Above the fold (ATF)
Obszar widoczny dla użytkownika po załadowaniu strony bez konieczności scrollowania. Wszystko to, co znajduje się poniżej określane jest mianem Below the fold. ATF to bardzo ważny element z punktu widzenia UX, ponieważ ma zachęcić użytkownika do zapoznania się z pozostałymi elementami znajdującymi się na stronie.
Accelerated Mobile Pages (AMP)Platforma open source, która przeznaczona jest do tworzenia stron internetowych, których główną cechą jest szybkość działania. Jest to świetne rozwiązanie dla firm, które chcą tworzyć strony internetowe dostosowane do urządzeń mobilnych.
Czytaj więcej.. Ahrefs
Narzędzie wykorzystywane przez specjalistów SEO w celu pozycjonowania strony. Służy przede wszystkim do dokładnej analizy profilu linków. Oprócz tego bada również widoczność strony w wyszukiwarce, ruch organiczny oraz umożliwia analizę słów kluczowych.
AI Content
Z ang. artificial intelligence. To sztuczna inteligencja. Technologia ta naśladuje ludzkie procesy myślowe i działa bardzo szybko. W content marketingu wykorzystuje się ją do generowania treści.
Algorytm GoogleWyszukiwarka Google regularnie tworzy nowe algorytmy, które analizują treści dodawane na stronach internetowych. Algorytm to wszystkie czynności, które należy wykonać, aby osiągnąć zamierzony cel. Celem algorytmów Google jest wyświetlanie użytkownikom stron wysokiej jakości. Do jednych z najpopularniejszych algorytmów Google należą: Panda, Page Rank, Pingwin, Pirat oraz Koliber.
Czytaj więcej..Dowiedz się więcej o Algorytm Google
Anchor
Inaczej kotwica, tekst zakotwiczenia lub anchor text; to treść linka umieszczana w kodzie HTML. Anchor jest zazwyczaj wyróżniony w tekście np. pogrubiony lub zaznaczony kolorem. Tekst zakotwiczenia przenosi użytkownika na inną stronę internetową.
Dowiedz się więcej o Anchor
Answer Boxes
To odpowiedzi na pytania użytkowników, które pojawiają się w wyszukiwarce. Dzięki temu użytkownicy nie muszą wchodzić na konkretną stronę internetową, aby uzyskać odpowiedź na nurtujące ich pytanie.
Artykuł sponsorowany (Content marketing)Jeden z elementów, który wchodzi w skład content marketingu. Jest to merytoryczny, wysokiej jakości artykuł, którego celem jest promocja marki bądź jakiejś usługi. W artykule sponsorowanym znajdują się linki, które odsyłają do reklamowanych produktów. Jego celem jest zachęcenie odbiorcy do skorzystania z usługi bądź zakupu promowanych dóbr.
Czytaj więcej..Dowiedz się więcej o Artykuł sponsorowany (Content marketing)
Atrybut AltTo inaczej alternatywny opis obrazka. Jest to znacznik w języku HTML, który opisuje zawartość plików graficznych. Jego głównym zadaniem jest dostarczenie wyszukiwarce jak najwięcej informacji o obrazku. Jest to jeden z głównych elementów prawidłowej optymalizacji strony internetowej.
Czytaj więcej..Dowiedz się więcej o Atrybut Alt
Audyt SEOTo analiza strony internetowej umożliwiająca wykrycie wszelkich błędów na stronie, które uniemożliwiają skuteczne pozycjonowanie. Jest to jeden z ważniejszych elementów skutecznej optymalizacji. Dzięki audytowi można poznać mocne i słabe strony witryny, nad którymi należy popracować.
Czytaj więcej..Dowiedz się więcej o Audyt SEO
Audyt UXAudyt UX to testowanie strony i jej analizowanie, które dotyczy bezpośrednio doświadczeń użytkownika podczas pobytu na stronie internetowej. Audyt UX odpowiada przede wszystkim na takie pytania jak: czy strona jest przyjazna dla użytkownika, czy kolory są w porządku oraz czy poruszanie się po witrynie jest dla odbiorcy intuicyjne czy raczej sprawia mu problemy. Taka dokładna analiza umożliwia wprowadzenie wszelkich poprawek w nawigacji witryny.
Czytaj więcej.. b
Ban GoogleTo jedna z najsurowszych kar od tej wyszukiwarki. Nakładana jest na te strony internetowe, które nie przestrzegają dobrych praktyk i łamią wytyczne dla programistów internetowych. Skutkiem tego jest usunięcie całej domeny z Google, co oznacza, że żadne strony ani podstrony nie będą widoczne w wynikach wyszukiwania.
Czytaj więcej..Dowiedz się więcej o Ban Google
Bezwzględny adres URL
Łącze, które stosowane jest do linkowania wewnętrznego. Adres ten zawiera pełną ścieżkę dostępu niezależnie od miejsca, w którym ulokowany jest link. Taki link składa się z: protokołu, nazwy domeny lub nazwy pliku.
Bing
Wyszukiwarka internetowa, której właścicielem jest firma Microsoft. Jej popularność z roku na rok rośnie, jednak do popularności wyszukiwarki Google jeszcze jej daleko.
Dowiedz się więcej o Bing
Bing Webmaster Tools
Bezpłatna usługa w wyszukiwarce Bing, która umożliwia dodawanie witryn do indeksu wyszukiwania. Dzięki niej można na bieżąco monitorować i analizować statystyki i poprawiać ranking stron w wyszukiwarce Bing.
Black Hat SEO
Są to wszelkie praktyki niezgodne z wytycznymi wyszukiwarki, które stosowane są, aby poprawić ranking stron. Działania takie manipulują wyszukiwarką i nie biorą pod uwagę doświadczeń użytkowników. Do najczęstszych praktyk Black Hat Seo zaliczamy: kupowanie linków, upychanie na siłę fraz kluczowych, stosowanie białego tekstu na białym tle czy umieszczanie tekstu za obrazem.
Dowiedz się więcej o Black Hat SEO
Błąd 403
Jest to błąd, który występuje w momencie, gdy serwer zabrania dostępu do strony, którą próbuje otworzyć użytkownik. Dlaczego się tak dzieje? Może to wynikać z nieprawidłowej konfiguracji serwera lub braku uprawnień.
Błąd 404Kod statusu odpowiedzi HTTP, który informuje użytkownika, że wyszukiwarka co prawda połączyła się z serwerem, ale nie może znaleźć zasobu, ponieważ odwołuje się on do nieistniejącego już pliku.
Czytaj więcej..Dowiedz się więcej o Błąd 404
Błąd 500To komunikat o błędzie HTTP, który wskazuje na pojawienie się wewnętrznego problemu podczas próby połączenia z serwerem. Oznacza to, że na serwerze występują jakieś wewnętrzne problemy, ale nie można jasno określić jakie. Skutkiem pojawienia się tego błędu jest to, że użytkownik nie może otrzymać dostępu do żadnej części witryny.
Czytaj więcej.. Breadcrumbs (nawigacja okruszkowa)
Jest to nawigacja, która umożliwia użytkownikowi określić swoją lokalizację w witrynie. To dodatkowa ścieżka menu, która dodawana jest do standardowej mapy strony – dzięki temu można stworzyć ścieżkę, którą podążał użytkownik. Breadcrumbs znajdują się najczęściej na górze strony.
Dowiedz się więcej o Breadcrumbs (nawigacja okruszkowa)
Brief SEOJest to zbiór wszystkich najważniejszych informacji, które są niezbędne dla pozycjonera, aby kampania odniosła sukces. Im dokładniejszy dokument, tym lepiej. Co należy w nim umieścić? Między innymi: cele, założenia, oczekiwania a także wszelkie informacje dotyczące firmy (nazwa, aktualna sytuacja na rynku oraz konkurencja).
Czytaj więcej.. Broken links (zepsute linki)Są to linki, które po prostu nie działają. Powodem tego może być usunięcie strony do której odsyłał link lub nieprawidłowy adres URL. Zepsute linki mają negatywny wpływ na stronę i często obniżają pozycję witryny w wynikach wyszukiwania.
Czytaj więcej..Dowiedz się więcej o Broken links (zepsute linki)
c
CanonicalInaczej rel= canonical; to metatag, który umieszczany jest w nagłówku dokumentu HTML. Rel canonical informuje wyszukiwarkę, który z adresów URL jest oryginalny. Jest to świetna metoda na pozbycie się problemu dotyczącego zduplikowanych treści.
Czytaj więcej..Dowiedz się więcej o Canonical
Carousel Results
To karuzela z wynikami wyszukiwania. Jest to przewijany pasek na stronie wyników wyszukiwania (SERP), który najczęściej pojawia się na urządzeniach mobilnych.
Case study SEO
Nazywane też studium przypadku, czyli bardzo dokładna analiza konkretnego przypadku. W case study znajdują się takie informacje jak początkowa sytuacja, problem, który wymagał naprawy, sposoby jego rozwiązania, wdrożone pomysły i efekt, jaki udało się uzyskać. W studium przypadku znajdują się też zazwyczaj różne porady i wskazówki.
CDN (Content Delivery Network)
To sieć serwerów, które rozproszone są po całym świecie. Do głównych zadań tej sieci należy zapewnienie bezpieczeństwa i szybszego dostępu do informacji bez względu na lokalizację. Jak to działa? Sieć CDN korzysta z zasobów najbliżej dostępnych serwerów od użytkownika.
