj wówczas o takie aspekty, jak łatwy kontakt z obsługą, wygodne opcje płatności i dostawy oraz stwórz proste formularze.

Niewiarygodny przekaz

Bezpieczeństwo w sieci to coś, na co użytkownicy zwracają szczególną uwagę. Jeśli wzbudzisz ich wątpliwości, nie tylko nie zdecydują się na zakup, ale też zrezygnują z ponownych odwiedzin Twojego sklepu. Zaimplementuj więc protokół HTTPS oraz certyfikat SSL. Dzięki temu użytkownicy nie trafią na niepokojący komunikat o niezabezpieczonej witrynie, a Twój sklep zyska większą widoczność w wynikach wyszukiwania Google. Upewnij się też, że wszelkie regulaminy, zasady i dane kontaktowe na Twojej stronie są dobrze widoczne.

przykład niezabezpieczonej domeny

Niskiej jakości treść

Jakość treści bezpośrednio wpływa na zaufanie klientów i ich skłonność do zakupu. Aby poprawić doświadczenia odbiorców i zwiększyć szanse na finalizację transakcji, stwórz kompleksowe opisy swoich produktów, dostosuj zdjęcia, opracuj atrakcyjną szatę graficzną oraz zaprezentuj użytkownikowi wartości, jakie otrzyma dzięki skorzystaniu z Twojej oferty. Pamiętaj, aby opis był jak najdokładniejszy, uwzględniał materiał, wygląd, kolor oraz funkcje danego przedmiotu. Dzięki temu odbiorca nie będzie miał żadnych wątpliwości co do tego, że to właśnie Twój produkt jest najlepszy na rynku.

Brak dostosowania do urządzeń mobilnych

Pewnie wiesz, że większość użytkowników dokonuje zakupów z poziomu swoich telefonów komórkowych. Upewnij się więc, że Twoja strona jest responsywna, czytelna i funkcjonalna zarówno na komputerach stacjonarnych, jak i smartfonach czy tabletach. Najczęściej popełniane błędy w tym zakresie to zbyt duża liczba wyskakujących okienek, powolny czas ładowania, nieczytelność treści czy brak użyteczności przycisków CTA.

Powolny czas ładowania

Czas to pieniądz. Jeśli od jakiegoś czasu działasz w Internecie, zgodzisz się z tym stwierdzeniem. Pamiętaj więc, że Twoja strona internetowa powinna być maksymalnie szybka i łatwo dostępna. O ile nowoczesne rozwiązania, wtyczki społecznościowe, zdjęcia, wideo i animacje korzystnie wpływają na wrażenie użytkowników, znacznie spowalniają witrynę i zwiększają czas oczekiwania na dostęp do jej zawartości. Jest to jeden z najpoważniejszych błędów, które zniechęcają użytkowników do nawiązania z Twoją marką długotrwałej relacji.

Aby przyspieszyć witrynę, pozbądź się zbędnych treści, skompresuj obrazy, usuń niepotrzebne pliki oraz zmień usługi hostingu, jeśli jest to konieczne.

Zbyt długa ścieżka zakupowa

Klient odwiedzający Twój sklep ma prosty cel: znaleźć produkt i go kupić. Zbyt długa ścieżka zakupowa może go skutecznie zniechęcić, przez co nie tylko nie sfinalizuje transakcji, ale też przejdzie do oferty konkurencji i prawdopodobnie nie zainteresuje się już Twoją marką. Aby uniknąć tego problemu, zaprezentuj odbiorcy przejrzyste zasady transakcji dotyczące między innymi polityki zwrotów czy sposobów płatności. Upewnij się też, że formularz zamówienia jest maksymalnie prosty i krótki oraz zlikwiduj konieczność zakładania konta. W ramach optymalizacji ścieżki zakupowej dodaj także opcję automatycznego zapisywania koszyka, aby osoba, która odwiedziła Twój sklep, korzystając z komputera stacjonarnego, mogła dokończyć zakupy na innym urządzeniu.

Negatywne opinie

Z badań wynika, że użytkownicy ufają internetowym opiniom tak samo, jak rekomendacjom znajomych. Kilka pozornie mało znaczących negatywnych komentarzy może zatem bardzo niekorzystnie wpłynąć na zyskowność Twojego biznesu. Chcesz zadbać o swoją reputację i nawiązać trwałe relacje z rynkiem docelowym? Uwzględnij w strategii działania mające na celu zbudowanie wiarygodności i pozyskanie pozytywnych opinii od obecnych klientów.

Trudno jest jednak uniknąć niezadowolenia odbiorców, szczególnie tych najbardziej wymagających. Jeśli zidentyfikujesz negatywną recenzję, postaraj się łagodnie rozwiązać problem i zaoferować pomoc przy ponownych zakupach. Pamiętaj także o zachęcaniu klientów do wystawiania opinii poprzez oferowanie im drobnych rabatów czy organizowanie konkursów.

