Jak wynika z tegorocznego raportu Gemius, w 2021 aż 77% internautów dokonało zakupów online przynajmniej raz. Rosnące dane pokazują, że branża e-commerce rozkwita z roku na rok coraz szybciej, dlatego warto zadbać o widoczność swojego e-sklepu. Pozycjonowanie to jednak nie wszystko. Równie ważny jest UX sklepu internetowego i dopracowany customer journey. Im wygodniejsza ścieżka zakupowa dla użytkownika, tym bardziej pozytywne są jego odczucia, a tym samym większe chęci do zakupu i powrotu na stronę.
UX to skrót od angielskich słów user experience, czyli w dosłownym tłumaczeniu doświadczenie użytkownika. Mowa tu doświadczeniach związanych z obcowaniem z danym produktem, usługą czy stroną www. Projektowanie witryn internetowych pod kątem UX ma na celu sprzyjać potencjalnym klientom w drodze do zakupu, przy wyszukiwaniu potrzebnych produktów i informacji. Chodzi tu przede wszystkim o to, aby dany serwis lub e-sklep był na tyle intuicyjny, żeby nie wymagał dodatkowej instrukcji obsługi, a jednocześnie był przejrzysty i czytelny. Czym cechuje się przyjazna użytkownikom witryna?
Więcej o dobrych praktykach UX dowiesz się z odcinka Zapytaj o SEO w którym nasz CEO Wojciech Haremza rozmawia z Wojtkiem Boguszem CEO Ebrains, o tym Jak nie oblać testu, czyli wszystko o UX.
To zakres działań zespołu designerów i developerów, którzy specjalizują się w projektowaniu oprogramowania i interfejsów (UI, czyli user interface). Specjalista w zakresie e-commerce UI/UX design odpowiada za opracowanie praktycznego interfejsu, który dodatkowo ma atrakcyjną warstwę wizualną. Interfejs powinien być czytelny w intuicyjny sposób, który nie wymaga dodatkowej instrukcji użytkowania. UX design to także projektowanie doświadczeń potencjalnych e-klientów, czyli pozytywnego wrażenie podczas nawigowania po witrynie. Poza podstawowymi wymogami, które są totalnym minimum UX, ( użyteczności serwisu), warto wprowadzić mechanizmy, które przyniosą efekt „wow”. O tym, czemu e-commerce UX, to nie tylko użyteczność, przeczytasz w kolejnych akapitach tego artykułu.
E-commerce UX połączone z SEO tworzy kompleksową usługę, która zapewnia jednocześnie optymalizację witryny pod kątem pozycjonowania i doświadczenia klienta. SXO, czyli SEO i user experience to tylko jeden filar działań specjalistów. Jak zaznacza Wojciech Bogusz z eBrains, gość odcinka Zapytaj o SEO, nie powinno się pomijać także tematu Adsów, ale przede wszystkim analizy danych. W zasadzie każde działania marketingowe dobrze zacząć od zbierania danych i odpowiednich analiz. Mowa tu o narzędziach Google Analytics, Testach A/B oraz o audytach SEO i UX i regularnym analizowaniu statystyk.
Dane, które są analizowane przez specjalistów, pozwalają lepiej zagospodarować budżet marketingowy i odpowiednio dobrać działania optymalizacyjne. Może się okazać, że ogólne trendy z zakresu e-commerce UI/UX design nie sprawdzą się, jeśli nasza grupa docelowa to seniorzy, których zachowania zakupowe są zupełnie inne niż, np. milenialsów, i rzadziej korzystają z aplikacji czy smartfonów.
Przede wszystkim należy zacząć od zebrania danych i sprofilowania odbiorcy e-sklepu. Głównym narzędziem do mierzenia użyteczności stron i aplikacji są audyty UX. Mają na celu wyłapanie podstawowych błędów technicznych – źle zaprojektowane formularze i widoki mobilne czy elementy, które zbyt wolno się ładują. Testy użyteczności przeprowadzane są nie tylko z perspektywy specjalisty, ale też przez respondentów, czyli grupę osób sprofilowaną pod target danego sklepu internetowego. Zadaniem specjalisty i respondentów jest wędrówka poznawcza, czyli wszelkie czynności wykonywane przez potencjalnych klientów – nawigowanie po sklepie, szukanie informacji, dokonywanie zakupu.
E-commerce UX zajmuje się całością doświadczenia użytkownika, które związane jest z daną witryną czy usługą. Wiele działań optymalizacyjnych pod kątem UI/UX e-commerce wykracza poza podstawową funkcję użyteczności. Warto zapewnić użytkownikom unikalne doświadczenie, które pozytywnie wpływa na odczucia, nawet jeśli wydaje się mało praktyczne, np. stosują akcenty humorystyczne w komunikacji czy możliwość założenia spersonalizowanego konta w sklepie.
Wartościowy rozwój biznesu e-commerce to wielopoziomowe działania optymalizacyjne. User experience i jego gałęzie SXO, UI/UX e-commerce design są jednym z kluczowych obszarów, które wpływają na ruch na stronie i konwersje. Pomagają zbudować długotrwałe relacje z e-klientem oraz zapewnić mu pozytywne odczucia podczas robienia zakupów na stronie. UX sklepu internetowego to jednak nie wszystko. Co jest potrzebne do kompleksowej obsługi e-sklepu? Doświadczony zespół SEO, marketingowcy zajmujący się adsami, gromadzenie i analizy danych oraz specjaliści z obszaru UX.
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.