CloakingTo ukazywanie robotom wyszukiwarek innej treści niż użytkownikom. Jest to niedozwolone działanie zaliczane do praktyk Black Hat SEO. Działanie, jakim jest cloaking, służy do oszukiwania zarówno wyszukiwarki, jak i użytkowników. Prowadzić ma do uzyskania wyższej pozycji w rankingu.
Czytaj więcej.. CMS (Content Management System)To system zarządzania treścią. System ten wyposażony jest w panel administracyjny, który umożliwia łatwe zarządzanie stroną internetową.
Czytaj więcej..Dowiedz się więcej o CMS (Content Management System)
Content
Jest to cała zawartość strony internetowej (podstrony, zdjęcia, infografiki, wpisy blogowe). Na dobry content składają się wysokiej jakości, merytoryczne treści, które umożliwiają pozyskanie nowych klientów i wyższej pozycji w wynikach wyszukiwania.
Dowiedz się więcej o Content
CopywriterTo osoba odpowiedzialna za tworzenie wysokiej jakości, merytorycznej i unikalnej treści. Copywriter tworzy teksty na strony internetowe, ulotki, plakaty itp. Do jego zadań zaliczamy również generowanie wpisów zgodnych z zasadami SEO.
Czytaj więcej..Dowiedz się więcej o Copywriter
Core Web Vitals
To wytyczne dotyczące aspektów, które wpływają na doświadczenie użytkownika. To wszystkie czynniki, które mają znaczenie dla użytkownika i które, według niego, wpływają na łatwość użytkowania strony. Do podstawowych Core Web Vitals zaliczamy: CLS, FID i LCP.
Dowiedz się więcej o Core Web Vitals
Crawl budgetWskazuje na liczbę podstron, które mogą zostać zaindeksowane przez wyszukiwarkę w obrębie jednej witryny. Na czas indeksowania wpływa przede wszystkim liczba podstron.
Czytaj więcej..Dowiedz się więcej o Crawl budget
CrawlerTo robot internetowy, czyli specjalny program, który przegląda i indeksuje zawartość stron internetowych. Do jednych z najważniejszych robotów internetowych należą: Googlebot, Googlebot News, Googlebot Images czy Google AdsBot.
Czytaj więcej..Dowiedz się więcej o Crawler
Cross-linkingWymiana linków pomiędzy dwiema stronami internetowymi, które są powiązane tematycznie. Może mieć też formę gościnnych wpisów specjalistycznych.
Czytaj więcej.. CTA (Call to Action)Z ang. Call to Action, czyli wezwanie do działania. To zachęcanie użytkownika do podjęcia konkretnego działania, np. do zakupu czy zapisania się do newslettera. CTA ma najczęściej formę rozkazującą, np. Sprawdź teraz!
Czytaj więcej..Dowiedz się więcej o CTA (Call to Action)
CTR (współczynnik klikalności)
Z ang. Click-Through Rate. Wskaźnik, który informuje o liczbie kliknięć w stosunku do wyświetleń reklamy czy jakiegoś linka. Wskaźnik CTR umożliwią ocenę skuteczności internetowych działań reklamowych.
Dowiedz się więcej o CTR (współczynnik klikalności)
Dane strukturalne (Mikrodane)Z ang. structural data; to specjalny kod RDSA, JSON-LD lub Microdata, który umieszczony jest na stronie. Schema służą przede wszystkim robotom Google, ponieważ przedstawiają im zawartość strony w czytelniejszy sposób.
Czytaj więcej..Dowiedz się więcej o Dane strukturalne (Mikrodane)
De-indexing
To indeksowanie wyszukiwarki internetowej. To zbieranie, przechowywanie oraz analizowanie, które usprawnia proces dokładnego wyszukiwania informacji.
Dead-Eng Page
To strona z której nie da się dostać nigdzie indziej. Po wejściu na taką stronę użytkownik nie zobaczy żadnych linków prowadzących na inne podstrony. Negatywnie wpływa to na pozycjonowanie strony, ponieważ użytkownik nie wiążę z nią pozytywnych doświadczeń i ją opuszcza.
Deep linkTo link do podstrony; inaczej głębokie linkowanie, które polega na umieszczeniu linku na stronie do innej witryny. Link ten prowadzi do wewnętrznej podstrony, a nie do strony głównej innego serwisu.
Czytaj więcej.. Depozycjonowanie
Z ang. negative SEO. To odwrotność pozycjonowania. Są to wszystkie działania, które prowadzą do obniżenia pozycji danej strony internetowej w wynikach wyszukiwania. Zaliczamy do nich takie działania jak: usuwanie linków ze strony czy duplikowanie treści. Najczęściej są stosowane przez konkurencyjne strony internetowe, które pozycjonują się na te same słowa kluczowe.
Dowiedz się więcej o Depozycjonowanie
Direct AnswerTo bezpośrednie odpowiedzi. Jedna z funkcji wyszukiwarki, która dostarcza użytkownikowi odpowiedzi na zadane przez niego pytanie. Wyszukiwarka czerpie te informacje ze stron internetowych, które są przez nią zaindeksowane.
Czytaj więcej..Dowiedz się więcej o Direct Answer
Direct traffic (ruch bezpośredni)To jeden z rodzajów ruchu, który zawarty jest w raportach Google Analytics. Ruch bezpośredni oznacza, że użytkownik wszedł na stronę internetową poprzez wpisanie w przeglądarkę całego adresu URL. Direct traffic to również wejście przez użytkownika na stronę za pomocą paska zakładek, linku umieszczonego w e-mailu czy z linku umieszczonego w pliku, np. w Wordzie.
Czytaj więcej.. Disavow ToolTo narzędzie Google, które służy do usuwania linków. Umożliwia pozbycie się linków, które negatywnie wpływają na pozycjonowanie strony. Najlepiej z niego korzystać po nałożeniu przez wyszukiwarkę Google kary w postaci filtra.
Czytaj więcej.. DofollowTo atrybut przypisany linkom na stronie internetowej, który informuje roboty wyszukiwarek, aby przeszły na stronę do której prowadzi link. Dzięki wykorzystaniu atrybutów dofollow dana domena przekazuje swoją wartość innej, do której linkuje.
Czytaj więcej..Dowiedz się więcej o Dofollow
Domain age (wiek domeny)
Jest to wiek domeny, czyli po prostu czas jej istnienia. Liczony jest od pierwszego zarejestrowania strony. Jest jednym z najważniejszych czynników, które wpływają na pozycjonowanie.
DomenaJest to adres, który umożliwia użytkownikom odnalezienie zasobów serwera w sieci (np. strona www, serwer FTP czy poczta e-mail). Domena powinna być unikalna, przyjazna dla użytkownika i składać się z nazwy oraz rozszerzenia.
Czytaj więcej..Dowiedz się więcej o Domena
Doorway page (strona przejściowa)Jest to jedna z metod Black Hat SEO, której celem jest zdobycie ruchu z wyszukiwarek. Na czym dokładnie polega? Na stworzeniu strony internetowej i wypozycjonowaniu jej na wybrane frazy kluczowe niezgodnie z zasadami wyszukiwarki Google i przekierowanie użytkownika na stronę docelową.
Czytaj więcej..Dowiedz się więcej o Doorway page (strona przejściowa)
DR (Domain Rating)To wskaźnik jakości domeny, który mierzony jest za pomocą narzędzia Ahrefs. Dzięki DR istnieje możliwość analizy jakości i liczby linków prowadzących do konkretnej domeny. Przyjmuje wartość od 0-100.
Czytaj więcej.. Duplicate contentTo zduplikowana treść. Mamy z nią do czynienia w momencie, gdy dany tekst znajdzie się na kilu stronach internetowych. Ma to bardzo negatywny wpływ na pozycjonowanie.
Czytaj więcej..Dowiedz się więcej o Duplicate content
Dwell time (czas spędzony na stronie)Jest to czas liczony od wejścia użytkownika na daną stronę internetową do jego powrotu do wyników wyszukiwania. Im użytkownik więcej czasu spędzi na stronie, tym jest większe prawdopodobieństwo, że spełnia ona jego wymagania.
Czytaj więcej..Dowiedz się więcej o Dwell time (czas spędzony na stronie)
Dywersyfikacja linkówTo zróżnicowanie linków w sieci, które bezpośrednio prowadzą do naszej strony docelowej. Takie linki warto na bieżąco analizować i sprawdzać ich rodzaj (czy są do-follow czy no-follow).
Czytaj więcej.. e
E-commerce
Inaczej handel elektroniczny. To zawieranie transakcji za pomocą nowoczesnych rozwiązań telekomunikacyjnych i teleinformatycznych. Najpopularniejszą formą e-commerce są sklepy internetowe, ale też różnego rodzaju portale.
Dowiedz się więcej o E-commerce
EAT SEOTo skrót od słów: Expertise, Authoritativeness, Trustworthiness. To proces, który polega na ocenianiu przez pracowników Google jakości treści umieszczanej na stronach internetowych. Wytyczne EAT znajdują się w Search Quality Evaluator Guidelines. Zostały opublikowane w 2013 roku i cały czas są aktualizowane.
Czytaj więcej..Dowiedz się więcej o EAT SEO
Entry page
To strona wejściowa, czyli pierwsza strona, jaką widzi użytkownik, wchodząc na daną domenę.
Evergreen contentTo treści, które nie ulegają dezaktualizacji, czyli nie są sezonowe i zainteresują czytelnika w każdym okresie. Tego typu treści generują stały ruch w witrynie. Powinny zawierać silne słowa kluczowe.
