Słownik SEO

We did it! Prezentujemy nasz słownik pojęć z zakresu SEO, SEM, SXO i E-Commerce. Ponad 200 pojęć w jednym miejscu! Każde z nich wytłumaczone jest w jasny i przejrzysty sposób, tak, aby nawet osoby mniej doświadczone mogły na co dzień z niego korzystać. Od teraz nie musisz szukać poszczególnych terminów związanych z pozycjonowaniem i optymalizacją stron internetowych w czeluściach internetu - wszystko alfabetycznie uszeregowane znajdziesz u nas! Są tu pojęcia, które pomogą Ci rozwijać swoją wiedzę w zakresie marketingu internetowego. Możesz tu wracać za każdym razem, gdy będziesz potrzebować merytorycznego wsparcia.
Wszystkie
A
B
C
D
E
F
G
H
I
K
L
M
N
O
P
R
S
T
U
W
X
Y
Z
a
Above the fold (ATF)

Obszar widoczny dla użytkownika po załadowaniu strony bez konieczności scrollowania. Wszystko to, co znajduje się poniżej określane jest mianem Below the fold. ATF to bardzo ważny element z punktu widzenia UX, ponieważ ma zachęcić użytkownika do zapoznania się z pozostałymi elementami znajdującymi się na stronie.

Accelerated Mobile Pages (AMP)

Platforma open source, która przeznaczona jest do tworzenia stron internetowych, których główną cechą jest szybkość działania. Jest to świetne rozwiązanie dla firm, które chcą tworzyć strony internetowe dostosowane do urządzeń mobilnych.

Ahrefs

Narzędzie wykorzystywane przez specjalistów SEO w celu pozycjonowania strony. Służy przede wszystkim do dokładnej analizy profilu linków. Oprócz tego bada również widoczność strony w wyszukiwarce, ruch organiczny oraz umożliwia analizę słów kluczowych.

AI Content

Z ang. artificial intelligence. To sztuczna inteligencja. Technologia ta naśladuje ludzkie procesy myślowe i działa bardzo szybko. W content marketingu wykorzystuje się ją do generowania treści.

Algorytm Google

Wyszukiwarka Google regularnie tworzy nowe algorytmy, które analizują treści dodawane na stronach internetowych. Algorytm to wszystkie czynności, które należy wykonać, aby osiągnąć zamierzony cel. Celem algorytmów Google jest wyświetlanie użytkownikom stron wysokiej jakości. Do jednych z najpopularniejszych algorytmów Google należą: Panda, Page Rank, Pingwin, Pirat oraz Koliber.

CZYTAJ WIĘCEJ
Dowiedz się więcej o Algorytm Google
Anchor

Inaczej kotwica, tekst zakotwiczenia lub anchor text; to treść linka umieszczana w kodzie HTML. Anchor jest zazwyczaj wyróżniony w tekście np. pogrubiony lub zaznaczony kolorem. Tekst zakotwiczenia przenosi użytkownika na inną stronę internetową.

Dowiedz się więcej o Anchor
Answer Boxes

To odpowiedzi na pytania użytkowników, które pojawiają się w wyszukiwarce. Dzięki temu użytkownicy nie muszą wchodzić na konkretną stronę internetową, aby uzyskać odpowiedź na nurtujące ich pytanie.

Artykuł sponsorowany (Content marketing)

Jeden z elementów, który wchodzi w skład content marketingu. Jest to merytoryczny, wysokiej jakości artykuł, którego celem jest promocja marki bądź jakiejś usługi. W artykule sponsorowanym znajdują się linki, które odsyłają do reklamowanych produktów. Jego celem jest zachęcenie odbiorcy do skorzystania z usługi bądź zakupu promowanych dóbr.

CZYTAJ WIĘCEJ
Dowiedz się więcej o Artykuł sponsorowany (Content marketing)
Atrybut Alt

To inaczej alternatywny opis obrazka. Jest to znacznik w języku HTML, który opisuje zawartość plików graficznych. Jego głównym zadaniem jest dostarczenie wyszukiwarce jak najwięcej informacji o obrazku. Jest to jeden z głównych elementów prawidłowej optymalizacji strony internetowej.

CZYTAJ WIĘCEJ
Dowiedz się więcej o Atrybut Alt
Audyt SEO

To analiza strony internetowej umożliwiająca wykrycie wszelkich błędów na stronie, które uniemożliwiają skuteczne pozycjonowanie. Jest to jeden z ważniejszych elementów skutecznej optymalizacji. Dzięki audytowi można poznać mocne i słabe strony witryny, nad którymi należy popracować.

CZYTAJ WIĘCEJ
Dowiedz się więcej o Audyt SEO
Audyt UX

Audyt UX to testowanie strony i jej analizowanie, które dotyczy bezpośrednio doświadczeń użytkownika podczas pobytu na stronie internetowej. Audyt UX odpowiada przede wszystkim na takie pytania jak: czy strona jest przyjazna dla użytkownika, czy kolory są w porządku oraz czy poruszanie się po witrynie jest dla odbiorcy intuicyjne czy raczej sprawia mu problemy. Taka dokładna analiza umożliwia wprowadzenie wszelkich poprawek w nawigacji witryny.

CZYTAJ WIĘCEJ
b
Ban Google

To jedna z najsurowszych kar od tej wyszukiwarki. Nakładana jest na te strony internetowe, które nie przestrzegają dobrych praktyk i łamią wytyczne dla programistów internetowych. Skutkiem tego jest usunięcie całej domeny z Google, co oznacza, że żadne strony ani podstrony nie będą widoczne w wynikach wyszukiwania.

CZYTAJ WIĘCEJ
Dowiedz się więcej o Ban Google
Bezwzględny adres URL

Łącze, które stosowane jest do linkowania wewnętrznego. Adres ten zawiera pełną ścieżkę dostępu niezależnie od miejsca, w którym ulokowany jest link. Taki link składa się z: protokołu, nazwy domeny lub nazwy pliku.

Bing

Wyszukiwarka internetowa, której właścicielem jest firma Microsoft. Jej popularność z roku na rok rośnie, jednak do popularności wyszukiwarki Google jeszcze jej daleko.

Bing Webmaster Tools

Bezpłatna usługa w wyszukiwarce Bing, która umożliwia dodawanie witryn do indeksu wyszukiwania. Dzięki niej można na bieżąco monitorować i analizować statystyki i poprawiać ranking stron w wyszukiwarce Bing.

Black Hat SEO

Są to wszelkie praktyki niezgodne z wytycznymi wyszukiwarki, które stosowane są, aby poprawić ranking stron. Działania takie manipulują wyszukiwarką i nie biorą pod uwagę doświadczeń użytkowników. Do najczęstszych praktyk Black Hat Seo zaliczamy: kupowanie linków, upychanie na siłę fraz kluczowych, stosowanie białego tekstu na białym tle czy umieszczanie tekstu za obrazem.

CZYTAJ WIĘCEJ
Dowiedz się więcej o Black Hat SEO
Błąd 403

Jest to błąd, który występuje w momencie, gdy serwer zabrania dostępu do strony, którą próbuje otworzyć użytkownik. Dlaczego się tak dzieje? Może to wynikać z nieprawidłowej konfiguracji serwera lub braku uprawnień.

Błąd 404

Kod statusu odpowiedzi HTTP, który informuje użytkownika, że wyszukiwarka co prawda połączyła się z serwerem, ale nie może znaleźć zasobu, ponieważ odwołuje się on do nieistniejącego już pliku.

