Zapytaj o ofertę
Czym jest Black Hat SEO?
8 min. czytania

Czym jest Black Hat SEO?

Internet jest nieskończenie wielką przestrzenią, której liczba stron rośnie każdego dnia. Pragnienie znalezienia się na najwyższym miejscu w rankingu może doprowadzić do chęci skrócenia sobie drogi. Pójście na łatwiznę może jednak wiele kosztować. Gdyby Google nie wytyczył szeregu zasad kontrolowanych przez algorytmy, w sieci panowałby chaos i spam. Nieuczciwe praktyki w pozycjonowaniu określa się jako „Black Hat SEO”. Co warto wiedzieć na ten temat?

Skąd wzięło się określenie „Black Hat SEO”?

Etymologia tego pojęcia może być zaskakująca – nazwa „blackhat” nawiązuje bezpośrednio do negatywnych postaci w świecie westernu, które nosiły właśnie czarne kapelusze. Gdy w kinach pojawiały się jedynie czarno-białe filmy, takie rozwiązanie pozwalało na pierwszy rzut oka odróżnić osoby na ekranie nawet w scenach pełnych akcji. Bohaterowie tych dzieł nosili z kolei białe kapelusze – warto przy tym wspomnieć, że stosuje się również określenie „White Hat SEO”.

Tego typu działania są stosowane praktycznie od momentu pojawienia się pierwszych wyszukiwarek internetowych. Możemy spotkać się także z terminem „spamdexing” – połączeniem słów „spam” i „indexing”, które zostało użyte po raz pierwszy w mediach już w 1996 roku. Warto zaznaczyć, że wiele elementów strategii pozycjonowania uznawanych obecnie za Black Hat SEO nie miało kiedyś miana nieuczciwych, jednak wraz z rozwojem algorytmów wyszukiwarek podejście do pozycjonowania stopniowo się zmieniło. Sporą rolę odgrywają tutaj aktualizacje wprowadzane przez Google, które mają na celu ograniczyć widoczność spamerskich stron.

Na czym polega BHS?

Działania Black Hat SEO odnoszą się do nieetycznych strategii SEO na stronie. Są używane w celu oszukania algorytmu i manipulowania rankingiem wyników wyszukiwania. Praktyki tego typu to krótkoterminowe modyfikacje strony nastawione na potajemne poprawienie pozycji w rankingu SERP, najczęściej poprzez wykorzystanie słabości, ograniczeń i luk w zabezpieczeniach systemu wyszukiwarki.

Aby szybko identyfikować strony, które pozycjonują się poprzez BHS, Google stworzyło szereg algorytmów oceniających jakość linków i treści. Problemy wynikające ze stosowania podstępnych technik optymalizacyjnych są różne – od nałożenia filtru na stronę (czego można się ostatecznie pozbyć), po ban czyli całkowite wykluczenie strony z wyszukiwarki dla danego słowa kluczowego.

Black Hat SEO a White Hat SEO – różnice

Działania White Hat SEO i Black Hat SEO mają ten sam cel – pomóc stronie WWW znaleźć się na najwyższej pozycji wyników wyszukiwania.

Największą różnicą pomiędzy jednym a drugim typem SEO jest to, że chociaż Black Hat SEO może osiągać szybsze rankingi, jest on bardzo ryzykowny i nieetyczny.

Black Hat SEO jest skierowane do robotów indeksujących i koncentruje się przede wszystkim na osiąganiu wyższych pozycji w rankingu, podczas gdy White Hat SEO odwołuje się bezpośrednio do odbiorców i skupia na budowaniu autentycznej, renomowanej strony internetowej w danej branży.

Między bielą a czernią – Grey Hat SEO

Grey Hat SEO to strategia, której zastosowanie nie narazi Cię na karę od Google, ale musisz być bardzo ostrożny, gdyż granica między tą taktyką a zestawem działań Black Hat SEO jest naprawdę cienka.

Techniki Grey Hat SEO nie naruszają wytycznych Google, choć nieco wykraczają poza zakres najlepszych metod optymalizacyjnych. Do zestawu praktyk GHS zaliczyć można: pozyskiwanie linków z komentarzy na blogach czy forach internetowych, zbieranie backlinków z witryn o niskiej jakości oraz mailowe proszenie innych twórców o umieszczenie łącza do swoich treści.

Czym grozi stosowanie Black Hat SEO?

Google nakłada różne rodzaje kar na strony sięgające do niezgodnych z wytycznymi metod.

