DARMOWY AUDYT SEO

Dlaczego warto rozwijać swój e-commerce pod kątem UX?

Dlaczego warto rozwijać swój e-commerce pod kątem UX?

Jak wynika z tegorocznego raportu Gemius, w 2021 aż 77% internautów dokonało zakupów online przynajmniej raz. Rosnące dane pokazują, że branża e-commerce rozkwita z roku na rok coraz szybciej, dlatego warto zadbać o widoczność swojego e-sklepu. Pozycjonowanie to jednak nie wszystko. Równie ważny jest UX sklepu internetowego i dopracowany customer journey. Im wygodniejsza ścieżka zakupowa dla użytkownika, tym bardziej pozytywne są jego odczucia, a tym samym większe chęci do zakupu i powrotu na stronę.

E-commerce UX – co to jest?

UX to skrót od angielskich słów user experience, czyli w dosłownym tłumaczeniu doświadczenie użytkownika. Mowa tu doświadczeniach związanych z obcowaniem z danym produktem, usługą czy stroną www. Projektowanie witryn internetowych pod kątem UX ma na celu sprzyjać potencjalnym klientom w drodze do zakupu, przy wyszukiwaniu potrzebnych produktów i informacji. Chodzi tu przede wszystkim o to, aby dany serwis lub e-sklep był na tyle intuicyjny, żeby nie wymagał dodatkowej instrukcji obsługi, a jednocześnie był przejrzysty i czytelny. Czym cechuje się przyjazna użytkownikom witryna?

Czym cechuje się przyjazna użytkownikom witryna

Więcej o dobrych praktykach UX dowiesz się z odcinka Zapytaj o SEO w którym nasz CEO Wojciech Haremza rozmawia z Wojtkiem Boguszem CEO Ebrains, o tym Jak nie oblać testu, czyli wszystko o UX.

Sprawdź: 8 elementów e-sklepu, które sprawdzają klienci zanim Ci zaufają

Projektowanie witryn internetowych a user experience, czyli czym jest UX design

To zakres działań zespołu designerów i developerów, którzy specjalizują się w projektowaniu oprogramowania i interfejsów (UI, czyli user interface). Specjalista w zakresie e-commerce UI/UX design odpowiada za opracowanie praktycznego interfejsu, który dodatkowo ma atrakcyjną warstwę wizualną. Interfejs powinien być czytelny w intuicyjny sposób, który nie wymaga dodatkowej instrukcji użytkowania. UX design to także projektowanie doświadczeń potencjalnych e-klientów, czyli pozytywnego wrażenie podczas nawigowania po witrynie. Poza podstawowymi wymogami, które są totalnym minimum UX, ( użyteczności serwisu), warto wprowadzić mechanizmy, które przyniosą efekt „wow”. O tym, czemu e-commerce UX, to nie tylko użyteczność, przeczytasz w kolejnych akapitach tego artykułu.

Wszystkie optymalizacje zaczynają się od danych – e-commerce user experience

E-commerce UX połączone z SEO tworzy kompleksową usługę, która zapewnia jednocześnie optymalizację witryny pod kątem pozycjonowania i doświadczenia klienta. SXO, czyli SEO i user experience to tylko jeden filar działań specjalistów. Jak zaznacza Wojciech Bogusz z eBrains, gość odcinka Zapytaj o SEO, nie powinno się pomijać także tematu Adsów, ale przede wszystkim analizy danych. W zasadzie każde działania marketingowe dobrze zacząć od zbierania danych i odpowiednich analiz. Mowa tu o narzędziach Google Analytics, Testach A/B oraz o audytach SEO i UX i regularnym analizowaniu statystyk.

Wypowiedź Wojciecha Bogusza

Dane, które są analizowane przez specjalistów, pozwalają lepiej zagospodarować budżet marketingowy i odpowiednio dobrać działania optymalizacyjne. Może się okazać, że ogólne trendy z zakresu e-commerce UI/UX design nie sprawdzą się, jeśli nasza grupa docelowa to seniorzy, których zachowania zakupowe są zupełnie inne niż, np. milenialsów, i rzadziej korzystają z aplikacji czy smartfonów.