CZYTAJ WIĘCEJ
Błąd 500

To komunikat o błędzie HTTP, który wskazuje na pojawienie się wewnętrznego problemu podczas próby połączenia z serwerem. Oznacza to, że na serwerze występują jakieś wewnętrzne problemy, ale nie można jasno określić jakie. Skutkiem pojawienia się tego błędu jest to, że użytkownik nie może otrzymać dostępu do żadnej części witryny.

Breadcrumbs (nawigacja okruszkowa)

Jest to nawigacja, która umożliwia użytkownikowi określić swoją lokalizację w witrynie. To dodatkowa ścieżka menu, która dodawana jest do standardowej mapy strony – dzięki temu można stworzyć ścieżkę, którą podążał użytkownik. Breadcrumbs znajdują się najczęściej na górze strony.

Brief SEO

Jest to zbiór wszystkich najważniejszych informacji, które są niezbędne dla pozycjonera, aby kampania odniosła sukces. Im dokładniejszy dokument, tym lepiej. Co należy w nim umieścić? Między innymi: cele, założenia, oczekiwania a także wszelkie informacje dotyczące firmy (nazwa, aktualna sytuacja na rynku oraz konkurencja).

CZYTAJ WIĘCEJ
Broken links (zepsute linki)

Są to linki, które po prostu nie działają. Powodem tego może być usunięcie strony do której odsyłał link lub nieprawidłowy adres URL. Zepsute linki mają negatywny wpływ na stronę i często obniżają pozycję witryny w wynikach wyszukiwania.

c
Canonical

Inaczej rel= canonical; to metatag, który umieszczany jest w nagłówku dokumentu HTML. Rel canonical informuje wyszukiwarkę, który z adresów URL jest oryginalny. Jest to świetna metoda na pozbycie się problemu dotyczącego zduplikowanych treści.

CZYTAJ WIĘCEJ
Dowiedz się więcej o Canonical
Carousel Results

To karuzela z wynikami wyszukiwania. Jest to przewijany pasek na stronie wyników wyszukiwania (SERP), który najczęściej pojawia się na urządzeniach mobilnych.

Case study SEO

Nazywane też studium przypadku, czyli bardzo dokładna analiza konkretnego przypadku. W case study znajdują się takie informacje jak początkowa sytuacja, problem, który wymagał naprawy, sposoby jego rozwiązania, wdrożone pomysły i efekt, jaki udało się uzyskać. W studium przypadku znajdują się też zazwyczaj różne porady i wskazówki.

CDN (Content Delivery Network)

To sieć serwerów, które rozproszone są po całym świecie. Do głównych zadań tej sieci należy zapewnienie bezpieczeństwa i szybszego dostępu do informacji bez względu na lokalizację. Jak to działa? Sieć CDN korzysta z zasobów najbliżej dostępnych serwerów od użytkownika.

Cloaking

To ukazywanie robotom wyszukiwarek innej treści niż użytkownikom. Jest to niedozwolone działanie zaliczane do praktyk Black Hat SEO. Działanie, jakim jest cloaking, służy do oszukiwania zarówno wyszukiwarki, jak i użytkowników. Prowadzić ma do uzyskania wyższej pozycji w rankingu.

Content

Jest to cała zawartość strony internetowej (podstrony, zdjęcia, infografiki, wpisy blogowe). Na dobry content składają się wysokiej jakości, merytoryczne treści, które umożliwiają pozyskanie nowych klientów i wyższej pozycji w wynikach wyszukiwania.

CZYTAJ WIĘCEJ
Dowiedz się więcej o Content
rozwiń
Copywriter

To osoba odpowiedzialna za tworzenie wysokiej jakości, merytorycznej i unikalnej treści. Copywriter tworzy teksty na strony internetowy, ulotki, plakaty itp. Do jego zadań zaliczamy również generowanie wpisów zgodnych z zasadami SEO.

Dowiedz się więcej o Copywriter
Core Web Vitals

To wytyczne dotyczące aspektów, które wpływają na doświadczenie użytkownika. To wszystkie czynniki, które mają znaczenie dla użytkownika i które, według niego, wpływają na łatwość użytkowania strony. Do podstawowych Core Web Vitals zaliczamy: CLS, FID i LCP.

CZYTAJ WIĘCEJ
Dowiedz się więcej o Core Web Vitals
Crawl budget

Wskazuje na liczbę podstron, które mogą być zaindeksowane przez wyszukiwarkę w obrębie jednej witryny. Na czas indeksowania wpływa przede wszystkim liczba podstron.

Crawler

To robot internetowy, czyli specjalny program, który przegląda i indeksuje zawartość stron internetowych. Do jednych z najważniejszych robotów internetowych należą: Googlebot, Googlebot News, Googlebot Images czy Google AdsBot.

Cross-linking

Wymiana linków pomiędzy dwiema stronami internetowymi, które są powiązane tematycznie. Może mieć też formę gościnnych wpisów specjalistycznych.

CTA (Call to Action)

Z ang. Call to Action, czyli wezwanie do działania. To zachęcanie użytkownika do podjęcia konkretnego działania, np. do zakupu czy zapisania się do newslettera. CTA ma najczęściej formę rozkazującą, np. Sprawdź teraz!

CZYTAJ WIĘCEJ
Dowiedz się więcej o CTA (Call to Action)
CTR (współczynnik klikalności)

Z ang. Click-Through Rate. Wskaźnik, który informuje o liczbie kliknięć w stosunku do wyświetleń reklamy czy jakiegoś linka. Wskaźnik CTR umożliwią ocenę skuteczności internetowych działań reklamowych.

CZYTAJ WIĘCEJ
Dowiedz się więcej o CTR (współczynnik klikalności)
d
Dane strukturalne (Mikrodane)

Z ang. structural data; to specjalny kod RDSA, JSON-LD lub Microdata, który umieszczony jest na stronie. Schema służą przede wszystkim robotom Google, ponieważ przedstawiają im zawartość strony w czytelniejszy sposób.

CZYTAJ WIĘCEJ
Dowiedz się więcej o Dane strukturalne (Mikrodane)
De-indexing

To indeksowanie wyszukiwarki internetowej. To zbieranie, przechowywanie oraz analizowanie, które usprawnia proces dokładnego wyszukiwania informacji.

Dead-Eng Page

To strona z której nie da się dostać nigdzie indziej. Po wejściu na taką stronę użytkownik nie zobaczy żadnych linków prowadzących na inne podstrony. Negatywnie wpływa to na pozycjonowanie strony, ponieważ użytkownik nie wiążę z nią pozytywnych doświadczeń i ją opuszcza.

Deep link

To link do podstrony; inaczej głębokie linkowanie, które polega na umieszczeniu linku na stronie do innej witryny. Link ten prowadzi do wewnętrznej podstrony, a nie do strony głównej innego serwisu.

Depozycjonowanie

Z ang. negative SEO. To odwrotność pozycjonowania. Są to wszystkie działania, które prowadzą do obniżenia pozycji danej strony internetowej w wynikach wyszukiwania. Zaliczamy do nich takie działania jak: usuwanie linków ze strony czy duplikowanie treści. Najczęściej są stosowane przez konkurencyjne strony internetowe, które pozycjonują się na te same słowa kluczowe.

Direct Answer

to bezpośrednie odpowiedzi. Jedna z funkcji wyszukiwarki, która dostarcza użytkownikowi odpowiedzi na zadane przez niego pytanie. Wyszukiwarka czerpie te informacje ze stron internetowych, które są przez nią zaindeksowane.

Dowiedz się więcej o Direct Answer
Direct traffic (ruch bezpośredni)

To jeden z rodzajów ruchu, który zawarty jest w raportach Google Analytics. Ruch bezpośredni oznacza, że użytkownik wszedł na stronę internetową poprzez wpisanie w przeglądarkę całego adresu URL. Direct traffic to również wejście przez użytkownika na stronę za pomocą paska zakładek, linku umieszczonego w e-mailu czy z linku umieszczonego w pliku, np. w Wordzie.

