Zapytaj o ofertę

Czym jest Black Hat SEO?

7 min czytania
Czym jest Black Hat SEO?
Kategoria Pozycjonowanie

Internet jest nieskończenie wielką przestrzenią, której liczba stron rośnie każdego dnia. Pragnienie znalezienia się na najwyższym miejscu w rankingu może doprowadzić do chęci skrócenia sobie drogi. Pójście na łatwiznę może jednak wiele kosztować. Gdyby Google nie wytyczył szeregu zasad kontrolowanych przez algorytmy, w sieci panowałby chaos i spam. Nieuczciwe praktyki w pozycjonowaniu określa się jako „Black Hat SEO”. Co warto wiedzieć na ten temat?

Spis treści:

Skąd wzięło się określenie „Black Hat SEO”?

Etymologia tego pojęcia może być zaskakująca – nazwa „blackhat” nawiązuje bezpośrednio do negatywnych postaci w świecie westernu, które nosiły właśnie czarne kapelusze. Gdy w kinach pojawiały się jedynie czarno-białe filmy, takie rozwiązanie pozwalało na pierwszy rzut oka odróżnić osoby na ekranie nawet w scenach pełnych akcji. Bohaterowie tych dzieł nosili z kolei białe kapelusze – warto przy tym wspomnieć, że stosuje się również określenie „White Hat SEO”.

Początki Black Hat SEO

Tego typu działania są stosowane praktycznie od momentu pojawienia się pierwszych wyszukiwarek internetowych. Możemy spotkać się także z terminem „spamdexing” – połączeniem słów „spam” i „indexing”, które zostało użyte po raz pierwszy w mediach już w 1996 roku. Warto zaznaczyć, że wiele elementów strategii pozycjonowania uznawanych obecnie za Black Hat SEO nie miało kiedyś miana nieuczciwych, jednak wraz z rozwojem algorytmów wyszukiwarek podejście do pozycjonowania stopniowo się zmieniło. Sporą rolę odgrywają tutaj aktualizacje wprowadzane przez Google, które mają na celu ograniczyć widoczność spamerskich stron.

Algorytmy Google

Algorytm Panda wprowadzono w 2011 roku. Najważniejszym założeniem tej zmiany było i jest karanie stron internetowych niskiej jakości, które nie oferują żadnej wartości internautom. To przede wszystkim witryny ze zduplikowanymi tekstami lub treści o bardzo wysokim zagęszczeniu słów kluczowych.

Nieco ponad rok później pojawił się algorytm Pingwin, który doczekał się kilku kolejnych wersji. W tym przypadku skupiono się na karaniu stron wykorzystujących nienaturalny link building. Od tego momentu jakość i renoma źródeł odnośników znacznie zyskały na znaczeniu.

Na czym polega BHS?

Black Hat SEO, blackhat czy też BHS, opiera się na wykorzystywaniu narzędzi do pozycjonowania w sposób mający na celu nieuczciwe manipulowanie indeksem wyszukiwarki. Tego typu strategie są uznawane za nieetyczne w świecie pozycjonowania – nawet jeśli potrafią przynieść krótkoterminowe korzyści, po zgłoszeniu takich działań strona wykorzystująca black hat marketing prawdopodobnie szybko zostanie ukarana i być może nawet usunięta z listy wyników.

Filtry i bany

Google nakłada dwa rodzaje kar na strony sięgające do niezgodnych z wytycznymi metod. W tym kontekście działają głównie dwa algorytmy: Panda i Pingwin. Wyłapują one strony publikujące niskiej jakości treści oraz działania spamerskie.

Filtry to kary nakładane na określony czas – od miesiąca do nawet kilku lat. Jego nałożenie skutkuje spadkiem w rankingu nawet do 70 pozycji. Głównym powodem kar jest nienaturalny wzrost linków zewnętrznych, spam, niewłaściwie stosowane teksty kotwicy czy nadużywanie słów kluczowych.

Bany zaś są dużo poważniejsze, ponieważ nakładane są na zawartość domeny. Kara trwa tyle, co filtr, a w skrajnych przypadkach strona może zostać nawet usunięta z indeksu. W ten sposób karane są ukrywanie tekstu, linkowania, niewłaściwe przekierowania czy wyłudzanie pieniędzy od użytkowników.

Rodzaje nakładanych kar

Stosowane są kary ręczne, nakładane przez pracowników Google. Właściciel strony zostaje poinformowany wówczas o zdarzeniu, a w niektórych przypadkach otrzymuje pakiet wskazówek, co należy naprawić, aby kara została wycofana. W gorszym wypadku nakładana jest kara przez algorytm. Strona zostaje wówczas zawieszona, a właściciel nie dostaje wcześniej żadnej informacji.

Aby dowiedzieć się, czy strona została ukarana, należy wyszukać ją w przeglądarce za pomocą komendy „site”. Jeśli znajduje się na liście wyników, możesz być spokojny. W przypadku dalszych wątpliwości zaleca się sprawdzenie funkcjonowania strony w panelu Google Search Console.

Umów się na darmowy audyt Twojej strony
DARMOWY AUDYT SEO

Jakie działania uznaje się za Black Hat SEO?

Wszelkie działania niezgodne z wytycznymi Google uznawane są za Black Hat SEO. Są to nieuczciwe i nieetyczne praktyki pozycjonowania, niebezpieczne przy tym dla samej strony. Jakie działania są dzisiaj uznawane za BHS? Oto kilka przykładów.

