Jak wynika z tegorocznego raportu Gemius, w 2021 aż 77% internautów dokonało zakupów online przynajmniej raz. Rosnące dane pokazują, że branża e-commerce rozkwita z roku na rok coraz szybciej, dlatego warto zadbać o widoczność swojego e-sklepu. Pozycjonowanie to jednak nie wszystko. Równie ważny jest UX sklepu internetowego i dopracowany customer journey. Im wygodniejsza ścieżka zakupowa dla użytkownika, tym bardziej pozytywne są jego odczucia, a tym samym większe chęci do zakupu i powrotu na stronę.
UX to skrót od angielskich słów user experience, czyli w dosłownym tłumaczeniu doświadczenie użytkownika. Mowa tu doświadczeniach związanych z obcowaniem z danym produktem, usługą czy stroną www. Projektowanie witryn internetowych pod kątem UX ma na celu sprzyjać potencjalnym klientom w drodze do zakupu, przy wyszukiwaniu potrzebnych produktów i informacji. Chodzi tu przede wszystkim o to, aby dany serwis lub e-sklep był na tyle intuicyjny, żeby nie wymagał dodatkowej instrukcji obsługi, a jednocześnie był przejrzysty i czytelny. Czym cechuje się przyjazna użytkownikom witryna?
Więcej o dobrych praktykach UX dowiesz się z odcinka Zapytaj o SEO w którym nasz CEO Wojciech Haremza rozmawia z Wojtkiem Boguszem CEO Ebrains, o tym Jak nie oblać testu, czyli wszystko o UX.
To zakres działań zespołu designerów i developerów, którzy specjalizują się w projektowaniu oprogramowania i interfejsów (UI, czyli user interface). Specjalista w zakresie e-commerce UI/UX design odpowiada za opracowanie praktycznego interfejsu, który dodatkowo ma atrakcyjną warstwę wizualną. Interfejs powinien być czytelny w intuicyjny sposób, który nie wymaga dodatkowej instrukcji użytkowania. UX design to także projektowanie doświadczeń potencjalnych e-klientów, czyli pozytywnego wrażenie podczas nawigowania po witrynie. Poza podstawowymi wymogami, które są totalnym minimum UX, ( użyteczności serwisu), warto wprowadzić mechanizmy, które przyniosą efekt „wow”. O tym, czemu e-commerce UX, to nie tylko użyteczność, przeczytasz w kolejnych akapitach tego artykułu.
E-commerce UX połączone z SEO tworzy kompleksową usługę, która zapewnia jednocześnie optymalizację witryny pod kątem pozycjonowania i doświadczenia klienta. SXO, czyli SEO i user experience to tylko jeden filar działań specjalistów. Jak zaznacza Wojciech Bogusz z eBrains, gość odcinka Zapytaj o SEO, nie powinno się pomijać także tematu Adsów, ale przede wszystkim analizy danych. W zasadzie każde działania marketingowe dobrze zacząć od zbierania danych i odpowiednich analiz. Mowa tu o narzędziach Google Analytics, Testach A/B oraz o audytach SEO i UX i regularnym analizowaniu statystyk.
Dane, które są analizowane przez specjalistów, pozwalają lepiej zagospodarować budżet marketingowy i odpowiednio dobrać działania optymalizacyjne. Może się okazać, że ogólne trendy z zakresu e-commerce UI/UX design nie sprawdzą się, jeśli nasza grupa docelowa to seniorzy, których zachowania zakupowe są zupełnie inne niż, np. milenialsów, i rzadziej korzystają z aplikacji czy smartfonów.
Przede wszystkim należy zacząć od zebrania danych i sprofilowania odbiorcy e-sklepu. Głównym narzędziem do mierzenia użyteczności stron i aplikacji są audyty UX. Mają na celu wyłapanie podstawowych błędów technicznych – źle zaprojektowane formularze i widoki mobilne czy elementy, które zbyt wolno się ładują. Testy użyteczności przeprowadzane są nie tylko z perspektywy specjalisty, ale też przez respondentów, czyli grupę osób sprofilowaną pod target danego sklepu internetowego. Zadaniem specjalisty i respondentów jest wędrówka poznawcza, czyli wszelkie czynności wykonywane przez potencjalnych klientów – nawigowanie po sklepie, szukanie informacji, dokonywanie zakupu.
E-commerce UX zajmuje się całością doświadczenia użytkownika, które związane jest z daną witryną czy usługą. Wiele działań optymalizacyjnych pod kątem UI/UX e-commerce wykracza poza podstawową funkcję użyteczności. Warto zapewnić użytkownikom unikalne doświadczenie, które pozytywnie wpływa na odczucia, nawet jeśli wydaje się mało praktyczne, np. stosują akcenty humorystyczne w komunikacji czy możliwość założenia spersonalizowanego konta w sklepie.
Wartościowy rozwój biznesu e-commerce to wielopoziomowe działania optymalizacyjne. User experience i jego gałęzie SXO, UI/UX e-commerce design są jednym z kluczowych obszarów, które wpływają na ruch na stronie i konwersje. Pomagają zbudować długotrwałe relacje z e-klientem oraz zapewnić mu pozytywne odczucia podczas robienia zakupów na stronie. UX sklepu internetowego to jednak nie wszystko. Co jest potrzebne do kompleksowej obsługi e-sklepu? Doświadczony zespół SEO, marketingowcy zajmujący się adsami, gromadzenie i analizy danych oraz specjaliści z obszaru UX.
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.
Dziękujemy za kontakt.
Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!
Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.