Czytaj więcej.. Exact Match Domain (EMD)
To dokładnie dopasowana domena, czyli nazwa domeny, która pokrywa się ze słowem kluczowym. Dla frazy tani sklep odzieżowy nazwa domeny będzie brzmiała: tanisklepodzieżowy.pl.
Exact-match anchor
To rodzaj anchora, który wykorzystuje słowa kluczowe do pozycjonowania strony internetowej. Dana fraza, którą umieszcza się w linku, jest wskazówką dla wyszukiwarki, że konkretne słowo kluczowe jest ważne dla jakiejś podstrony.
f
Farma linkówNazywana jest również farmą hiperłączy. Jest to zbiór stron internetowych, które zawierają linki odsyłające do siebie nawzajem. Jest to niedozwolone działanie i może skutkować nałożeniem kary przez Google.
Czytaj więcej..Dowiedz się więcej o Farma linków
Featured SnippetTo polecany fragment z odpowiedzią – blok w Search Engine Results Page (SERP), w którym zamieszczony jest fragment strony internetowej zawierający odpowiedź na zadane przez użytkownika pytanie.
Czytaj więcej..Dowiedz się więcej o Featured Snippet
Feed produktowy
To plik w formacie .xml, .gz, .zip, .bz2, .txt, .xls, który zawiera informacje dotyczące produktów zawartych w ofercie sklepu internetowego. Zawiera nazwę sklepu, produktu, opis, cenę i zdjęcia.
Filtr algorytmicznyKara od Google nałożona automatycznie przez algorytm na stronę internetową o której nie zostaniesz poinformowany. Jej skutkiem jest gwałtowny spadek pozycji w wynikach wyszukiwania.
Czytaj więcej..Dowiedz się więcej o Filtr algorytmiczny
Filtr ręcznyKolejny rodzaj kary nakładany przez pracowników Google na stronę internetową. Powody jej nałożenia można sprawdzić w GSC. Kary ręczne dotyczyć mogą całych stron lub tylko poszczególnych podstron.
Czytaj więcej..Dowiedz się więcej o Filtr ręczny
FLC (First Link Counts)
To tak zwana zasada pierwszego linka. Co oznacza? Jeśli na jednej podstronie umieścimy kilka razy ten sam link z identycznym anchorem, to wyszukiwarka weźmie pod uwagę tylko ten pierwszy link.
Footer link
Przekierowanie znajdujące się w stopce strony internetowej. Może mieć formę linkowania wewnętrznego lub zewnętrznego.
Frazy long tail (długi ogon)To fraza długiego ogona, czyli rozbudowane frazy składające się z dwóch, trzech słów. Wykorzystuje się je, aby uzyskać bardzo precyzyjne wyniki wyszukiwanych informacji. Frazy long tail mają mniejszą liczbę wyszukiwań, za to większy współczynnik konwersji.
Czytaj więcej..Dowiedz się więcej o Frazy long tail (długi ogon)
Frazy short tail (krótki ogon)
To krótkie frazy najczęściej jedno- lub dwuwyrazowe np. bluzka damska, krem nawilżający. Są bardzo popularne, ogólne i najczęściej wpisywane w wyszukiwarkę przez użytkowników. Ich minusem jest duża konkurencyjność, co oznacza, że czasem ciężko je wypozycjonować.
Fresh Site Bonus
Bonus, który przyznawany jest nowym stronom internetowym przez Google. Dzięki niemu strony te przez pewien czas wyświetlają się wyżej w wynikach wyszukiwania. Po upływie czasu trwania bonusu, strony wracają na pozycje pod konkretnymi frazami kluczowymi.
FTP
Z ang. File Transfer Protocol. To protokół transferu plików, który umożliwia przesyłanie danych między serwerem FTP a klientem. Możliwe jest to dzięki połączeniu TCP/IP. Jest bardzo często wykorzystywany do zarządzania stroną internetową.
GeolokalizacjaProces, który polega na ustaleniu położenia geograficznego urządzenia, z którego korzysta użytkownik. Dzięki temu można określić także lokalizację użytkownika i dać mu dostęp do wielu funkcji.
Czytaj więcej..Dowiedz się więcej o Geolokalizacja
GeotargetingTargetowanie wyników wyszukiwania z pomocą geolokalizacji. Polega to na dostosowywaniu wyników wyszukiwania do lokalizacji użytkownika.
Czytaj więcej.. Google Ads i AdSense
Serwisy reklamowe Google. Służą tworzeniu kampanii reklamowych. Dzięki Google Ads możemy zachęcić użytkownika do zakupu lub skorzystania z usługi poprzez reklamy video na YouTube, reklamy tekstowe, czy reklamy w aplikacjach. Google AdSense umożliwia zarabianie na reklamach kontekstowych w formie filmików, reklam tekstowych lub banerów.
Dowiedz się więcej o Google Ads i AdSense
Google Analytics
Bezpłatne narzędzie od Google, które daje dostęp do podstawowych statystyk dotyczących witryny. Dzięki niemu można na bieżąco monitorować ruch na stronie, pozycje w wynikach wyszukiwania a także obserwować zachowania użytkowników w witrynie.
Dowiedz się więcej o Google Analytics
Google Bomb
Proces polegający na intensywnym spamowaniu stron linkami zewnętrznymi, których celem jest szybkie wypozycjonowanie konkretnej frazy, która nie jest związana z zawartością strony internetowej. Google Bomb zaliczane jest do praktyk Black Hat SEO i grozi za to kara w postaci nałożonego na stronę filtra.
Google MapsTo narzędzie Google, które umożliwia ustalenie lokalizacji użytkownika, a także oglądanie map, powierzchni ziemi, wyznaczanie tras, czy przeglądanie wizytówek.
Czytaj więcej.. Google Mobile-Friendly Test
To test optymalizacji mobilnej od Google, który polega na ocenie jakości witryny. Pozwala określić czy wyszukiwarka określa daną stronę jako przyjazną dla urządzeń mobilnych.
Google Moja FirmaZ ang. Google My Business. Darmowe narzędzie od Google, które umożliwia stworzenie i zarządzanie wizytówką Google. Jak sama nazwa wskazuje jest to wizytówka firmy w wyszukiwarce i mapach Google. Powinny być w niej zawarte między innymi takie informacje jak: adres firmy, numer telefonu, godziny otwarcia, zdjęcia. Plusem posiadania wizytówki jest możliwość pozyskiwania nowych klientów.
Czytaj więcej..Dowiedz się więcej o Google Moja Firma
Google Search Console (GSC)
Bezpłatna platforma Google przeznaczona dla właścicieli stron internetowych. W skład GSC wchodzą narzędzia, które umożliwiają bieżące monitorowanie strony w wyszukiwarce, a dokładniej: wszelkie problemy na stronie, stan indeksowania strony, monitorowanie linków wewnętrznych i zewnętrznych.
Dowiedz się więcej o Google Search Console (GSC)
Google Tag Manager (GTM)
Darmowe narzędzie Google, które umożliwia śledzenie działań użytkowników na stronie poprzez wdrażanie kodów śledzących. Zapewnia bardzo dokładną konfigurację analityki witryny.
Dowiedz się więcej o Google Tag Manager (GTM)
Google TrendsDarmowe narzędzie oferowane przez Google. Umożliwia bieżący monitoring statystyk na temat trendów wyszukiwań poszczególnych fraz w wyszukiwarce Google. Jest to bardzo przydatne narzędzie podczas prowadzenia strony internetowej.
Czytaj więcej.. GooglebotRobot internetowy Google. Robot ten dokładnie analizuje oraz indeksuje regularnie wszystkie strony internetowe, przechodząc przez każdą podstronę witryny.
Czytaj więcej..Dowiedz się więcej o Googlebot
Grey Hat SEO
Proces pozycjonowania pomiędzy Black Hat SEO a White Hat SEO. Na czym polega? Na publikowaniu wysokiej jakości treści przy odpowiedniej optymalizacji, ale pozyskiwaniu linków nie w sposób naturalny a sztuczny – poprzez dodawanie linków przez agencje na zapleczach. Dzięki GHS można uzyskać dobre wyniki bez kary od Google.
h
Hreflang
Atrybut, który znajduje się w pierwszej części kodu strony. Dostarcza on informacji o dostępnych wersjach językowych danej strony internetowej. Hreflang powinien zawierać kod języka strony i adres URL w danej wersji językowej.
Dowiedz się więcej o Hreflang
htaccessPlik z informacją dotyczącą ustawień katalogów serwera. Pliki .htaccess wykorzystuje się m.in. do zabezpieczenia strony internetowej czy do budowania stron błędów http.
Czytaj więcej.. HTTP Status CodeInaczej kod odpowiedzi HTTP. To informacja wysyłana przez serwer HTTP do przeglądarki w formie danych numerycznych. Dostarcza użytkownikowi informacji czy przesłane przez niego zapytanie zostało zrealizowane, a jeśli nie, to dlaczego.
Czytaj więcej.. HTTP/HTTPSProtokół, który odpowiada za komunikację między serwerem a użytkownikiem. HTTPS to zabezpieczona wersja protokołu HTTP, która szyfruje wszystkie przesyłane dane. Dla SEO ma on duże znaczenie, ponieważ wyszukiwarki zwracają na to uwagę.
