Zapytaj o ofertę
Co oznacza efekt kuli śnieżnej w marketingu?
  • ICEA
  • /
  • Blog
  • /
  • Co oznacza efekt kuli śnieżnej w marketingu?

Co oznacza efekt kuli śnieżnej w marketingu?

6 min. czytania

Jak zaplanować efektywną kampanię reklamową bądź marketingową online? Jakimi metodami wzbudzać zainteresowanie klientów, a następnie je podtrzymywać? Dowiedz się, czym jest efekt kuli śnieżnej oraz jak go wykorzystać w budowaniu fundamentów swojej marki.

Podbijanie rynku. Czym jest efekt kuli śnieżnej?

Każdy z nas choć raz był odbiorcą akcji wiralowych i masowych trendów – czegoś nie do końca zaplanowanego, dziejącego się nagle. Tego typu sytuacje zaczynają się zazwyczaj od czegoś małego, co następnie rośnie i przybiera na sile – coraz szybciej i z coraz większym impetem. To jest właśnie efekt kuli śnieżnej.

Może on mieć zarówno pozytywny, jak i negatywny charakter. Nazwa pochodzi od wyobrażenia dosłownej kuli śnieżnej, toczącej się w dół zbocza, która staje się coraz większa i szybsza. Współcześnie liczba platform internetowych i mediów sprzyja generowaniu coraz częstszych dyskusji, w które włączane są różnego rodzaju środowiska. Im więcej osób staje się w nich aktywnych, tym “kula” staje się większa.

Efekt kuli śnieżnej w marketingu

Psychologia i marketing to dwie, ściśle powiązane ze sobą dziedziny. Za pomocą narzędzi, jakimi dysponują, można lepiej poznać motywację przyszłych klientów. Pojawia się więc pytanie, co wpływa na zachowania i decyzje konsumentów? Wielu badaczy, aby zrozumieć efekt kuli śnieżnej, sięga do procesów opisywanych właśnie w nurcie psychologii. Dochodzi więc do sytuacji, w której ludzie niezdecydowani przyjmują zdanie większości, co idzie w parze z tzw. społecznym dowodem słuszności.

Dodać należy do tego również efekt ekspozycji, który w marketingu oznacza, że ludzie przychylniej reagują na rzeczy, z którymi zetknęli się wcześniej, a także zjawisko Baader-Meinhof polegające na tym, że odbiorcy po zapoznaniu się z daną rzeczą niemal wszędzie ją zauważają. Dla przykładu, wyobraź sobie, że planujesz zakup czerwonego roweru, jednak w sklepie okazuje się, że dany model został już wyprzedany. Po wyjściu z salonu nagle wszędzie zauważasz czerwone rowery. Kiedy więc przyjdzie ponowny czas decyzji zakupowej, nie będziesz się dłużej wahać.

W planowaniu własnej strategii marketingowej również możesz wykorzystać efekt kuli śnieżnej. Najpierw musisz etapami zapoznać klientów z danym produktem. Nie możesz od razu odsłonić wszystkich kart, chodzi o tworzenie opowieści, z którą przyszły klient powoli będzie się utożsamiać. Następnie musisz zadbać o pozytywne opinie i komentarze o swoim produkcie. Kolejnym elementem są polecenia – od influencerów i znajomych. W pewnym momencie klient będzie mieć wrażenie, że wszyscy mówią właśnie o Twoim produkcie. Pamiętaj jednak, że nie zawsze będzie wiązać się to z nagłym wzrostem zysków – wszystko zależy od branży. Kiedy przyjdzie czas podejmowania decyzji, klient będzie miał jednak już sprecyzowane plany.

Korzyści

Na jakie korzyści można liczyć, wykorzystując efekt kuli śnieżnej? To strategia długofalowa – opłacalna inwestycja, na której efekty należy poczekać, jednak do najważniejszych zalet możemy zaliczyć:

  • wzrost zysków;
  • umocnienie świadomości i reputacji marki;
  • zdobycie popularności;
  • wzrost zaufania wśród klientów;
  • stałe grono konsumentów.

Jak zaplanować strategię, wykorzystując efekt kuli śnieżnej?

Planując strategię marketingową, musisz mieć na uwadze lejek sprzedażowy. Chodzi o odniesienie się do customer journey, czyli poszczególnych etapów generowania leadów. Musisz znać profil swoich przyszłych konsumentów – najlepiej wykorzystać w tym celu zasoby Google Search Console i Google Analytics.

5 kroków planowania strategii kuli śnieżnej

Krok 1: Zainteresowanie

Najpierw musisz zaistnieć w świadomości konsumentów. To żmudna praca związana z budowaniem wcześniej wspomnianej świadomości marki. Sam produkt tutaj nie wystarczy, należy go obudować kontekstami. Najlepszą strategią w tym przypadku jest content marketing odnoszący się do całego profilu marki.

