Zapytaj o ofertę
Co to jest domena?

Co to jest domena?

7 min. czytania

Domeną określa się adres strony internetowej. W niniejszym artykule dowiesz się, czym jest domena internetowa, jakie domeny są popularne oraz na co warto zwrócić uwagę wybierając domenę dla swojej strony internetowej.

Z jakich elementów składa się adres strony internetowej?

Domena internetowa to łatwa do zapamiętania nazwa, która odwołuje się do konkretnego adresu strony internetowej na serwerach. Działanie domen obsługuje DNS (Domain Name System), czyli system nazw domenowych. Do czego jest domena internetowa? Jednym z zadań jakie spełnia, jest tłumaczenie adresu IP (który jest mało intuicyjny z perspektywy internauty) na przyjazną nazwę w postaci np. twojastrona.pl. To znacznie ułatwia korzystanie z Internetu. Dzięki temu po wpisaniu w okno przeglądarki nazwy domeny pokazuje się strona. Jest to dużo łatwiejsze niż wpisywanie adresu IP składającego się z liczb. Na przykład 216.58.205.227 to adres IP strony Google.com. Z trzech pierwszych cyfr odczytamy, że domena internetowa znajduje się w USA. Kolejne dwie oznaczają miejscowość. W tym przypadku jest to Mountain View. Kolejne oznaczają organizację i komputer w tej organizacji. Potocznie przyjęło się, że: domeny internetowe, adres WWW i adres strony to to samo. Jednak w praktyce wygląda to nieco inaczej.

  • https:// – protokół
  • WWW – subdomena
  • Google – nazwa domeny internetowej
  • .com – domena internetowa najwyższego poziomu – TLD (Top Level Domain)

To, co najczęściej określa się adresem strony, jest nazwą domeny i Top Level Domain. Razem tworzą Root Domain.

Warto odnotować, że przedrostek „WWW” jest w rzeczywistości subdomeną i np. „www.adres.pl” oraz „adres.pl” mogą wskazywać na to, że nie jest to jedna witryna internetowa. Ma to znaczenie np. w kontekście pozycjonowania, gdyż wyszukiwarka postrzega stronę z przedrostkiem “WWW” oraz bez przedrostka jako odrębne strony.

Przykładową subdomeną jest np. play.google.com. Mówiąc najprościej, subdomena to unikalny adres internetowy utworzony w obrębie już istniejącej domeny głównej. Subdomeny działają jak odrębne adresy. Każda domena internetowa główna może mieć wiele subdomen, a każda z nich może kierować do innej usługi.

Protokół to sposób, w jaki przeglądarka łączy się ze stroną. Nie wchodząc w techniczne szczegóły, warto odnotować, że protokół może być szyfrowany (w takim wypadku przyjmuje postać https) lub nie być szyfrowany (w takim wypadku przyjmuje postać http). Wiąże się z tym również certyfikat SSL.

Sprawdź: Nowy podatek od reklamy: kto będzie musiał go zapłacić?

Jakie są popularne domeny internetowe (domena przykłady)?

Domeny najwyższego poziomu dzielą się na domeny funkcjonalne i krajowe.

Domeny internetowe krajowe są z reguły dwuliterowe i oznaczają nazwy poszczególnych krajów np.:

  • .pl – Polska
  • .us – Stany Zjednoczone
  • .co.uk – Wielka Brytania

Domeny funkcjonalne dzielą się na kilka grup. Wyróżniamy

  • .com – komercyjne
  • .biz – biznesowe
  • .gov – rządowe
  • .mil – militarne
  • .jobs – zatrudnienia
  • .travel – podróże
  • .coop – współpraca

Infrastrukturalne np.:

  • .arpa – infrastruktura sieciowa
  • .root – główne serwery DNS

Geograficzne np.:

  • .asia – Azja
  • .geo – geograficzne
  • .london – Londyn

Języki i społeczności np.:

  • .cat – Katalonia
  • .cym – język walijski

Inne

  • .kid – dziecięce
  • .xxx – erotyczne

Usługowe

  • .post – pocztowe

Czym się różni domena od hostingu? Co to jest domena i serwer?

