cottonbro/pexels.com
Słowa kluczowe to podstawa strategii optymalizacji i pozycjonowania strony. O czym pamiętać, planując swoje działania? Czym jest zjawisko kanibalizacji?
Planujesz strategię optymalizacji strony? Pamiętaj o mocy słów kluczowych oraz zagrożeniach, które na Ciebie czekają. Nie daj się kanibalizacji słów.
Słowa kluczowe to święty Graal strategii pozycjonowania i optymalizacji strony internetowej. Na ich podstawie funkcjonują wszystkie wyszukiwarki internetowe, takie jak Google, Yahoo! czy Bing. Słowa są narzędziem w komunikacji z użytkownikami oraz robotami wyszukiwarek. Co zatem, jeśli wiele stron jest zoptymalizowanych pod to samo słowo i posiada te same treści? Dowiedz się, czym jest kanibalizacja słów oraz jak z nią walczyć, aby nie obniżyć swojej pozycji w rankingu.
Słowa kluczowe to słowa bądź frazy, które wpisywane są do wyszukiwarki przez użytkowników w zależności od ich intencji, a które są jednym z ważniejszych czynników rankingowych. Hasła te są głównym zainteresowaniem pozycjonerów stron.
Wyselekcjonowanie odpowiednich słów kluczowych pod kątem intencji docelowej grupy odbiorców jest niezwykle trudne, ale ma wpływ na efektywność działań strategicznych. Istnieje kilka typów fraz kluczowych:
Każdy z wyżej wymienionych rodzajów charakteryzuje się innym stopniem konkurencyjności. Istotna jest również częstotliwość wyszukiwania, która informuje nas o średniej miesięcznej liczbie wyszukiwań danego słowa. Można to w prosty sposób sprawdzić w panelu Google Search Console. Innym czynnikiem, który należy brać pod uwagę, jest sezonowość. Mowa tutaj o stronach typu e-Commerce, które oferują produkt w danej porze roku, w kontekście świąt czy wydarzeń.
W ocenie i tworzeniu bazy słów kluczowych przydatne okażą się narzędzia, takie jak wspomniane wcześniej Google Search Console, podpowiedzi organicznych wyszukiwań Google, Senuto, AnswerThePublic czy Screaming Frog. Musisz znaleźć dosłownie wszystkie słowa kluczowe, które mogą prowadzić odbiorcę na Twoją witrynę – mogą ich być więc tysiące. Sprawdź również słowa wykorzystywane przez konkurencję, a następnie stwórz grupy słów. Mając tak wielką bazę, nigdy nie zabraknie Ci pomysłu na nową strategię bądź udoskonalenie obecnej.
Do kanibalizacji słów kluczowych dochodzi w momencie, gdy więcej niż jedna podstrona (adres URL) jest sprofilowana pod tę samą frazę i posiada zbliżone tematycznie treści. W takiej sytuacji roboty wyszukiwarek są w kropce, nie wiedzą bowiem, która z podstron jest tą właściwą, którą powinno się pozycjonować wyżej. W efekcie strony skaczą w rankingu, przez co zmniejsza się ruch w witrynie i obniża współczynnik klikalności. W przypadku stron e-Commerce może to skutkować nawet spadkiem sprzedaży.
Źródło: Daria Shevtsova/pexels.com
Jednym z najpopularniejszych i najwygodniejszych sposobów monitorowania strategii słów kluczowych oraz potencjalnej kanibalizacji jest Google Search Console. Niestety każdy z adresów trzeba sprawdzać tam osobno.
Innym narzędziem jest Ahrefs. Z powodzeniem wykrywa ono wszelkie przejawy kanibalizacji. Po dodaniu adresów do domeny wystarczy przejść do sekcji „Organiczne słowa kluczowe”, dzięki temu znajdziemy te, które powtarzają się częściej niż raz.
Przydatne w tym kontekście może okazać się również Screaming Frog pozwalający wykryć zduplikowane znaczniki tytułowe. Jest to szczególnie przydatne dla sklepów internetowych.
Każda strona jest inna, ale istnieje kilka optymalnych rozwiązań, które pomogą Ci wyeliminować problem kanibalizacji słów kluczowych w obrębie domeny. Najlepszą metodą jest wcześniej wspomniany planer słów. Budując grupy słów, wiesz, które zostały już wykorzystane.
Jeśli znajdujesz wśród swoich podstron takie, które zawierają te same bądź zbliżone hasła, połącz je w jeden adres. Najlepszym sposobem jest sięgnięcie do przekierowania 301, ponieważ nie zaburzy ono widoczności w organicznych wynikach wyszukiwania. To rozwiązanie jest zasadne w przypadku stron produktowych.
W tym przypadku nadajesz większą wartość danej stronie za pomocą deklaracji canonical. Wówczas wybrana strona powinna pojawiać się w wynikach wyszukiwania, jednak praktyka ta nie jest gwarancją. Należy pamiętać, że deklaracja tagu jest jedynie sugestią dla wyszukiwarki, a nie nakazem.
Jeśli masz taką możliwość, najlepszym rozwiązaniem jest modyfikacja treści oraz haseł kluczowych. Przyniesie to dodatkowy ruch na stronie oraz wyeliminuje dublujące się treści. Postaw więc na oryginalne publikacje.
W skrajnych przypadkach, w których nie jesteśmy w stanie już nic więcej zrobić, najlepszym rozwiązaniem może okazać się usunięcie podstrony. Niemniej najpierw zaleca się wypróbowanie metod naprawczych.
Zjawisko to może mieć także pozytywny wpływ. W niektórych przypadkach, zwłaszcza w walce z konkurencją, pozwoli zwiększyć autorytet Twojej witryny. Może się zdarzyć, że wyszukiwarka pokaże kilka Twoich adresów na jedno zapytanie.
Wiesz już, jak ważne w budowaniu widoczności strony są słowa kluczowe. Podstawowym zagrożeniem w tym kontekście jest zjawisko kanibalizacji, jednak nie zawsze. Wniosek jest więc prosty: świadomy plan działania to podstawa długofalowej strategii. Zadbaj o odpowiednią widoczność w sieci oraz dopasowanie do algorytmów wyszukiwarek, w końcu najważniejsze są intencje naszych odbiorców.
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.
Dziękujemy za kontakt.
Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!
Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.