Czytaj więcej..Dowiedz się więcej o HTTP/HTTPS
i
Indeks
Wszystkie dane zbierane i analizowane przez algorytmy. Na podstawie takiego indeksu wyszukiwarka proponuje użytkownikom (na podstawie ich zapytań) odwiedzenie witryn z konkretnymi frazami kluczowymi. Warto podkreślić, że jeśli witryna nie znajduje się w indeksie, to nie będzie wyświetlać się w wynikach wyszukiwania.
Dowiedz się więcej o Indeks
Indeksowanie
Działanie wykonywane przez roboty Google. Polega na zbieraniu danych ze stron WWW i zapisywaniu ich w bazie wyszukiwarki. Podczas indeksacji roboty ustalają pozycję witryny w wyszukiwarce pod kątem różnych fraz kluczowych.
Dowiedz się więcej o Indeksowanie
k
KanibalizacjaMamy z nią do czynienia w momencie, gdy kilka podstron jednej witryny pozycjonuje się na te same frazy lub frazę kluczową. Kanibalizacja bardzo negatywnie wpływa na SEO, ponieważ wyszukiwarka nie wie, którą podstronę ma promować w wynikach wyszukiwania.
Czytaj więcej..Dowiedz się więcej o Kanibalizacja
Karty rozszerzone (Rich cards)
Jeden ze sposobów prezentowania wyników w wyszukiwarce. Za pomocą kart rozszerzonych prezentuje się wyniki w formie dużych grafik, które można przesuwać w prawo lub w lewo.
Dowiedz się więcej o Karty rozszerzone (Rich cards)
Katalogowanie stronDodawanie stron do katalogów internetowych. Katalog to pogrupowany tematycznie zbiór adresów URL. Takie działanie umożliwia polepszenie pozycji w rankingu.
Czytaj więcej.. Keyword stuffingUpychanie fraz – jedna z praktyk stosowana w Black Hat SEO. Technika ta polega na sztucznym umieszczaniu fraz kluczowych na podstronie. Taki tekst nie ma żadnej wartości dla odbiorcy, ponieważ przepełniony jest frazami kluczowymi. Warto podkreślić, że za takie działanie Google nakłada na strony kary.
Czytaj więcej.. KonwersjaTo wykonanie przez odbiorcę konkretnej, oczekiwanej przez właściciela strony internetowej czynności (np. dokonanie zakupu, zapisanie się do newslettera). Konwersja może dotyczyć zarówno wyników wyszukiwania organicznego, jak i płatnych reklam. Jest to bardzo ważny wskaźnik w e-commerce.
Czytaj więcej..Dowiedz się więcej o Konwersja
KPIKluczowe Wskaźniki Efektywności. To wskaźniki, które umożliwiają ocenę efektywności konkretnych działań. Dostarczają informacji na temat tego, czy dany cel został zrealizowany oraz dają możliwość bieżącego monitorowania postępów pracy.
Czytaj więcej.. l
Landing pageStrona docelowa; jest to witryna, do której od razu zostaje przekierowany użytkownik po kliknięciu linka. Landing page to najczęściej podstrona, która zachęca do określonego działania, np. zakupu produktu czy pobrania e-booka.
Czytaj więcej..Dowiedz się więcej o Landing page
LazyloadingTo inaczej leniwe ładowanie. Technika optymalizująca ładowanie się contentu na stronie lub w aplikacji. Ma na celu ładowanie tylko tych zasobów, które są w danej chwili najważniejsze dla użytkownika, a dopiero później pozostałych elementów witryny. Dzięki temu strony są wydajniejsze a użytkownicy szybciej docierają do interesującej ich treści.
Czytaj więcej.. Link (hiperłącze)
To przekierowanie na stronę internetową. Link może być wewnętrzny (w obrębie witryny) lub zewnętrzny (odsyła na inną stronę). Link ma formę adresu URL lub ukryty jest pod jakąś nazwą (anchor).
Link BaitingDziałania prowadzące do zdobycia naturalnych, darmowych i wysokiej jakości linków prowadzących do witryny. Jednym z przykładów link baitingu są gościnne wpisy z linkami do własnej strony.
Czytaj więcej.. Link bezpośredni
Odnośnik, który przekierowuje użytkownika bezpośrednio do strony docelowej. Aby linki bezpośrednie miały znaczenie dla procesu pozycjonowania, muszą mieć atrybut nofollow.
Link buildingWszystkie działania związane z linkowaniem zarówno do strony głównej, jak i podstron danej strony WWW. Link building polega na zdobywaniu wartościowych linków prowadzących do strony.
Czytaj więcej..Dowiedz się więcej o Link building
Link juice
Inaczej to moc SEO. Link juice określa wartość, jaką jedna strona przekazuje drugiej. Wartość ta przekazywana jest poprzez linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne. Moc zależy od jakości linków i ich liczby.
Dowiedz się więcej o Link juice
Link naturalnyLink dodany naturalnie przez użytkownika bez udziału pozycjonera. Linki naturalne mają często formę aktywnego adresu URL lub komunikatów typu: „wejdź tutaj”.
Czytaj więcej.. Link nienaturalnyTo odnośnik, który nie jest efektem naturalnych działań użytkowników, a został zamieszczony tylko w celu polepszenia pozycji w wyszukiwarce. Takie linki są z reguły niskiej jakości i nie są nawet powiązane z treścią znajdującą się na stronie.
Czytaj więcej.. Link pośredni
Odnośnik, który przekierowuje użytkownika na stronę docelową za pomocą przekierowania 301 lub 302. Ma to na celu doprowadzenie robotów wyszukiwarek do szukanej przez użytkownika witryny, ale przeprowadzając ją najpierw przez własną domenę.
Linkowanie wewnętrzne
Umieszczanie linków prowadzących do innych podstron, ale znajdujących się na tej samej stronie internetowej. Linkowanie wewnętrzne przyczynia się do poprawienia widoczności strony w wynikach wyszukiwania.
Dowiedz się więcej o Linkowanie wewnętrzne
Linkowanie zewnętrzneTo proces linkowania z zewnętrznych domen do naszej. Ma na celu pozyskanie linków wysokiej jakości ze stron o wysokim autorytecie. Jest to bardzo pomocne w procesie pozycjonowania.
Czytaj więcej..Dowiedz się więcej o Linkowanie zewnętrzne
Lokalne SEOJest to pozycjonowanie strony internetowej w lokalnych wynikach wyszukiwania na frazy kluczowe, które najczęściej zawierają nazwę miasta.
Czytaj więcej..Dowiedz się więcej o Lokalne SEO
Long click
Z taką sytuacją mamy do czynienia, gdy użytkownik długo pozostaje na danej stronie i nie wraca przez określony czas do wyników wyszukiwania. Long Click jest informacją dla wyszukiwarki, że dana witryna jest wartościowa, co przekłada się na lepszą pozycję w rankingu.
Mapa ciepła (heat map)
Technika, która umożliwia graficzną prezentację zachowań użytkowników, którzy korzystają z danej strony internetowej. Dzięki mapie ciepła można ustalić, które elementy witryny są najchętniej odwiedzane przez internautów.
Mapa witrynyDokument zawierający informacje o podstronach znajdujących się na danej stronie internetowej. Dzięki mapie witryny roboty indeksujące lepiej rozumieją stronę, co umożliwia szybsze pojawienie się na wyższych pozycjach w wynikach wyszukiwania.
Czytaj więcej..Dowiedz się więcej o Mapa witryny
Meta tag
To znacznik, który znajduje się w kodzie źródłowym strony. Dzięki meta tagom można opisać zawartość strony, co pozytywnie wpływa na jej pozycjonowanie. Do meta tagów zaliczamy: tytuł strony (title), opis strony (meta description) oraz frazy kluczowe strony.
Dowiedz się więcej o Meta tag
Międzynarodowe SEOPozycjonowanie stron w zagranicznych wersjach wyszukiwarek. Jego celem jest dotarcie z usługami do zagranicznych klientów. Wyszukiwarki, rozpoznając kraj, do którego skierowana jest domena, wyświetlają ją w danym państwie na konkretne frazy kluczowe.
Czytaj więcej..Dowiedz się więcej o Międzynarodowe SEO
Mobile first indexTo sposób indeksacji stron internetowych przez roboty indeksujące. Mobile first index oznacza, że wersje mobilne strony są analizowane i indeksowane w pierwszej kolejności. Witryny, które nie są dostosowane do wersji mobilnych, nie uzyskają wysokiej pozycji w rankingu wyszukiwania.
Czytaj więcej..Dowiedz się więcej o Mobile first index
Mobile-friendly website
To strony dostosowane do urządzeń mobilnych. Wygląd takich stron i ich działanie przystosowane jest do użytkowników korzystających z nich na smartfonach. Taka strona musi być przede wszystkim responsywna, czyli dostosowywać się do rozmiaru wyświetlacza urządzenia, na którym jest wyświetlana. Strony mobile friendly mają znacznie lepszą konwersję.
Dowiedz się więcej o Mobile-friendly website
Multilingual SEOPozycjonowanie, które polega na optymalizacji contentu nie tylko dla różnych języków, ale także dla regionów, gwar, czy dialektów. Pozytywnie wpływa to na pozycjonowanie lokalne i umożliwia dotarcie do konkretnych, wyselekcjonowanych użytkowników.
Czytaj więcej..Dowiedz się więcej o Multilingual SEO
n
Nagłówki h1-h6
Stosuje się je, aby wyróżnić tekst na stronie. Nagłówki h1-h6 wskazują słowa kluczowe. H oznacza header a cyfry wskazują miejsce w hierarchii – h1 to najważniejszy nagłówek a h6 najmniej istotny.