CZYTAJ WIĘCEJ
Disavow Tool

To narzędzie Google, które służy do usuwania linków. Umożliwia pozbycie się linków, które negatywnie wpływają na pozycjonowanie strony. Najlepiej z niego korzystać po nałożeniu przez wyszukiwarkę Google kary w postaci filtra.

Dofollow

To atrybut przypisany linkom na stronie internetowej, który informuje roboty wyszukiwarek, aby przeszły na stronę do której prowadzi link. Dzięki wykorzystaniu atrybutów dofollow dana domena przekazuje swoją wartość innej, do której linkuje.

Domain age (wiek domeny)

Jest to wiek domeny, czyli po prostu czas jej istnienia. Liczony jest od pierwszego zarejestrowania strony. Jest jednym z najważniejszych czynników, które wpływają na pozycjonowanie.

Domena

Jest to adres, który umożliwia użytkownikom odnalezienie zasobów serwera w sieci (np. strona www, serwer FTP czy poczta e-mail). Domena powinna być unikalna, przyjazna dla użytkownika i składać się z nazwy oraz rozszerzenia.

CZYTAJ WIĘCEJ
Dowiedz się więcej o Domena
Doorway page (strona przejściowa)

Jest to jedna z metod Black Hat SEO, której celem jest zdobycie ruchu z wyszukiwarek. Na czym dokładnie polega? Na stworzeniu strony internetowej i wypozycjonowaniu jej na wybrane frazy kluczowe niezgodnie z zasadami wyszukiwarki Google i przekierowanie użytkownika na stronę docelową.

Dowiedz się więcej o Doorway page (strona przejściowa)
DR (Domain Rating)

To wskaźnik jakości domeny, który mierzony jest przez narzędzie Ahrefs. Dzięki DR istnieje możliwość analizy jakości i ilości linków prowadzących do konkretnej domeny. Przyjmuje wartość od 0-100.

CZYTAJ WIĘCEJ
Duplicate content

To zduplikowana treść. Mamy z nią do czynienia w momencie, gdy dany tekst znajdzie się na kilu stronach internetowych. Ma to bardzo negatywny wpływ na pozycjonowanie.

CZYTAJ WIĘCEJ
Dowiedz się więcej o Duplicate content
Dwell time (czas spędzony na stronie)

Jest to czas liczony od wejścia użytkownika na daną stronę internetową do jego powrotu do wyników wyszukiwania. Im użytkownik więcej czasu spędzi na stronie, tym jest większe prawdopodobieństwo, że spełnia ona jego wymagania.

Dowiedz się więcej o Dwell time (czas spędzony na stronie)
Dywersyfikacja linków

To zróżnicowanie linków w sieci, które bezpośrednio prowadzą do naszej strony docelowej. Takie linki warto na bieżąco analizować i sprawdzać ich rodzaj (czy są do-follow czy no-follow).

e
E-commerce

Inaczej handel elektroniczny. To zawieranie transakcji za pomocą nowoczesnych rozwiązań telekomunikacyjnych i teleinformatycznych. Najpopularniejszą formą e-commerce są sklepy internetowe, ale też różnego rodzaju portale.

Dowiedz się więcej o E-commerce
rozwiń
EAT SEO

To skrót od słów: Expertise, Authoritativeness, Trustworthiness. To proces, który polega na ocenianiu przez pracowników Google jakości treści umieszczanej na stronach internetowych. Wytyczne EAT znajdują się Search Quality Evaluator Guidelines, zostały opublikowane w 2013 roku i są cały czas aktualizowane.

CZYTAJ WIĘCEJ
Dowiedz się więcej o EAT SEO
Entry page

To strona wejściowa, czyli pierwsza strona, jaką widzi użytkownik, wchodząc na daną domenę.

Evergreen content

To treści, które nie ulegają dezaktualizacji, czyli nie są sezonowe i zainteresują czytelnika w każdym okresie. Tego typu treści generują stały ruch w witrynie. Powinny zawierać silne słowa kluczowe.

Exact Match Domain (EMD)

To dokładnie dopasowana domena, czyli nazwa domeny, która pokrywa się ze słowem kluczowym. Dla frazy tani sklep odzieżowy nazwa domeny będzie brzmiała: tanisklepodzieżowy.pl.

Exact-match anchor

To rodzaj anchora, który wykorzystuje słowa kluczowe do pozycjonowania strony internetowej. Dana fraza, którą umieszcza się w linku, jest wskazówką dla wyszukiwarki, że konkretne słowo kluczowe jest ważne dla jakiejś podstrony.

f
Farma linków

Nazywana jest również farmą hiperłączy. Jest to zbiór stron internetowych, które zawierają linki odsyłające do siebie nawzajem. Jest to niedozwolone działanie i może skutkować nałożeniem kary przez Google.

CZYTAJ WIĘCEJ
Featured Snippet

To polecany fragment z odpowiedzią – blok w Search Engine Results Page (SERP), w którym zamieszczony jest fragment strony internetowej zawierający odpowiedź na zadane przez użytkownika pytanie.

CZYTAJ WIĘCEJ
Dowiedz się więcej o Featured Snippet
Feed produktowy

To plik w formacie .xml, .gz, .zip, .bz2, .txt, .xls, który zawiera informacje dotyczące produktów zawartych w ofercie sklepu internetowego. Zawiera nazwę sklepu, produktu, opis, cenę i zdjęcia.

Filtr algorytmiczny

Kara od Google nałożona automatycznie przez algorytm na stronę internetową o której nie zostaniesz poinformowany. Jej skutkiem jest gwałtowny spadek pozycji w wynikach wyszukiwania.

CZYTAJ WIĘCEJ
Dowiedz się więcej o Filtr algorytmiczny
Filtr ręczny

Kolejny rodzaj kary nakładany przez pracowników Google na stronę. Powody jej nałożenia można sprawdzić w GSC. Kary ręczne dotyczyć mogą całych stron lub tylko poszczególnych podstron.

Dowiedz się więcej o Filtr ręczny
FLC (First Link Counts)

To tak zwana zasada pierwszego linka. Co oznacza? Jeśli na jednej podstronie umieścimy kilka razy ten sam link z identycznym anchorem, to wyszukiwarka weźmie pod uwagę tylko ten pierwszy link.

Footer link

Przekierowanie znajdujące się w stopce strony internetowej. Może mieć formę linkowania wewnętrznego lub zewnętrznego.

Frazy long tail (długi ogon)

To fraza długiego ogona, czyli rozbudowane frazy składające się z dwóch, trzech słów. Wykorzystuje się je, aby uzyskać bardzo precyzyjne wyniki wyszukiwanych informacji. Frazy long tail mają mniejszą liczbę wyszukiwań, za to większy współczynnik konwersji

CZYTAJ WIĘCEJ
Dowiedz się więcej o Frazy long tail (długi ogon)
Frazy short tail (krótki ogon)

To krótkie frazy najczęściej jedno lub dwu-wyrazowe np. bluzka damska, krem nawilżający. Są bardzo popularne, ogólne i najczęściej wpisywane w wyszukiwarkę przez użytkowników. Ich minusem jest duża konkurencyjność, co oznacza, że czasem ciężko je wypozycjonować.

Fresh Site Bonus

Bonus, który przyznawany jest nowym stronom internetowym przez Google. Dzięki niemu strony te przez pewien czas wyświetlają się wyżej w wynikach wyszukiwania. Po upływie czasu trwania bonusu, strony wracają na pozycje pod konkretnymi frazami kluczowymi.