Sprawdź: Platforma e-commerce Shoper – wady i zalety

Jak rozwijać user experience sklepu internetowego?

Przede wszystkim należy zacząć od zebrania danych i sprofilowania odbiorcy e-sklepu. Głównym narzędziem do mierzenia użyteczności stron i aplikacji są audyty UX. Mają na celu wyłapanie podstawowych błędów technicznych – źle zaprojektowane formularze i widoki mobilne czy elementy, które zbyt wolno się ładują. Testy użyteczności przeprowadzane są nie tylko z perspektywy specjalisty, ale też przez respondentów, czyli grupę osób sprofilowaną pod target danego sklepu internetowego. Zadaniem specjalisty i respondentów jest wędrówka poznawcza, czyli wszelkie czynności wykonywane przez potencjalnych klientów – nawigowanie po sklepie, szukanie informacji, dokonywanie zakupu.

Główne filary audytu UX

Dlaczego UX sklepu internetowego to znacznie więcej niż użyteczność?

E-commerce UX zajmuje się całością doświadczenia użytkownika, które związane jest z daną witryną czy usługą. Wiele działań optymalizacyjnych pod kątem UI/UX e-commerce wykracza poza podstawową funkcję użyteczności. Warto zapewnić użytkownikom unikalne doświadczenie, które pozytywnie wpływa na odczucia, nawet jeśli wydaje się mało praktyczne, np. stosują akcenty humorystyczne w komunikacji czy możliwość założenia spersonalizowanego konta w sklepie.

Wypowiedź Wojciecha Haremzy

Sprawdź: Czy warto założyć sklep na Sky-Shop?

E-commerce user experience – podsumowanie

Wartościowy rozwój biznesu e-commerce to wielopoziomowe działania optymalizacyjne. User experience i jego gałęzie SXO, UI/UX e-commerce design są jednym z kluczowych obszarów, które wpływają na ruch na stronie i konwersje. Pomagają zbudować długotrwałe relacje z e-klientem oraz zapewnić mu pozytywne odczucia podczas robienia zakupów na stronie. UX sklepu internetowego to jednak nie wszystko. Co jest potrzebne do kompleksowej obsługi e-sklepu? Doświadczony zespół SEO, marketingowcy zajmujący się adsami, gromadzenie i analizy danych oraz specjaliści z obszaru UX.

Zobacz również
Grupa iCEA
Grupa iCEA
Kategoria: E-Commerce
Ostatnie wpisy

    Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Wysyłanie
    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 - Liczba ocen: 13

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    *

    Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

    User Generated Content w sklepie internetowym – czym jest i skąd go brać?
    User Generated Content w sklepie internetowym – czym jest i skąd go brać?
    User Generated Content to treści umieszczane na stronie przez użytkowników. Z artykułu dowiesz, gdzie mogą być umieszczone takie treści i dlaczego warto je wykorzystywać.
    Jaka platforma do dropshippingu?
    Jaka platforma do dropshippingu?
    Własny biznes to marzenie wielu osób – spełnienie go wymaga jednak przyjęcia sporego ryzyka, zainwestowania niemałych środków czy pogodzenia się […]
    Jak skutecznie pozycjonować stronę internetową na WordPress?
    Jak skutecznie pozycjonować stronę internetową na WordPress?
    Masz stronę opartą na systemie WordPress? To CMS zoptymalizowany pod wymagania Google, który daje Ci duże możliwości. Sprawdź, jak je wykorzystać!

      Wysyłanie

      Rozpocznij

      od bezpłatnej
      konsultacji SEO

      Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

      • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
      • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
      • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
      • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

      Dziękujemy za kontakt.

      Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!

      Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.

        Chcesz poznać
        ofertę?
        Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
        Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
        Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.
        Wysyłanie
        Masz pytania? Kliknij i skontaktuj się z nami telefonicznie lub poprzez czat!
        Rozpocznij chat
        Zamów rozmowę