Dowiedz się więcej o Nagłówki h1-h6
NAP
Jest to internetowa wizytówka firmy. To skrót od angielskich słów: Name, Address, Phone Number. Posiadanie wizytówki NAP umożliwia pozyskiwanie nowych klientów i pozytywnie wpływa na pozycjonowanie.
Narzędzia SEOZbiór instrumentów (płatnych i darmowych), które usprawniają i ułatwiają pracę pozycjonerów na wielu płaszczyznach – umożliwiają analizę witryny, słów kluczowych, linków itp. Do jednych z najbardziej przydatnych narzędzi ułatwiających pozycjonowanie należą: Google Search Console, Senuto, Google Analytics, Ahrefs, czy Semstorm.
Czytaj więcej..Dowiedz się więcej o Narzędzia SEO
Nofollow
Atrybut, który jest informacją dla robotów indeksujących, aby nie podążały za stroną, do której kieruje hiperłącze. Linki nofollow nie przekazują swojej “mocy” innym stronom, dlatego też nie wpływają bezpośrednio na pozycjonowanie.
Dowiedz się więcej o Nofollow
NoindexRobots noindex uniemożliwia wyszukiwarkom indeksowanie strony. Oznacza to, że wyszukiwarki podczas indeksacji treści znajdujących się na stronie, nie umieszczają danej strony w indeksie. Dzięki temu linki wychodzące z metatagiem robots noindex mogą przekazywać swoją moc i wpływać na pozycjonowanie.
Czytaj więcej..Dowiedz się więcej o Noindex
Not provided
Ukrywanie słów kluczowych w systemach statystycznych (np. Google Analytics), które wpływa na zwiększenie bezpieczeństwa w sieci. Frazy kluczowe odgrywają bardzo ważną rolę w procesie pozycjonowania, dlatego jest to działanie, które źle wpływa na SEO.
Dowiedz się więcej o Not provided
o
Off-page SEO
Działania optymalizacyjne poza stroną. Celem takich działań jest zwiększenie widoczności strony w wynikach wyszukiwania. Co obejmują takie działania? Przede wszystkim link building i aktywność w mediach społecznościowych.
Dowiedz się więcej o Off-page SEO
On-page SEOSą to działania optymalizacyjne w obrębie witryny. To wszystkie działania, które bezpośrednio związane są ze stroną i jej ulepszaniem. Działania on page obejmują działania techniczne na stronie oraz pracę nad treścią.
Czytaj więcej.. Open Graph
To znacznik, który określa, jakie treści i grafiki znajdujące się pod linkiem powinny wyświetlać się w mediach społecznościowych. Są one niewidoczne dla użytkownika, ale dla Facebooka czy Instagrama tak.
Optymalizacja strony
Wszystkie działania prowadzone na stronie oraz poza nią, które wpływają na poprawę widoczności strony internetowej w wyszukiwarce. Działania optymalizacyjne skutkują poprawieniem jakości strony zarówno dla wyszukiwarek, jak i użytkowników.
Dowiedz się więcej o Optymalizacja strony
Optymalizacja treści
To praca na tekstach. Polega nie tylko na nasycaniu wpisów słowami kluczowymi, ale również dążeniu do jak najlepszej jakości tekstów. Jest to bardzo ważny element w procesie pozycjonowania, który umożliwia osiągnięcie wysokich pozycji w rankingu.
Dowiedz się więcej o Optymalizacja treści
Orphan pageTo inaczej osierocone strony. To strony, które znajdują się w indeksie uzupełniającym. Do osieroconych stron nie prowadzą żadne linki, dlatego nie mają one wartości dla SEO.
Czytaj więcej..Dowiedz się więcej o Orphan page
Page Authority (PA)
Parametr, który określa autorytet danej strony internetowej. Wynik podaje się w skali od 1-100. Metoda obliczania tego autorytetu opracowana została przez firmę MOZ i bierze pod uwagę ponad 150 parametrów. Duże znaczenie mają tutaj linki.
Dowiedz się więcej o Page Authority (PA)
PageRankTo wartość liczbowa przypisywana indeksowanej stronie internetowej. Wartość ta obliczana jest na podstawie jakości witryny oraz wszystkich elementów, które na tę jakość się składają. Wartości te dla poszczególnych stron nie są publikowane.
Czytaj więcej..Dowiedz się więcej o PageRank
Panda
Algorytm, który ocenia treści na stronach internetowych. Wybiera spośród nich te najwyższej jakości, najbardziej pasujące do zapytań użytkowników. Zwiększa widoczność stron wysokiej jakości, a obniża stron ze słabej jakości treściami, zduplikowanymi.
Partial-match anchor
Inaczej częściowe dopasowanie anchoru. Tekst odnośnika, który zawiera w sobie fragment frazy kluczowej.
People also askInaczej Podobne Pytania. Boks, który wskazuje podobne pytania użytkownikom do tych, które wpisali w wyszukiwarkę. Są to propozycje innych użytkowników, których interesuje podobna tematyka.
Czytaj więcej.. Pingwin
Algorytm, który powstał w celu ograniczania spamu w sieci. Wyszukiwarka Google nakłada kary na strony ze słabej jakości linkami, które traktowane są jako spam. Algorytm Pingwin podnosi pozycje stron, które zawierają wysokiej jakości linki i treści nieprzesycone frazami kluczowymi.
Planer słów kluczowychDarmowe narzędzie Google, które pomaga w analizie słów kluczowych. Dzięki planerowi słów kluczowych otrzymujemy informacje na temat miesięcznej liczby wyszukiwań danego słowa, jego konkurencyjność czy stawkę za kliknięcie.
Czytaj więcej.. Poison words
Inaczej zatrute słowa. To frazy kluczowe, które negatywnie wpływają na proces pozycjonowania i prowadzą do spadku pozycji w wyszukiwarce. Są to słowa, które wzbudzają nieufność zarówno użytkowników, jak i robotów.
PozycjonowanieTo wszystkie działania optymalizacyjne prowadzone na stronie w celu zwiększenia jej widoczności w wyszukiwarce. Działania te możemy podzielić na takie, które prowadzone są w obrębie witryny, czyli optymalizacja treści, dodawanie meta description czy meta title, oraz na działania prowadzone poza stroną, np. link building czy aktywność w serwisach społecznościowych.
Czytaj więcej.. PPC (pay per click)
Pay per Click, czyli cena za kliknięcie. To forma reklamy internetowej, w której reklamodawca płaci za kliknięcie w link lub baner przez użytkownika, a nie za jej wyświetlenie.
Dowiedz się więcej o PPC (pay per click)
Presell pagesStrona z dużą ilością niskiej jakości tekstu. Dla użytkowników nie ma żadnej wartości, służy wyłącznie pozycjonowaniu. Zdecydowanie lepszym rozwiązaniem są teksty wysokiej jakości.
Czytaj więcej.. Profil linkówZbiór wszystkich linków, które prowadzą do danej witryny. Ich jakość określa się na podstawie anchorów, źródła linków, rodzaju i typu linków.
Czytaj więcej.. Przekierowania
Wyświetlanie innego adresu URL niż ten wpisany przez użytkownika w wyszukiwarkę. Jest to informacja, że lokalizacja strony została przeniesiona.
Dowiedz się więcej o Przekierowania
Przyjazny adres URLTo taki, który ma 3 cechy: jest czytelny (użytkownik spodziewa się na jaką stronę trafi), poprawny (nie zawiera żadnych znaków, które mogłyby być kłopotliwe dla wyszukiwarki), krótki (powinien być łatwy do zapamiętania).
Czytaj więcej..Dowiedz się więcej o Przyjazny adres URL
PSI (PageSpeed Insights)Wskaźnik, który obrazuje wydajnośc witryny na urządzeniach mobilnych i PC. Maksymalny wynik to 100 punktów. Raport zawiera również wskazówki dotyczące poprawy jakości strony.
Czytaj więcej..Dowiedz się więcej o PSI (PageSpeed Insights)
r
Referrer
Adres odsyłający; to adres, z którego nastąpiło przekierowanie użytkownika do strony docelowej. Referrer wysyłany jest w nagłówku żądania HTTP.
Renderowanie witryny
Dzięki temu wyszukiwarka jest w stanie przeszukać i zrozumieć zawartość strony internetowej.
robots.txtPlik, który informuje, jakie podstrony i ich elementy należy indeksować. Działa to również w drugą stronę – wskazuje, jaka strona nie powinna być indeksowana. Wykonuje się to najczęściej jeszcze przed całkowitym zoptymalizowaniem witryny.
Czytaj więcej..Dowiedz się więcej o robots.txt
ROI
Zwrot z inwestycji; wskaźnik oceniający efektywność danej inwestycji. Umożliwia ocenę podejmowanych działań marketingowych i opłacalność reklam. Dzięki ROI można obliczyć kwotę zwrotu z inwestycji w stosunku do jej kosztów. Aby to obliczyć, korzysta się ze wzoru: zysk z kampanii dzielony przez jej koszt.
Ruch nieorganiczny
Ruch, który mierzy się, biorąc pod uwagę wejścia na stronę z płatnych wyników wyszukiwania.
Ruch organicznyRuch, który mierzy się, biorąc pod uwagę tylko wejścia na stronę z bezpłatnych wyników wyszukiwania. To każde kliknięcie w link, który nie jest reklamą. Dzięki temu można zmierzyć efektywność działań pozycjonerskich i widoczność witryny internetowej w rankingu.
