Zapytaj o ofertę
Czym jest cold calling?
6 min. czytania

Czym jest cold calling?

Z pewnością nie raz zdarzyło Ci się odebrać połączenie, którego zupełnie się nie spodziewałeś. Co więcej, nie wyraziłeś zgody na kontakt ze strony danego przedsiębiorstwa. Nic dziwnego, że mogą pojawić się przy tej okazji różne odczucia, niekoniecznie wyrażające zadowolenie. Wykonywanie zaskakujących telefonów to nic innego, jak cold calling.

Chociaż wskazane działania kojarzą się z niewygodnym prowadzeniem rozmowy z niekoniecznie zainteresowanym odbiorcą, to narzędzie przynosi więcej korzyści, niż mógłbyś się spodziewać. Zdecydowanie “na plus” okazują się błyskawiczne nawiązanie kontaktu z potencjalnym nabywcą czy realizacja sprzedaży w zaledwie kilka minut.

Dowiedz się, co czyni cold calling rozwiązaniem godnym uwagi dla wielu firm i w jaki sposób strategia przygotowana od A do Z pozwala na osiągnięcie biznesowego sukcesu!

Cold calling co to?

Aby najlepiej zrozumieć, cold calling co to jest, należy odnieść się do terminu przeciwstawnego, czyli “warm calling”. W drugim przypadku w grę wchodzi nawiązanie ponownego kontaktu z klientem, z którym już wcześniej przedsiębiorca miał styczność i nawiązał jakąś więź. Z kolei “dzwonienie na zimno” to niespodziewane inicjowanie rozmowy z adresatami, niekoniecznie wykazującymi chęć kontynuacji konwersacji. Te postawy, choć zniechęcające, nie zawsze prowadzą do porażki.

Istnieją argumenty przemawiające za podjęciem działań z zakresu cold callingu. Numerem jeden jest szybkość. Dzięki komunikacji bezpośredniej – przez telefon można zainteresować konsumenta produktem w kilka minut, co może być skutecznym narzędziem w strategii marketingu internetowego. To przekłada się na rezultaty sprzedażowe oraz wzbogaca pulę sposobów dotarcia do nowych klientów.

Efektów możesz spodziewać się jedynie wtedy, gdy przygotujesz przemyślany plan działania przeprowadzenia cold callingu. Na strategię składają się dobór bazy odbiorców, opracowanie skryptu rozmowy oraz taktyk perswazji w toku prowadzonej konwersacji.

Wiele firm nieefektywnie podchodzi do praktyk “dzwonienia na zimno” do klienta. Zasypywanie połączeniami jednego adresata może wywołać w nim frustrację, niechęć i w konsekwencji doprowadzić do zablokowania przez niego numeru. Niezwykle ważne staje się zdroworozsądkowe podejście do sprawy, troska o detale przygotowywanych kampanii, w tym dopasowanie ich do specyfiki grona odbiorców.

Czy cold calling odszedł w niepamięć?

Z pewnością nie. Wciąż wiele przedsiębiorstw, głównie koncentrujących się na świadczeniu usług telekomunikacyjnych, decyduje się na wybór tej formy komunikacji. Wynika to z pozyskania leadów w stosunkowo krótkim czasie i przy relatywnie niskich kosztach.

Metoda jest pozytywnie oceniana ze względu na przejrzystość generowanych wyników. Osoby odpowiedzialne za zarządzanie sprzedażą mają wgląd w zestaw szczegółowych raportów, dotyczących m.in. czasu przeprowadzanych rozmów czy osiągniętych kluczowych wskaźników efektywności (KPI).

Nie bez znaczenia pozostaje udostępniana baza danych, która powinna odpowiadać specyfice grupy klientów. Bezcelowe staje się wówczas wykonywanie połączenia do młodszego targetu, jeżeli docelową grupą adresatów są emeryci.

Cold calling w praktyce

Jakie są idealne cold calling przykłady? Jak przedstawić się z jak najlepszej strony i zasilić bazę klientów? Sprawdźmy.

Wyobraź sobie, że reprezentujesz renomowaną sieć komórkową i wykonujesz połączenie do dyrektora jednej z firm. W pierwszej kolejności powinieneś pomyśleć o konkretnej ofercie dla przedsiębiorstw z dogodnym abonamentem i telefonami w przystępnej cenie. Weź pod uwagę profil działalności, ale nie pomijaj przy tym wielkości przedsiębiorstwa.

Jeżeli okaże się, że jest to firma meblowa, w której pracuje około 20 pracowników, nie przekonasz dyrektora do swojej propozycji. W takim przypadku powinieneś wyjść z sugestią dodatkowych opcji w ramach nieco okrojonej oferty.

Skorzystaj ze zwrotów podkreślających korzyści

Klient musi być pewny swojego zakupu, a to możesz zagwarantować wyłącznie poprzez przedstawienie szeregu zalet wynikających z jego nabycia. Przedstawiając plusy użytkowanego towaru, skoncentruj się na ich wpływie na życie codzienne.

Dane statystyczne

Operowanie konkretnymi wartościami liczbowymi działa jak magnes na potencjalnych klientów. Wszystko za sprawą mocy argumentów, trudnych do podważenia bądź wymagających uprzedniego przygotowania rozmówcy.

