Zapytaj o ofertę
Co to jest infinite scroll i jak wpływa na SEO?
  • ICEA
  • /
  • Blog
  • /
  • Co to jest infinite scroll i jak wpływa na SEO?

Co to jest infinite scroll i jak wpływa na SEO?

6 min. czytania

Przypomnij sobie swoje ulubione sposoby na surfowanie po sieci i poszukiwanie informacji. Im strona ładuje się szybciej, tym lepiej. Im mniej klikania, tym lepiej. Jak widać, cenimy sobie wygodę, co z punktu widzenia SEO jest szczególnie ważne pod kątem optymalizacji UX. Jednym z ciekawszych rozwiązań, do których coraz częściej sięgają właściciele stron internetowych, jest infinite scroll. Czym jest oraz w jaki sposób zaimplementować je na własnej witrynie?

Infinite scroll – co to takiego?

To jeden z najpopularniejszych sposobów wyświetlania i ładowania treści na stronach oraz w aplikacjach internetowych. Mechanizm ten wykorzystywany jest w celu zmaksymalizowania pozytywnych wrażeń użytkowników, czyli poprawy wygody poruszania się po stronie bez konieczności klikania w kolejne podstrony, które muszą dodatkowo się załadować. Brzmi to wspaniale, intuicyjnie, wygodnie, prosto, a jednak może okazać się, że roboty wyszukiwarek niekiedy mogą mieć z tym problem.

Gdzie wykorzystywane jest nieskończone przewijanie?

Nie każda strona internetowa będzie potrzebować takiego rozwiązania. Jest ono wykorzystywane przede wszystkim w mediach społecznościowych, takich jak: Facebook, Instagram, TikTok, LinkedIn, Twitter czy Pinterest. Celem jest udostępnienie odbiorcy jak największej ilości treści w wygodny, intuicyjny sposób.

Zalety i wady infinite scroll

Niewątpliwymi korzyściami tego rozwiązania są szybkość oraz wygoda. Każde kliknięcie wiąże się z wydłużonym czasem ładowania, a to często powoduje u użytkowników frustrację, co może skutkować zwiększeniem współczynnika odrzuceń. Długi tekst podzielony na kilka bloków często jest mało czytelny.

Ponadto infinite scroll jest bardzo dobrym rozwiązaniem dla stron mobilnych, co ma uprościć korzystanie z witryny na mniejszym ekranie.

Niestety metoda ta ma również wady. Z punktu widzenia SEO nie ma gwarancji, że robot sieciowy, zajmujący się indeksowaniem witryny, obejrzy ją w całości. Algorytmy mają problemy z odczytywaniem treści dynamicznych. Wiąże się to z faktem, iż Googleboty nie podejmują się interakcji w taki sposób, jak użytkownicy. Dodatkowo błędnie zaimplementowane przewijanie może negatywnie wpływać na wydajność witryny oraz szybkość ładowania treści.

Z punktu widzenia sklepów internetowych problemem będzie brak stopki, czyli miejsca zawierającego dane kontaktowe, numer konta czy odnośnik do social mediów. Można to jednak rozwiązać, przenosząc te informacje w inne miejsce, np. do paska bocznego bądź górnego lub też zaimplementować przycisk “Załaduj więcej”.

Infinite scroll a paginacja

Paginacja to stronicowanie. Występuje najczęściej na blogach oraz w sklepach internetowych. Jej celem jest lepsze znawigowanie strony, a także uporządkowanie znajdującej się na niej treści. Metoda ta dzieli witrynę na kolejne podstrony. Użytkownik doskonale wie, ile kroków musi jeszcze wykonać, aby dotrzeć do końca. Całość jest więc dużo bardziej transparentna. Dlaczego? Wyobraź sobie, że szukasz butów. Niekończące się scrollowanie w pewnym momencie wywołałby frustrację, bowiem utonąłbyś w morzu produktów.

Infinite scroll lepiej sprawdzi się w przypadku stron z ogromną ilością contentu, co będzie mieć pozytywny wpływ na interakcję użytkownika z witryną, a co za tym idzie – również na konwersję. Jeśli więc stawiasz przede wszystkim na materiały wizualne, obrazy bądź wideo, jest to dużo lepsze rozwiązanie.

Scrolling w kontekście SEO

Strona wykorzystująca nieskończone przewijanie może stanowić prawdziwe wyzwanie pod kątem optymalizacji, zwłaszcza jeśli chodzi o pozycjonowanie. Chodzi bowiem o indeksowanie, czyli proces pozwalający robotom przeszukać witrynę, ocenić ją, umieścić w indeksie Google, a w konsekwencji zaprezentować w SERP-ach. Wyszukiwarka nie zezwala na pobieranie JavaScript, aby wyświetlić treść znajdującą się na stronie po przewinięciu. Można to jednak rozwiązać.

Roboty sieciowe będą mogły dotrzeć do wszystkich elementów linkowanych z podstrony posiadającej infinite scroll, kiedy równocześnie generowana będzie paginacja. Jak to zrobić?