Domena internetowa i hosting to dwa zupełnie oddzielne pojęcia. Domena internetowa to element adresu internetowego, dzięki któremu można otworzyć daną stronę WWW, wpisując adres w pasku przeglądarki.

Serwer (hosting) to natomiast miejsce, gdzie strona internetowa jest „fizycznie” przechowywana oraz miejsce, w którym można utworzyć skrzynkę mailową (poczta e-mail). Inaczej mówiąc, hosting to zasoby serwerowni udostępniane przez dostawcę usługi.

  • Usługi hostingowe z reguły różnią się różnymi parametrami. Są to między innymi: – maksymalne miejsce na dysku (które służy do przechowywania danych strony internetowej, zapisanych maili oraz innych dowolnych plików podobnie jak ma to miejsce na zwykłym dysku twardym),
  • maksymalny transfer (wpływa na to, jak dużo użytkowników w danym czasie może odwiedzić daną stronę internetową),
  • maksymalna ilość skrzynek e-mail (czasami ilość możliwych do założenia skrzynek pocztowych na jednym serwerze jest ograniczona a czasami jest nieograniczona),
  • maksymalna liczba kont FTP (konta FTP służą do przesyłania plików na serwer),
  • maksymalna liczba plików.

Co to jest domena e-mail?

Wykupując domenę, możemy nie tylko utworzyć pod wykupionym adresem stronę internetową, ale także korzystać z adresu email, który ma w swojej nazwie adres URL wykupionej domeny. W efekcie można mieć domenę email wspólną z nazwą firmy, czyli strony, np. jeśli masz stronę (oraz domenę internetową) o nazwie twojastrona.pl, to domena internetowa email może mieć postać kontakt@twojastrona.pl.

Aby możliwe było założenie skrzynki, potrzebne jest posiadanie serwera, na którym skrzynka będzie utrzymywana. Taką możliwość oferuje niemal każda firma hostingowa.

Jak wybrać dla siebie odpowiednią domenę internetową?

Myśląc o odpowiedniej domenie dla siebie lub zastanawiając się nad tym, czy warto postawić na przedłużenie domeny, warto mieć na uwadze fakt, czy (i w jaki sposób) będzie ona wpływać na promocję marki w Internecie. Poniżej przedstawiamy, na jakie elementy należy spojrzeć, wybierając jedną z domen internetowych.

Istotnym elementem, od którego należy rozpocząć poszukiwanie odpowiedniej domeny (mogą to być domeny globalne, domeny drugiego poziomu, domeny funkcjonalne itd.), jest wybór odpowiedniego TLD, czyli tak zwanej “końcówki”. Dla stron internetowych ukierunkowanych na polskojęzycznych internautów najlepszym wyborem wydaje się postawienie na stronę z końcówką .pl. Dalej może już odbyć się rejestracja domeny.

Poza tym warto zwrócić uwagę na poniższe rekomendacje:

  • wybierając nazwę domeny, powinna ona być łatwa do wpisania w oknie przeglądarki;
  • prosta do wypowiedzenia i szybko zapadająca w pamięć,
  • najlepiej gdy nie zawiera cyfr,
  • najlepiej gdy nie zawiera niestandardowych znaków (warto, aby nie pojawiały się znaki diakrytyczne),
  • często stosowane są myślniki, natomiast jeśli to możliwe, warto ich unikać.

Czy warto stosować słowa kluczowe w nazwie domeny? Użycie słów kluczowych podczas tworzenia nazwy domeny może pozytywnie wpłynąć na SEO, aczkolwiek nie ma bardzo dużego znaczenia i nie powinno być najważniejszym kryterium przy wyborze domeny. Strona WWW o nazwie najlepszemeblewkatowicch.pl to potworek językowy, a nie dobry produkt marketingowy. Z punktu widzenia rozwoju lepiej promować swoją markę.