Czytaj więcej..Dowiedz się więcej o Ruch organiczny
SaaS
Oprogramowanie jako usługa. Jest to usługa oparta na chmurze, która dostarcza oprogramowania. Dzięki SaaS można mieć dostęp do danych z dowolnego urządzenia – wystarczy mieć dostęp do Internetu.
Dowiedz się więcej o SaaS
SandboxTo filtr nakładany na nowo powstałe strony. Uniemożliwia to uzyskanie przez nie wysokich pozycji w wyszukiwarce. Wyszukiwarka Google ocenia w tym czasie jakość i wiarygodność strony.
Czytaj więcej.. Scraping
Wykorzystywanie programu do zbierania meta danych z witryn internetowych. W White Hat SEO służy wyłącznie celom informacyjnym, natomiast w Black Hat SEO służy do kopiowania treści z innych stron. Jest do działanie niedozwolone.
SEM (Search Engine Marketing)Marketing w wyszukiwarkach internetowych, który obejmuje zarówno promocje w darmowych, jak i płatnych wynikach wyszukiwania. Jego zadaniem jest zwiększenie widoczności witryn internetowych. Zalicza się do niego SEO i PPC.
Czytaj więcej..Dowiedz się więcej o SEM (Search Engine Marketing)
Semstorm
Narzędzie, które służy do monitorowania i planowania działań z zakresu SEO i SEM. Jest to niezwykle przydatne narzędzie do wyboru i monitorowania słów kluczowych, analizy konkurencji oraz widoczności witryny.
Senuto
Narzędzie analityczne, które oferuje usługi z zakresu SEO. Jego funkcje ułatwiają pozycjonowanie i umożliwiają zwiększenie widoczności strony w wyszukiwarce. Narzędzie to wykorzystuje się między innymi w celu przeprowadzenia audytu, sprawdzenia widoczności strony, analizy linków wewnętrznych czy analizę treści.
SEO (Search Engine Optimalization)Jest to proces, którego celem jest osiągnięcie jak najwyższej pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania na konkretne słowa kluczowe.
Czytaj więcej..Dowiedz się więcej o SEO (Search Engine Optimalization)
- Kompendium SEO z zakresu długich form - dużo treści, więcej korzyści!
- Myślisz, że wiesz wszystko o SEO? Oto 5 nieoczywistych wskazówek, które ułatwią Ci pracę!
- Pozycjonowanie w innych wyszukiwarkach internetowych niż Google. Najpopularniejsze wyszukiwarki w Polsce
- Komu w SEO temu jak najlepsze opinie – dlaczego dobre recenzje prowadzą na szczyt?
- Jak poradzić sobie z najtrudniejszymi działaniami SEO?
- Rodzaje pozycjonowania – jakie możemy wyróżnić?
- Jakie są największe korzyści z działań SEO dla firmy?
- Jak działania SEO współgrają z marketingiem?
- Ile trwa pozycjonowanie strony internetowej?
- Pozycjonowanie stron lekarzy
- Jakie skutki dla SEO niesie za sobą usuwanie produktów w sklepie internetowym?
- Podstawowe aspekty witryny, które należy zbadać przed opracowaniem strategii SEO
- Zlecę pozycjonowanie: O czym należy pamiętać?
- Na co mają wpływ opinie klientów? Czy są ważne dla SEO?
- Poważna zmiana, nie jakaś kosmetyka – migracja witryny a SEO
- Reverse SEO – czym jest i jak wykorzystać je w swojej strategii?
- Pozycjonowanie firm z branży fitness
- Wskaźniki SEO – wszystko, co musisz wiedzieć!
- Pozycjonowanie software house
- Korzystne pozycjonowanie w mediach społecznościowych!
- Pozycjonowanie kancelarii prawnej i adwokata
- Zwiększ ruch na swojej stronie dzięki SEO
- 26 statystyk SEO, które przekonają cię do inwestycji SEO
- Czym się różni pozycjonowanie od Google Ads? Co wybrać?
- Jakie moduły dla PrestaShop pomogą w pozycjonowaniu?
- Jak szybko Twoja strona internetowa osiągnie sukces dzięki SEO?
- Jakie są różnice pomiędzy pozycjonowaniem on – site a off – site?
- Jak poprawić swój autorytet w sieci za pomocą SEO?
- Pozycjonowanie branży motoryzacyjnej
- Co warto przeanalizować u konkurencji w kontekście SEO?
- Pozycjonowanie stron z branży muzycznej w Internecie
- Pozycjonowanie sklepu z oświetleniem i lampami
- Architektura informacji - czym jest i jak ją zoptymalizować?
- Pozycjonowanie portali informacyjnych
- Co powinna zawierać umowa o pozycjonowanie?
- Pozycjonowanie stron z branży turystycznej
- Na czym polega pozycjonowanie stron?
- Jak zwiększyć ruch na stronie?
- Techniczne SEO – 5 najistotniejszych błędów
- Na co zwrócić uwagę przy pozycjonowaniu subdomeny?
- Przewaga agencji SEO nad programem optymalizacyjnym
- Co warto wiedzieć o płatnym SEO?
- Wszystko, co powinieneś wiedzieć na temat SEO, SMM, SEM i SMO
- Bądź na bieżąco z najnowszymi metodami SEO!
- Niezbędne informacje SEO dla małych, lokalnych firm
- Pozycjonowanie branży fotograficznej
- Pozycjonowanie branży elektronicznej
- Jak pozycjonować blog? Optymalizacja SEO bloga
- Więcej wyświetleń Twoich produkcji? Żaden problem! – YouTube i SEO
- Pozycjonowanie hoteli
- Najczęstsze błędy podczas pozycjonowania stron. Sprawdź, na co musisz zwrócić uwagę!
- Jak prawidłowo zaplanować swój budżet na działania SEO?
- Dlaczego pozycja strony w rankingu spada?
- 7 predykcji SEO na 2023 rok – jak się na nie przygotować?
- Podstawy edukacyjne SEO dla firm
- Praktyki SEO dla małych firm – sięgnij po wielkie możliwości! Strategia optymalizacyjna dla małego biznesu
- Pozycjonowanie biura podróży
- Jak prawidłowo przebudować stronę internetową?
- Pozycjonowanie sklepu internetowego z dużym budżetem
- Pozycjonowanie a marketing
- 3 zauważalne różnice między SEO Google i Amazon – pozycjonowanie z korzyścią dla obu
- Pozycjonowanie sklepu internetowego z małym budżetem
- Negatywne SEO: Co zrobić, kiedy Twoja witryna została zaatakowana?
- 3 problemy w technicznym SEO, które mogą Ci się przytrafić i jak je rozwiązać
- Ile kosztuje pozycjonowanie? Cena za pozycjonowanie stron, sklepów internetowych oraz na rynkach zagranicznych
- Pozycjonowanie branży erotycznej
- Mała firma w świecie SEO – przewodnik
- Pozycjonowanie siłowni i klubów fitness
- Pozycjonowanie branży produkcyjnej, przemysłowej
- SEO dla początkujących: optymalizacja on-site krok po kroku
- Techniczne SEO – jak poprawić wydajność witryny?
- 8 najlepszych darmowych rozszerzeń Chrome dla SEO
- Reklama to podstawa handlu. Jak połączyć techniki SEO ze strategią marketingową?
- Jak powiadomienia web push mogą wspierać działania SEO na stronie?
- Czy SEO generuje zysk dla Twojej firmy?
- Proste techniki SEO, które musisz znać
- Czy zbyt duża liczba stron internetowych wpływa negatywnie na SEO?
- Pozycjonowanie dietetyka
- Lokalne cytaty - czym są i jaki mają wpływ na pozycjonowanie stron internetowych?
- Co powinien zawierać raport z pozycjonowania witryny?
- Pozycjonowanie branży obuwniczej
- Dlaczego nie warto rezygnować z SEO?
- Pozycjonowanie branży konopnej. SEO dla produktów CBD
- Pozycjonowanie kwiaciarni
- Pozycjonowanie salonu kosmetycznego
- Co to jest pozycjonowanie organiczne stron?
- SEO dla firm B2B: moc benefitów od agencji pozycjonującej
- Możliwości budowania kapitału za pomocą strategii SEO
- Jak rozkręcić startup przy pomocy optymalizacji SEO?
- JavaScript a pozycjonowanie stron w Google
- Jakie efekty przynosi pozycjonowanie stron?
- Rodzaje SEO
- Content marketing a projektowanie strony. Jak SEO łączy się z UX?
- Pozycjonowanie księgarni
- Od powstania Internetu do najnowszych algorytmów - poznaj historię SEO!
- Jak uczenie maszynowe wpływa na pozycjonowanie stron?
- SEO PR: Marketingowe collabo
- Co to jest techniczne SEO?
- Jak pozycjonować wiele lokalizacji swojej firmy?
- Czym są progresywne aplikacje webowe (PWA) i jak wpływają na pozycjonowanie?
- Cele SMART w SEO
- Pozycjonowanie branży edukacyjnej
- Jak bezpiecznie pozycjonować strony?
- Czy SEO to tylko organiczne wyszukiwanie?
- Co oznacza pozycjonowanie szerokie?
- ROI - czyli jak ocenić efektywność działań SEO?
- Pozycjonowanie szkoły nauki jazdy
- Czy warto pozycjonować stronę internetową samemu?
- Jak śledzić swoje wyniki SEO?
- Czym jest Outreach i jaki ma wpływa na SEO?
- Podstawy pozycjonowania stron ‒ sprawdź, co musisz wiedzieć!
