Zapytaj o ofertę

Co to jest domena?

7 min czytania
Co to jest domena?
Kategoria Pozycjonowanie

Domeną określa się adres strony internetowej. W niniejszym artykule dowiesz się, czym jest domena internetowa, jakie domeny są popularne oraz na co warto zwrócić uwagę wybierając domenę dla swojej strony internetowej.

Spis treści:

Z jakich elementów składa się adres strony internetowej?

Domena internetowa to łatwa do zapamiętania nazwa, która odwołuje się do konkretnego adresu strony internetowej na serwerach. Działanie domen obsługuje DNS (Domain Name System), czyli system nazw domenowych. Do czego jest domena internetowa? Jednym z zadań jakie spełnia, jest tłumaczenie adresu IP (który jest mało intuicyjny z perspektywy internauty) na przyjazną nazwę w postaci np. twojastrona.pl. To znacznie ułatwia korzystanie z Internetu. Dzięki temu po wpisaniu w okno przeglądarki nazwy domeny pokazuje się strona. Jest to dużo łatwiejsze niż wpisywanie adresu IP składającego się z liczb. Na przykład 216.58.205.227 to adres IP strony Google.com. Z trzech pierwszych cyfr odczytamy, że domena internetowa znajduje się w USA. Kolejne dwie oznaczają miejscowość. W tym przypadku jest to Mountain View. Kolejne oznaczają organizację i komputer w tej organizacji. Potocznie przyjęło się, że: domeny internetowe, adres WWW i adres strony to to samo. Jednak w praktyce wygląda to nieco inaczej.

  • https:// – protokół
  • WWW – subdomena
  • Google – nazwa domeny internetowej
  • .com – domena internetowa najwyższego poziomu – TLD (Top Level Domain)

To, co najczęściej określa się adresem strony, jest nazwą domeny i Top Level Domain. Razem tworzą Root Domain.

Warto odnotować, że przedrostek „WWW” jest w rzeczywistości subdomeną i np. „www.adres.pl” oraz „adres.pl” mogą wskazywać na to, że nie jest to jedna witryna internetowa. Ma to znaczenie np. w kontekście pozycjonowania, gdyż wyszukiwarka postrzega stronę z przedrostkiem “WWW” oraz bez przedrostka jako odrębne strony.

Przykładową subdomeną jest np. play.google.com. Mówiąc najprościej, subdomena to unikalny adres internetowy utworzony w obrębie już istniejącej domeny głównej. Subdomeny działają jak odrębne adresy. Każda domena internetowa główna może mieć wiele subdomen, a każda z nich może kierować do innej usługi.

Protokół to sposób, w jaki przeglądarka łączy się ze stroną. Nie wchodząc w techniczne szczegóły, warto odnotować, że protokół może być szyfrowany (w takim wypadku przyjmuje postać https) lub nie być szyfrowany (w takim wypadku przyjmuje postać http). Wiąże się z tym również certyfikat SSL.

Sprawdź: Nowy podatek od reklamy: kto będzie musiał go zapłacić?

Jakie są popularne domeny internetowe (domena przykłady)?

Domeny najwyższego poziomu dzielą się na domeny funkcjonalne i krajowe.

Domeny internetowe krajowe są z reguły dwuliterowe i oznaczają nazwy poszczególnych krajów np.:

  • .pl – Polska
  • .us – Stany Zjednoczone
  • .co.uk – Wielka Brytania

Domeny funkcjonalne dzielą się na kilka grup. Wyróżniamy

  • .com – komercyjne
  • .biz – biznesowe
  • .gov – rządowe
  • .mil – militarne
  • .jobs – zatrudnienia
  • .travel – podróże
  • .coop – współpraca

Infrastrukturalne np.:

  • .arpa – infrastruktura sieciowa
  • .root – główne serwery DNS

Geograficzne np.:

  • .asia – Azja
  • .geo – geograficzne
  • .london – Londyn

Języki i społeczności np.:

  • .cat – Katalonia
  • .cym – język walijski

Inne

  • .kid – dziecięce
  • .xxx – erotyczne

Usługowe

  • .post – pocztowe
Umów się na darmowy audyt Twojej strony
DARMOWY AUDYT SEO

Czym się różni domena od hostingu? Co to jest domena i serwer?

Domena internetowa i hosting to dwa zupełnie oddzielne pojęcia. Domena internetowa to element adresu internetowego, dzięki któremu można otworzyć daną stronę WWW, wpisując adres w pasku przeglądarki.

Domena internetowa i hosting to dwa zupełnie oddzielne pojęcia. Domena internetowa to element adresu internetowego, dzięki któremu można otworzyć daną stronę WWW, wpisując adres w pasku przeglądarki.

Serwer (hosting) to natomiast miejsce, gdzie strona internetowa jest „fizycznie” przechowywana oraz miejsce, w którym można utworzyć skrzynkę mailową (poczta e-mail). Inaczej mówiąc, hosting to zasoby serwerowni udostępniane przez dostawcę usługi.

  • Usługi hostingowe z reguły różnią się różnymi parametrami. Są to między innymi: – maksymalne miejsce na dysku (które służy do przechowywania danych strony internetowej, zapisanych maili oraz innych dowolnych plików podobnie jak ma to miejsce na zwykłym dysku twardym),
  • maksymalny transfer (wpływa na to, jak dużo użytkowników w danym czasie może odwiedzić daną stronę internetową),
  • maksymalna ilość skrzynek e-mail (czasami ilość możliwych do założenia skrzynek pocztowych na jednym serwerze jest ograniczona a czasami jest nieograniczona),
  • maksymalna liczba kont FTP (konta FTP służą do przesyłania plików na serwer),
  • maksymalna liczba plików.

