DARMOWY AUDYT SEO

Dlaczego warto rozwijać swój e-commerce pod kątem UX?

4 min czytania
Dlaczego warto rozwijać swój e-commerce pod kątem UX?
Kategoria E-Commerce

Jak wynika z tegorocznego raportu Gemius, w 2021 aż 77% internautów dokonało zakupów online przynajmniej raz. Rosnące dane pokazują, że branża e-commerce rozkwita z roku na rok coraz szybciej, dlatego warto zadbać o widoczność swojego e-sklepu. Pozycjonowanie to jednak nie wszystko. Równie ważny jest UX sklepu internetowego i dopracowany customer journey. Im wygodniejsza ścieżka zakupowa dla użytkownika, tym bardziej pozytywne są jego odczucia, a tym samym większe chęci do zakupu i powrotu na stronę.

Spis treści:

E-commerce UX – co to jest?

UX to skrót od angielskich słów user experience, czyli w dosłownym tłumaczeniu doświadczenie użytkownika. Mowa tu doświadczeniach związanych z obcowaniem z danym produktem, usługą czy stroną www. Projektowanie witryn internetowych pod kątem UX ma na celu sprzyjać potencjalnym klientom w drodze do zakupu, przy wyszukiwaniu potrzebnych produktów i informacji. Chodzi tu przede wszystkim o to, aby dany serwis lub e-sklep był na tyle intuicyjny, żeby nie wymagał dodatkowej instrukcji obsługi, a jednocześnie był przejrzysty i czytelny. Czym cechuje się przyjazna użytkownikom witryna?

Czym cechuje się przyjazna użytkownikom witryna

Więcej o dobrych praktykach UX dowiesz się z odcinka Zapytaj o SEO w którym nasz CEO Wojciech Haremza rozmawia z Wojtkiem Boguszem CEO Ebrains, o tym Jak nie oblać testu, czyli wszystko o UX.

Sprawdź: Rozwój sprzedaży internetowej – jak to zrobić w prostych krokach?

Projektowanie witryn internetowych a user experience, czyli czym jest UX design

To zakres działań zespołu designerów i developerów, którzy specjalizują się w projektowaniu oprogramowania i interfejsów (UI, czyli user interface). Specjalista w zakresie e-commerce UI/UX design odpowiada za opracowanie praktycznego interfejsu, który dodatkowo ma atrakcyjną warstwę wizualną. Interfejs powinien być czytelny w intuicyjny sposób, który nie wymaga dodatkowej instrukcji użytkowania. UX design to także projektowanie doświadczeń potencjalnych e-klientów, czyli pozytywnego wrażenie podczas nawigowania po witrynie. Poza podstawowymi wymogami, które są totalnym minimum UX, ( użyteczności serwisu), warto wprowadzić mechanizmy, które przyniosą efekt „wow”. O tym, czemu e-commerce UX, to nie tylko użyteczność, przeczytasz w kolejnych akapitach tego artykułu.

Umów się na darmowy audyt Twojej strony
DARMOWY AUDYT SEO

Wszystkie optymalizacje zaczynają się od danych – e-commerce user experience

E-commerce UX połączone z SEO tworzy kompleksową usługę, która zapewnia jednocześnie optymalizację witryny pod kątem pozycjonowania i doświadczenia klienta. SXO, czyli SEO i user experience to tylko jeden filar działań specjalistów. Jak zaznacza Wojciech Bogusz z eBrains, gość odcinka Zapytaj o SEO, nie powinno się pomijać także tematu Adsów, ale przede wszystkim analizy danych. W zasadzie każde działania marketingowe dobrze zacząć od zbierania danych i odpowiednich analiz. Mowa tu o narzędziach Google Analytics, Testach A/B oraz o audytach SEO i UX i regularnym analizowaniu statystyk.

Wypowiedź Wojciecha Bogusza

Dane, które są analizowane przez specjalistów, pozwalają lepiej zagospodarować budżet marketingowy i odpowiednio dobrać działania optymalizacyjne. Może się okazać, że ogólne trendy z zakresu e-commerce UI/UX design nie sprawdzą się, jeśli nasza grupa docelowa to seniorzy, których zachowania zakupowe są zupełnie inne niż, np. milenialsów, i rzadziej korzystają z aplikacji czy smartfonów.

Sprawdź: Jak skutecznie wypromować sklep internetowy?