Krok 2: Reklama

Aby wzmocnić zainteresowanie i podkreślić swoją pozycję w sieci, warto wykorzystać reklamy Pay Per Click (PPC). Do ich największych zalet można zaliczyć natychmiastowy efekt oraz łatwy plan realizacji działania niż w przypadku strategii SEO. Płacisz za efekt, nie za wyświetlenie, dlatego masz możliwość precyzyjnego określenia grupy docelowej.

Warto dodać do tego landing page. Strona docelowa to rodzaj witryny, na którą w pierwszej kolejności trafia potencjalny odbiorca na skutek działań promocyjnych danej marki bądź firmy. Myśląc o efekcie kuli śnieżnej, warto skorzystać z landing page typu coming soon. To dobre rozwiązanie podczas wprowadzania nowego produktu na rynek. Następnie taką stronę można przekształcić w landing page generującą leady, a dalej – w stronę sprzedażową.

Krok 3: Edukacja

Aby sprzedaż mogła zaistnieć, musisz edukować swoich odbiorców. Należy mieć świadomość, że większość użytkowników wchodzących na stronę nie ma jeszcze sprecyzowanych intencji. Tym bardziej nie jest nastawiona na podejmowanie decyzji zakupowych – one przychodzą znacznie później. Lead nurturing to działania prowadzące właśnie do finalizacji zamówienia. Mowa tutaj o tworzeniu contentu, e-mail marketingu, retargetowaniu, a także social marketingu.

Krok 4: Kontakt

Kolejnym etapem jest nawiązywanie kontaktu z klientami, co pozwoli Ci na bieżąco podtrzymywać ich zainteresowanie produktem. Możesz wykorzystać wyżej wspomniane kanały komunikacji, a także uruchomić czat na stronie, aby odbiorcy mieli świadomość, że jesteś gotowy do dialogu w każdym momencie.

Krok 5: Zaangażowanie

Wypadkową Twoich działań powinno być zachęcanie klientów do interakcji. W tym celu warto wykorzystać wszelkiego rodzaju promocje oraz konkursy. Działania online powinny być wspierane również przez strategie offline, a w tym wypadku dobrym rozwiązaniem mogą okazać się spotkania prasowe oraz otwarte wydarzenia dla zainteresowanych.

Podsumowanie

Dobrze zaplanowana strategia marketingowa, wykorzystująca efekt kuli śnieżnej, pomoże Ci zyskać popularność. Jeśli pierwsza kampania będzie mieć pozytywny odbiór, istnieją większe szanse, że kolejne również będą cieszyć się zainteresowaniem klientów. Pamiętaj, że Twoja praca nie kończy się wraz z finalizacją zamówienia. Podążaj za trendami i dbaj o swoich odbiorców, zapewniając im niezapomniane wrażenia.

Zamów bezpłatny audyt SEO.
Dowiedz się, co w pozycjonowaniu Twojej strony możemy zrobić lepiej. Umów się na niezobowiązujące spotkanie z naszym specjalistą.

    Dziękujemy za wiadomość!

    Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.

    Do usłyszenia!

    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 . Liczba ocen: 5
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    *

    *

    Blog

    Dzielimy się tym, co wiemy i co umiemy.

    Sposoby na zachęcenie do zakupu produktu
    Sposoby na zachęcenie do zakupu produktu
    Zastanawiasz się, jak przekonać klienta, by dokonał zakupu w Twoim sklepie? Poznaj kilka skutecznych sposobów.
    Buzz marketing, czyli wszystko co powinieneś wiedzieć o marketingu szeptanym
    Buzz marketing, czyli wszystko co powinieneś wiedzieć o marketingu szeptanym
    Marketing szeptany to jedna z najskuteczniejszych form reklamy. W tym artykule dowiesz się, na czym polega i dlaczego warto ją wykorzystać!
    Jak osiągnąć cele marketingowe wykorzystując metodę SMART?
    Jak osiągnąć cele marketingowe wykorzystując metodę SMART?
    Jasno określone cele marketingowe to najważniejszy aspekt każdej strategii. W tym artykule dowiesz się, jak je zdefiniować i czego mogą dotyczyć!
    Przeprowadzimy dla Ciebie darmowy audyt e-commerce.

    W trakcie konsultacji wideo z analitykiem wzrostu:

    • Otrzymasz raport widoczności Twojej strony internetowej.
    • Omówimy efektywność Twoich obecnych kampanii reklamowych.
    • Skoncentrujemy się na analizie doświadczenia użytkownika na Twojej stronie e-commerce.
    Umów się na spotkanie
    Paweł Borowik Head of Sales
    Paweł Borowik
    Head of Sales
    Paweł Borowik
    Head of Sales
    Paweł Borowik Head of Sales
    Dowiedz się, jak możemy zwiększyć efektywność rozwoju Twojej platformy e-commerce.
    Zamów bezpłatny audyt e-commerce. Skontaktujemy się z Tobą, aby umówić Cię na niezobowiązującą konsultację z naszym analitykiem.

      Twoja rola w firmie
      Twoja rola w firmie
      Dziękujemy za wiadomość!

      Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.

      Do usłyszenia!

      Dołącz do newslettera
      Solidna dawka wiedzy co dwa tygodnie na Twoim mailu.