Filtry to kary nakładane na określony czas – od miesiąca do nawet kilku lat. Jego nałożenie skutkuje spadkiem w rankingu nawet do 70 pozycji. Głównym powodem kar jest nienaturalny wzrost linków zewnętrznych, spam, niewłaściwie stosowane tekstu kotwicy czy nadużywanie słów kluczowych.

Bany zaś są dużo poważniejsze, ponieważ nakładane są na zawartość domeny. Kara trwa tyle, co filtr, a w skrajnych przypadkach strona może zostać nawet usunięta z indeksu. W ten sposób karane są ukrywanie tekstu i linkowania, niewłaściwe przekierowania czy wyłudzanie pieniędzy od użytkowników.

Stosowane są też kary ręczne, nakładane przez pracowników Google. Właściciel strony zostaje poinformowany wówczas o zdarzeniu, a w niektórych przypadkach otrzymuje pakiet wskazówek, co należy naprawić, aby kara została wycofana. W gorszym wypadku nakładana jest kara przez algorytm. Strona zostaje wówczas zawieszona, a właściciel nie dostaje wcześniej żadnej informacji.

Aby dowiedzieć się, czy strona została ukarana, należy wyszukać ją w przeglądarce za pomocą komendy „site”. Jeśli znajduje się na liście wyników, możesz być spokojny. W przypadku dalszych wątpliwości zaleca się sprawdzenie funkcjonowania strony w panelu Google Search Console.

Google Search Console – stan indeksacji stronGoogle Search Console – stan indeksacji stron

Jakie działania uznaje się za Black Hat SEO?

Wiele podstępnych praktyk jeszcze kilka lat temu mogło być uznawanych za właściwe. Dziś, po aktualizacji algorytmów i wzrośnie oczekiwań odbiorców, sprawa wygląda nieco inaczej. Jakie działania są uznawane za BHS? Oto kilka przykładów.

Treści niskiej jakości

W przypadku Black Hat SEO przydatność i przejrzystość treści nie ma znaczenia, a priorytetem staje się oszukanie algorytmów Google. Jak rozpoznać, czy treść jest niskiej jakości? Choć nie istnieje jedna, konkretna definicja, za słabą zawartość uznaje się m.in.:

  • duplikaty i plagiaty z innych źródeł,
  • powielanie tekstu w obrębie jednej strony internetowej,
  • zawartość z dużą liczbą błędów – ortograficznych, merytorycznych i stylistycznych,
  • treść, która nie odpowiada na zapytania użytkowników.

Upychanie słów kluczowych

Choć tę praktykę można zaliczyć do pierwszego punktu, jej częste wykorzystanie sprawia, że warto ją wyodrębnić. Keyword stuffing oznacza zbyt duże nasycenie treści słowami kluczowymi, by manipulować wynikami wyszukiwania.

Ukrywanie treści

Zdarza się, że webmasterzy ukrywają pewne treści, umieszczając je w kolorze tła, zmniejszając rozmiar czcionki na 0 czy chowając linki poza ekranem. Niestety wszystko to, co znajduje się na stronie, powinno być widoczne dla każdego w ten sam sposób, dlatego za takie praktyki również nakładane są kary.

Złe linkowanie

To jeden z najczęstszych problemów nakładania kar. Z jednej strony mowa o wymianie linków, czyli wszelkich próbach pozyskiwania wartościowych linków za pomocą kupna czy wymiany z innymi stronami na szeroką skalę. Z drugiej zaś są to farmy linków budowane jedynie w celu pozyskiwania łączy, bez względu na ich wartość.

Ukryte przekierowania

Mowa tutaj o przekierowaniach 301, które stanowią powszechną praktykę SEO. Czasem jednak pojawia się próba manipulowania rankingiem. Użytkownik po wyborze interesującej go strony trafia wówczas w zupełnie inne miejsce. W większości są to strony spamowe, które mogą zaatakować (zhakować) komputer bądź zaprowadzić użytkownika w niedozwolone miejsca sieci.

Nadużywanie danych strukturalnych

Dane strukturalne to znaczniki strony internetowej służące do opisania jej zawartości. Niektórzy webmasterzy próbują manipulować danymi w sieci, np. zmieniają oceny na forach czy publikują fałszywe dane.

Spamowanie w komentarzach

Ta technika polega przede wszystkim na umieszczaniu pod artykułami blogowymi sporej liczby komentarzy zawierających linki do strony. Budowanie profilu linków ma ogromne znaczenie dla pozycjonowania – nienaturalne odnośniki prowadzą jednak do obniżenia oceny strony.

