Zapytaj o ofertę

Co to jest infinite scroll i jak wpływa na SEO?

6 min czytania
Co to jest infinite scroll i jak wpływa na SEO?
Kategoria Pozycjonowanie

Przypomnij sobie swoje ulubione sposoby na surfowanie po sieci i poszukiwanie informacji. Im strona ładuje się szybciej, tym lepiej. Im mniej klikania, tym lepiej. Jak widać, cenimy sobie wygodę, co z punktu widzenia SEO jest szczególnie ważne pod kątem optymalizacji UX. Jednym z ciekawszych rozwiązań, do których coraz częściej sięgają właściciele stron internetowych, jest infinite scroll. Czym jest oraz w jaki sposób zaimplementować je na własnej witrynie?

Spis treści:

Infinite scroll – co to takiego?

To jeden z najpopularniejszych sposobów wyświetlania i ładowania treści na stronach oraz w aplikacjach internetowych. Mechanizm ten wykorzystywany jest w celu zmaksymalizowania pozytywnych wrażeń użytkowników, czyli poprawy wygody poruszania się po stronie bez konieczności klikania w kolejne podstrony, które muszą dodatkowo się załadować. Brzmi to wspaniale, intuicyjnie, wygodnie, prosto, a jednak może okazać się, że roboty wyszukiwarek niekiedy mogą mieć z tym problem.

Gdzie wykorzystywane jest nieskończone przewijanie?

Nie każda strona internetowa będzie potrzebować takiego rozwiązania. Jest ono wykorzystywane przede wszystkim w mediach społecznościowych, takich jak: Facebook, Instagram, TikTok, LinkedIn, Twitter czy Pinterest. Celem jest udostępnienie odbiorcy jak największej ilości treści w wygodny, intuicyjny sposób.

Zalety i wady infinite scroll

Niewątpliwymi korzyściami tego rozwiązania są szybkość oraz wygoda. Każde kliknięcie wiąże się z wydłużonym czasem ładowania, a to często powoduje u użytkowników frustrację, co może skutkować zwiększeniem współczynnika odrzuceń. Długi tekst podzielony na kilka bloków często jest mało czytelny.

Ponadto infinite scroll jest bardzo dobrym rozwiązaniem dla stron mobilnych, co ma uprościć korzystanie z witryny na mniejszym ekranie.

Niestety metoda ta ma również wady. Z punktu widzenia SEO nie ma gwarancji, że robot sieciowy, zajmujący się indeksowaniem witryny, obejrzy ją w całości. Algorytmy mają problemy z odczytywaniem treści dynamicznych. Wiąże się to z faktem, iż Googleboty nie podejmują się interakcji w taki sposób, jak użytkownicy. Dodatkowo błędnie zaimplementowane przewijanie może negatywnie wpływać na wydajność witryny oraz szybkość ładowania treści.

Z punktu widzenia sklepów internetowych problemem będzie brak stopki, czyli miejsca zawierającego dane kontaktowe, numer konta czy odnośnik do social mediów. Można to jednak rozwiązać, przenosząc te informacje w inne miejsce, np. do paska bocznego bądź górnego lub też zaimplementować przycisk “Załaduj więcej”.

Infinite scroll a paginacja

Paginacja to stronicowanie. Występuje najczęściej na blogach oraz w sklepach internetowych. Jej celem jest lepsze znawigowanie strony, a także uporządkowanie znajdującej się na niej treści. Metoda ta dzieli witrynę na kolejne podstrony. Użytkownik doskonale wie, ile kroków musi jeszcze wykonać, aby dotrzeć do końca. Całość jest więc dużo bardziej transparentna. Dlaczego? Wyobraź sobie, że szukasz butów. Niekończące się scrollowanie w pewnym momencie wywołałby frustrację, bowiem utonąłbyś w morzu produktów.

Infinite scroll lepiej sprawdzi się w przypadku stron z ogromną ilością contentu, co będzie mieć pozytywny wpływ na interakcję użytkownika z witryną, a co za tym idzie – również na konwersję. Jeśli więc stawiasz przede wszystkim na materiały wizualne, obrazy bądź wideo, jest to dużo lepsze rozwiązanie.

Scrolling w kontekście SEO

Strona wykorzystująca nieskończone przewijanie może stanowić prawdziwe wyzwanie pod kątem optymalizacji. Chodzi bowiem o indeksowanie, czyli proces pozwalający robotom przeszukać witrynę, ocenić ją, umieścić w indeksie Google, a w konsekwencji zaprezentować w SERP-ach. Wyszukiwarka nie zezwala na pobieranie JavaScript, aby wyświetlić treść znajdującą się na stronie po przewinięciu. Można to jednak rozwiązać.