FTP

Z ang. File Transfer Protocol. To protokół transferu plików, który umożliwia przesyłanie danych między serwerem FTP a klientem. Możliwe jest to dzięki połączeniu TCP/IP. Jest bardzo często wykorzystywany do zarządzania stroną internetową.

g
Geolokalizacja

Proces, który polega na ustaleniu położenia geograficznego urządzenia, z którego korzysta użytkownik. Dzięki temu można określić także lokalizację użytkownika i dać mu dostęp do wielu funkcji.

Dowiedz się więcej o Geolokalizacja
Geotargeting

Targetowanie wyników wyszukiwania z pomocą geolokalizacji. Polega to na dostosowywaniu wyników wyszukiwania do lokalizacji użytkownika.

Dowiedz się więcej o Geotargeting
Google Ads i AdSense

Serwisy reklamowe Google. Służą tworzeniu kampanii reklamowych. Dzięki Google Ads możemy zachęcić użytkownika do zakupu lub skorzystania z usługi poprzez reklamy video na YouTube, reklamy tekstowe, czy reklamy w aplikacjach. Google AdSense umożliwia zarabianie na reklamach kontekstowych w formie filmików, reklam tekstowych lub banerów.

Dowiedz się więcej o Google Ads i AdSense
rozwiń
Google Bomb

Proces polegający na intensywnym spamowaniu stron linkami zewnętrznymi, których celem jest szybkie wypozycjonowanie konkretnej frazy, która nie jest związana z zawartością strony internetowej. Google Bomb zaliczane jest do praktyk Black Hat SEO i grozi za to kara w postaci nałożonego na stronę filtra.

Google Maps

To narzędzie Google, które umożliwia ustalenie lokalizacji użytkownika, a także oglądanie map, powierzchni ziemi, wyznaczanie tras, czy przeglądanie wizytówek.

Google Mobile-Friendly Test

To test optymalizacji mobilnej od Google, który polega na ocenie jakości witryny. Pozwala określić czy wyszukiwarka określa daną stronę jako przyjazną dla urządzeń mobilnych.

Google Moja Firma

Z ang. Google My Business. Darmowe narzędzie od Google, które umożliwia stworzenie i zarządzanie wizytówką Google. Jak sama nazwa wskazuje jest to wizytówka firmy w wyszukiwarce i mapach Google. Powinny być w niej zawarte między innymi takie informacje jak: adres firmy, numer telefonu, godziny otwarcia, zdjęcia. Plusem posiadania wizytówki jest możliwość pozyskiwania nowych klientów.

CZYTAJ WIĘCEJ
Dowiedz się więcej o Google Moja Firma
rozwiń
Google Search Console (GSC)

Bezpłatna platforma Google przeznaczona dla właścicieli stron internetowych. W skład GSC wchodzą narzędzia, które umożliwiają bieżące monitorowanie strony w wyszukiwarce, a dokładniej: wszelkie problemy na stronie, stan indeksowania strony, monitorowanie linków wewnętrznych i zewnętrznych.

CZYTAJ WIĘCEJ
Dowiedz się więcej o Google Search Console (GSC)
Google Tag Manager (GTM)

Darmowe narzędzie Google, które umożliwia śledzenie działań użytkowników na stronie poprzez wdrażanie kodów śledzących. Umożliwia bardzo dokładną konfigurację analityki witryny.

CZYTAJ WIĘCEJ
Dowiedz się więcej o Google Tag Manager (GTM)
Google Trends

Darmowe narzędzie oferowane przez Google. Umożliwia bieżący monitoring statystyk na temat trendów wyszukiwań poszczególnych fraz w wyszukiwarce Google. Jest to bardzo przydatne narzędzie podczas prowadzenia strony internetowej.

CZYTAJ WIĘCEJ
Googlebot

Robot internetowy Google. Robot ten dokładnie analizuje oraz indeksuje regularnie wszystkie strony internetowe, przechodziąc przez każdą podstronę witryny.

Dowiedz się więcej o Googlebot
Grey Hat SEO

Proces pozycjonowania pomiędzy Blacka Hat SEO a White Hat SEO. Na czym polega? Na publikowaniu wysokiej jakości treści przy odpowiedniej optymalizacji, ale pozyskiwaniu linków nie w sposób naturalny a sztuczny – poprzez dodawanie linków przez agencje na zapleczach. Dzięki GHS można uzyskać dobre wyniki bez kary od Google.

h
Hreflang

Atrybut, który znajduje się w pierwszej części kodu strony. Dostarcza on informacji o dostępnych wersjach językowych danej strony internetowej. Hreflang powinien zawierać kod języka strony i adres URL w danej wersji językowej.

CZYTAJ WIĘCEJ
htaccess

Plik z informacją dotyczącą ustawień katalogów serwera. Pliki .htaccess wykorzystuje się m.in. do zabezpieczenia strony internetowej czy do budowania stron błędów http.

CZYTAJ WIĘCEJ
HTTP Status Code

Inaczej kod odpowiedzi HTTP. To informacja wysyłana przez serwer HTTP do przeglądarki w formie danych numerycznych. Dostarcza użytkownikowi informacji czy przesłane przez niego zapytanie zostało zrealizowane a jeśli nie, to dlaczego.

CZYTAJ WIĘCEJ
HTTP/HTTPS

Protokół, który odpowiada za komunikację między serwerem a użytkownikiem. HTTPS to zabezpieczona wersja protokołu HTTP, która szyfruje wszystkie przesyłane dane. Dla SEO ma on duże znaczenie, ponieważ wyszukiwarki zwracają na to dużą uwagę.

CZYTAJ WIĘCEJ
i
Indeks

Wszystkie dane zbierane oraz analizowane przez algorytmy. Na podstawie takiego indeksu wyszukiwarka proponuje użytkownikom (na podstawie ich zapytań) odwiedzenie witryn z konkretnymi frazami kluczowymi. Warto podkreślić, że jeśli witryna nie znajduje się w indeksie, to nie będzie wyświetlać się w wynikach wyszukiwania.

Indeksowanie

Działanie wykonywane przez roboty Google. Polega na zbieraniu danych ze stron www i zapisywaniu ich w bazie wyszukiwarki. Podczas indeksacji roboty ustalają pozycję witryny w wyszukiwarce pod kątem różnych fraz kluczowych.

CZYTAJ WIĘCEJ
Dowiedz się więcej o Indeksowanie
k
Kanibalizacja

Mamy z nią do czynienia w momencie, gdy kilka podstron jednej witryny pozycjonuje się na te same frazy lub frazę kluczową. Kanibalizacja bardzo negatywnie wpływa na SEO, ponieważ wyszukiwarka nie wie, którą podstronę ma promować w wynikach wyszukiwania.

CZYTAJ WIĘCEJ
Dowiedz się więcej o Kanibalizacja
Karty rozszerzone (Rich cards)

Jeden ze sposobów prezentowania wyników w wyszukiwarce. Za pomocą kart rozszerzonych prezentuje się wyniki w formie dużych grafik, które można przesuwać w prawo lub w lewo.

Dowiedz się więcej o Karty rozszerzone (Rich cards)
Katalogowanie stron

Dodawanie stron do katalogów internetowych. Katalog to pogrupowany tematycznie zbiór adresów URL. Takie działanie umożliwia polepszenie pozycji w rankingu.

CZYTAJ WIĘCEJ
Keyword stuffing

Upychanie fraz – jedna z praktyk stosowana w Black Hat SEO. Technika ta polega na sztucznym umieszczaniu fraz kluczowych na podstronie. Taki tekst nie ma żadnej wartości dla odbiorcy, ponieważ przepełniony jest frazami kluczowymi. Warto podkreślić, że za takie działanie Google nakłada na strony kary.

