Pierwszy blog został założony w 1990 roku przez Tima Bernersa-Lee. Były to początki tworzenia internetowego pamiętnika, w którym autorzy i autorki dzielili się swoimi przemyśleniami. Chociaż była to forma prywatna, z czasem zaczęło się ją wykorzystywać w celach marketingowych. I nagle stało się – blogi to obecnie środek do napędzania biznesu.
Blogosfera stworzyła nowe narzędzia i metody komunikacji, a jedną z nich stał się guest blogging, czyli publikowanie gościnne. Dowiedz się, czym jest, jakie ma wady oraz zalety, a także jak wykorzystać jego potencjał w prowadzeniu własnej strony internetowej!
Najprościej rzecz ujmując, wpisy gościnne to teksty przygotowywane przez Ciebie dla innego bloga. Możesz również zapraszać gości do przygotowania treści na Twoją stronę. Jakie są jego zalety i wady? Jak wykorzystać guest posting? Jak promować bloga w ten sposób? Przyjrzymy się temu na tych dwóch płaszczyznach.
Publikowanie gościnne jest również jedną ze strategii inbound marketingu. Jest to szereg działań obejmujących tworzenie profesjonalnej witryny internetowej z angażującymi treściami. Mówiąc wprost: im więcej oferujesz odbiorcom, tym łatwiej ich do siebie przekonasz. Najważniejszą zaletą marketingu przychodzącego jest skierowanie na konkretną grupę odbiorców.
Najważniejszym celem publikowania na blogu innego autorstwa jest zbudowanie pozycji wśród konkurencji. Twoja obecność zostaje zauważona, w wyniku czego masz możliwość zaprezentowania się jako autorytet w danej dziedzinie. Jakie blogi wybierać? Po pierwsze te, które są związane z branżą lub mają podobną grupę docelową. Jednak nie tylko – przeanalizuj potrzeby i zainteresowania swoich odbiorców. Warto jednak starać się unikać bezpośredniej konkurencji. W tym celu wykorzystaj wskaźniki takie jak DR (Domain Rating) czy UR (URL Rating).
W tym przypadku chodzi o rozbudowanie ilości różnorodnych wpisów na własnej stronie. Dzięki temu powiększa się baza wyszukiwanych fraz, co sprawia, że wyszukiwarki internetowe mogą w łatwiejszy sposób Cię odnaleźć. Przede wszystkim chodzi jednak o promocję bloga – warto więc zastanowić się nad tym, kogo zaprosisz do stworzenia tekstu.
Niezależnie od tego, czy tworzymy wpis dla kogoś, czy zapraszamy do stworzenia treści na naszego bloga ważnym zagadnieniem jest – poza wyjątkową treścią – jej długość. W wielu przewodnikach SEO pojawia się hasło „2000 znaków”. Jaka powinna być więc optymalna długość tekstu? Oczywiście nie ma na to jednej odpowiedzi. Tekst powinien przede wszystkim odpowiadać intencji i być ciekawy. W tym celu musisz przeanalizować potrzeby czytelników i starać się do nich dopasować.
Jeśli tworzysz wpis jako autor gościnny, to najważniejsza jest treść. Musi być ona oryginalna oraz wysokiej jakości. To ona będzie zachęcać potencjalnych odbiorców do skorzystania z Twojej strony. Po przygotowaniu wpisu należy zaanchorować link w formie „dofollow” – jest to sygnał dla robotów wyszukiwarek, które będą odwiedzać stronę. Pod kątem SEO powinno się zwrócić uwagę na zoptymalizowany anchor – jest to fragment linku zawierający słowa bądź frazy kluczowe. Cały ten proces pozytywnie wpływa na widoczność w sieci, gdyż algorytmy plasują Cię wyżej w rankingach wyszukiwania.
Dodatkowo, zanim wybierzesz bloga, z którym nawiążesz współpracę, musisz przeanalizować i zapoznać się z jego zawartością oraz sprawdzić, jaki jest na nim ruch. Szkoda Twojego czasu na tworzenie treści w miejscu, które nie jest odwiedzane. Co więcej, musisz w pewnym stopniu dopasować swój język do innych odbiorców, aby zostać przez nich zaakceptowanym.
Nie zapomnij jednak o sobie – postaw na subtelną autopromocję. Umieszczając wpis gościnny, postaraj się w naturalny, nienarzucający się sposób wspomnieć o swoim blogu. W końcu Twoim celem jest promocja siebie, a także własnych pomysłów. Jeśli masz taką możliwość, staraj się odpowiadać na komentarze do Twojego wpisu, wykaż zaangażowanie i zainteresowanie odbiorcami. W ten sposób staniesz się bardziej przystępny.
Dziś użytkownicy korzystają z wielu kanałów komunikacyjnych. Jeśli prowadzimy bloga, warto jest wesprzeć go postami na Facebooku, Twitterze bądź Instagramie. Na każdym z profili można udostępniać linki zwrotne ułatwiające dotarcie do pożądanych miejsc. Jest to ogromne narzędzie dla marketingu cyfrowego, które zwiększa ruch na naszych kanałach.
Jako bloger jesteś częścią blogosfery – sięgnij więc do swojej społeczności. Pozwoli to na podtrzymanie stałego ruchu na stronie, a także wniesie wartościowy wkład do Twojej reputacji. Jednym z najprostszych sposobów komunikacji są właśnie media społecznościowe – udostępniając swoje posty na różnych platformach, zwiększysz swoją widoczność w sieci.
Facebook – post zachęcający do odwiedzenia bloga na profilu Pysznieczyprzepysznie
Guest Blogging jest zabiegiem niezwykle ciekawym, pozwalającym urozmaicić treści na stronie. Jest również metodą promocyjną nie tylko dla prywatnych autorów, ale również firm i przedsiębiorstw. Warto jest jednak sięgnąć do tej możliwości w przemyślany sposób, tworząc bazę ciekawych autorów, blogów, a także kalendarium wpisów. Pamiętaj, że jest to strategia długofalowa, która pozwala na rozwój obecności w sieci, zyskanie zaufania odbiorców, buduje nową społeczność, a także wpływa znacząco na ruch na stronie.
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.