Tworząc kampanię wizerunkowo-komunikacyjną, zależy Ci, aby dotarła ona do jak największego grona odbiorców. Skąd masz jednak pewność, że treści rzeczywiście trafiają do użytkowników i są przez nich właściwie odbierane? Istnieje metoda, dzięki której uzyskasz odpowiedzi na te pytania – współczynnik Open Rate. Czym jest, jak poznać swój wynik, a przede wszystkim, w jaki sposób go poprawić? Sprawdźmy.
Współczynnik Open Rate informuje, czy wysyłane odbiorcom wiadomości są przez nich wyświetlane. Można z niego skorzystać w przypadku kampanii reklamowej, newsletterów, wiadomości w komunikatorach, SMS czy powiadomieniach push.
Oblicza się go w bardzo prosty sposób. Wystarczy podzielić liczbę wyświetlanych maili przez liczbę wysłanych. Wynik tego wskaźnika podawany jest w procentach. Na przykład, wysłałeś wiadomość do 1000 odbiorców, z czego otworzyło ją 256 osób. Wówczas Open Rate będzie wynosić 25,6%.
Open Rate oblicza się na dwa sposoby. Pierwszym jest umieszczenie wskaźnika w wiadomości fragmentu kodu, który żąda wysłania niewielkiego pliku graficznego z serwera (tak zwanego piksela). Podczas otwarcia wiadomości system pobiera obrazek i dzięki temu wiemy, że wiadomość została wyświetlona. Drugi sposób to wykorzystanie linka w wiadomości – bez otwarcia wiadomości nie może on zostać kliknięty.
Uwaga: Niektóre programy do odczytu poczty e-mail domyślnie mogą blokować piksel, a co za tym idzie – Twój wynik OR nie będzie w pełni wiarygodny.
Przypadek 1: Urządzenie, na którym użytkownik korzysta z poczty, nie obsługuje wiadomości w formie HTML. Wówczas nie ma możliwości pobrania piksela.
Przypadek 2: Kiedy kampania składa się wyłącznie z tekstu, a brakuje w niej linków i obrazków.
Przypadek 3: Zdarza się, że odbiorca posiada panel podglądu wiadomości na poczcie e-mail. Pozwala on w automatyczny sposób na wyświetlanie wiadomości, bez jej pobierania. Open Rate nie zostaje wówczas zarejestrowany.
Na ostateczny wynik wskaźnika składa się kilka elementów, m.in.:
Warto pamiętać, że im większa baza, tym mniejszy współczynnik. Najważniejsze jest ścisłe dopasowanie do grupy odbiorców, ponieważ to właśnie na ich zainteresowaniu opiera się sukces kampanii.
W ogólnym rozrachunku można powiedzieć, że bardzo dobry wynik Open Rate wynosi powyżej 51%, przeciętny między 11-25%, a bardzo słaby – poniżej 10%.
Zanim zaczniemy myśleć o wdrażaniu strategii naprawczej, warto dowiedzieć się, co ma wpływ na wskaźnik Open Rate. Są to elementy, na których warto skupić się niezależnie od branży.
Ważny jest również adresat wiadomości. W niektórych branżach warto spersonalizować komunikat, np.: nie pisać “Firma X”, tylko “Tomasz z Firmy X”. Należy unikać zdrobnień, gdyż wyglądają one mało profesjonalnie i nie wzbudzają zaufania odbiorców.
Jednym z najważniejszych elementów jest jednak treść wiadomości. Musisz rozważyć, czego oczekiwaliby Twoi subskrybenci. Z jednej strony powinieneś zaprezentować się jako profesjonalista, z drugiej – nie możesz zapominać o zawarciu w przekazie elementu rozrywkowego. Musisz więc ustalić język, w jakim będziesz tworzyć komunikat oraz dobrać słowa kluczowe, które będą odpowiadać intencjom wyszukiwania użytkowników. Ludzkie oko bardzo szybko skanuje komunikat w poszukiwaniu znanych sobie haseł – kluczem jest więc stworzenie bazy fraz oraz uzupełnianie jej zgodnie z obowiązującymi trendami.
Wszystkie te elementy są niezwykle ważne, ponieważ odbiorca, który będzie znudzony bądź zmęczony wiadomością, szybko oznaczy ją jako spam. Wówczas Twoje kolejne komunikaty nie będą miały szans na dotarcie. Stracisz jednego z potencjalnych interesariuszy.
Współczynnik Open Rate jest pomocą, o której warto pamiętać, weryfikując skuteczność oraz efektywność własnej kampanii reklamowej. Nie należy jednak sztywno się go trzymać, bowiem podlega wielu zmiennym. Ważnym jest więc nieustanne monitorowanie i analizowanie wyników, a w razie potrzeby szybka zmiana strategii. Z pewnością jednak przestrzeganie zasad, którym podlega OR, przyda się również poza kampanią reklamową, a w całym procesie optymalizacji i pozycjonowania.
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.