- Pozycjonowanie plików PDF
- Projektowanie strony internetowej pod kątem UI oraz UX. Jak wykorzystać w tym kontekście SEO?
- Czy opłaca się zlecić innej firmie działania SEO?
- Jak walczyć z konkurencją w SEO?
- Pozycjonowanie branży gastronomicznej
- Pozycjonowanie branży medycznej (centrum medycznego, gabinetów medycznych)
- Jak pozycjonować grafiki?
- Czy pozycjonowanie stron internetowych jest niezbędne?
- Klient nasz Pan, czyli SEO z wzbogaconą obsługą konsumenta
- Jak skutecznie pozycjonować stronę usługową?
- 12 TRENDÓW W SEO W 2022 ROKU
- Treści SEO – dlaczego są tak ważne?
- Mity i fakty w pozycjonowaniu (SEO)
- SEO jako wsparcie Twojego projektu
- Optymalizacja WordPress – na co zwrócić uwagę?
- Pozycjonowanie branży zoologicznej
- Pozycjonowanie branży beauty
- Pozycjonowanie branży farmaceutycznej
- Pozycjonowanie branży ślubnej
- Jak wybrać najlepszą firmę marketingu internetowego?
- Jak pozycjonować produkt?
- Strategia słów kluczowych w kontekście blogosfery
- Czy SEO a pozycjonowanie oznacza to samo?
- Pozycjonowanie SOTE – od czego zacząć?
- Pozycjonowanie firm transportowych
- Najważniejsze techniki SEO, które przydadzą się w każdej strategii
- Czy działania SEO dla stron B2B mają znaczenie?
- Jak opinie wpływają na SEO - element pozycjonowania wizerunkowego
- Czy SEO pomoże ulepszyć Twoją stronę internetową?
- Pozycjonowanie branży odzieżowej
- Jakie czynniki wpływają na ocenę jakości witryny?
- Droga na skróty prowadzi donikąd! Jakich technik SEO unikać?
- Działania off-site SEO dla małych i średnich firm. Jak wzmocnić swój wizerunek w sieci?
- Czy SEO jest potrzebne podczas udostępniania obrazów na stronie internetowej?
- Reklama dźwignią handlu. Jak powinny się reklamować małe firmy w sieci?
- Jak zoptymalizować budżet SEO?
- 5 podstawowych błędów w pozycjonowaniu stron
- Pozycjonowanie stron z branży meblarskiej
- Pozycjonowanie branży usługowej
- 5 podstawowych błędów samodzielnego pozycjonowania
- W jaki sposób wycenić usługi SEO?
- Pozycjonowanie branży budowlanej
- Pozycjonowanie usług finansowych
- Czy istnieje tanie pozycjonowanie stron?
- Reciprocal link a wpływ na SEO
- Jak zdobyć popularność w sieci i cieszyć się wysoką pozycją rankingową?
- 5 konferencji SEO (online i offline) do udziału w 2022 roku
- Pozycjonowanie za efekt - czy nadal jest to modne?
- Pozycjonowanie salonu fryzjerskiego
- Pozycjonowanie mechanika samochodowego
- Jakie korzyści wynikają z pozycjonowania strony?
- Pozycjonowanie przyszłościowe – co to jest i dlaczego warto się na nie zdecydować?
- Najczęściej popełniane błędy SEO przez właścicieli stron WWW
- Wskaźniki SEO poza stroną - na jakie zwrócić uwagę?
- Czym jest czas przebywania na stronie i dlaczego jest istotny dla SEO?
- W jaki sposób blog wpływa na SEO Twojej strony internetowej?
- Pozycjonowanie firm sprzątających
- Jak pozycjonować strony hazardowe?
- Pozycjonowanie salonów i komisów samochodowych
- Pozycjonowanie naturalne a płatne — co lepsze?
- Google Bard: AI, które konkuruje z Chat GPT
- Sztuczna inteligencja w służbie człowiekowi. Jak wykorzystać jej potencjał w kontekście SEO?
- Pozycjonowanie branży sportowej w Internecie
- Pozycjonowanie stron stworzonych w kreatorach
- Niewidzialność, której nie chcemy - czy strona spełnia standardy SEO?
- SEO dla zaawansowanych, czyli stań się ekspertem w swoich działaniach
- Pozycjonowanie restauracji
- Jak skutecznie pozycjonować stronę internetową na WordPress?
- Branding i SEO, czyli przepis na sukces
- Dlaczego SEO stale się rozwija?
- Jak generować leady dzięki SEO? Sprawdź, co musisz wiedzieć!
- Jak pozycjonować trudne frazy?
- Wskazówki dotyczące mobile SEO. Co musisz wdrożyć do swojej strategii optymalizacji?
- Pozycjonowanie biura projektowego
- Top 7 wskazówek dotyczących migracji witryny
rozwiń
SERP (Search Engine Results Page)
Jest to strona wyników wyszukiwania wyświetlana przez wyszukiwarki w odpowiedzi na konkretne pytania zadane przez użytkowników, które są słowami kluczowymi. SERP przedstawia zarówno wyniki z organicznych wyników wyszukiwania, jak i płatnych reklam.
Dowiedz się więcej o SERP (Search Engine Results Page)
Short click
Inaczej szybkie kliknięcie. Oznacza sytuację, w której użytkownik wchodzi na stronę internetową a po chwili z niej wychodzi i wybiera inną.
Site-wide link
Jest to link na blogach, forach czy stronach internetowych, który wyświetla się na wszystkich podstronach serwisu. Można go najczęściej znaleźć w sygnaturze serwisu.
Site:
Wpisując tę komendę w wyszukiwarkę: “site:domena strony internetowej”, można otrzymać informacje na temat zaindeksowanych podstron w obrębie witryny.
Sitelinks (w wynikach wyszukiwania)
Bardziej lub mniej rozbudowane linki, które prowadzą do witryny znajdującej się na wysokiej pozycji w płatnych lub organicznych wynikach wyszukiwania. Wyszukiwarka Google wyróżnia w ten sposób domeny, które według niej najlepiej odpowiadają na pytania użytkowników.
Słowo kluczowe
Słowa lub grupy wyrazów, które tworzą frazy. Stosowane są w celu wyszukiwania informacji w wyszukiwarce. Słowa kluczowe są niezwykle ważne w procesie pozycjonowania, ponieważ odnoszą się do haseł wpisywanych w wyszukiwarkę przez użytkowników.
Dowiedz się więcej o Słowo kluczowe
Spam
Wszelkiego rodzaju komunikaty, które są wysyłane do użytkowników bez ich zgody za pomocą maila lub mediów społecznościowych i które nie wnoszą żadnej wartości. Warto dodać, że algorytmy Google obniżają pozycję stron, które uznają za spamerskie.
Specjalista SEO
Osoba odpowiedzialna za pozycjonowanie stron internetowych. Specjalista SEO odpowiada między innymi za przeprowadzenie audytu, optymalizację stron, pozyskiwanie linków i ich analizę, analizę rynku pod kątem fraz kluczowych czy analizę konkurencji.
Dowiedz się więcej o Specjalista SEO
SSLProtokół sieciowy, który zapewnia bezpieczeństwo komunikacji między przeglądarką, z której korzysta użytkownik a serwerem. Protokół SSL szyfruje poufne dane, takie jak: adres e-mail, hasła czy dane kontaktowe.
Czytaj więcej.. Strategia SEODługofalowy plan, którego celem jest zwiększenie widoczności strony w organicznych wynikach wyszukiwania. Obejmuje wszystkie działania (prowadzone zarówno w obrębie witryny, jak i poza nią), które prowadzą do osiągnięcia wyższej pozycji w wyszukiwarce.
Czytaj więcej..Dowiedz się więcej o Strategia SEO
Strona Multi Page
Rodzaj strony internetowej, która zawiera wiele podstron i umożliwia zbudowanie ich hierarchii. Na takiej stronie menu główne kieruje do poszczególnych podstron. Strona multipage musi mieć przemyślaną nawigację, aby użytkownik mógł bez problemu się po niej poruszać, szczególnie jeśli jest mocno rozbudowana.
Dowiedz się więcej o Strona Multi Page
Strona Single Page
Rodzaj strony internetowej, na której nie ma podstron. Na single page cała zawartość znajduje się na stronie głównej. Strony tego typu charakteryzują się długą stroną główną, która często podzielona jest na sekcje – dzięki temu łatwo można odnaleźć na niej interesujące nas treści.
Struktura witryny
Jest to hierarchia podstron. Prawidłowa struktura witryny to taka, która zwiększa konwersję, ułatwia użytkownikom odnalezienie w witrynie tego, czego szukają, wydłuża czas przebywania ich na stronie oraz ułatwia indeksowanie. Prawidłowa struktura witryny ma duży wpływ na pozycję w wyszukiwarce.
Dowiedz się więcej o Struktura witryny
SubdomenaUnikalny adres internetowy utworzony w ramach głównej domeny. Jest to po prostu adres, który powstał w ramach istniejącej już domeny. Subdomena oddzielana jest od domeny kropką. Jest to jeden z łatwiejszych sposobów na tworzenie nowych stron internetowych.
Czytaj więcej.. SXO (Search Experience Optimization)Stanowi połączenie SEO z UX. Sposób optymalizacji witryn, który bierze pod uwagę organiczne działania pozycjonerskie i doświadczenia użytkownika. Taka witryna nie tylko jest bardzo dobrze zoptymalizowana, ale uwzględnia też wymagania użytkowników i ich doświadczenia podczas korzystania ze strony.