Nazwa domeny prawdopodobnie ma pewien wpływ na pozycjonowanie stron. Obecnie dominujący trendem jest wybór domeny brandowej zamiast generycznej. Po aktualizacji algorytmu Exact Match Domain Updated użycie słów kluczowych w przypadku nazw domen nie jest już tak ważne i straciło na znaczeniu. Wykorzystanie domeny brandowej okaże się łatwiejsze w wymowie i w zapamiętaniu.

Jeśli Twoim celem jest domena internetowa zakupiona na rynku wtórnym, najpierw sprawdź jej historię. Jeśli strony internetowe posiadają linki z wielu innych witryn, to może oznaczać, że proces pozycjonowania strony WWW w wyszukiwarce będzie prostszy i efektywniejszy. Działa to również w drugą stronę – jeśli domena internetowa ma zaspamowany profil linkowy, pozycjonowanie może okazać się trudniejsze niż w przypadku świeżo zakupionej domeny.

Domena internetowa powinna być dobrana również pod kątem wizerunkowym. Umiejętnie wybrane nazwy domenowe wzbudzają więcej zaufania i pomagają w rozwoju marki w Internecie. Zdecydowanie warto poświęć trochę czasu na zastanowienie się nad tym, która domena internetowa będzie optymalnym wyborem.

Zamów bezpłatny audyt SEO.
Dowiedz się, co w pozycjonowaniu Twojej strony możemy zrobić lepiej. Umów się na niezobowiązujące spotkanie z naszym specjalistą.

    Dziękujemy za wiadomość!

    Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.

    Do usłyszenia!

    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 . Liczba ocen: 6
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    *

    *

    Blog

    Dzielimy się tym, co wiemy i co umiemy.

    Znaczenie SEO podczas pandemii COVID-19
    Znaczenie SEO podczas pandemii COVID-19
    Prowadzisz firmę i odczuwasz bolesne skutki pandemii koronawirusa? Sprawdź, jakie znaczenie ma w obecnej sytuacji optymalizacja treści pod kątem wyszukiwarek!
    Atrybut alt i Title – jak prawidłowo je wykorzystać? Poznaj dobre praktyki SEO
    Atrybut alt i Title – jak prawidłowo je wykorzystać? Poznaj dobre praktyki SEO
    Jeśli chcesz, by Twoja witryna wyświetlała się wysoko w wyszukiwarce, musisz zadbać o optymalizację grafik. Dlaczego atrybut alt i title są tak ważne?
    Jak znaleźć kopię strony w Google?
    Jak znaleźć kopię strony w Google?
    Dzięki dostępowi do kopii strony w Google możesz poznać historię danej domeny oraz dowiedzieć się, jak jest ona widziana przez algorytmy wyszukiwarek. Dowiedz się, jak znaleźć kopię strony w Google oraz jak wykorzystać potencjał tego narzędzia.
    Przeprowadzimy dla Ciebie darmowy audyt e-commerce.

    W trakcie konsultacji wideo z analitykiem wzrostu:

    • Otrzymasz raport widoczności Twojej strony internetowej.
    • Omówimy efektywność Twoich obecnych kampanii reklamowych.
    • Skoncentrujemy się na analizie doświadczenia użytkownika na Twojej stronie e-commerce.
    Umów się na spotkanie
    Paweł Borowik Head of Sales
    Paweł Borowik
    Head of Sales
    Paweł Borowik
    Head of Sales
    Paweł Borowik Head of Sales
    Dowiedz się, jak możemy zwiększyć efektywność rozwoju Twojej platformy e-commerce.
    Zamów bezpłatny audyt e-commerce. Skontaktujemy się z Tobą, aby umówić Cię na niezobowiązującą konsultację z naszym analitykiem.

      Twoja rola w firmie
      Twoja rola w firmie
      Dziękujemy za wiadomość!

      Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.

      Do usłyszenia!

      Dołącz do newslettera
      Solidna dawka wiedzy co dwa tygodnie na Twoim mailu.