Zbyt mało opcji dostawy i płatności

W tym przypadku stwierdzenie im więcej, tym lepiej jest jak najbardziej uzasadnione. Niektórzy konsumenci posługują się wyłącznie kartą bankową, inni płacą blikiem, a jeszcze inni preferują tradycyjne przelewy. Twoim zadaniem jest udostępnienie użytkownikom szerokiego wachlarza płatności do wyboru. Nie zapominaj też o różnych opcjach dostawy. Jeśli bowiem klient nie znajdzie rozwiązania spełniającego jego oczekiwania, prawdopodobnie zrezygnuje z zakupu i skorzysta z usług firmy, która zaspokoi jego potrzeby.

przykład wielu opcji dostawy do wyboru

Brak działań z zakresu SEO

Jeśli chcesz zadbać o zyskowność e-commerce w dłuższej perspektywie, postaw na pozycjonowanie swojego sklepu internetowego. Wysoka pozycja w wyszukiwarce to jeden z najlepszych sposobów na pozyskiwanie nowych klientów, utrzymywanie obecnych i zwiększanie obrotów biznesu. Aby poprawić widoczność sklepu w Google, zastosuj się do powszechnie obowiązujących zasad SEO. Zoptymalizuj treści pod kątem popularnych słów kluczowych, zbuduj bazę wartościowych linków zwrotnych, zadbaj o techniczną strukturę witryny i popraw jakość contentu. Brak działań z zakresu SEO to poważny błąd, który uniemożliwi Ci budowanie pozytywnego wizerunku marki w sieci. Jeśli użytkownicy nie znajdą Cię na pierwszej stronie wyników wyszukiwania, prawdopodobieństwo tego, że wysilą się na dalsze poszukiwania i dokonają zakupu, będzie niemal zerowe.

Brak analizy efektywności prowadzonej strategii

Wspomniałam już o szeregu błędów, które dotyczą w głównej mierze działań związanych z marketingiem i projektowaniem sklepu internetowego. W tym zestawieniu brakuje więc tylko kilku słów o analizie efektywności prowadzonych działań. Pamiętaj, że jako właściciel e-commerce masz nieco inne spojrzenie niż Twoi klienci. To, co Tobie wydaje się skuteczne, na odbiorcach może nie wywrzeć pozytywnego wrażenia. Stale badaj więc rentowność podejmowanych działań, identyfikuj wszelkie błędy, optymalizuj obszary niespełniające określonych założeń oraz wyciągaj wnioski, dzięki którym Twoje przyszłe działania zaprocentują zwiększeniem zysków.

Jak zwiększyć zyskowność sklepu internetowego?

E-commerce to przestrzeń pełna pułapek. Jeden mały błąd może zaważyć o Twoim sukcesie. Niestety, realizując wiele procesów jednocześnie, analizując sprzedaż, prowadząc działania marketingowe i zarządzając finansami, łatwo o pomyłki. O ile każdą z nich możesz łatwiej bądź trudniej naprawić, pamiętaj, że lepiej zapobiegać niż leczyć.

Aby uniknąć wszelkich problemów i zadbać o swój wizerunek w sieci, postaw na wiedzę i doświadczenie profesjonalnej agencji marketingowej. Współpracując z ekspertami, zmniejszysz ryzyko wystąpienia wszelkich problemów oraz zaoszczędzisz mnóstwo czasu, który w tym pędzącym świecie jest na wagę złota.

Zamów bezpłatny audyt SEO.
Dowiedz się, co w pozycjonowaniu Twojej strony możemy zrobić lepiej. Umów się na niezobowiązujące spotkanie z naszym specjalistą.

    Dziękujemy za wiadomość!

    Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.

    Do usłyszenia!

    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 . Liczba ocen: 3
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    *

    *

    2 + 14 =

    Blog

    Dzielimy się tym, co wiemy i co umiemy.

    Customer Success w agencji digitalowej
    Customer Success w agencji digitalowej
    Customer Success to nieocenione wsparcie w zakresie posprzedażowej obsługi klienta. Czym zajmuje się ten dział i dlaczego warto mieć go w swojej firmie?
    Handel społecznościowy i jego wpływ na e-commerce
    Handel społecznościowy i jego wpływ na e-commerce
    Myślałeś kiedyś, aby promować swoją firmę w mediach społecznościowych? Zobacz, jak proste może być tworzenie reklam w social mediach!
    Przyszłość e-commerce: handel konwersacyjny
    Przyszłość e-commerce: handel konwersacyjny
    Handel konwersacyjny rewolucjonizuje e-commerce, a kluczową rolę w tym procesie odgrywa sztuczna inteligencja (AI). Poznaj potencjał nowych technologii, zrozum znaczenie […]
    Przeprowadzimy dla Ciebie darmowy audyt e-commerce.

    W trakcie konsultacji wideo z analitykiem wzrostu:

    • Otrzymasz raport widoczności Twojej strony internetowej.
    • Omówimy efektywność Twoich obecnych kampanii reklamowych.
    • Skoncentrujemy się na analizie doświadczenia użytkownika na Twojej stronie e-commerce.
    Umów się na spotkanie
    Paweł Borowik Head of Sales
    Paweł Borowik
    Head of Sales
    Paweł Borowik
    Head of Sales
    Paweł Borowik Head of Sales
    Dowiedz się, jak możemy zwiększyć efektywność rozwoju Twojej platformy e-commerce.
    Zamów bezpłatny audyt e-commerce. Skontaktujemy się z Tobą, aby umówić Cię na niezobowiązującą konsultację z naszym analitykiem.

      Twoja rola w firmie
      Twoja rola w firmie
      Dziękujemy za wiadomość!

      Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.

      Do usłyszenia!

      Dołącz do newslettera
      Solidna dawka wiedzy co dwa tygodnie na Twoim mailu.