  1. Podziel stronę na części składowe, które będą widoczne i dostępne przy wyłączonej usłudze JS. Warto wybrać w tym celu konkretną liczbę elementów mających znaleźć się na podstronie, aby miały szansę szybciej się ładować.
  2. Stwórz adresy URL o strukturze, która będzie obsługiwać infinite scroll.
  3. Skonfiguruj paginację, dodając do sekcji rel = „next” i rel = „prev”. Dodanie tych kodów zapewni indeksowanie zawartości każdej strony przez roboty.
  4. Użyj funkcji pushState na stronie z nieskończonym przewijaniem.
  5. Sprawdź, czy zaimplementowane elementy działają poprawnie.

Doomscrolling – niebezpieczeństwo czyhające na współczesnych użytkowników sieci

Łatwość, z jaką możemy przewijać kolejne treści, bywa niestety zwodnicza. Coraz więcej osób wystawia się na nadmierną ekspozycję ekranów, a co gorsza małowartościowych treści. Termin doomscrollingu pojawił się po raz pierwszy w 2018 roku na Twitterze, chociaż zjawisko to jest znane już od lat 70. ubiegłego wieku. O doomscrollingu stało się głośniej podczas pandemii COVID-19. Każdego dnia wyszukiwano tysiące informacji na temat chorych, zakażonych, kolejnych obostrzeń – a wszystkie te treści coraz gorzej wpływały na samopoczucie przebywających w domach ludzi.

Problem tego zjawiska polega na tym, że czytelnicy tworzą zniekształconą wizję świata, w której oceniają realną rzeczywistość w sposób nad wyraz negatywny. Wiąże się to z tworzeniem na stronach thin contentu, czyli treści niezbyt wartościowych dla odbiorców. Scrollując bez końca, szybko można przyswoić tego typu negatywne treści i wręcz nimi przesiąknąć. W konsekwencji pojawia się problem uzależnienia od telefonu, a przez to trudności z zasypianiem, uczucie permanentnego zmęczenia, stresu czy pogorszenia funkcji poznawczych.

Słowo na koniec

Infinite scroll to świetne rozwiązanie, jednak nie każda strona powinna po nie sięgać. Należy realnie ocenić potrzeby witryny, a przede wszystkim oczekiwania użytkowników, zadając sobie pytanie, które rozwiązanie będzie dla nich bardziej przyjazne. Nie należy obawiać się jednak nieskończonego przewijania. To technika, która może naprawdę pozytywnie wpłynąć na User Experience. Trzeba jednak uważać, jakie treści się publikuje. Warto połączyć ich jakość z dobrem i bezpieczeństwem odbiorców.

Zamów bezpłatny audyt SEO.
Dowiedz się, co w pozycjonowaniu Twojej strony możemy zrobić lepiej. Umów się na niezobowiązujące spotkanie z naszym specjalistą.

    Dziękujemy za wiadomość!

    Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.

    Do usłyszenia!

    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 . Liczba ocen: 9
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    *

    *

    Blog

    Dzielimy się tym, co wiemy i co umiemy.

    Jak działają farmy linków?
    Jak działają farmy linków?
    Prawidłowo zbudowany profil linkowy przynosi wiele korzyści. W związku z tym właściciele witryn chętnie angażują się w wymianę odnośników między sobą.
    Jak działa Bing? Czym różni się od Google? Poznaj kluczowe różnice pozycjonowania.
    Jak działa Bing? Czym różni się od Google? Poznaj kluczowe różnice pozycjonowania.
    Na czym polega pozycjonowanie Bing? Czym różni się od SEO w Google? Jak wdrożyć skuteczną optymalizację? Dowiesz się tego w niniejszym artykule!
    Na czym polega błąd 410 oraz 404 na stronie?
    Na czym polega błąd 410 oraz 404 na stronie?
    Błędy HTTP na stronie mogą być zmorą każdego właściciela witryny internetowej. Należy poznać je wszystkie, aby móc sobie z nimi poradzić.
    Przeprowadzimy dla Ciebie darmowy audyt e-commerce.

    W trakcie konsultacji wideo z analitykiem wzrostu:

    • Otrzymasz raport widoczności Twojej strony internetowej.
    • Omówimy efektywność Twoich obecnych kampanii reklamowych.
    • Skoncentrujemy się na analizie doświadczenia użytkownika na Twojej stronie e-commerce.
    Umów się na spotkanie
    Paweł Borowik Head of Sales
    Paweł Borowik
    Head of Sales
    Paweł Borowik
    Head of Sales
    Paweł Borowik Head of Sales
    Dowiedz się, jak możemy zwiększyć efektywność rozwoju Twojej platformy e-commerce.
    Zamów bezpłatny audyt e-commerce. Skontaktujemy się z Tobą, aby umówić Cię na niezobowiązującą konsultację z naszym analitykiem.

      Twoja rola w firmie
      Twoja rola w firmie
      Dziękujemy za wiadomość!

      Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.

      Do usłyszenia!

      Dołącz do newslettera
      Solidna dawka wiedzy co dwa tygodnie na Twoim mailu.