Konwersja

To określony cel, który chce się osiągnąć poprzez wykonywanie pewnych działań (np. dokonanie zakupu, zapisanie się do newslettera). Konwersja może dotyczyć zarówno wyników wyszukiwania organicznego, jak i płatnych reklam. Jest to bardzo ważny wskaźnik w e-commerce.

CZYTAJ WIĘCEJ
Dowiedz się więcej o Konwersja
KPI

Kluczowe Wskaźniki Efektywności. To wskaźniki, które umożliwiają ocenę efektywności konkretnych działań. Dostarczają informacji na temat tego, czy dany cel został zrealizowany oraz dają możliwość bieżącego monitorowania postępów pracy.

CZYTAJ WIĘCEJ
l
Landing page

Strona docelowa; jest to witryna, do której od razu zostaje przekierowany użytkownik po kliknięciu linku. Landing page to najczęściej podstrona, która zachęca do określonego działania, np. zakupu produktu czy pobrania e-booka.

CZYTAJ WIĘCEJ
Lazyloading

To inaczej leniwe ładowanie. Technika optymalizująca ładowanie się contentu na stronie lub w aplikacji. Ma na celu ładowanie tylko tych zasobów, które są w danej chwili najważniejsze dla użytkownika, a dopiero później pozostałych elementów witryny. Dzięki temu strony są wydajniejsze a użytkownicy szybciej docierają do interesującej ich treści.

CZYTAJ WIĘCEJ
Link (hiperłącze)

To przekierowanie na stronę internetową. Link może być wewnętrzny (w obrębie witryny) lub zewnętrzny (odsyła na inną stronę). Link ma formę adresu URL lub ukryty jest pod jakąś nazwą (anchor).

Link Baiting

Działania prowadzące do zdobycia naturalnych, darmowych i wysokiej jakości linków prowadzących do witryny. Jednym z przykładów link baitingu są gościnne wpisy z linkami do własnej strony.

Link bezpośredni

Odnośnik, który przekierowuje użytkownika bezpośrednio do strony docelowej. Aby linki bezpośrednie miały znaczenie dla procesu pozycjonowania, muszą mieć atrybut nofollow.

Link juice

Inaczej to moc SEO. Link juice określa wartość, jaką jedna strona przekazuje drugiej. Wartość ta przekazywana jest poprzez linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne. Moc zależy od jakości linków i ich liczby.

CZYTAJ WIĘCEJ
Link naturalny

Link dodany naturalnie przez użytkownika bez udziału pozycjonera. Linki naturalne mają często formę aktywnego adresu URL lub komunikatów typu: „wejdź tutaj”.

Dowiedz się więcej o Link naturalny
Link nienaturalny

To odnośnik, który nie jest efektem naturalnych działań użytkowników, a został zamieszczony tylko w celu polepszenia pozycji w wyszukiwarce. Takie linki są z reguły niskiej jakości i nie są nawet powiązane z treścią znajdującą się na stronie.

Dowiedz się więcej o Link nienaturalny
Link pośredni

Odnośnik, który przekierowuje użytkownika na stronę docelową za pomocą przekierowania 301 lub 302. Ma to na celu doprowadzenie robotów wyszukiwarek do szukanej przez użytkownika witryny, ale przeprowadzając ją najpierw przez własną domenę.

Linkowanie wewnętrzne

Umieszczanie linków prowadzących do innych podstron, ale znajdujących się na tej samej stronie internetowej. Linkowanie wewnętrzne przyczynia się do poprawienia widoczności strony w wynikach wyszukiwania.

CZYTAJ WIĘCEJ
Dowiedz się więcej o Linkowanie wewnętrzne
Long click

Z taką sytuacją mamy do czynienia, gdy użytkownik długo pozostaje na danej stronie i nie wraca przez określony czas do wyników wyszukiwania. Long Click jest informacją dla wyszukiwarki, że dana witryna jest wartościowa, co przekłada się na lepsze pozycje w rankingu.

m
Mapa ciepła (heat map)

Technika, która umożliwia graficzną prezentację zachowań użytkowników, którzy korzystają z danej strony internetowej. Dzięki mapie ciepła można ustalić, które elementy witryny są najchętniej odwiedzane przez internautów.

Mapa przekierowań (redirect map)

To lista, na której znajduje się spis wszystkich stron starego serwisu i przyporządkowane im nowe adresy.

Mapa witryny

Dokument zawierający informacje o podstronach znajdujących się na danej stronie internetowej. Dzięki mapie witryny roboty indeksujące lepiej rozumieją stronę, co umożliwia szybsze pojawienie się na wyższych pozycjach w wynikach wyszukiwania.

CZYTAJ WIĘCEJ
Dowiedz się więcej o Mapa witryny
Międzynarodowe SEO

Pozycjonowanie stron w zagranicznych wersjach wyszukiwarek. Jego celem jest dotarcie z usługami do zagranicznych klientów. Wyszukiwarki, rozpoznając kraj, do którego skierowana jest domena, wyświetlają ją w danym państwie na konkretne frazy kluczowe.

CZYTAJ WIĘCEJ
Dowiedz się więcej o Międzynarodowe SEO
Mobile first index

To sposób indeksacji stron internetowych przez roboty indeksujące. Mobile first index oznacza, że wersje mobilne strony są analizowane i indeksowane w pierwszej kolejności. Witryny, które nie są dostosowane do wersji mobilnych, nie uzyskają wysokiej pozycji w rankingu wyszukiwania.

CZYTAJ WIĘCEJ
Dowiedz się więcej o Mobile first index
Mobile-friendly website

To strony dostosowane do urządzeń mobilnych. Wygląd takich stron i ich działanie przystosowane jest do użytkowników korzystających z nich na smartfonach. Taka strona musi być przede wszystkim responsywna, czyli dostosowywać się do rozmiaru wyświetlacza urządzenia, na którym jest wyświetlana. Strony mobile friendly mają znacznie lepszą konwersję.

CZYTAJ WIĘCEJ
Dowiedz się więcej o Mobile-friendly website
Multilingual SEO

Pozycjonowanie, które polega na optymalizacji contentu nie tylko dla różnych języków, ale także dla regionów, gwar, czy dialektów. Pozytywnie wpływa to na pozycjonowanie lokalne i umożliwia dotarcie do konkretnych, wyselekcjonowanych użytkowników.

CZYTAJ WIĘCEJ
Dowiedz się więcej o Multilingual SEO
n
Nagłówki h1-h6

Stosuje się je, aby wyróżnić tekst na stronie. Nagłówki h1-h6 wskazują słowa kluczowe. H oznacza header a cyfry wskazują miejsce w hierarchii – h1 to najważniejszy nagłówek a h6 najmniej istotny.

Dowiedz się więcej o Nagłówki h1-h6
NAP

Jest to internetowa wizytówka firmy. To skrót od angielskich słów: Name, Address, Phone Number. Posiadanie wizytówki NAP umożliwia pozyskiwanie nowych klientów i pozytywnie wpływa na pozycjonowanie.

Dowiedz się więcej o NAP
Narzędzia SEO

Zbiór instrumentów (płatnych i darmowych), które usprawniają i ułatwiają pracę pozycjonerów na wielu płaszczyznach – umożliwiają analizę witryny, słów kluczowych, linków itp. Do jednych z najbardziej przydatnych narzędzi ułatwiających pozycjonowanie należą: Google Search Console, Senuto, Google Analytics, Ahrefs, czy Semstorm.

CZYTAJ WIĘCEJ
Dowiedz się więcej o Narzędzia SEO
Nofollow

Atrybut, który jest informacją dla robotów indeksujących, aby nie podążały za stroną, do której kieruje hiperłącze. Linki nofollow nie przekazują swojej “mocy” innym stronom, dlatego też nie wpływają bezpośrednio na pozycjonowanie.