Co to jest domena e-mail?

Wykupując domenę, możemy nie tylko utworzyć pod wykupionym adresem stronę internetową, ale także korzystać z adresu email, który ma w swojej nazwie adres URL wykupionej domeny. W efekcie można mieć domenę email wspólną z nazwą firmy, czyli strony, np. jeśli masz stronę (oraz domenę internetową) o nazwie twojastrona.pl, to domena internetowa email może mieć postać kontakt@twojastrona.pl.

Aby możliwe było założenie skrzynki, potrzebne jest posiadanie serwera, na którym skrzynka będzie utrzymywana. Taką możliwość oferuje niemal każda firma hostingowa.

Jak wybrać dla siebie odpowiednią domenę internetową?

Myśląc o odpowiedniej domenie dla siebie lub zastanawiając się nad tym, czy warto postawić na przedłużenie domeny, warto mieć na uwadze fakt, czy (i w jaki sposób) będzie ona wpływać na promocję marki w Internecie. Poniżej przedstawiamy, na jakie elementy należy spojrzeć, wybierając jedną z domen internetowych.

Istotnym elementem, od którego należy rozpocząć poszukiwanie odpowiedniej domeny (mogą to być domeny globalne, domeny drugiego poziomu, domeny funkcjonalne itd.), jest wybór odpowiedniego TLD, czyli tak zwanej “końcówki”. Dla stron internetowych ukierunkowanych na polskojęzycznych internautów najlepszym wyborem wydaje się postawienie na stronę z końcówką .pl. Dalej może już odbyć się rejestracja domeny.

Poza tym warto zwrócić uwagę na poniższe rekomendacje:

  • wybierając nazwę domeny, powinna ona być łatwa do wpisania w oknie przeglądarki;
  • prosta do wypowiedzenia i szybko zapadająca w pamięć,
  • najlepiej gdy nie zawiera cyfr,
  • najlepiej gdy nie zawiera niestandardowych znaków (warto, aby nie pojawiały się znaki diakrytyczne),
  • często stosowane są myślniki, natomiast jeśli to możliwe, warto ich unikać.

Czy warto stosować słowa kluczowe w nazwie domeny? Użycie słów kluczowych podczas tworzenia nazwy domeny może pozytywnie wpłynąć na SEO, aczkolwiek nie ma bardzo dużego znaczenia i nie powinno być najważniejszym kryterium przy wyborze domeny. Strona WWW o nazwie najlepszemeblewkatowicch.pl to potworek językowy, a nie dobry produkt marketingowy. Z punktu widzenia rozwoju lepiej promować swoją markę.

Nazwa domeny prawdopodobnie ma pewien wpływ na pozycjonowanie stron. Obecnie dominujący trendem jest wybór domeny brandowej zamiast generycznej. Po aktualizacji algorytmu Exact Match Domain Updated użycie słów kluczowych w przypadku nazw domen nie jest już tak ważne i straciło na znaczeniu. Wykorzystanie domeny brandowej okaże się łatwiejsze w wymowie i w zapamiętaniu.

Jeśli Twoim celem jest domena internetowa zakupiona na rynku wtórnym, najpierw sprawdź jej historię. Jeśli strony internetowe posiadają linki z wielu innych witryn, to może oznaczać, że proces pozycjonowania strony WWW w wyszukiwarce będzie prostszy i efektywniejszy. Działa to również w drugą stronę – jeśli domena internetowa ma zaspamowany profil linkowy, pozycjonowanie może okazać się trudniejsze niż w przypadku świeżo zakupionej domeny.

Domena internetowa powinna być dobrana również pod kątem wizerunkowym. Umiejętnie wybrane nazwy domenowe wzbudzają więcej zaufania i pomagają w rozwoju marki w Internecie. Zdecydowanie warto poświęć trochę czasu na zastanowienie się nad tym, która domena internetowa będzie optymalnym wyborem.

iCEA Group
Jesteśmy międzynarodową agencją digital marketingu, która od 2007 roku wyznacza standardy w pozyskiwaniu i konwertowaniu ruchu. Z dumą możemy powiedzieć, że dysponujemy największym działem technicznym w Polsce, którego budową kierują najlepsi eksperci SEO, SEM i UX z wieloletnim doświadczeniem. Nasza oferta przekracza granice kraju, ponieważ oprócz działań na polskim rynku prowadzimy także kampanie w Indiach i USA. Dzięki naszym kompetencjom i zaangażowaniu pomagamy klientom osiągnąć sukces w Internecie.
Zobacz również
Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
Umów się na bezpłatną konsultację i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.

Oceń tekst
Średnia ocen 5/5 | Liczba ocen: 6

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

Migracja strony internetowej – jak zrobić to dobrze?
Migracja strony internetowej – jak zrobić to dobrze?
Migracja strony to dość skomplikowany proces, który znacznie wpływa na wydajność serwisu. Warto więc wiedzieć, jak przeprowadzić ją poprawnie.
Co to jest fraza?
Co to jest fraza?
Skuteczna reklama w Internecie to pozycjonowanie, a jego podstawą jest odpowiednia fraza czy raczej „długi ogon”. Wszystko wyjaśnia lektura tego artykułu.
Jak sprawdzić, czy strona jest responsywna?
Jak sprawdzić, czy strona jest responsywna?
Dowiedz się, jak responsywność strony internetowej wpływa na pozycjonowanie i UX!

Rozpocznij

od bezpłatnej
konsultacji SEO

Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

  • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
  • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
  • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
  • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

    Chcesz poznać
    ofertę?
    Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
    Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
    Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.
    Wysyłanie
    Masz pytania? Kliknij i skontaktuj się z nami telefonicznie lub poprzez czat!
    Rozpocznij chat
    Zamów rozmowę