Roboty sieciowe będą mogły dotrzeć do wszystkich elementów linkowanych z podstrony posiadającej infinite scroll, kiedy równocześnie generowana będzie paginacja. Jak to zrobić?

  1. Podziel stronę na części składowe, które będą widoczne i dostępne przy wyłączonej usłudze JS. Warto wybrać w tym celu konkretną liczbę elementów mających znaleźć się na podstronie, aby miały szansę szybciej się ładować.
  2. Stwórz adresy URL o strukturze, która będzie obsługiwać infinite scroll.
  3. Skonfiguruj paginację, dodając do sekcji rel = „next” i rel = „prev”. Dodanie tych kodów zapewni indeksowanie zawartości każdej strony przez roboty.
  4. Użyj funkcji pushState na stronie z nieskończonym przewijaniem.
  5. Sprawdź, czy zaimplementowane elementy działają poprawnie.

Doomscrolling – niebezpieczeństwo czyhające na współczesnych użytkowników sieci

Łatwość, z jaką możemy przewijać kolejne treści, bywa niestety zwodnicza. Coraz więcej osób wystawia się na nadmierną ekspozycję ekranów, a co gorsza małowartościowych treści. Termin doomscrollingu pojawił się po raz pierwszy w 2018 roku na Twitterze, chociaż zjawisko to jest znane już od lat 70. ubiegłego wieku. O doomscrollingu stało się głośniej podczas pandemii COVID-19. Każdego dnia wyszukiwano tysiące informacji na temat chorych, zakażonych, kolejnych obostrzeń – a wszystkie te treści coraz gorzej wpływały na samopoczucie przebywających w domach ludzi.

Problem tego zjawiska polega na tym, że czytelnicy tworzą zniekształconą wizję świata, w której oceniają realną rzeczywistość w sposób nad wyraz negatywny. Wiąże się to z tworzeniem na stronach thin contentu, czyli treści niezbyt wartościowych dla odbiorców. Scrollując bez końca, szybko można przyswoić tego typu negatywne treści i wręcz nimi przesiąknąć. W konsekwencji pojawia się problem uzależnienia od telefonu, a przez to trudności z zasypianiem, uczucie permanentnego zmęczenia, stresu czy pogorszenia funkcji poznawczych.

Umów się na darmowy audyt Twojej strony
DARMOWY AUDYT SEO

Słowo na koniec

Infinite scroll to świetne rozwiązanie, jednak nie każda strona powinna po nie sięgać. Należy realnie ocenić potrzeby witryny, a przede wszystkim oczekiwania użytkowników, zadając sobie pytanie, które rozwiązanie będzie dla nich bardziej przyjazne. Nie należy obawiać się jednak nieskończonego przewijania. To technika, która może naprawdę pozytywnie wpłynąć na User Experience. Trzeba jednak uważać, jakie treści się publikuje. Warto połączyć ich jakość z dobrem i bezpieczeństwem odbiorców.

Aleksandra Pietrzak
Copywriter
Kuratorka w Muzeum Narodowym w Poznaniu, absolwentka Historii Sztuki na Uniwersytecie Jagiellońskim i Sztuki Współczesnej na Uniwersytecie Pedagogicznym w Krakowie, kuratorka wystaw oraz autorka tekstów naukowych i popularno-naukowych. Miłośniczka sztuki, literatury współczesnej i podróży.
Zobacz również
Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
Umów się na bezpłatną konsultację i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.

Oceń tekst
Średnia ocen 5/5 | Liczba ocen: 9

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

Czym jest Direct Answers w Google?
Czym jest Direct Answers w Google?
Na osiągnięcie wysokiej pozycji w Google są trzy drogi. Na czym polega kampania oparta na Direct Answers w Google? Zobacz, kiedy warto w nią inwestować i jakie przynosi korzyści.
Jak korzystać z Google Analytics w kontekście działań SEO?
Jak korzystać z Google Analytics w kontekście działań SEO?
W jaki sposób analizować efektywność strony internetowej? Google Analytics jako źródło cennych informacji. Co warto wiedzieć o tej platformie?
Co to jest case study i jak je przygotować?
Co to jest case study i jak je przygotować?
Chcesz jak najlepiej zaprezentować rezultaty swojej pracy? Zależy Ci na przekonaniu klientów do skorzystania z Twoich usług? Mamy na to sposób!

Rozpocznij

od bezpłatnej
konsultacji SEO

Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

  • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
  • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
  • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
  • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

    Chcesz poznać
    ofertę?
    Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
    Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
    Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.
    Wysyłanie
    Masz pytania? Kliknij i skontaktuj się z nami telefonicznie lub poprzez czat!
    Rozpocznij chat
    Zamów rozmowę