Noindex

Robots noindex uniemożliwia wyszukiwarkom indeksowanie strony. Oznacza to, że wyszukiwarki podczas indeksacji treści znajdujących się na stronie, nie umieszczają danej strony w indeksie. Dzięki temu linki wychodzące z metatagiem robots noindex mogą przekazywać swoją moc i wpływać na pozycjonowanie.

CZYTAJ WIĘCEJ
Dowiedz się więcej o Noindex
Not provided

Ukrywanie słów kluczowych w systemach statystycznych (np. Google Analytics), które wpływa na zwiększenie bezpieczeństwa w sieci. Frazy kluczowe odgrywają bardzo ważną rolę w procesie pozycjonowania, dlatego jest to działanie, które źle wpływa na SEO.

Dowiedz się więcej o Not provided
o
Off-page SEO

Działania optymalizacyjne poza stroną. Celem takich działań jest zwiększenie widoczności strony w wynikach wyszukiwania. Co obejmują takie działania? Przede wszystkim link building i aktywność w mediach społecznościowych.

On-page SEO

Są to działania optymalizacyjne w obrębie witryny. To wszystkie działania, które bezpośrednio związane są ze stroną i jej ulepszaniem. Działania on page obejmują działania techniczne na stronie oraz pracę nad treścią.

Dowiedz się więcej o On-page SEO
Open Graph

To znacznik, który określa, jakie treści i grafiki znajdujące się pod linkiem powinny wyświetlać się w mediach społecznościowych. Są one niewidoczne dla użytkownika, ale dla Facebooka czy Instagrama tak.

Optymalizacja strony

Wszystkie działania prowadzone na stronie oraz poza nią prowadzące do poprawy widoczności strony w wyszukiwarce. Działania optymalizacyjne prowadzą do poprawienia jakości strony zarówno dla wyszukiwarek, jak i użytkowników.

Dowiedz się więcej o Optymalizacja strony
Orphan page

To inaczej osierocone strony. To strony, które znajdują się w indeksie uzupełniającym. Do osieroconych stron nie prowadzą żadne linki, dlatego nie mają one wartości dla SEO.

CZYTAJ WIĘCEJ
Dowiedz się więcej o Orphan page
p
Page Authority (PA)

Parametr, który określa autorytet danej strony internetowej. Wynik podaje się w skali od 1-100. Metoda obliczania tego autorytetu opracowana została przez firmę MOZ i bierze pod uwagę ponad 150 parametrów. Duże znaczenie mają tutaj linki.

Dowiedz się więcej o Page Authority (PA)
PageRank

To wartość liczbowa przypisywana indeksowanej stronie internetowej. Wartość ta obliczana jest na podstawie jakości witryny oraz wszystkich elementów, które na tę jakość się składają. Wartości te dla poszczególnych stron nie są publikowane.

CZYTAJ WIĘCEJ
Dowiedz się więcej o PageRank
Panda

Algorytm, który ocenia treści na stronach internetowych. Wybiera spośród nich te najwyższej jakości, najbardziej pasujące do zapytań użytkowników. Zwiększa widoczność stron wysokiej jakości, a obniża stron ze słabej jakości treściami, zduplikowanymi.

Partial-match anchor

Inaczej częściowe dopasowanie anchoru. Tekst odnośnika, który zawiera w sobie fragment frazy kluczowej.

People also ask

Inaczej Podobne Pytania. Boks, który wskazuje podobne pytania użytkownikom do tych, które wpisali w wyszukiwarkę. Są to propozycje innych użytkowników, których interesuje podobna tematyka.

Pingwin

Algorytm, który powstał w celu ograniczania spamu w sieci. Wyszukiwarka Google nakłada kary na strony ze słabej jakości linkami, które traktowane są jako spam. Algorytm Pingwin podnosi pozycje stron, które zawierają wysokiej jakości linki i treści nieprzesycone frazami kluczowymi.

Planer słów kluczowych

Darmowe narzędzie Google, które pomaga w analizie słów kluczowych. Dzięki planerowi słów kluczowych otrzymujemy informacje na temat miesięcznej liczby wyszukiwań danego słowa, jego konkurencyjność czy stawkę za kliknięcie.

Poison words

Inaczej zatrute słowa. To frazy kluczowe, które negatywnie wpływają na proces pozycjonowania i prowadzą do spadku pozycji w wyszukiwarce. Są to słowa, które wzbudzają nieufność zarówno użytkowników, jak i robotów.

Pozycjonowanie

To wszystkie działania optymalizacyjne prowadzone na stronie w celu zwiększenia jej widoczności w wyszukiwarce. Działania SEO możemy podzielić na te prowadzone w obrębie witryny, czyli optymalizacja treści, dodawanie meta description czy meta title, oraz działania prowadzone poza stroną, np. link building czy aktywność w serwisach społecznościowych.

CZYTAJ WIĘCEJ
Dowiedz się więcej o Pozycjonowanie
rozwiń
Presell pages

Strona z dużą ilością niskiej jakości tekstu. Dla użytkowników nie ma żadnej wartości, służy wyłącznie pozycjonowaniu. Zdecydowanie lepszym rozwiązaniem są teksty wysokiej jakości.

Dowiedz się więcej o Presell pages
Profil linków

Zbiór wszystkich linków, które prowadzą do danej witryny. Ich jakość określa się na podstawie anchorów, źródła linków, rodzaju i typu linków.

Przyjazny adres URL

To taki, który ma 3 cechy: jest czytelny (użytkownik spodziewa się na jaką stronę trafi), poprawny (nie zawiera żadnych znaków, które mogłyby być kłopotliwe dla wyszukiwarki), krótki (powinien być łatwy do zapamiętania).

CZYTAJ WIĘCEJ
Dowiedz się więcej o Przyjazny adres URL
r
Referrer

Adres odsyłający; to adres, z którego nastąpiło przekierowanie użytkownika do strony docelowej. Referrer wysyłany jest w nagłówku żądania HTTP.

Renderowanie witryny

Dzięki temu wyszukiwarka jest w stanie przeszukać i zrozumieć zawartość strony internetowej.

robots.txt

Plik, który informuje, jakie podstrony i ich elementy należy indeksować. Działa to również w drugą stronę – wskazuje, jaka strona nie powinna być indeksowana. Wykonuje się to najczęściej jeszcze przed całkowitym zoptymalizowaniem witryny.

CZYTAJ WIĘCEJ
Dowiedz się więcej o robots.txt
ROI

Zwrot z inwestycji; wskaźnik oceniający efektywność danej inwestycji. Umożliwia ocenę podejmowanych działań marketingowych i opłacalność reklam. Dzięki ROI można obliczyć kwotę zwrotu z inwestycji w stosunku do jej kosztów. Aby to obliczyć, korzysta się ze wzoru: zysk z kampanii dzielony przez jej koszt.

Ruch nieorganiczny

Ruch, który mierzy się, biorąc pod uwagę wejścia na stronę z płatnych wyników wyszukiwania.

Ruch organiczny

Ruch, który mierzy się, biorąc pod uwagę tylko wejścia na stronę z bezpłatnych wyników wyszukiwania. To każde kliknięcie w link, który nie jest reklamą. Dzięki temu można zmierzyć efektywność działań pozycjonerskich i widoczność witryny w rankingu.

Dowiedz się więcej o Ruch organiczny
s
SaaS

Oprogramowanie jako usługa. Jest to usługa oparta na chmurze, która dostarcza oprogramowania. Dzięki temu oprogramowaniu można mieć dostęp do danych z dowolnego urządzenia – wystarczy mieć dostęp do internetu.