Doorway page

Podobnie jak każda niepoprawna technika SEO, tworzenie doorway pages nie jest zgodne z wytycznymi Google dla autorów stron internetowych. Mimo tego takie rozwiązania wciąż są stosowane. Co więcej, budowa i struktura doorway page stale ewoluuje, a obecnie już do złudzenia przypomina realną stronę – w końcu jej zadaniem jest oszukanie zarówno algorytmów, jak i użytkowników. Wykrycie przez roboty doorway page może skutkować trwałym usunięciem witryny z indeksu.

Doorway page jest w pewnym sensie pośrednikiem ruchu, który przekazywany jest na inną stronę. Jeśli od razu po kliknięciu pewnego wyniku w Google URL w pasku adresu zmienia się na inną domenę, prawdopodobnie masz do czynienia właśnie z doorway page. W niektórych przypadkach podobny schemat przekierowań może być jednak całkowicie sensowny i uczciwy wobec użytkownika – za przykład może posłużyć międzynarodowy sklep z osobnymi domenami dla różnych krajów, które mogą prowadzić do głównej witryny, lub na odwrót. Google jest jednak w stanie w dość inteligentny sposób rozpoznać doorway page, wobec czego przy stosowaniu niewłaściwych technik Black Hat SEO powinieneś obawiać się obniżenia pozycji strony.

Dlaczego Black Hat SEO jest popularne?

Mimo że Google i inne wyszukiwarki dość mocno penalizują takie praktyki, część właścicieli stron internetowych wciąż włącza je do swojej strategii pozycjonowania. Co stoi za taką decyzją? To przede wszystkim chęć szybszego osiągnięcia celu. Wiele osób stawia zatem na BHS, które jest w tym przypadku drogą na skróty, wiążącą się niestety z pewnymi konsekwencjami.

Wiesz już, czym jest Black Hat SEO oraz jakie praktyki depozycjonowania są coraz częściej stosowane w Internecie. Pamiętaj, że wszystkie techniki opisane w niniejszym artykule są zakazane, działaj więc w duchu White Hat SEO. Droga na skróty nigdy nie popłaca, zwłaszcza jeśli masz do czynienia z programami komputerowymi. Jeśli chcesz uzyskać najlepsze efekty, postaw na współpracę z agencją SEO, dzięki której żadne podstępne praktyki nie będą Ci potrzebne.

Zamów bezpłatny audyt SEO.
Dowiedz się, co w pozycjonowaniu Twojej strony możemy zrobić lepiej. Umów się na niezobowiązujące spotkanie z naszym specjalistą.

    Dziękujemy za wiadomość!

    Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.

    Do usłyszenia!

    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 . Liczba ocen: 11
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    *

    *

    Blog

    Dzielimy się tym, co wiemy i co umiemy.

    Do czego wykorzystywane jest presell pages?
    Do czego wykorzystywane jest presell pages?
    Presell pages to strony, na które często następuje przekierowywanie z reklam internetowych. Z tego artykułu dowiesz się, czym dokładnie są, do czego ten rodzaj stron jest wykorzystywany oraz jakie są jej rodzaje.
    Czym są przyjazne adresy URL? Dlaczego warto je stosować?
    Czym są przyjazne adresy URL? Dlaczego warto je stosować?
    Zastanawiałeś się, w jaki sposób wyszukiwarka przeszukuje Twoją stronę w poszukiwaniu informacji? Wiesz, jak duże znaczenie ma poprawny adres URL witryny?
    Domeny odsyłające – czym są?
    Domeny odsyłające – czym są?
    SEO uwzględnia wiele czynników w uplasowaniu strony w rankingu SERP. Dużą rolę w tym procesie odgrywają domeny odsyłające. Co to takiego jest?
    Przeprowadzimy dla Ciebie darmowy audyt e-commerce.

    W trakcie konsultacji wideo z analitykiem wzrostu:

    • Otrzymasz raport widoczności Twojej strony internetowej.
    • Omówimy efektywność Twoich obecnych kampanii reklamowych.
    • Skoncentrujemy się na analizie doświadczenia użytkownika na Twojej stronie e-commerce.
    Umów się na spotkanie
    Paweł Borowik Head of Sales
    Paweł Borowik
    Head of Sales
    Paweł Borowik
    Head of Sales
    Paweł Borowik Head of Sales
    Dowiedz się, jak możemy zwiększyć efektywność rozwoju Twojej platformy e-commerce.
    Zamów bezpłatny audyt e-commerce. Skontaktujemy się z Tobą, aby umówić Cię na niezobowiązującą konsultację z naszym analitykiem.

      Twoja rola w firmie
      Twoja rola w firmie
      Dziękujemy za wiadomość!

      Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.

      Do usłyszenia!

      Dołącz do newslettera
      Solidna dawka wiedzy co dwa tygodnie na Twoim mailu.