Jak rozwijać user experience sklepu internetowego?

Przede wszystkim należy zacząć od zebrania danych i sprofilowania odbiorcy e-sklepu. Głównym narzędziem do mierzenia użyteczności stron i aplikacji są audyty UX. Mają na celu wyłapanie podstawowych błędów technicznych – źle zaprojektowane formularze i widoki mobilne czy elementy, które zbyt wolno się ładują. Testy użyteczności przeprowadzane są nie tylko z perspektywy specjalisty, ale też przez respondentów, czyli grupę osób sprofilowaną pod target danego sklepu internetowego. Zadaniem specjalisty i respondentów jest wędrówka poznawcza, czyli wszelkie czynności wykonywane przez potencjalnych klientów – nawigowanie po sklepie, szukanie informacji, dokonywanie zakupu.

Główne filary audytu UX

Dlaczego UX sklepu internetowego to znacznie więcej niż użyteczność?

E-commerce UX zajmuje się całością doświadczenia użytkownika, które związane jest z daną witryną czy usługą. Wiele działań optymalizacyjnych pod kątem UI/UX e-commerce wykracza poza podstawową funkcję użyteczności. Warto zapewnić użytkownikom unikalne doświadczenie, które pozytywnie wpływa na odczucia, nawet jeśli wydaje się mało praktyczne, np. stosują akcenty humorystyczne w komunikacji czy możliwość założenia spersonalizowanego konta w sklepie.

Wypowiedź Wojciecha Haremzy

Sprawdź: Wiedza w pigułce – platformy e-commerce

E-commerce user experience – podsumowanie

Wartościowy rozwój biznesu e-commerce to wielopoziomowe działania optymalizacyjne. User experience i jego gałęzie SXO, UI/UX e-commerce design są jednym z kluczowych obszarów, które wpływają na ruch na stronie i konwersje. Pomagają zbudować długotrwałe relacje z e-klientem oraz zapewnić mu pozytywne odczucia podczas robienia zakupów na stronie. UX sklepu internetowego to jednak nie wszystko. Co jest potrzebne do kompleksowej obsługi e-sklepu? Doświadczony zespół SEO, marketingowcy zajmujący się adsami, gromadzenie i analizy danych oraz specjaliści z obszaru UX.

iCEA Group
Jesteśmy międzynarodową agencją digital marketingu, która od 2007 roku wyznacza standardy w pozyskiwaniu i konwertowaniu ruchu. Z dumą możemy powiedzieć, że dysponujemy największym działem technicznym w Polsce, którego budową kierują najlepsi eksperci SEO, SEM i UX z wieloletnim doświadczeniem. Nasza oferta przekracza granice kraju, ponieważ oprócz działań na polskim rynku prowadzimy także kampanie w Indiach i USA. Dzięki naszym kompetencjom i zaangażowaniu pomagamy klientom osiągnąć sukces w Internecie.
Zobacz również
Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
Umów się na bezpłatną konsultację i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.

Oceń tekst
Średnia ocen 5/5 | Liczba ocen: 13

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

Handel społecznościowy i jego wpływ na e-commerce
Handel społecznościowy i jego wpływ na e-commerce
Myślałeś kiedyś, aby promować swoją firmę w mediach społecznościowych? Zobacz, jak proste może być tworzenie reklam w social mediach!
Blogosfera w marketingu internetowym – co warto wiedzieć?
Blogosfera w marketingu internetowym – co warto wiedzieć?
E-commerce to podstawa ekonomii marketingu. Blogosfera jest narzędziem do spersonalizowanej ścieżki zakupowej. Zadbaj o kontakt i daj się zauważyć w sieci.
Jak pozycjonować sklep internetowy na IdoSell?
Jak pozycjonować sklep internetowy na IdoSell?
Sklep IdoSell to prosty sposób na uruchomienie sprzedaży online. Płacąc niewielki abonament, uzyskujesz gotową stronę WWW, która wymaga jedynie personalizacji. A jak wygląda kwestia pozycjonowania takiego sklepu?

Rozpocznij

od bezpłatnej
konsultacji SEO

Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

  • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
  • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
  • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
  • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

    Chcesz poznać
    ofertę?
    Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
    Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
    Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.
    Wysyłanie
    Masz pytania? Kliknij i skontaktuj się z nami telefonicznie lub poprzez czat!
    Rozpocznij chat
    Zamów rozmowę
    Umów spotkanie