Dowiedz się więcej o SaaS
Sandbox

To filtr nakładany na nowo powstałe strony. Uniemożliwia to uzyskanie przez nie wysokich pozycji w wyszukiwarce. Wyszukiwarka Google ocenia w tym czasie jakość i wiarygodność strony.

Scraping

Wykorzystywanie programu do zbierania meta danych z witryn internetowych. W White Hat SEO służy wyłącznie celom informacyjnym, natomiast w Black Hat SEO służy do kopiowania treści z innych stron. Jest do działanie niedozwolone.

SEM (Search Engine Marketing)

Marketing w wyszukiwarkach internetowych, który obejmuje zarówno promocje w darmowych, jak i płatnych wynikach wyszukiwania. Jego zadaniem jest zwiększenie widoczności witryn internetowych. Zalicza się do niego SEO i PPC.

Semstorm

Narzędzie, które służy do monitorowania i planowania działań z zakresu SEO i SEM. Jest to niezwykle przydatne narzędzie do wyboru i monitorowania słów kluczowych, analizy konkurencji oraz widoczności witryny.

Senuto

Narzędzie analityczne, które oferuje usługi z zakresu SEO. Jego funkcje ułatwiają pozycjonowanie i umożliwiają zwiększenie widoczności strony w wyszukiwarce. Narzędzie to wykorzystuje się między innymi w celu przeprowadzenia audytu, sprawdzenia widoczności strony, analizy linków wewnętrznych czy analizę treści

SEO (Search Engine Optimalization)

Zbiór działań prowadzonych w obrębie strony i poza nią, które prowadzą do poprawienia widoczności strony w wyszukiwarce. Proces optymalizacji stron w wynikach organicznych.

CZYTAJ WIĘCEJ
Dowiedz się więcej o SEO (Search Engine Optimalization)
rozwiń
Short click

Inaczej szybkie kliknięcie. Oznacza sytuację, w której użytkownik wchodzi na stronę internetową i po chwili z niej wychodzi i wybiera inną.

Site-wide link

Jest to link na blogach, forach czy stronach internetowych, który wyświetla się na wszystkich podstronach serwisu. Najczęściej znaleźć go można w sygnaturze serwisu.

Site:

Wpisując tę komendę w wyszukiwarkę: “site:domena strony internetowej”, można otrzymać informacje na temat zaindeksowanych podstron w obrębie witryny.

Sitelinks (w wynikach wyszukiwania)

Bardziej lub mniej rozbudowane linki, które prowadzą do witryny znajdującej się na wysokiej pozycji w płatnych lub organicznych wynikach wyszukiwania. Wyszukiwarka Google wyróżnia w ten sposób domeny, które według niej najlepiej odpowiadają na pytania użytkowników.

Spam

Wszelkiego rodzaju komunikaty, które są wysyłane do użytkowników bez ich zgody za pomocą maila lub mediów społecznościowych i które nie wnoszą żadnej wartości. Warto dodać, że algorytmy Google obniżają pozycję stron, które uzna za spamerskie.

SSL

Protokół sieciowy, który zapewnia bezpieczeństwo komunikacji między przeglądarką, z której korzysta użytkownik a serwerem. Protokół SSL szyfruje poufne dane, takie jak: adres e-mail, hasła czy dane kontaktowe.

Dowiedz się więcej o SSL
Strona Multi Page

Rodzaj strony internetowej, która zawiera wiele podstron i umożliwia zbudowanie ich hierarchii. Na takiej stronie menu główne kieruje do poszczególnych podstron. Strona multipage musi mieć przemyślaną nawigację, aby użytkownik mógł bez problemu się po niej poruszać, szczególnie jeśli jest mocno rozbudowana.

Dowiedz się więcej o Strona Multi Page
Strona Single Page

Rodzaj strony internetowej, na której nie ma podstron. Na single page cała zawartość znajduje się na stronie głównej. Strony tego typu charakteryzują się długą stroną główną, która często podzielona jest na sekcje – dzięki temu łatwo można odnaleźć na niej interesujące nas treści.

Struktura witryny

Jest to hierarchia podstron. Prawidłowa struktura witryny to taka, która zwiększa konwersję, ułatwia użytkownikom odnalezienie w witrynie tego, czego szukają, wydłuża czas przebywania ich na stronie oraz ułatwia indeksowanie. Prawidłowa struktura witryny ma duży wpływ na pozycję.

Dowiedz się więcej o Struktura witryny
Subdomena

Unikalny adres internetowy utworzony w ramach głównej domeny. Jest to po prostu adres, który powstał w ramach istniejącej już domeny. Subdomena oddzielana jest od domeny kropką. Jest to jeden z łatwiejszych sposobów na tworzenie nowych stron internetowych.

SXO (Search Experience Optimization)

Stanowi połączenie SEO z UX. Sposób optymalizacji witryn, który bierze pod uwagę organiczne działania pozycjonerskie i doświadczenia użytkownika. Taka witryna nie tylko jest bardzo dobrze zoptymalizowana, ale uwzględnia też wymagania użytkowników i ich doświadczenia podczas korzystania ze strony.

Dowiedz się więcej o SXO (Search Experience Optimization)
System Wymiany Linków (SWL)

Platforma, która umożliwia pozyskiwanie w szybkim czasie dużej ilości linków prowadzących do konkretnej strony ze zbioru tysięcy podstron witryn, które znajdują się w systemie.

t
Tag blogowy

To słowo kluczowe, które przypisane jest do konkretnego artykułu blogowego. Służy grupowaniu wpisów o podobnej tematyce na stronie internetowej. Tag blogowy składa się najczęściej z jednego lub kilku słów i ułatwia odnajdywanie wpisów użytkownikom.

Dowiedz się więcej o Tag blogowy
Testy A/B

Rodzaj badania, który polega na przedstawieniu użytkownikom najczęściej dwóch różnych wersji treści, np. e-maili czy stron internetowych w celu sprawdzenia, który wariant działa najlepiej. Wersje te różnią się zazwyczaj jakimś drobnym szczegółem, np. grafiką lub nagłówkiem, ale mogą też być zupełnie różne.

CZYTAJ WIĘCEJ
Thin content

Są to niskiej jakości treści na stronie internetowej. Takie teksty zawierają liczne błędy językowe i merytoryczne, nie stanowią dla użytkownika żadnej wartości a dodatkowo często są zduplikowane lub generowane automatycznie.

TLS

protokół, który jest częścią protokołu HTTPS służący do szyfrowania danych. Jego zadaniem jest ochrona danych przed nieupoważnionymi osobami podczas transmisji pomiędzy serwerem a przeglądarką.

Toksyczne linki

Są to linki zwrotne, które pochodzą z nienaturalnych źródeł. Toksyczne linki szkodzą witrynie, obniżając jej pozycję w rankingu. Dodatkowo takie linki nie stanowią żadnej wartości dla witryny.

CZYTAJ WIĘCEJ
Topical Authority

To koncepcja, która zakłada, że Google rankuje lepiej te strony, które zawierają wartościowe treści powiązane z tematyką strony. Głównym zadaniem Topical Authority jest promowanie specjalistycznej wiedzy, która jest przydatna użytkownikom.

Dowiedz się więcej o Topical Authority
Trailing Slash

To ukośnik na końcu adresu URL. Istnieją zarówno strony, które mają taki ukośnik, jak i takie, które go nie mają. W przeszłości strony z ukośnikiem traktowane były jako katalogi, a te bez jako plik. Dziś Google już tego tak nie interpretuje. Aktualnie trailing slash nie wpływa na sposób wyświetlania stron przez wyszukiwarki.