1. Treści niskiej jakości

W przypadku Black Hat SEO przydatność i przejrzystość treści nie ma znaczenia, a priorytetem staje się oszukanie algorytmów Google. Jak rozpoznać, czy treść jest niskiej jakości? Choć nie istnieje jedna, konkretna definicja, za słabą zawartość uznaje się m.in.:

  • duplikaty i plagiaty z innych źródeł,
  • powielanie tekstu w obrębie jednej strony internetowej,
  • zawartość z dużą liczbą błędów – ortograficznych, merytorycznych i stylistycznych,
  • treść, która nie odpowiada na zapytania użytkowników.

2. Keyword stuffing

Choć tę praktykę można zaliczyć do pierwszego punktu, jej częste wykorzystanie sprawia, że warto ją wyodrębnić. „Keyword stuffing” oznacza zbyt duże nasycenie treści słowami kluczowymi, by manipulować wynikami wyszukiwania.

3. Ukrywanie treści

Zdarza się, że webmasterzy ukrywają pewne treści, umieszczając je w kolorze tła, zmniejszając rozmiar czcionki na 0 czy chowając linki poza ekranem. Niestety wszystko to, co znajduje się na stronie, powinno być widoczne dla każdego w ten sam sposób, dlatego za takie praktyki również nakładane są kary.

4. Niewłaściwe linkowanie

To jeden z najczęstszych problemów nakładania kar. Z jednej strony mowa o wymianie linków, czyli wszelkich próbach pozyskiwania wartościowych linków za pomocą kupna czy wymiany z innymi stronami na szeroką skalę. Z drugiej zaś są to farmy linków budowane jedynie w celu pozyskiwania łączy, bez względu na ich wartość.

5. Ukryte przekierowania

Mowa tutaj o przekierowaniach 301, które stanowią powszechną praktykę SEO. Czasem jednak pojawia się próba manipulowania rankingiem. Użytkownik po wyborze interesującej go strony trafia wówczas w zupełnie inne miejsce. W większości są to strony spamowe, które mogą zaatakować (zhakować) komputer bądź zaprowadzić użytkownika w niedozwolone miejsca sieci.

6. Nadużywanie danych strukturalnych

Dane strukturalne to znaczniki strony internetowej służące do opisania jej zawartości. Niektórzy webmasterzy próbują manipulować danymi w przestrzeni sieci, np. zmieniają oceny na formach, publikują fałszywe dane czy spamują w komentarzach.

Dlaczego blackhat SEO jest popularne?

Mimo że Google i inne wyszukiwarki dość mocno penalizują takie praktyki, część właścicieli stron internetowych wciąż włącza je do swojej strategii pozycjonowania. Co stoi za taką decyzją? To przede wszystkim chęć szybszego osiągnięcia celu. Wiele osób stawia zatem na black hat marketing, który jest w tym przypadku drogą na skróty, wiążącą się niestety z pewnymi konsekwencjami.

Black Hat to przeciwieństwo i pewnego rodzaju kontrast dla technik White Hat. Celem jest tutaj przede wszystkim szybkie wypromowanie strony internetowej, nie zważając na doświadczenia internautów, spam czy jakość treści – liczy się przede wszystkim „przechytrzenie” algorytmów.

Wnioski

Wiesz już, czym jest Black Hat SEO oraz jakie praktyki depozycjonowania są coraz częściej stosowane w Internecie. Pamiętaj, że wszystkie techniki opisane w niniejszym artykule są zakazane, działaj więc w duchu White Hat SEO. Droga na skróty nigdy nie popłaca, zwłaszcza jeśli masz do czynienia z programami komputerowymi. Walka o miejsce rankingowe bywa naprawdę okrutna, jednak nie daj się zwieść.

Artykuł powstał we współpracy ze stronami: newsqlick.com, femgoal.com

iCEA Group
Jesteśmy międzynarodową agencją digital marketingu, która od 2007 roku wyznacza standardy w pozyskiwaniu i konwertowaniu ruchu. Z dumą możemy powiedzieć, że dysponujemy największym działem technicznym w Polsce, którego budową kierują najlepsi eksperci SEO, SEM i UX z wieloletnim doświadczeniem. Nasza oferta przekracza granice kraju, ponieważ oprócz działań na polskim rynku prowadzimy także kampanie w Indiach i USA. Dzięki naszym kompetencjom i zaangażowaniu pomagamy klientom osiągnąć sukces w Internecie.
Zobacz również
Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
Umów się na bezpłatną konsultację i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.

Oceń tekst
Średnia ocen 5/5 | Liczba ocen: 11

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

Czym są systemy wymiany linków?
Czym są systemy wymiany linków?
SWL to przykład popularnej, ale niekoniecznie dozwolonej metody promowania zasobu w SERP. Jak działają takie systemy i dlaczego Google z nimi walczy?
Praktyki SEO dla małych firm – sięgnij po wielkie możliwości! Strategia optymalizacyjna dla małego biznesu
Praktyki SEO dla małych firm – sięgnij po wielkie możliwości! Strategia optymalizacyjna dla małego biznesu
Przedsiębiorcy małych firm powinni postawić na skuteczne działania SEO, aby mieć szansę na dobrą widoczność w wyszukiwarce i tym samym osiągnięcie sukcesu.
Czym jest CTR i jaki można uznać za dobry? Jak wpływa na SEO?
Czym jest CTR i jaki można uznać za dobry? Jak wpływa na SEO?
Monitorowanie skuteczności prowadzonych w sieci kampanii marketingowych to podstawa optymalizacji wyników działań. Pomoże w tym wyliczanie wskaźnika CTR.

Rozpocznij

od bezpłatnej
konsultacji SEO

Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

  • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
  • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
  • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
  • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

    Chcesz poznać
    ofertę?
    Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
    Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
    Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.
    Wysyłanie
    Masz pytania? Kliknij i skontaktuj się z nami telefonicznie lub poprzez czat!
    Rozpocznij chat
    Zamów rozmowę