Czytaj więcej..Dowiedz się więcej o SXO (Search Experience Optimization)
System Wymiany Linków (SWL)
Platforma, która umożliwia pozyskiwanie w szybkim czasie dużej liczby linków prowadzących do konkretnej strony ze zbioru tysięcy podstron witryn, które znajdują się w systemie.
t
Tag blogowyTo słowo kluczowe, które przypisane jest do konkretnego artykułu blogowego. Służy grupowaniu wpisów o podobnej tematyce na stronie internetowej. Tag blogowy składa się najczęściej z jednego lub kilku słów i ułatwia odnajdywanie wpisów użytkownikom.
Czytaj więcej.. Testy A/BRodzaj badania, które polega na przedstawieniu użytkownikom najczęściej dwóch różnych wersji treści, np. e-maili czy stron internetowych, w celu sprawdzenia, który wariant działa najlepiej. Wersje te różnią się zazwyczaj jakimś drobnym szczegółem, np. grafiką lub nagłówkiem, ale mogą też być zupełnie różne.
Czytaj więcej..Dowiedz się więcej o Testy A/B
Thin content
Są to niskiej jakości treści na stronie internetowej. Takie teksty zawierają liczne błędy językowe i merytoryczne, nie stanowią dla użytkownika żadnej wartości a dodatkowo często są zduplikowane lub generowane automatycznie.
TLS
To protokół, który jest częścią protokołu HTTPS. Służy do szyfrowania danych. Jego zadaniem jest ochrona danych przed nieupoważnionymi osobami podczas transmisji pomiędzy serwerem a przeglądarką.
Toksyczne linki
Są to linki zwrotne, które pochodzą z nienaturalnych źródeł. Toksyczne linki szkodzą witrynie, obniżając jej pozycję w rankingu. Dodatkowo takie linki nie stanowią żadnej wartości dla witryny.
Topical AuthorityTo koncepcja, która zakłada, że Google rankuje lepiej te strony, które zawierają wartościowe treści powiązane z tematyką strony. Głównym zadaniem Topical Authority jest promowanie specjalistycznej wiedzy przydatnej użytkownikom.
Czytaj więcej.. Trailing SlashTo ukośnik na końcu adresu URL. Istnieją strony, które mają taki ukośnik i takie, które go nie mają. W przeszłości strony z ukośnikiem traktowane były jako katalogi, a te bez jako plik. Dziś Google już tego tak nie interpretuje. Aktualnie trailing slash nie wpływa na sposób wyświetlania stron przez wyszukiwarki.
Czytaj więcej.. Trust Flow (TF)Jest to wskaźnik, który określa wiarygodność oraz jakość domen internetowych. Trust Flow wylicza się na podstawie jakości linków przychodzących. Podaje się go w skali od 0 do 100. Im wyższy wynik, tym lepiej – świadczy to o dobrej jakości linkach.
Czytaj więcej..Dowiedz się więcej o Trust Flow (TF)
Trust Rank (TR)
Wskaźnik zaufania; stanowi alternatywę dla PageRank. Określa wartość danej strony internetowej. Umożliwia analizę linków i podział witryn na te jakościowe i bezużyteczne. Pomaga ustalić ranking stron w wyszukiwarkach w SERP.
u
UGC
Z ang. user generated content; to wszystkie treści, które tworzone są przez użytkowników, np. komentarze, obrazy czy nagrania dźwiękowe. Mają pozytywny wpływ na SEO, ponieważ wpływają na wzrost rozpoznawalności marki.
UI
Z ang. User Interface; wszystkie elementy graficzne aplikacji, które umożliwiają interakcję między użytkownikiem a systemem. Jest to część UX, czyli User Experience. UI obejmuje m.in. menu, animacje, grafiki, kolorystykę, czy rozkład tekstu.
URL
Z ang. Uniform Resource Locator; to adres strony internetowej. Ustala lokalizację danych zasobów. Składa się z “www”, nazwy domeny i rozszerzenia, np. pl. czy com.
Usability (użyteczność)
To funkcjonalność i łatwość obsługi konkretnej strony internetowej. Użyteczna strona to taka, na której bez problemu użytkownik odnajdzie interesujące go treści, złoży zamówienie czy znajdzie kontakt do firmy. Bardzo ważna jest tutaj responsywność strony.
Dowiedz się więcej o Usability (użyteczność)
User IntentTo intencje użytkownika, które wyrażane są przez niego podczas wpisywania w wyszukiwarkę konkretnych haseł. Podczas tworzenia strategii marketingowej warto wziąć user intent pod uwagę.
Czytaj więcej.. User-Agent
To nagłówek identyfikujący, który wysyłany jest protokołem HTTP przez program. Nawiązuje on połączenie z serwerem www.
User-Friendly
Przyjazny dla użytkownika, łatwy w obsłudze dla każdego. Strony user friendly odpowiadają na potrzeby użytkowników i mają łatwą nawigację. Warto dodać, że algorytmy Google bardzo lubią takie strony.
UTMZ ang. Urchin Tracking Module; to parametr, który można dołączyć do adresu URL. Dzięki temu możliwe jest śledzenie ruchu na stronie pochodzącego z różnych źródeł. Tag został stworzony przez firmę Urchin Software, a później został przejęty przez Google i dał początek Google Analytics.
Czytaj więcej.. UX
Z ang. User Experience; jest to doświadczenie użytkownika. Są to wrażenia i emocje, które towarzyszą użytkownikom podczas korzystania z danej strony internetowej, ale mogą to być również odczucia towarzyszące im podczas korzystania z produktów fizycznych. UX obejmuje m.in. wygląd strony, jej użyteczność, interfejs, tekst i zawarte w nim linki.
w
WebP
To format plików, który zapewnia bardzo dobrą stratną bądź bezstratną kompresję statyczną animowanej grafiki rastrowej. Stosuje się go w celu przyspieszenia działania stron internetowych.
Dowiedz się więcej o WebP
White Hat SEOWszystkie działania optymalizacyjne zgodne z wytycznymi Google. Ich celem jest zwiększenie widoczności strony w wyszukiwarce. Do praktyk White Hat SEO zaliczamy: wysokiej jakości treści, odpowiednią optymalizację nagłówków i meta tagów, stosowanie atrybutów Alt, czy naturalne linkowanie.
Czytaj więcej..Dowiedz się więcej o White Hat SEO
Wildcard
Certyfikat, który zabezpiecza dowolną liczbę subdomen w obrębie danej domeny. Dzięki Wildcard można szyfrować transmisje dla wielu adresów internetowych. Bezpieczeństwo zapewnione mają wszystkie subdomeny, które prowadzą do tego samego adresu IP.
Współczynnik konwersji
To odsetek użytkowników, którzy dokonują oczekiwanych działań w stosunku do wszystkich osób odwiedzających stronę. Takim działaniem może być: dokonanie zakupu, dodanie produktów do koszyka, zapisanie się do newslettera, czy założenie konta na stronie. Aby go obliczyć, należy podzielić liczbę użytkowników, którzy wykonali konkretne działanie przez liczbę wszystkich użytkowników lub kliknięć w reklamę i pomnożyć razy 100%.
Dowiedz się więcej o Współczynnik konwersji
Współczynnik odrzuceń (bounce rate)Wskaźnik informujący ilu użytkowników porzuciło stronę po wejściu na nią. Jest to opuszczenie strony i zakończenie sesji bez wykonania działania żądanego przez serwer. Współczynnik odrzuceń zależy m.in. od: odbiorców, branży, budowy strony. Podaje się go w procentach.
Czytaj więcej..Dowiedz się więcej o Współczynnik odrzuceń (bounce rate)
Wyszukiwanie głosowe
Technologia, która umożliwia użytkownikom wyszukiwanie na tablecie, komputerze, czy laptopie interesujących ich informacji za pomocą poleceń głosowych. Na pytanie odpowiada wyszukiwarka lub asystent cyfrowy.
Dowiedz się więcej o Wyszukiwanie głosowe
Względny adres URL
Z ang. relative link; są to linki, które nie zawierają pełnej ścieżki adresu.
Yahoo
Portal internetowy stworzony w 1994 roku dostępny w kilkunastu wersjach językowych. Yahoo oferuje użytkownikom m.in. bloga, wyszukiwarkę internetową, czy pocztę e-mail. Dziś korzysta z niej niewielki odsetek ludzi.
Dowiedz się więcej o Yahoo
Yandex
Rosyjska wyszukiwarka internetowa, która została stworzona w 1997 roku. Największą popularnością cieszy się oczywiście w Rosji. Wyszukiwarka daje dostęp do map, poczty e-mail, najświeższych wiadomości, czy tłumacza.
YMYL
Z ang. Your Money or Your Life. Oznacza to strony, które poruszają ważne dla człowieka zagadnienia. Google wskazuje, że są to strony, które zawierają treść wpływającą na bezpieczeństwo finansowe, zdrowie, czy szczęście użytkowników. Na takich stronach znajdują się treści z zakresu prawa, finansów, medycyny. W związku z tym algorytmy bardzo dokładnie analizują zawartość stron typu YML.
z
Zero-Click searches
Wyszukiwanie Google bez kliknięcia. Przyczyną takiego wyszukiwania są informacje wyświetlane na najwyższej pozycji w rankingu. Wynik wyszukiwania ma być tak satysfakcjonujący, aby użytkownik nie musiał wchodzić na stronę i szukać dodatkowych informacji.