Trust Flow (TF)

Jest to wskaźnik, który określa wiarygodność oraz jakość domen internetowych. Trust Flow wylicza się na podstawie jakości linków przychodzących. Podaje się go w skali od 0 do 100. Im wyższy wynik, tym lepiej – świadczy to o dobrej jakości linkach.

Dowiedz się więcej o Trust Flow (TF)
Trust Rank (TR)

Wskaźnik zaufania; stanowi alternatywę dla PageRank. Określa wartość danej strony internetowej. Umożliwia analizę linków i podział witryn na te jakościowe i bezużyteczne. Pomaga ustalić ranking stron w wyszukiwarkach w SERP.

u
UGC

Z ang. user generated content; to wszystkie treści, które tworzone są przez użytkowników, np. komentarze, obrazy czy nagrania dźwiękowe. Mają pozytywny wpływ na SEO, ponieważ wpływają na wzrost rozpoznawalności marki.

UI

Z ang. User Interface; wszystkie elementy graficzne aplikacji, które umożliwiają interakcję między użytkownikiem a systemem. Jest to część UX, czyli User Experience. UI obejmuje m.in. menu, animacje, grafiki, kolorystykę, czy rozkład tekstu.

URL

Z ang. Uniform Resource Locator; to adres strony internetowej. Ustala lokalizację danych zasobów. Składa się z “www”, nazwy domeny i rozszerzenia, np. pl. czy com.

Usability (użyteczność)

To funkcjonalność i łatwość obsługi konkretnej strony internetowej. Użyteczna strona to taka, na której bez problemu użytkownik odnajdzie interesujące go treści, złoży zamówienie czy znajdzie kontakt do firmy. Bardzo ważna jest tutaj responsywność strony.

Dowiedz się więcej o Usability (użyteczność)
User Intent

To intencje użytkownika, które wyrażane są przez niego podczas wpisywania w wyszukiwarkę konkretnych haseł. Podczas tworzenia strategii marketingowej warto wziąć user intent pod uwagę.

Dowiedz się więcej o User Intent
User-Agent

To nagłówek identyfikujący, który wysyłany jest protokołem HTTP przez program. Nawiązuje on połączenie z serwerem www.

User-Friendly

Przyjazny dla użytkownika, łatwy w obsłudze dla każdego. Strony user friendly odpowiadają na potrzeby użytkowników i mają łatwą nawigację. Warto dodać, że algorytmy Google bardzo lubią takie strony.

UTM

Z ang. Urchin Tracking Module; to parametr, który można dołączyć do adresu URL. Dzięki temu można śledzić ruch na stronie pochodzący z różnych źródeł. Tag został stworzony przez firmę Urchin Software, a później został przejęty przez Google i dał początek Google Analytics.

CZYTAJ WIĘCEJ
Dowiedz się więcej o UTM
UX

Z ang. User Experience; jest to doświadczenie użytkownika. Są to wrażenia i emocje, które towarzyszą użytkownikom podczas korzystania z danej strony internetowej, ale mogą to być również odczucia towarzyszące im podczas korzystania z produktów fizycznych. UX obejmuje m.in. wygląd strony, jej użyteczność, interfejs, tekst i zawarte w nim linki.

Dowiedz się więcej o UX
rozwiń
w
WebP

To format plików, który zapewnia bardzo dobrą stratną bądź bezstratną kompresję statyczną animowanej grafiki rastrowej. Stosuje się go w celu przyspieszenia działania stron internetowych.

Dowiedz się więcej o WebP
White Hat SEO

Wszystkie działania optymalizacyjne zgodne z wytycznymi Google. Ich celem jest zwiększenie widoczności strony w wyszukiwarce. Do praktyk White Hat SEO zaliczamy: wysokiej jakości treści, odpowiednia optymalizacja nagłówków i meta tagów, stosowanie atrybutów Alt, czy naturalne linkowanie.

CZYTAJ WIĘCEJ
Dowiedz się więcej o White Hat SEO
Wildcard

Certyfikat, który zabezpiecza dowolną liczbę subdomen w obrębie danej domeny. Dzięki Wildcard można szyfrować transmisje dla wielu adresów internetowych. Bezpieczeństwo zapewnione mają wszystkie subdomeny, które prowadzą do tego samego adresu IP.

Współczynnik konwersji

To odsetek użytkowników, którzy dokonują oczekiwanych działań w stosunku do wszystkich osób odwiedzających stronę. Takim działaniem może być: dokonanie zakupu, dodanie produktów do koszyka, zapisanie się do newslettera, czy założenie konta na stronie. Aby go obliczyć należy podzielić liczbę użytkowników, którzy wykonali konkretne działanie przez liczbę wszystkich użytkowników lub kliknięć w reklamę i pomnożyć razy 100%.

Współczynnik odrzuceń (bounce rate)

Wskaźnik informujący ilu użytkowników porzuciło stronę po wejściu na nią. Jest to opuszczenie strony i zakończenie sesji bez wykonania działania żądanego przez serwer. Współczynnik odrzuceń zależy m.in. od: odbiorców, branży, budowy strony. Podaje się go w procentach.

Dowiedz się więcej o Współczynnik odrzuceń (bounce rate)
Wyszukiwanie głosowe

Technologia, która umożliwia użytkownikom wyszukiwanie na tablecie, komputerze, czy laptopie interesujących ich informacji za pomocą poleceń głosowych. Na pytanie odpowiada wyszukiwarka lub asystent cyfrowy.

Dowiedz się więcej o Wyszukiwanie głosowe
Względny adres URL

Z ang. relative link; są to linki, które nie zawierają pełnej ścieżki adresu.

x
X Robots Tag

Dyrektywa dodana przez Google w 2007 roku dzięki której można ograniczyć dostęp do wyszukiwarki za pomocą pliku robots.txt. Może być elementem nagłówka HTTP odpowiedzi na żądanie adresu URL. W nagłówku x robots tag działają wszystkie dyrektywy z metatagu robots.

y
Yahoo

Portal internetowy stworzony w 1994 roku dostępny w kilkunastu wersjach językowych. Yahoo oferuje użytkownikom m.in. bloga, wyszukiwarkę internetową, czy pocztę e-mail. Dziś korzysta z niej niewielki odsetek ludzi.

Dowiedz się więcej o Yahoo
Yandex

Rosyjska wyszukiwarka internetowa, która została stworzona w 1997 roku. Największą popularnością cieszy się oczywiście w Rosji. Wyszukiwarka daje dostęp do map, poczty e-mail, najświeższych wiadomości, czy tłumacza.

Dowiedz się więcej o Yandex
YMYL

Z ang. Your Money or Your Life. Oznacza to strony, które poruszają ważne dla człowieka zagadnienia. Google wskazuje, że są to strony, które zawierają treść wpływającą na bezpieczeństwo finansowe, zdrowie, czy szczęście użytkowników. Na takich stronach znajdują się treści z zakresu prawa, finansów, medycyny. W związku z tym algorytmy bardzo dokładnie analizują zawartość stron typu YML.

z
Zero-Click searches

Wyszukiwanie Google bez kliknięcia. Przyczyną takiego wyszukiwania są informacje wyświetlane na najwyższej pozycji w rankingu. Wynik wyszukiwania ma być tak satysfakcjonujący, aby użytkownik nie musiał wchodzić na stronę i szukać dodatkowych informacji.

DARMOWY AUDYT SEO

    Rozpocznij

    od bezpłatnej
    konsultacji SEO

    Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

    • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
    • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
    • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
    • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

    Dziękujemy za kontakt.

    Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!

    Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.

      Chcesz poznać
      ofertę?
      Skontaktujemy się z Tobą
      w ciągu kilku minut!
      Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
      Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.