Czy przypominasz sobie sytuację, kiedy podczas rejestracji w e-sklepie poddawano Cię weryfikacji? Być może musiałeś zaznaczyć pole typu: “Nie jestem robotem” bądź przepisać treść zamieszczoną na nieco zniekształconym obrazie. Tak w praktyce wygląda ReCAPTCHA.
Z czym jeszcze związane jest to pojęcie? Dlaczego tak ważna jest implementacja wskazanego rozwiązania w witrynie internetowej? Jak zabrać się za wdrażanie zabezpieczenia na stronie? Niebawem przekonasz się sam!
Czym jest Google ReCAPTCHA? To darmowe narzędzie oferowane przez Google. Jego zasadniczym celem jest odróżnienie działań botów od ludzkich praktyk. Chroni stronę przed spamem, czyli rozprzestrzenianiem w sieci niechcianych treści. Roboty spamowe okazują się coraz sprytniejsze, a dowodem na to są masowo zamieszczane komunikaty reklamowe swoich zleceniodawców. Z konsekwencjami ich działań można spotkać się w formularzach kontaktowych, sekcjach komentarzy oraz innych interaktywnych obszarach witryny.
ReCAPtcha wykrywa wszystkie odbiegające od normy zachowania internautów na stronie oraz jest w stanie zweryfikować normalny ruch w witrynie. Formą potwierdzenia bycia realnym użytkownikiem sieci jest zaznaczenie wariantu “Nie jestem robotem”. Niepewność w określeniu tożsamości internauty rozwiewa wygenerowany kod reCAPTCHA. Najczęściej są to obrazki, a zadaniem “gościa” odwiedzającego stronę jest wybór wszystkich fotografii według określonego wzorca.
Atutem systemu jest jego niezawodność. Wujek Google gromadzi dane dotyczące każdego, kto kliknie pole zaprzeczające bycia robotem. Gdyby zebrać wszystkie informacje zebrane przez wyszukiwarkę, można by stworzyć konkretny profil użytkownika.
Wraz z biegiem czasu reCAPTCHA podlegała gruntownym modyfikacjom. Historia narzędzia zabezpieczającego wskazuje na skalę wdrożonych zmian.
Najstarsza wersja nie podlega już wsparciu technicznemu. Kolejna, a zarazem najbardziej rozpoznawalna opcja bazuje na wyborze przez użytkowników zestawu odpowiednich grafik (np. kafelków przedstawiających dany przedmiot).
ReCAPTCHA Invisible to wariant częściowo widoczny w witrynie internetowej. W przypadku przypuszczenia o obecności robota naśladującego ludzkie zachowanie na stronie użytkownik dodatkowo proszony jest o zaznaczenie symbolu “fajki”.
Najnowsza, trzecia wersja, jest najsilniej rekomendowana, a od pozostałych odróżnia ją zupełna niewidoczność. Niestety całkowity sposób jej działania pozostaje tajemnicą. Wiadomo jednak, że poddaje ocenie ryzyko zachowania użytkowania bądź bota za pośrednictwem analizy ruchu. Brak wyczerpujących informacji na temat pracy zabezpieczeń to celowe zagranie Google. Oszuści podszywający się pod realnych internautów nie są w stanie ocenić, kiedy mogą spodziewać się reakcji na ich złowrogie, spamerskie działanie.
Czy warto sięgnąć po zabezpieczenie reCAPTCHA? Z pewnością tak! Do zbioru zalet wynikających z implementacji systemu, należą:
Skorzystanie z potencjału weryfikacji antyspamowej podczas składania zamówień bądź przy rejestracji przyczynia się do zwiększenia bezpieczeństwa realizowanych zakupów oraz transakcji w Internecie.
Jest jednak pewne “ale”, o którym powinieneś wiedzieć przy wdrażaniu systemu reCAPTCHA. Rozwiązanie może obciążać serwery, dlatego należy mierzyć siły na zamiary i sprawdzić możliwości techniczne strony.
Przetestuj, czy przy użyciu opisywanego zabezpieczenia witryna wciąż ładuje się takim samym tempem, jak wcześniej. Problemy dotyczące wyświetlania wszystkich elementów na stronie mogą stanowić dużą przeszkodę w komfortowym przeglądzie jej zawartości przez internautów.
Postaraj się wypracować alternatywne rozwiązanie, które pozwoli Ci na zastosowanie rozwiązania reCAPTCHA. To nie tylko wartościowe zabezpieczenie platformy przed spamem, ale gwarancja bezpiecznej przestrzeni dla użytkownika.
Przed włączeniem systemu zabezpieczającego w witrynie internetowej czeka Cię wygenerowanie klucza, zarówno publicznego, jak i prywatnego. W tym celu kieruj się następującymi wskazówkami:
Teraz możesz przejść do uruchomienia systemu reCAPTCHA na zarządzanej przez siebie stronie WWW. Wystarczy, że skopiujesz kod bezpośrednio do kodu strony. Brak doświadczenia i nieumiejętna ingerencja w kod strony mogą negatywnie wpłynąć na funkcjonalność witryny.
Korzystasz z oprogramowania WordPress przeznaczonego do zarządzania treścią? Po wyszukaniu odpowiednich wtyczek oraz ich instalacji cały proces przebiegnie w sposób całkowicie automatyczny. Czasami jednak lepiej dmuchać na zimne i skorzystać z doradztwa ekspertów.
Bezproblemowe włączenie systemu reCAPTCHA to przekonujący argument, aby wdrożyć go na stronie WWW, zwłaszcza jeżeli znajduje się na niej formularz kontaktowy. Prowadząc e-sklep, bezpieczeństwo Twoich klientów stanowi priorytet. Warto o tym pamiętać.
Potrzebujesz pomocy? Napisz do naszej agencji SEO z Poznania!
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.