Nic tak nie działa na wyobraźnię, jak przykłady

Chcesz pobudzić wyobraźnię swojego słuchacza? Przywołaj sytuację, w której został wykorzystany prezentowany przez Ciebie produkt. W cold callingu możesz liczyć wyłącznie na potencjał swojego głosu i głowę pełną pomysłów. Podczas rozmowy wplataj wyrażenia wartościujące, przekonujące odbiorcę o wielofunkcyjności promowanego towaru.

Utwierdź klienta w przekonaniu, że warto…

Nie ma w tym nic zaskakującego, że Twój rozmówca może mieć wątpliwości zakupowe. Musisz być na to odpowiednio przygotowany i przede wszystkim zastanowić się, co może je wywoływać. Warto mieć w zanadrzu opracowany skrypt rozmowy, któremu towarzyszyć będzie zbiór pytań i odpowiedzi. Dodatkowo należy zatroszczyć się o aktualizację wcześniej wyreżyserowanego dialogu z klientem.

Monolog a interakcja

Przedstawiając wszystkie atuty produktu bądź usługi, jesteś w stanie wstępnie zaintrygować klienta, jednak komunikacja dwukierunkowa daje zdecydowanie większy rezultat i kończy się podjęciem decyzji zakupowej. Skup się na potrzebach zasygnalizowanych ze strony odbiorcy i zaproponuj gotowe rozwiązania z sugerowaną ofertą w roli głównej.

Przeanalizuj wcześniej przeprowadzone rozmowy

W cold callingu niezwykle ważny jest zapis historii połączeń z klientami, ponieważ na jego podstawie możesz wywnioskować, gdzie leży problem bądź w jakich obszarach radzisz sobie bezbłędnie. Przy konkretnym leadzie konsultanci zamieszczają uwagi i wstępne ustalenia, dzięki czemu umiejętnie dopasowują produkt do preferencji danego klienta.

Czy cold calling to klucz do sukcesu?

Zanim sięgniesz po cold calling, zastanów się, czy warto zastosować tę metodę w swojej firmie. Pamiętaj, że to suma poprawnie zoptymalizowanego planu działania, skrupulatnie przygotowanej bazy danych i sprecyzowanych skryptów rozmów. Jednocześnie niezwykle istotne stają się regularność analizowanych kampanii oraz implementacja zmian. Cold calling to finalnie ludzie zręcznie posługujący się słowem, wyposażeni w szereg umiejętności miękkich.

Chciałbyś zacząć pozycjonować swoją stronę? Zapraszamy do kontaktu! Nasi specjaliści z agencji SEO Grupa iCEA chętnie odpowiedzą na każde pytania! Pozycjonowanie twojej strony pomoże Ci rozwinąć skrzydła.

Zamów bezpłatny audyt SEO.
Dowiedz się, co w pozycjonowaniu Twojej strony możemy zrobić lepiej. Umów się na niezobowiązujące spotkanie z naszym specjalistą.

    Dziękujemy za wiadomość!

    Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.

    Do usłyszenia!

    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 . Liczba ocen: 2
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    *

    *

    Blog

    Dzielimy się tym, co wiemy i co umiemy.

    Jakie są funkcje ceny w marketingu?
    Jakie są funkcje ceny w marketingu?
    Cena stanowi jeden z elementów marketingu mix. Jej wpływ na rozwijający się biznes online jest naprawdę duży. Jaką jeszcze rolę odgrywa w sprzedaży?
    Co to jest newsletter?
    Co to jest newsletter?
    Masz do dyspozycji bardzo skuteczne narzędzie do zwiększania zysków ze sprzedaży, ale z niego nie korzystasz. Zobacz, jak wygląda skuteczny newsletter.
    Co to jest SEM (Search Engine Marketing)?
    Co to jest SEM (Search Engine Marketing)?
    Na czym polega Search Engine Marketing? Czym różni się od SEO? Dlaczego warto wykorzystać tę koncepcję w swojej strategii? Dowiedz się, co to jest SEM!
    Przeprowadzimy dla Ciebie darmowy audyt e-commerce.

    W trakcie konsultacji wideo z analitykiem wzrostu:

    • Otrzymasz raport widoczności Twojej strony internetowej.
    • Omówimy efektywność Twoich obecnych kampanii reklamowych.
    • Skoncentrujemy się na analizie doświadczenia użytkownika na Twojej stronie e-commerce.
    Umów się na spotkanie
    Paweł Borowik Head of Sales
    Paweł Borowik
    Head of Sales
    Paweł Borowik
    Head of Sales
    Paweł Borowik Head of Sales
    Dowiedz się, jak możemy zwiększyć efektywność rozwoju Twojej platformy e-commerce.
    Zamów bezpłatny audyt e-commerce. Skontaktujemy się z Tobą, aby umówić Cię na niezobowiązującą konsultację z naszym analitykiem.

      Twoja rola w firmie
      Twoja rola w firmie
      Dziękujemy za wiadomość!

      Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.

      Do usłyszenia!

      Dołącz do newslettera
      Solidna dawka wiedzy co dwa tygodnie na Twoim mailu.